دانستنی ها

تفاوت پستانک ارتودنسی با معمولی چیست؟

تفاوت پستانک ارتودنسی با معمولی

تفاوت پستانک ارتودنسی با معمولی چیست؟ نوزادان به طور طبیعی و غریزی نیاز به مکیدن دارند، حتی بعد از سیر شدن نیاز به مکیدن سینه مادر یا شیشه شیر دارند به همین دلیل اکثر والدین به فکر استفاده از پستانک میوفتند. اما در میان پستانک های معمولی و ارتودنسی کدام یک بهتر است؟ تفاوت پستانک ارتودنسی و معمولی در چیست؟ و کدام یک برای نوزاد تازه متولد شده مناسب تر است؟ ما در این مقاله قصد داریم به این سوالات پاسخ بدهیم با بیبی لوکس همراه باشید.

پستانک ارتودنسی چیست؟ چه مزایایی دارد؟

برای کاهش اثرات ناشی از استفاده از پستانک بر روی فک و دندان های کودک پستانک های ارتودنسی طراحی شدند. پستانک ارتودنسی دارای خصوصیات نامبرده در زیر می باشد:

۱- پستانک های ارتودنسی طرحی شبیه به سر سینه مادر دارند و در قسمت پایین صاف تر و در قسمت بالا گرد است.

۲- پستانک ارتودنسی دارای منفذ هوا می باشد تا هوا به راحتی از آن عبور کند.

۳- این پستانک ها انعطاف پذیر هستند و به راحتی با شکل دهان و فک نوزاد تطابق پیدا می کند و فشاری زیادی به آن ها وارد نمی کند.

۴- جنس این نوع پستانک ها اغلب از جنس سیلیکون می باشد که بدون بو و مزه می باشد و نسبت به لاتکس مقاوم تر است.

۵- علاوه بر موارد فوق، پستانک های ارتودنسی به هیچ عنوان قطعات ریز و جداشونده ندارند که باعث خفگی نوزاد نشود.

معرفی پستانک ارتودنسی

پستانک ساده ترین روش برای ساکت کردن نوزاد است. این ابزار ساده نوزادی را که به شدت به مکیدن چیزی نیاز دارد، آرام می کند. اما بسیاری از والدین در مورد عوارض آن برای دندان و فک کودک نگران هستند.

والدین نگران آن هستند که استفاده از پستانک برای دندان های نوزاد بد باشد، اما به طور کلی زیر دو سال هیچ تاثیر منفی بر دهان و دندان نوزاد ندارد. با این حال، پس از ۴ سالگی استفاده از پستانک می تواند باعث ابتلا به کراس بایت، اوربایت و اپن بایت شود. این نوع ناهنجاری های دهان و دندان بر جویدن، حرف زدن و ظاهر بیمار تاثیر منفی می گذارد و اغلب به درمان های ارتودنسی نیاز دارند.

با این حال، استفاده از پستانک دارای یک مزیت است. مکیدن پستانک ریسک پوسیدگی دندان را کاهش می دهد زیرا کودک برای آرام شدن به شیر خوردن از سینه یا بطری پناه نمی برد. کودکانی که با شیر خوردن به خواب می روند، دچار پوسیدگی دندان در ۱۶ تا حتی ۲۰ دندان خود می شوند.

در سال های اخیر، پستانک ارتودنسی با این شعار به بازار معرفی شده اند که عارضه ای برای دندان ندارند.

پس اگر کودک شما عاشق استفاده از پستانک است، از چه مدلی برای او باید استفاده کرد که کمترین آسیب را برای او به همراه داشته باشد؟ شاید درباره پستانک ارتودنسی شنیده باشید. این نوع طراحی می تواند مضرات پستانک را به حداقل برساند.

تفاوت پستانک ارتودنسی با معمولی

تفاوت پستانک ارتودنسی با معمولی

اول از همه خوب است بدانید که به طور کلی برای قسمت اصلی پستانک که مستقیماً در دهان کودک قرار می گیرد دو نوع وجود دارد: نوک کروی و ارتودنیک.

پستانک های ارتودنتیک برای جلوگیری از ناهنجاری های دندان ها و مقابله با مشکلات دهان و دندان در مقاطع پس از تولد کودک طراحی شده اند، زیرا دندان های شیری کودک به زودی در خواهند آمد که زمینه ساز دندان های دائمی دوران بلوغ خواهند بود.

یک پستانک ارتودنتیک دارای یک نوک مشابه پستان مادر است که پایین آن پهن و بالای آن گرد است. آنها به طور خاص طراحی شده اند تا از شکل گیری دهان و فک در حال رشد کودک پشتیبانی کنند. در طول عمل مکیدن، برای داشتن طبیعی ترین شکل از عمل مکیدن و کاهش فشار بر لثه و دندان در حال رشد، آنها در دهان نوزاد درست مانند نوک پستان مادر صاف می شوند.

شکل این پستانک در بالا گرد و در قسمت پایین که بر روی زبان قرار می گیرد صاف است. این نوع طراحی برای حفاظت از شکل کام و فک انجام شده است و شباهت زیادی به نوک سینه مادر دارد. نوع طراحی پستانک ارتودنسی باعث می شود که فشار حاصل از مکیدن آن از روی لثه و دندان های در حال رشد نوزاد برداشته شود.

بنابراین، گفته می شود که این نوع پستانک از کج شدن دندان ها، اشکال در فک و مشکلات ارتودنسی مانند اپن بایت و اوربایت جلوگیری می کند.

تفاوت پستانک ارتودنسی با معمولی از نظر قیمت

همانطور که اشاره کردیم پستانک های معمولی به دلیل داشتن عوارض جانبی، محدودیت در طرح و رنگ و طراحی قدیمی تنها ۱۰٪ از بازار را به خود اختصاص داده اند و بیشتر سهم بازار متعلق به پستانک های ارتودنسی می‌باشد.

پستانک های معمولی به دلیل داشتن متریال مصرفی نامرغوب، برند ضعیف تر، عدم محبوبیت و… قیمت پایین تری به نسبت مدل های ارتودنسی دارند. پستانک های ارتودنسی از برندهای معروفی چون دکتر براونز ، برند اونت ، مارک چیکو و… می‌باشد که از بهترین متریال برای تولید محصولات خود استفاده می‌کنند و محبوبیت زیادی بین مادران دارند با اینکه قیمت تقریباً دو یا حتی سه برابری به نسبت پستانک های معمولی یا کلاسیک دارند اما از کج شدن فک و دندان و بروز بیماری های دهان نوزاد جلوگیری می‌کنند از این رو استفاده کردن از این نوع پستانک ها از هزینه های گزاف آینده یا ایجاد مشکلات جبران ناشدنی برای نوزاد خود داری می‌کنند.

تفاوت پستانک ارتودنسی با معمولی – پستانک ارتودنسی بهتر است یا معمولی؟

پستانک نوع کلاسیک شامل سه قسمت اصلی است؛ دسته، بخش محافظ دهان و بخش مکیدنی ساخته شده از لاستیک یا سیلیکون. معمولا استفاده از پستانک‌های ساخته شده از سیلیکون به دلیل نفوذناپذیری در برابر میکروب‌ها، بیشتر به مادران توصیه می‌شود. فرق پستانک ارتودنسی با معمولی این است که آن‌ها در قسمت پایینی نوک سیلیکونی کمی صاف‌تر و کشیده‌تر هستند و فک بالا و پایین کودک را در موقعیت مناسب نگه‌ می‌دارند.

این مدل طراحی باعث می‌شود حرکات ماهیچه‌های دهانی کاملا مشابه با حرکات در شیردهی باشد و به رشد طبیعی قوس دهانی کمک کند. بر اساس مطالعات انجام شده، پستانک‌های ارتودنسی در مقایسه با پستانک‌های سنتی بیشترازاپن بایت (open bites) جلوگیری می‌کنند. اپن بابت به این معنی است که هنگام بسته شدن فک‌های بالا و پایین، دندان‌ها به درستی روی هم قرار نمی‌گیرند و تراز نمی‌شوند.

متخصصان اطفال و دندان‌ پزشکان کودک پیشنهاد می‌دهند که هنگام انتخاب پستانک‌های ارتودنسی، به نکات زیر توجه کنید:

  • ساختار پستانک: یک پستانک ایده‌آل تمام یک تکه است و هیچ بخش متحرک، فضای داخلی و ابزارهای داخلی ندارد.
  • اندازه پستانک: باید به اندازه پستانک توجه داشته باشید؛ با توجه به سن کودک، سایز پستانک را انتخاب کنید. همچنین لازم است اندازه بین نوک پستانک و حلقه آن را در نظر بگیرید. بر اساس نتایج منتشر شده، برای جلوگیری از خطر خفگی قطر نوک پستانک باید حداقل ۱.۵ اینچ باشد.
  • طراحی پستانک: بهتر است از تهیه هر گونه پستانک که ممکن است به گردن یا دستان کودک شما متصل یا آویزان شود، اجتناب کنید. این اتفاق برای کودکان یکی از موارد خطرساز است.

تیمی از محققان در آلمان،  به منظور بررسی دقیق‌تر تفاوت پستانک ارتودنسی با معمولی مطالعه بسیار دقیقی انجام دادند. هدف از این مطالعه بررسی فرق بین استفاده از پستانک معمولی با ارتودنسی در سلامت دهانی نوزادان بود. به یک گروه از نوزادان، پستانک‎های سنتی و به گروه دیگر پستانک‌های ارتودنسی داده شد. تمامی این کودکان پس از ترک عادت مکیدن پستانک، به صورت دقیق برای سلامت دندان‌های جلویی تحت ارزیابی قرار گرفتند. نتایج به دست آمده نشان داد که پستانک‌های ارتودنسی در مقایسه با پستانک‌های معمولی برجستگی کمتری را در دندان‌های جلویی به وجود می‌آورند.

بسیاری از نوزادانی که عادت به پستانک ندارند، ممکن است شروع به مکیدن شست خود کنند. اما به دلیل اینکه ترک عادت مکیدن پستانک راحت‌تر از مکیدن شست است، استفاده از پستانک مناسب بیشتر توصیه می‌شود. مکیدن انگشت بر روی دندان‌ها و فک اثرات مخرب بیشتری دارد.

تفاوت پستانک ارتودنسی با معمولی

چگونه بهترین پستانک را برای کودک خود انتخاب کنید

  • ​ ​​​​​​دندانپزشک می‌تواند شما را در  انتخاب بهترین پستانک یاری کند، اما در اینجا چند نکته وجود دارد که هنگام انتخاب پستانک مدنظر قرار دهید:​
  • ​​​​​ساختار پستانک: به طور ایده‌آل، همانطور که دانشگاه روچستر نیز به آن اشاره می‌کند پستانک باید یک تکه باشد و هیچ بخش متحرکی نداشته باشد و داخل آن با مایع یا اشیا متحرک پر نشده باشد​.
  • ​​​​​​اندازه پستانک: اندازه پستانک را براساس سن کودک انتخاب کنید.
  • همچنین به اندازه فاصله بین نوک پستانک و حلقه آن توجه کنید.
    • طبق نظر AAP برای کاهش خطر خفگی باید حداقل ۱.۵ اینچ قطر داشته باشد.
  • طراحی پستانک: AAP توضیح می‌دهد که همچنین استفاده از پستانکی که به گردن یا دست یا تخت کودک متصل است خودداری کنید، چون این موضوع می‌تواند کودک را به خطر بیندازد.

عوارض استفاده از پستانک چیست؟

پستانک های ارتودنسی نسبت به پستانک های معمولی عوارض کمتری برای شکل کام و فک کودک دارد. اگرچه استفاده بیش از حد و تا سنین بالاتر از ۳ سال  توصیه نمی شود و این عوارض با استفاده طولانی مدت از پستانک می تواند باعث موارد زیر شود:

  1. تنگی فک بالا
  2. بیرون زدگی دندان های فک بالا
  3. باز ماندن بین دندان های قدامی
  4. بهم زدن فرم و تناسب چهره
  5. بروز مشکالاتی در تکلم کودک

برای عادت دادن نوزاد به پستانک ابتدا بهتر است چند بار پستانک را در دهان کودک بگذاریم تا کودک خود به مکیدن آن عادت کند. در صورتی که علاقه ای به مکیدن پستانک نداشت، نباید آن را به زور در دهان کودک قرار داد. در زمان گرسنگی برای عادت دادن کودک به مکیدن پستانک، نباید پستانک را در دهان نوزاد قرار داد. ابتدا کودک را سیر کنید.

اگرچه استفاده از پستانک ارتودنسی می تواند موجب آرامش کودک، کاهش فشار گوش نوزاد حین پرواز شود و سندرم مرگ ناگهانی قبل از یک سالگی را کاهش دهد ولی استفاده زیاد از پستانک و عادت به آن حتی ممکن است باعث کاهش تمایل نوزاد به خوردن شیر شود.

نکته قابل توجه و مهم دیگر این است که، استفاده از پستانک در زمان هایی است که کودک تغذیه کامل با شیر داشته و کاملا سیر است؛ وگرنه مشکلات تغذیه ای و عدم تمایل به سینه مادر نیز از عوارض استفاده از پستانک خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید