دانستنی ها

لیست وسایل ساک نوزاد برای بیمارستان

وسایل ساک نوزاد

در ماه هشتم بارداری، باید وسایل ساک نوزاد و لوازم مورد نیاز زایمان در بیمارستان را آماده نمایید زیرا هر لحظه ممکن است بچه به دنیا بیاید. می‌توانید دو عدد ساک آماده کنید؛ یکی برای زمان زایمان و یکی برای پس از تولد فرزند.

لازم است برخی وسایل نیز در بیمارستان همراه همسر شما باشد. ضمنا باید مراقب باشید بیش از میزان لازم وسیله با خود نبرید چون ممکن است برای شما دست و پاگیر شود.

شاید آماده کردن وسایل ساک نوزاد و البته مادر نوزاد در ظاهر کاری ساده و بدون دردسر به نظر برسد اما در واقع پر است از ریزه کاری هایی که هر زن بارداری باید از آنها خبر داشته باشد. بستن ساک بیمارستان برای زایمان یکی از مواردی است که اکثر مادران خیلی قبل تر از زایمان آن را آماده می کنند.

ساک نوزاد و مادر باید سبک و دوخت آن ظریف و محکم باشد تا با قرار دادن وسایل ضروری کودک و مادر بیش از اندازه سنگین نشود.

تمام چک لیست‌هایی که تا به حال داشته‌اید را فراموش کنید. چک لیستی که در بیبی لوکس برایتان آورده‌ایم، کامل‌ترین چیزی است که شما به آن در بیمارستان احتیاج خواهید داشت.

لیست وسایل ساک نوزاد

امروزه بیمارستان ها بسیاری از لوازم کودک را در اختیار شما قرار می دهند ولی در ادامه لیستی از وسایل ساک نوزاد برای بیمارستان را ذکر می کنیم:

۱) ست بیمارستانی شامل دورپیچ، کلاه، پاپوش، سرهمی و پیشبند

۲) پوشک کامل مخصوص نوزاد

۳) حوله

۴) دو دست لباس (زیر دکمه‌ای + شلوار + بلوز + کلاه نخی +سرهمی + جوراب + دستکش نوزادی)

حتما باید لباس مناسب برای بیرون رفتن نوزاد را با خود بیاورید

۵) لباس سرهمی (برای بازگشت به خانه)

۶) شیشه شیر کوچک

۷) پتو کوچک ( اگر در فصل سرد هستید ضخیم باشه و اگر در فصل گرم هستید نازک)

۸) دستمال مرطوب

۹) کریر یا ساک حمل نوزاد

۱۰) قنداق فرنگی

۱۱) خشک کن

۱۲) دورپیچ نازک

۱۳) برس برای اینکه اگر نوزادتون پر مو بود و خواستین موهاشو شونه کنین

۱۴) صندلی ماشین کودک

۱۵) بالش گرم (برای راه بازگشت به خانه)

در ادامه درمورد علت و نحوه استفاده از این وسایل بیشتر صحبت خواهیم کرد.

وسایل ساک نوزاد

شیردوش 

امکان دارد بعد از زایمان، نوزاد برای چند ساعت از مادر دور باشد. به‌ ویژه برای نوزادانی که نارس به دنیا می‌آیند یا شرایط مادر به‌گونه‌ای است که فعلاً نباید در کنار نوزاد باشد. در این صورت استفاده از شیردوش مناسب، برای دوشیدن شیر وسیله‌ای ضروری است. علاوه‌ بر آن معمولأ بعد از زایمان سینه مادر ورم می‌کند. برخی مادران در این حالت با مشکل شیردهی مواجه می‌شوند که باید از یک شیردوش برای دوشیدن شیر سینه مادر استفاده کرد.

بعد از دوشیدن شیر مادر، استفاده از یک شیشه شیر مناسب برای مصرف نوزاد از الزامات ضروری روز زایمان در بیمارستان به شمار می‌آید. به‌ علاوه اینکه ممکن است در ساعات اولیه زایمان نوزاد نتواند از سینه مادر به‌ درستی شیر بنوشد؛ بنابراین از شیشه شیر و شیر خشک برای غذا دادن به نوزاد استفاده می‌شود.

لباس زیر دکمه دار

در روز زایمان حداقل ۲ دست لباس به همراه خود برای نوزاد داشته باشید. حتماً لباس مناسب فصل خریداری کنید. همان‌طور که کودک را از سرما محافظت می‌کنید، از گرما هم محافظت کنید. گرمای زیاد هم برای کودک دلبندتان مضر می‌باشد. بهتر است برای پوشش روزهای اول که پوست نوزاد حساس است، از لباس‌هایی با جنس نرم و بدون الیاف شیمیایی استفاده کنید.

سرهمی 

علاوه بر زیر دکمه داشتن یک لباس سرهمی برای نوزاد و پوشاندن تمام بدن او از وسایل ضروری روز زایمان است. با داشتن سرهمی در ساک نوزاد تا حدی از جوراب و کلاه بی‌نیاز می‌شوید. هرچند برخی سرهمی‌های عرضه شده در بازار بدون جوراب هستند. معمولأ سرهمی را هنگام مرخص شدن از بیمارستان به تن نوزاد می‌کنند. با تهیه یک سرهمی مناسب می‌توانید از نوزادتان در برابر سرما و متعادل نگه‌ داشتن دمای بدن او محافظت کنید.

پتو دور پیچ از وسایل ساک نوزاد

از وسایل لازم و ضروری ساک نوزاد برای روز زایمان پتو می‌باشد. توجه داشته باشید پتو باید نرم و از جنس و الیاف کتان باشد، که نوزاد شما با آن احساس گرما کند و راحت‌تر بخوابد. نکته قابل‌ توجه این است که آمارها نشان می‌دهد بخش بزرگی از مرگ‌ و میر نوزادان در بیمارستان‌های آمریکا به دلیل انتخاب نادرست پتو بوده است. پتویی که برای نوزاد انتخاب می‌کنید نباید مانند پتوهای معمولی یک روی نرم و روی دیگر آن زبر باشد. بلکه در هر دو روی آن باید نرم و لطیف باشد که در تماس با پوست نوزاد، اورا آزار ندهد.

دستمال مرطوب

شرایط یک نوزاد تازه متولد شده نسبت به کودک دو یا سه‌ ماهه بسیار متفاوت است. وعده‌های خوراکی او زیاد ولی هر وعده به مقدار کم‌تری غذا دریافت می‌کند؛ بنابراین شاید لازم باشد در روز چند بار پوشک کودک را عوض کنید. علاوه‌ بر آن برای نظافت و بهداشت نوزادتان از پاک‌کننده‌های ضد حساسیت مخصوص نوزاد استفاده کنید؛ بنابراین حتماً یک بسته دستمال مرطوب در روز زایمان در ساک نوزاد قرار دهید. همچنین مطمئن شوید که پرستار برای تمیز و پاک‌ کردن پاهای نوزادتان از دستمال مرطوب باکیفیت استفاده می‌کند.

وسایل ساک نوزاد

قنداق فرنگی از وسایل ساک نوزاد

برخی والدین معتقد هستند، قراردادن کودک در قنداق باعث می‌شود که کودک احساس آرامش بیشتری داشته باشد. این کار باعث کاهش گریه کودک می‌شود. معمولأ بعد از به‌دنیا آمدن نوزاد، پرستاران در بیمارستان نحوه قنداق کردن را به مادران آموزش می‌دهند. قنداق کردن باعث می‌شود نوزاد احساسی که قبل از تولد و در رحم مادر داشت برایش تداعی شود و همین باعث آرامش او می‌شود.

کرم بچه

کرم ماساژ بچه در حفاظت و لطیف نگه‌داشتن پوست نوزاد معجزه می‌کند. توجه داشته باشید که بعد از هر حمام کردن نوزاد، بدن او را با لوسیون یا کرم‌های ماساژ مورد تأیید و بهداشتی مالش دهید. البته بعضی از پزشکان معتقد هستند، عادت کردن پوست نوزاد به کرم ممکن است در آینده باعث خشکی و ناراحتی‌های پوستی شود. اما کرم‌ها و لوسیون‌های مختلف در گنجایش ۵۰ و ۱۰۰ میلی‌لیتر از کمپانی‌های معروف و مورد تایید موجود است و اگر علاقه دارید کودک‌تان پوست نرم و لطیف و خوشبویی داشته باشد می‌توانید از آنها استفاده کنید.

پد سینه

سینه مادران بعد از زایمان در ساعات و روزهای اولیه دچار ترشحاتی می‌شود، که ممکن لباس‌شان را خیس کند. برای رفع این مشکل و پاکیزگی بدن استفاده از پد سینه برای مادران توصیه می‌شود.

شامپو سر و بدن بچه

بعد از تولد نوزادتان برای اینکه نوزاد بلافاصله بعد از تولد توسط پرستاران به نحو احسن شسته شود، همراه خود شامپو و لوازم بهداشتی مثل لوسیون بدن همراه داشته باشید. توجه داشته باشید که اولین حمام نوزاد در بیمارستان انجام می‌شود. نیازی نیست قوطی بزرگ شامپو را با خود حمل کنید. حتماً شامپو و لوسیون در اندازه کوچک به همراه داشته باشید که حمل و استفاده آن آسان باشد.

ناخن‌ گیر از وسایل ساک نوزاد

بیشتر نوزادان با ناخن‌های بلند به دنیا می‌آیند. ناخن بلند نوزاد علاوه بر اینکه جلوه ناخوشایندی دارد، ممکن است باعث شود که او به‌ صورت خود چنگ بزند یا اینکه باعث آسیب به خود شود. اکثر نوزادان دستکش را درمی‌آورند. در این صورت از پرستار بخواهید که ناخن‌های نوزادتان را با ناخن‌ گیر و یا قیچی که از قبل آماده کرده‌اید و مخصوص نوزادتان است کوتاه کند.

حوله

حوله مهم‌ترین گزینه مورد نیاز برای آماده‌سازی ساک روز زایمان در بیمارستان است. پوست نوزاد حساس و لطیف است بنابراین باید از حوله‌ای که سریع‌ترین آبگیری و در عین حال نرمی و لطافت داشته باشد، استفاده کرد. در صورت استفاده از حوله زبر و خشن ممکن است در اثر کشیده شدن حوله روی بدن، پوست فرشته کوچک‌تان خراش بردارد.

کریر از وسایل ساک نوزاد

وسیله‌ای مهم برای روز زایمان به‌ویژه برای مادرانی که با عمل سزارین نوزاد خود را به دنیا آورده‌اند. سعی کنید از چند روز قبل از زایمان کریر را در خودرو نصب کنید. تا در روز زایمان مشکلی از بابت حمل و جابه‌جایی نوزاد نداشته باشید. وسیله‌ای کاملاً کاربردی برای حفظ امنیت جانی و سلامت نوزاد که حداقل تا سنین ۳ الی ۴ سالگی کودک قابل‌ استفاده و قراردادن آن در خودرو الزامی است.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید