دانستنی ها

مزایای دستگاه بخور برای نوزادان چیست؟

دستگاه بخور

مزایای دستگاه بخور برای نوزادان چیست؟ نوزادان سیستم ایمنی بسیار ضعیف و آسیب پذیری دارند و نیازمند مراقبت های خاصی مانند تنفس در هوای مرطوب می باشند. تنفس در هوای خشک و بدون رطوبت برای نوزادان دشوار  است و می تواند سبب بروز مشکلات و عارضه های متعددی شود. این موضوع به خصوص در روز های سرد پاییز و زمستان که رطوبت هوا کم است، باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

قطعا اطلاع داشتن از انواع مدل های دستگاه بخور، نحوه کارکرد آن ها، نحوه استفاده اصولی از دستگاه و مدت زمان روشن ماندن آن، برای هر پدر و مادری الزامی است. برای مطالعه بیشتر در این زمینه تا پایان مقاله با بیبی لوکس همراه باشید.

دستگاه بخور چیست؟

بخور دستگاهی است که بخار آب را در هوا آزاد می‌کند تا سطح رطوبت را افزایش دهد. وقتی به دلیل آب و هوای نامناسب یا قرار گرفتن در فصول پاییز و زمستان رطوبت هوا کاهش می‌یابد، به کمک دستگاه بخور می‌توان رطوبت را به سطح نرمال رساند. میزان رطوبت بسته به دما، ماه‌های سال و موقعیت جغرافیایی در هر مکان متفاوت است. به طور کلی مثلا در کشور ما ماه‌های تابستان نسبت به دیگر ماه‌ها رطوبت بیشتری دارند. در ماه‌های زمستان هوا خشک شده و رطوبت کاهش می‌یابد. به همین دلیل خرید دستگاه بخور به عموم افراد به خصوص آنهایی که در منزل کودک دارند، پیشنهاد می‌شود.

دستگاه بخور

فواید دستگاه بخور برای نوزادان

سطح رطوبت فضای منزل خود را با استفاده از دستگاه بخور می‌توانید در حد مطلوب نگه دارید. دستگاه بخور برای نوزادان به خواب بهتر کمک می‌کند، علائم سرماخوردگی را بهبود می‌بخشد، از اگزما جلوگیری می‌کند و بسیاری مزایای دیگر دارد که در ادامه به آنها می‌پردازیم:

فواید دستگاه بخور برای نوزادان : کاهش علائم سرماخوردگی

سیستم ایمنی نوزاد یا کودکی که در حال رشد است، هنوز خیلی قوی نیست. به همین دلیل است که اطفال معمولا بیشتر از بزرگسالان سرما می‌خورند و دچار عفونت می‌شوند. در طول ۲ سال اول زندگی نوزاد، مصرف بسیاری از داروها از جمله شربت سرماخوردگی ممنوع است. پس بهتر است از طرق دیگری برای کنترل سرماخوردگی فرزند خود وارد شوید. افزایش سطح رطوبت با استفاده از یک دستگاه بخور می‌تواند سرفه‌های خشک را کاهش دهد، گلودرد را تسکین بخشد، احتقان را کم کند و در نتیجه کودک و والدین بتوانند خواب بهتری را تجربه کنند. روند بهبودی در بیماری‌های تنفسی و سرماخوردگی با استفاده از دستگاه بخور سرعت پیدا خواهد کرد.

درمان گرفتگی بینی در نوزادان با دستگاه بخور

تغییر در آب و هوا در عملکرد سینوس‌ها تاثیر مستقیم دارد. فرقی نمی‌کند که کودک باشید یا بزرگسال. تغییر در سطح رطوبت و دما می‌تواند باعث تورم در مجاری بینی شده و گرفتگی و آبریزش بینی را به دنبال داشته باشد. هنگامی که با استفاده از یک دستگاه رطوبت ساز یا بخور در طول ماه‌های زمستان سطح رطوبت را بین ۲۵ تا ۴۰ درصد حفظ کنید، از احتقان بینی پیشگیری می‌شود و بی‌قراری‌های کودک کاهش می‌یابد.

فواید دستگاه بخور برای نوزادان : بهبود پوست خشک

در فرایند تنظیم رطوبت طبیعی پوست، از دست دادن آب از طریق پوست امری طبیعی است. در محیط‌های خشک یا کم رطوبت، آب با سرعت بیشتری از پوست تبخیر شده و باعث خشکی پوست و علائمی همچون خارش، سوزش و قرمزی می‌شود. یکی از مزایای دستگاه بخور برای نوزادان اگر اگزما داشته باشند این است که از تشدید اگزما جلوگیری می‌شود و تحریک پوستی کمتر اتفاق می‌افتد. خشکی پوست، نوزادان را در معرض ابتلا به اگزما قرار می‌دهد اما به راحتی با استفاده از دستگاه بخور می‌توان مانع از این عارضه شد.

فواید دستگاه بخور برای نوزادان : کمک به خواب بهتر نوزاد

برای اینکه فرزند شما بتواند خواب باکیفیت و لذت‌بخشی را تجربه کند، باید محیط زندگی را برای وی آرامش‌بخش کنید. دستگاه بخور به چند طریق می‌تواند روی کیفیت خواب نوزاد یا کودک تاثیر مثبت داشته باشد:

  • اول آنکه زمزمه مداوم صدای دستگاه بخور به کاهش دیگر صداهای موجود در محیط کمک کرده و همچون یک لالایی ممکن است برای نوزاد کارکرد داشته باشد.
  • دوم آنکه دستگاه بخور با رطوبتی که به محیط می‌دهد، مجاری تنفس را مرطوب نگه داشته و با تسکین علائم احتمالی سرماخوردگی، باعث خواب بهتر می‌شود.
  • سوم آنکه روشن شدن دستگاه بخور می‌تواند نشانه‌ای برای زمان خواب برای کودک به حساب آید. صدای دستگاه بخور به فرزند شما می‌گوید که زمان خواب فرا رسیده است. به نوعی می‌توان گفت که کودک نسبت به دستگاه بخور شرطی می‌شود و شنیدن صدای آن را مساوی با زمان خواب می‌داند.

انواع دستگاه بخور برای نوزادان

دستگاه بخور برای نوزاد و کودک به دو دسته سرد و گرم تقسیم بندی می شود. برخی از این دستگاه ها،  بخور گرم و برخی دیگر بخور سرد در هوای محیط منتشر می کنند. تمامی دستگاه های بخور دارای یک مخزن ذخیره آب هستند که جهت نگهداری آب از آن استفاده می کنند.

تفاوت دستگاه بخور گرم با سرد

تفاوت دستگاه بخور گرم با سرد در این است که این دستگاه ها ابتدا آب داخل مخزن را به وسیله المنت های گرمایشی به نقطه جوش می رسانند. سپس بخار حاصل از آب درحال جوشیدن به وسیله یک فن به هوای محیط منتقل داده می شود. دستگاه بخور گرم در فصل زمستان بسیار کاربردی است و می تواند هوای اتاق کودک را به خوبی مرطوب و گرم نگه دارد.

دستگاه بخور گرم از بروز مشکلات تنفسی برای نوزادان جلوگیری می کند و رطوبت پوست آن ها را به خوبی حفظ می کند. بخاری که توسط دستگاه بخور گرم تولید می شود کاملا سالم و تمیز است زیرا آب به دمای جوش می رسد و تمامی میکروب ها و باکتری ها از بین می روند. تنها نکته منفی این نوع از دستگاه بخور برای نوزاد این است که مصرف انرژی بالایی دارد. زیرا جهت رساندن آب به نقطه جوش، المنت ها به نیروی الکتریسیته زیادی احتیاج دارند.

دستگاه های بخور سرد نوع دیگری از انواع دستگاه های مرطوب کننده هوا محسوب می شوند. دستگاه های بخور سرد در انواع مختلفی وجود دارند اما نحوه کارکرد بیشتر آن ها به این صورت است که یک فیلتر در داخل دستگاه تعبیه می شود که آب را به خود جذب می کند. سپس یک فن قوی در کنار فیلتر تعبیه می شود که با ایجاد جریان هوای باعث پخش بخور سرد در هوا می شود.

دستگاه های بخور سرد، برای تمامی فصول مناسب هستند و بخوری با دمای محیط  تولید می کنند. این دستگاه ها در تغییر دمای محیط نقش زیادی ندارند و صرفا موجب افزایش میزان رطوبت در هوا می شوند. این نوع از دستگاه بخور برای نوزادان و کودکان بسیار ایمن تر از نوع گرم است و مصرف برق زیادی هم ندارد.

برای نوزاد دستگاه بخور سرد بهتر است یا گرم

هر دو نوع دستگاه بخور برای نوزاد و کودک کارایی و قابلیت های خاص خودش را دارد و انتخاب یک گزینه از بین آن ها بستگی به اولویت های شما دارد. به عنوان مثال دستگاه های بخور گرم برای فصول گرم کارایی ندارند اما مدل های بخور سرد در تمامی فصول کارایی دارند.

بخور گرم برای رفع مشکلات سینوسی، احتقان بینی و … بسیار مناسب هستند اما بخور سرد صرفا جهت ایجاد تنفس بهتر و جلوگیری از خشکی پوست مناسب است.

در حالت کلی دستگاه بخور سرد کاربرد بیشتری دارند و از لحاظ ایمنی، شرایط نگهداری  و مصرف انرژی بهتر هستند.

دستگاه بخور

ویژگی‌های بهترین دستگاه بخور برای نوزادان

هنگامی که به دنبال دستگاه بخور برای نوزادان و کودکان هستید، باید نکات زیر را در نظر بگیرید تا بهترین انتخاب عاید شما شود:

برای کودک دستگاه بخور سرد بخرید

اگر هدف شما از خرید دستگاه بخور کمک به وضعیت بهتر فرزندتان از جوانب مختلف است، بهتر است دستگاه بخور سرد بخرید. استفاده از دستگاه بخور گرم در محیطی که کودک وجود دارد ممکن است از لحاظ ایمنی خطرناک باشد. اگر کودک آن را لمس کند، خطر سوختگی وجود دارد. چنانچه می‌خواهید از دستگاه بخور گرم استفاده کنید باید آن را در مکانی قرار دهید که به هیچ وجه امکان دسترسی به آن برای کودک وجود نداشته باشد.

دستگاه بخور با صدای کم

بسیاری از کودکان در سال اول زندگی خود با مشکلات خواب دست و پنجه نرم می‌کنند و روال منظمی برای خواب ندارند. بعضی از کودکان به هر صدایی واکنش نشان می‌دهند و زود از خواب می‌پرند. بنابراین هرچه صدای دستگاه بخور کمتر باشد، شانس بهتری برای اینکه کودک خوب بخوابد وجود خواهد داشت. دستگاه بخور برای نوزادان باید کم‌صدا یا حتی بی‌صدا باشد.

قابلیت تمیز کردن دستگاه بخور

دستگاه بخور نیاز به مراقبت صحیح دارد. بر اثر تجمع مواد معدنی موجود در آب ممکن است در دستگاه بخور کپک ایجاد شود یا باکتری به وجود آید. توصیه می‌شود که دستگاه بخور را هر ۲ تا ۳ روز یکبار تمیز کنید تا عاملی برای تجمع میکروب‌ها نباشد. مدلی از دستگاه بخور را انتخاب کنید که به اجزای آن به راحتی از هم جدا شوند و خودتان بتوانید به سهولت برای تمیز کردن آن اقدام نمایید.

مدت زمان استفاده از بخور برای نوزاد

مدت زمان استفاده از دستگاه بخور برای نوزاد یا کودک بستگی به آب و هوای محل زندگی شما دارد. مثلا اگر در منطقه گرم و خشک زندگی می کنید بهتر است هر از گاهی دستگاه را روشن کنید تا رطوبت هوا افزایش یابد.

یک باور اشتباه این است که دستگاه بخور باید به طور مداوم فعال باشد. این موضوع کاملا اشتباه است و همان طور که در توضیحات فوق نیز به آن اشاره شد، می تواند باعث تولید قارچ و باکتری  در محیط شود.

کلام آخر

دستگاه بخور برای نوزادان و کودکان خردسال مزیت ها و فواید متعددی دارد. بیشتر پزشکان اطفال توصیه می کنند در هفته های اول تولد نوزاد از دستگاه های بخور استفاده شود. استفاده از این دستگاه ها می تواند از بروز مشکلات تنفسی و همچنین خشکی پوست، لب و چشم های نوزاد جلوگیری کند.

دستگاه بخور برای نوزاد در دو نوع بخور گرم و سرد وجود دارد. بخور گرم بیشتر مناسب فصل زمستان است و برای درمان مشکلات تنفسی و سرماخوردگی بسیار کاربردی است. دستگاه های بخور سرد کاربرد بیشتر و جامع تری دارند و در تمامی فصول به کار می روند. این دستگاه ها را نباید در نزدیکی محل خواب کودک قرار دهید و بهتر است کمی با فاصله از محل خواب قرار گیرند تا بخور در کل محیط پخش شود. نحوه استفاده صحیح از این دستگاه ها بسیار مهم است که همگی در توضیحات فوق ذکر شدند.

دیدگاهتان را بنویسید