دانستنی ها

همه چیز درباره نحوه حمام کردن نوزاد و نکاتی که باید بدانید!

حمام کردن نوزاد

همه چیز درباره نحوه حمام کردن نوزاد و نکاتی که باید بدانید!  حمام کردن نوزاد کاری است که بسیاری از والدین جدید مشتاقانه منتظر آن هستند. در هر حال، هیچ چیزی شیرین‌تر از این نیست که یک نوزاد کوچک هنگام لگد زدن و آب بازی به آرامی کفی شود. با این وجود، ممکن است در مورد حمام کردن نوزاد خود سوالات و نگرانی‌هایی نیز داشته باشید.

شاید شما نوزاد کوچکی دارید که به نظر می‌رسد از حمام کردن بیزار است. یا شاید شما مطمئن نیستید که چگونه باید دمای آب مناسب برای نوزاد خود را پیدا کنید. در هر حال خیاتان راحت باشد که حمام کردن نوزاد شما کاری پیچیده نیست. رعایت چند نکته اساسی می‌تواند کمک زیادی در انجام این کار به شما بکند. با بیبی لوکس همراه باشید.

آیا شستن نوزاد تازه متولد شده کار درستی است؟!

همانطور که می‌دانیم همه انسان ها نیاز به استحمام دارند اما برای نوزادان در بدو تولد این موضوع باید طبق اصول و قواعد خاص انجام شود. پیش از هر چیز توجه کنید نوزادان بعد از تولد تا یکسال نیاز به حمام روزانه ندارد تنها دوبار در هفته شستن نوزاد کفایت میکند پس لطفاً وسواس به خرج ندهید.

غدد تولید چربی در پوست برای حفاظت از بدن در برابر عوامل بیماری زا در انسان بالغ بسیار پرکار است طوری که حتی اگر روزانه دوبار حمام کند مشکلی پیش نمی‌آید اما این غده های چربی در نوزادان هنوز به خوبی کار نمی‌کند و به سختی و طی چند روز کار کردن می‌تواند سطح پوست نوزاد را با لایه چربی پوشش دهد حال اگر شما هر روز نوزاد را شستشو دهید به راحتی تمام پوست او را از چربی های مفید پاک می‌کنید و بدن او در برابر عوامل بیماری زا هیچ دفاعی نخواهد داشت.

برای شستشوی نوزاد تازه متولد شده حداقل تا ۲۴ ساعت استحمام ممنوع است و بعد از گذشت حداقل یک روز از تولد نوزاد فقط با یک اسفنج مرطوب مخصوص نوزاد که لطافت بالایی داشته باشد بدن او را به آرامی تمیز کنید و تا افتادن بند ناف از غوطه ور کردن نوزاد داخل آب پرهیز کنید. همچنین برای حمام کردن نوزاد می‌توانید از لوسیون بچه یا محلول های شستشو بدون نیاز به آب استفاده کنید.

حمام کردن نوزاد

ابتدا باید بدانید نوزاد تازه متولد شده هر روز نیازی به استحمام ندارد؛ بلکه دو یا سه بار حمام کردن نوزاد در هفته کافی است. البته باید به طور روزانه صورت، گردن، دست‌ها و قسمت‌های زیرین بدن کودک را تمیز کنید و قسمت پوشک را بعد از تعویض پوشک شستشو دهید.
از نظر زمانی، انجام اولین حمام نوزاد تازه متولد شده به خود شما بستگی دارد! ممکن است دوست داشته باشید چند روز صبر کنید و در روزهای اول به جای حمام‌های کامل، تنها قسمت‌های مختلف بدن نوزاد را پاک کنید. همچنین ممکن است دوست داشته باشید به محض آوردن کودک خود به خانه، حمام کامل را انجام دهید. بنا بر توصیه های healthychildren پیشنهاد میشود که تا ۲۴ ساعت بعد از تولد، از حمام کردن نوزاد خودداری کنید.

هنگامی که ناحیه ناف بهبود یافت، می توانید سعی کنید کودک خود را مستقیماً در آب قرار دهید. اولین حمام آنها باید تا حد امکان ملایم و کوتاه باشد. ممکن است کمی اعتراض کنند. (اگر این اتفاق افتاد، یک یا دو هفته به حمام اسفنجی برگردید، سپس دوباره حمام را امتحان کنید). نوزادان معمولاً زمانی که آماده هستند، این را روشن می کنند.

لوازم مورد نیاز برای یک حمام عالی

شستشوی نوزاد در حمام نیازمند رعایت کردن اصول مختلفی است و رعایت کردن این اصول نیازمند خرید لوازم حمام نوزاد است ؛ این لوازم هم به شما در شستشوی نوزاد کمک می‌کند هم سلامت او را حفظ می‌کند در اینجا به پر مصرف ترین و موثرترین وسایل حمام نوزاد اشاره می‌کنیم.

شامپو کودک

اولین وسیله برای استحمام همه ما لوازم شوینده مناسب است برای نوزادان نیز باید شامپوهای مناسب و با کیفیتی استفاده کرد تا سلامت پوست و موی نوزاد حفظ شود. شامپوهای نوزاد می‌تواند شامپو سر، شامپو بدن یا ترکیبی از این دو که شامپو سر و بدن نوزاد نام دارد، باشد.

توصیه ما به شما این است برای شش ماه اول شامپوها را به صورت جداگانه یعنی شامپو سر و شامپو بدن نوزاد تهیه کنید و بعد از شش ماهگی سرو بدن استفاده کنید. یک شامپو مناسب شستن نوزاد باید فاقد مواد شیمیایی، فاقد اسانس مصنوعی، ضد اشک و تامین کننده ی ویتامین های ضروری پوست و موی نوزاد باشد.

لیف نوزادی

همانطور که قبل تر به آن اشاره کردیم پوست بدن نوزاد به شدت حساس و غدد تولید کننده چربی پوست به شدت کم کار است هر چند شامپو شما درجه یک باشد تا زمانی که لیف مناسبی نداشته باشید بی فایده است. لیف نوزادی مدل های مختلفی دارد اما بهترین آن ها برای بدو تولد مدل های اسفنجی و ارگانیک پنبه ایی است و برای یکسال به بعد استفاده از لیف حوله ای مانعی ندارد.

وان نوزادی

برای رعایت کردن صحیح طرز شستن نوزاد در حمام وان جزء مهم ترین نکات خرید لوازم حمام نوزاد است. یک وان مناسب برای نوزاد باید لبه تیز و برنده نداشته باشد بهتر است از مدل های فانتزی و طرح دار باشد و سایز استاندارد داشته باشد تا حداقل ۲۴ ماه استفاده شود. وان های نوزادی بسته به نیاز شما انواع مختلفی همچون تاشو، بادی، آکاردئونی، پایه دار، جکوزی دار و ساده دارند؛ یکی از عوامل تعیین کننده قیمت وان نوزاد نیز همین تنوع آن است.

نحوه حمام کردن نوزاد

آسان شور نوزادی

همانطور که از نام این محصول پیداست باعث راحتی در حمام کردن نوزاد می‌شود مخصوصا برای مادر اولی ها که اولین تجربه بچه داری دارند، خرید توری آسان شور یکی از واجبات است. آسان شورها ساخته شده از پارچه هایی می باشد که هم لطافت بالایی دارد و هم سریعا خشک می‌شود و با چند قلاب مختلف در طرفین روی وان نوزاد شما نصب و فیکس می‌شود؛ همانند یک تشک روی وان نوزاد شما قرار می‌گیرد نوزاد روی آن می‌خوابد و دیگر نگرانی از بابت سُر خوردن نوزاد نخواهید داشت. آسان شورها سایزهای مختلف و ساختارهای مختلف مانند فوم دار، اسفنجی یا توری دارند.

اسباب بازی حمام نوزاد

اغلب نوزادان در حمام احساس بی قراری و ترس دارند وظیفه والدین فراهم کردن شرایط آرامش نوزاد است در ابتدا باید کاری کنید تا ترس نوزاد از حمام بریزید میسر شدن این موضوع در گرو تهیه اسباب بازی های حمام نوزاد است. این اسباب بازی ها می‌تواند باعث سرگرم شدن نوزاد، ریختن ترس او از آب و ارتباط با حمام باشد.

اسباب بازی حمام نوزاد می‌توانید یک پوپت اردک یک ماهی شناگر یا حتی کتاب حمام نوزاد باشد با داستان سرایی و خلاقیت با کمک این اسباب بازی ها فرزند خود را برای حمام کردن آماده کنید.

دماسنج وان

دما ایده آل برای شستشوی نوزاد یکی دیگر از لازمه های یک استحمام عالی می‌باشد؛ دمای محیط حمام باید بین ۱۸ تا ۲۲ درجه و دمای آب داخل وان باید ۳۷ یا ۳۸ درجه باشد. اندازه گیری دقیق دما به وسیله دماسنج وان یا تب سنج لیزری نوزادی میسر است. برخی از دماسنج های وان به صورت فانتزی و عروسکی می‌باشد که می‌تواند هنگام قرار گرفتن در آب باعث جلب توجه و سرگرمی نوزاد شود.

روغن بچه و لوسیون کودک

همانطور که اشاره کردیم پس از شستن بچه چربی های مفید سطح پوست او از بین می‌رود تا ساخت دوباره چربی پوست به صورت طبیعی چند روز زمان میبرد و تا آن زمان پوست نوزاد دچار خشکی می‌شود برای جلوگیری از این مشکل بهتر است بعد از هر بار حمام کردن نوزاد پوست او را با کمک روغن کودک یا لوسیون نوزادی به خوبی ماساژ دهید تا لایه چربی محافظتی روی پوست نوزاد تشکیل شود این کار بعد از هر بار شستن نوزاد باعث تامین ویتامین های پوست، ایجاد لایه حفاظتی، تامین چربی و رطوبت پوست نوزاد، جلوگیری از پوسته پوسته شدن و جلوگیری از سوختگی نواحی پوشک می‌شود.

حوله نوزادی

یادگیری طرز شستن نوزاد در حمام فقط ۵۰% یک حمام ایده‌آل است ۵۰% دیگر موضوع به اعمال بعد از حمام نوزاد بستگی دارد. خشک کردن بدن نوزاد بعد حمام جهت جلوگیری از بیمار شدن او بر اثر سرما یا ایجاد بیماری پوستی بخاطر رطوبت مسئله بسیار مهمی است؛ این کار با کمک یک حوله مناسب و استاندارد میسر می‌شود.

از بدو تولد تا یکسال نوزادان توسط حوله دور پیچ کلاه دار و بعد از یکسال توسط تن پوش کودک خشک می‌شود. حوله حمام نوزاد استاندارد باید حداقل ۷۵ سانتی متر طول و عرض داشته باشد حتما کلاه دار و پنبه خالص باشد تا از بروز حساسیت پوستی در نوزادان جلوگیری شود.

نحوه حمام کردن نوزاد

برای اولین بار حمام کردن نوزادان لازم است خیلی آرام و با ملاحظه عمل کنید. مراحل نحوه حمام کردن نوزاد شامل موارد زیر است:

  • لوازمی مثل صابون نوزاد، دو اسفنج حمام نوزاد، یک فنجان پلاستیکی و یک حوله آماده کنید.
  • برای بعد از حمام، پوشک تمیز و لباس کودک را دم دستتان در اتاق بگذارید.
  • مطمئن شوید که اتاق به قدر کافی گرم است تا کودک پس از حمام احساس سرما نکند.
  • اگر حمام سرد است، آن را به قدر کافی گرم کنید.
  • وان یا سینک را بین پنج تا هشت سانتی‌متر از آب گرم پر کنید.
  • دمای آب لازم است برای پوست مچ دست شما گرم باشد، اما اصلاً داغ نباشد؛ حدود ۳۲ درجهٔ سانتی‌گراد یا چند درجه گرم‌تر مناسب است.
  • اول نوزاد را به حمام ببرید و بعد لباس‌هایش را درآورید.
  • اگر کودک شما همیشه در طول حمام گریه می‌کند، بگذارید در ابتدای حمام پوشکش را داشته باشد تا به او حس امنیت بدهد.
  • ابتدا پای نوزاد و سپس بقیۀ بدن او را به تدریج وارد وان کنید.
  • پشت سر و گردنش را به یکی از دست‌هایتان تکیه دهید و او را در وضعیت راحتی نگه دارید.
  • در طول حمام به طور منظم با یک فنجان روی او آب بریزید تا احساس سردی نکند.
  • اگر بخواهید می‌توانید نوزاد را فقط با آب بشویید.
  • از صابون مخصوص نوزاد و به مقدار کم استفاده کنید.
  • از صابون معمولی یا قوی هم استفاده نکنید، زیرا می‌تواند پوست کودک را خشک کند.
  • از یک اسفنج نرم یا دست تمیزتان به آرامی برای شستن صورت و بدن نوزاد استفاده کنید.
  • این کار را با ملایمت انجام دهید و نیازی به سابیدن یا استفادۀ زیاد از صابون نیست.
  • می‌توانید با دست خود یا با یک لیف نرم نوزاد، از بالا به پایین، جلو و سپس پشتش را بشویید.
  • با شستن پوست سر با یک لیف مرطوب یا آغشته به کمی شامپوی بچه شروع کنید.
  • لیف را آبکشی کنید و از آن برای تمیز کردن چشم و صورت او استفاده کنید و این کار را با ملایمت انجام دهید.
  • اگر در گوشه و کنار سوراخ‌های بینی یا چشم کودک مخاط خشک جمع شده است، ابتدا با لیف چند بار آن را خیلی آرام لمس کنید تا نرم شود و سپس آن را بردارید.
  • برای اندام تناسلی کودک، یک شست‌وشوی معمولی کافی است.
  • نوزاد را با ریختن فنجان‌های آب روی او و کشیدن یک لیف نرم تمیز روی بدنش، از سر تا پا آبکشی کنید.
  • سپس با احتیاط زیاد، با یک دست گردن و سر و با دست دیگر باسن او را نگه دارید و او را از وان بیرون بیاورید.
  • انگشتان خود را دور یک ران قرار دهید، احتیاط کنید، زیرا نوزادان وقتی مرطوب هستند به ‌راحتی سُر می‌خورند.
  • اگر نمی‌توانید، از یک بزرگسال دیگر بخواهید با یک حولۀ خشک، نوزاد را از شما بگیرد.
  • نوزاد را در یک حولۀ کلاه‌دار بپیچید و خشک کنید.
  • سپس پوشک و لباس نوزاد را بپوشانید.
  • تمام شد، سر خوشبوی او را ببوسید و بغلش کنید.

اگر پوست کودکتان خشک است یا اگر ادرارسوخته شده، بهتر است از پزشکتان برای استفاده از یک لوسیون نوزاد مناسب مشورت بگیرید و بعد برای خرید اقدام کنید. همچنین اگر پوست او هنوز هم پوسته‌پوسته می‌شود، می‌توانید پس از حمام یک لوسیون مناسب نوزاد به بدن او بمالید و بعد لباسش را بپوشانید، اما بدانید که این عارضه معمولاً ناشی از خشکی پوست نیست، بلکه پوست‌های مرده‌ای است که به هر حال باید بریزد. اگر بخواهید می‌توانید کودک را فقط با آب حمام کنید، البته به شرطی که ناحیۀ زیر پوشک و چین‌های پوست را به خوبی تمیز کنید. صابون و شامپوهای قوی می‌تواند پوست کودک را خشک کند و ممکن است باعث ادرار سوختگی در نوزاد شود. اگر از صابون استفاده می‌کنید، یک صابون مخصوص نوزاد یا کودکان را انتخاب و خیلی هم کم از آن استفاده کنید.

نحوه حمام کردن نوزاد

بهترین زمان برای حمام کردن نوزاد

وقت مناسب و قطعی را نمی‌توان برای حمام کردن نوزاد اعلام کرد، در واقع این موضوع به تصمیم شما بستگی دارد. زمانی را انتخاب کنید که وقت مناسبی بوده و عجله نداشته باشید. به عنوان یک قاعده کلی، بهتر است حمام کردن نوزاد خود را هنگامی انجام دهید که کاملاً بیدار و راضی است.

بهتر است نوزاد را هنگام خستگی یا گرسنگی حمام نکنید. اگر بعد از شیر خوردن نوزاد قصد دارید او را به حمام ببرید، کمی صبر کنید تا شیر هضم شود. وقتی کودک شما کمی بزرگتر می‌شود (بعد از حدود ۳ ماهگی)، می‌توانید زمان حمام کردن نوزاد را به عنوان بخشی از برنامه قبل از خواب او در عصرها برنامه‌ریزی کنید.

نکات مهم درباره نحوه حمام کردن نوزاد

نحوه حمام کردن نوزاد – حمام کردن نوزاد می‌تواند تجربه‌ای لذت‌بخش برای شما و کودکتان باشد، اما در عین حال، ممکن است برای اولین بار کمی دلهره‌آور باشد. با رعایت نکاتی که با شما در میان می گذاریم می‌توانید حمام نوزاد را به روشی امن و آرامش‌بخش برای خود و نوزادتان تبدیل کنید. در ابتداتوجه کنیدکه محل حمام را گرم نگه دارید و دمای اتاق باید حدود ۲۴ تا ۲۶ درجه سانتی‌گراد باشد تا نوزادتان سرد نشود. سعی کنید که همه چیز را از قبل آماده کنید، قبل از شروع حمام، تمام وسایل مورد نیاز مانند حوله، لباس‌های تمیز، پوشک، صابون و شامپو مخصوص نوزاد، لیوان برای ریختن آب، و اسفنج یا لیف نرم را در دسترس قرار دهید.

آب را برای حمام نوزاد با دمای مناسب تنظیم کنید، دمای آب باید ولرم باشد، حدود ۳۷ تا ۳۸ درجه سانتی‌گراد. می‌توانید از دماسنج آب برای اطمینان از دمای مناسب استفاده کنید. وان یا لگن حمام را پر کنید، از یک وان یا لگن مخصوص نوزاد استفاده کنید و آن را با چند سانتی‌متر آب ولرم پر کنید.

نکات ایمنی برای نحوه حمام کردن نوزاد:

  • همیشه در کنار نوزاد بمانید
  • از لیز خوردن نوزاد جلوگیری کنید
  • از آب داغ استفاده نکنید
  • مراقب باشید که آب به داخل گوش و چشم نوزاد نرود

 

دیدگاهتان را بنویسید