دانستنی ها

انواع کمربند بارداری و مزایا و معایب هرکدام

انواع کمربند بارداری

کمربند حمایتی بارداری کمربندهای پارچه ای تقویت شده عریضی هستند که برای حمایت و راحتی شما در زمان بارداری طراحی شده اند. درست زیر شکم قرار می گیرند، به بالا کشیدن آرام شکم کمک می کنند و مقداری وزن را از روی شکم و کمر برمی دارند. اگر زیاد راه می روید یا در طی بارداری احساس راحتی نمی کنید، یا اگر دو قلو باردار می باشید، احتمالاً بخواهید روی انواع کمربند بارداری سرمایه گذاری کنید.

حدوداً ۷۰% از بانوان باردار مبتلا به کمر درد هستند و تا ۴۵% آنان علائم درد لگنی (PGP) را نشان می دهند. برای بانوانی که یک یا هر دو بیماری را دارند ممکن است تحمل و انجام دادن فعالیت های روزمره سخت باشد. شکم بند بارداری، کمربندی ویژه است که دور شکم می پیچد و با ایجاد فشاری ملایم به حمایت از کمر، لگن، ران ها و شکم در طی دوره بارداری کمک می کند و همچنین به عنوان یک لایه برای پوشاندن پوست شکم که در هنگام بزرگ شدن در معرض دید قرار می گیرد، عمل می کند. برای بررسی بیشتر تا پایان مقاله با بیبی لوکس همراه باشید.

انواع کمربند بارداری

شکم بند بارداری، انواع مختلفی داشته که هر یک از آنها کاربرد خاص خود را دارد. ارتزیست، با بررسی وضعیت بدنی بیمار، مناسب ترین نوع از شکم بند را به او معرفی می کند.

انواع کمربند بارداری:

  • باند شکمی: باند شکمی که در طرح و رنگ متنوعی تولید شده، زیر لباس بسته می شود و شکم را به صورت کامل می پوشاند. استفاده از پارچه های منعطف در تولید این باند، دوام و ماندگاری آن را افزایش داده است. این باند شکمی فشار زیادی را به کمر، شکم و باسن وارد نخواهد کرد.
  • شکم بند دورپیچ که مخصوص زایمان اند: این مدل از شکم بند، چند لایه مستحکم و کششی دارد و از قسمت زیرین سینه تا باسن را مورد حمایت قرار می دهد. این شکم بند، گردش خون را بهبود می بخشد و از کمر مراقبت می کند.
  • لباس مخصوص بارداری: لباس مخصوص بارداری، دارای کمربند حمایتی منعطفی است که از پاها، باسن و شکم حمایت می کند. برخی از مدل های این لباس، سینه بندی مخصوص دارند که قادر به تحمل وزن بدن است.
  • کمربند دو تکه بارداری: همانطور که از نام آن می توان حدس زد، این کمربند از دو بخش تشکیل شده است. یک کمربند که زیر شکم قرار می گیرد و بخش دیگر بالاتر از شکم بسته می شود.
  • کمربند شکمی: کمربند شکمی بر روی لباس بسته می شود و از کمر، شکم، لگن و باسن حمایت می کند.

برای کاهش عوارض شکم بند بارداری می بیاست بهترین نوع آن انتخاب شود.

انواع کمربند بارداری

موارد استفاده از انواع کمربند بارداری

  1. برای کاهش درد کمر: استفاده از شکم بند حاملگی درد کمر را در طی بارداری کاهش می دهد. درد مفصل ساکروایلیاک (SI) مکرراً در طی بارداری رخ می دهد. به کاهش درد رباط دور رحم کمک می کند. این مورد در طی دوره دوم بارداری روی می دهد. این درد از جلوی باسن و زیر شکم شروع می شود و دلیل آن رشد رحم می باشد. بنابراین شکم بند به توزیع وزن اضافی رحم کمک می کند.
  2. برای ایجاد فشار ملایم: اگر کارمند هستید و در طی بارداری کار می کنید، پیشنهاد می شود که از کمربند بارداری استفاده کنید؛ زیرا این وسیله با استفاده از فشار ملایم روی رحم در حال رشد و جنین، مخصوصاً در هنگام تحرک بدنی، راحتی را برای شما فراهم می کند. اما توجه داشته باشید که نباید آن را محکم ببندید، زیرا باعث ایجاد درد غیرضروری می شود.
  3. برای ایجاد حمایت خارجی برای حالات بدنی: در طی بارداری، به خاطر رشد رحم و جنین، وضعیت بدنی بانوان به طور کلی تغییر می کند. استفاده از کمربند حاملگی به حفظ حالت مناسب کمر و بالا تنه کمک می کند.
  4. برای آسان تر کردن فعالیت های روزانه: استفاده از شکم بند بارداری در هنگام حاملگی، قطعاً راحتی بیشتری را در هنگام انجام فعالیت های روزانه به همراه دارد. فعالیت هایی مانند پیاده روی تند، نفس کشیدن یا هر ورزش جسمانی با دست آزاد و غیره در هنگام استفاده از شکم بند حاملگی آسانتر می شود.
  5. برای کاهش احتمال زمین خوردن: مادامی که فرد باردار کمربند بارداری استفاده می کند، ناحیه لگن ثبات داشته و تعادل بدن بهتر می شود. بنابراین، احتمال زمین خوردن مخصوصاً در سه ماهه سوم بارداری کمتر می شود.
  6. برای متعادل کردن فشار مثانه: کمربند بارداری به بالا بردن جنین کمک کرده و وزن جنین را متعادل می کند و به این طریق به رفع فشار مثانه کمک می کند.

استفاده از شکم بند بارداری بعد از زایمان

تحلیل عضلانی و ضعف، از مشکلات رایجی است که زنان پس از زایمان تجربه می کنند. طبیعتاً بازگشت عضلات به استقامت قبل از زایمان، نیاز به زمان داشته و شکم بند بارداری، در تسریع و تسهیل این فرایند نقش مثبتی دارد. گن بارداری، در نقش یک نگهدارنده شکم و کمر ایفای نقش می کند و مانع از بروز ناراحتی و درد در حین فعالیت می شود.

استفاده از شکم بند بارداری، به غیر از زنان باردار، برای کسانی که به دلیل انجام فعالیت های سنگین دچار پارگی عضلات شکمی شده اند نیز مفید است. بستن کرست طبی، سرعت بسته شدن شکاف را افزایش خواهد داد؛ البته به شرط آنکه با ورزش های خاصی همراه باشد.

گن بارداری بهتر است یا شکم بند؟

ممکن است شما هم مانند بسیاری از افراد فکر کنید که شکم‌بندها و گن‌های بارداری از نظر عملکرد تفاوتی با یکدیگر ندارند و جایگزین‌ کردن این محصولات به‌جای هم بلامانع است؛ اما بد نیست بدانید که پزشکان به هیچ‌ عنوان چنین نظری ندارند! به گفته‌ی متخصصان، گن‌های بارداری، فشار زیادی روی جنین می‌آورند، به همین دلیل استفاده‌ از آن‌ها سلامت مادر و جنین را با خطرات متعددی روبرو می‌سازد؛ بنابراین برای حفظ سلامت خود و جنین‌، استفاده از گن‌های بارداری را متوقف کرده و پس از مشورت با پزشک، شکم‌بند مناسب را جایگزین کنید.

انواع کمربند بارداری

بایدها و نباید های استفاده از انواع کمربند بارداری

تا این قسمت از مقاله آموختیم که گن بارداری یا شکم بند بارداری چیست، انواع آن کدام است، چه کاربردی دارد و… اگر با خواندن این مطالب، تصمیم به خرید این محصول گرفته اید، بد نیست نکات استفاده از آن را نیز بدانید. توجه به این موارد، اثربخشی شکم بند را افزایش و عوارض شکم بند بارداری کاهش می دهد. این نکات عبارت اند از:

  • برای استفاده از شکم بند بارداری، حتماً با پزشک خود مشورت نمایید. ممکن است تشخیص او عدم استفاده از شکم بند باشد و یا نوع دیگری از شکم بند را که مناسب تر است به شما معرفی کند.
  • در فواصلِ بستن شکم بند بارداری باید ورزش کنید. انجام تمرینات مخصوص بارداری برای آنکه مادر و جنین داخل شکمش در سلامت کامل باشند، لازم و ضروری است. مادرانی که برای سلامت خود و فرزندشان اهمیت زیادی قائل هستند، به این موضوع مهم توجه کرده و برای آنکه به این کمربند وابسته نشوند، در انجام حرکات ورزشی از هیچ تلاشی فروگذار نمی کنند. این ورزش ها، درد ناشی از دوران بارداری را کاهش می دهند.
  • اگر کرست طبی، شل بسته شود، کارایی لازم را نخواهد داشت. در مقابل سفت بستن آن فشار زیادی به شکم وارد می کند و آسیب زننده است.
  • در هنگام خرید این شکم بند، به جنس آن دقت کنید؛ ممکن است برخی از انواع شکم بند، حساسیت پوستی برای شما ایجاد کنند.
  • در فواصلِ بستن شکم بند بارداری باید ورزش کنید. انجام تمرینات مخصوص بارداری برای آنکه مادر و جنین داخل شکمش در سلامت کامل باشد، لازم و ضروری است. مادرانی که برای سلامت خود و فرزندشان اهمیت زیادی قائل هستند، به این موضوع مهم توجه کرده و برای آنکه به این کمربند وابسته نشوند، در انجام حرکات ورزشی از هیچ تلاشی فروگذار نمی کنند. این ورزش ها، درد ناشی از دوران بارداری را کاهش می دهد.
  • توجه به سایز شکم بند، از اهمیت قابل توجهی برخوردار است. در واقع سایز آن باید متناسب با سایز دور کمر شما باشد.
  • در طول روز بیشتر از ۲ یا ۳ ساعت از شکم بند طبی استفاده نکنید؛ چرا که ممکن است به آن وابسته شوید.
  • اگر مبتلا به فشارخون هستید و یا گردش جریان خون در بدن شما اختلالی دارد، از کرست طبی استفاده نکنید.
  • برای افزایش اثربخشی شکم بند طبی، نرمش های پیشنهادی پزشک را انجام دهید.
  • در موقع خواب نباید از شکم بند استفاده کنید.

نحوه استفاده از انواع کمربند بارداری

اگر شکم بند لوله ای دارید از روی سر خود آن را سُر داده و روی شکم قرار دهید. تا جایی آن را پایین بکشید که خط شلوار را بپوشاند. شاید بهتر باشد از کمربند حاملگی یا سفت ترین قسمت پارچه در زیر برجستگی شکم و بالای استخوان شرمگاهی و خط باسن استفاده کنید.

برای شکم بندهای بارداری که چسب نواری دارند، عریض ترین بخش را زیر شکم خود قرار دهید تا از شکم پشتیبانی کند و چسب های نواری را در پشت کمر ببندید. در برخی موارد چسب ها در جلو یا کناره ها قرار می گیرند، بنابراین به دستورالعمل های مربوط به این بندها مراجعه کنید.

باید فشار ملایمی را حس کنید. اگر بند شکم بند خیلی سفت باشد می تواند باعث سوء هاضمه، سوزش قلب و تأثیر روی گردش و فشار خون شود.

بانوان اغلب بر اساس دستورالعمل محصول و حسی که دارند تصمیم می گیرند که چه زمان شکم بند حاملگی را استفاده کنند.

کمربند بارداری روی لباس بسته می شود. اما برخی نیز آن را زیر لباس خود می بندند.

دیدگاهتان را بنویسید