دانستنی ها

بالش بارداری چیست ؟ چه فوایدی دارد؟

بالش بارداری

بالش حاملگی یا بالش بارداری یا تشک حاملگی وسیله‌ای است که در دوران بارداری برای کمک به وضعیت بهتر بدن بانوی باردار استفاده می‌شود. از آنجا که فرم بدن در بارداری تغییرات زیادی متحمل می‌شود؛ قرار گرفتن در حالت خوابیده چالش‌های زیادی را برای خانم‌های حامله ایجاد می‌کند. اضافه وزن، قوس شدید کمر و تورم دست و پا باعث می‌شود که بانوی باردار به هنگام خواب نتواند در وضعیت مناسب و مطلوبی قرار گیرد. از آنجا که خواب آرام و باکیفیت مستقیماً بر سلامت مادر و جنین مؤثر است، متخصصان برای رفع این مشکل استفاده از بالش‌های حاملگی را پیشنهاد می‌کنند. بالش‌های بارداری انواع مختلفی دارند که در این مقاله ضمن معرفی انواع مختلف بالش‌های حاملگی، مزایای استفاده از این تجهیزات را نیز ارائه کرده‌ایم با بیبی لوکس همراه باشید.

با بالش بارداری آشنا شوید

بالش بارداری محصولی است که متناسب با انحناهای بدن دوران بارداری خانم‌ها طراحی شده است. یعنی می‌تواند تغییر شکل ناشی از حاملگی را به هنگام خواب به طور کامل پوشش دهد. برای این‌که بالش بارداری از تمام قسمت‌های بدن به نحو مطلوب پشتیبانی کند، طول آن نسبت به بالش‌های معمولی بسیار بیشتر درنظر گرفته می‌شود. اصلی‌ترین خصوصیت بالش بارداری فراهم کردن شرایطی است که بدن به هنگام خواب در وضعیت مناسبی قرار گیرد. زیرا جنین یک بار اضافه به بدن مادر وارد می‌کند که در نتیجه آن فشار مضاعفی به پاها، کمر و لگن وارد می‌شود.

تفاوت بالش بارداری با بالش معمولی

هما‌ن‌طور که می‌دانید بالش‌های معمولی دراز هستند و انحنا ندارند. در صورتی‌که طراحی بالش بارداری به نحوی انجام می‌شود که دارای یک‌سری انحناها برای سازگاری با شکل بدن زنان باردار باشد. از آنجا که وزن به هنگام حاملگی بالا می‌رود، بالش بارداری کمک می‌کند که میزان کمر دردهای ناشی از افزایش وزن تا حد زیادی کاهش یابد. پس این محصول باعث می‌شود که خوابیدن در بارداری همراه با پشتیبانی از اندام‌های بدن باشد.

انواع بالش های بارداری

در دوران بارداری، بدن مادر باردار در حال تغییر است و نیازهای متفاوتی دارد. یکی از این نیازها، داشتن یک بالش راحت برای خوابیدن است. بالش های معمولی برای مادران باردار مناسب نیستند زیرا نمی توانند از بدن در حال تغییر آنها پشتیبانی کنند.

بالش های بارداری به طور خاص برای پشتیبانی از بدن مادر باردار در دوران بارداری طراحی شده اند.

این بالش ها دارای اشکال و اندازه های مختلفی هستند که هر کدام برای پشتیبانی از یک قسمت خاص از بدن طراحی شده اند. در ادامه به بررسی برخی از انواع بالش های بارداری خواهیم پرداخت.

بالش بارداری

بالش گوه ای شکل

بالش گوه ای شکل یکی از محبوب ترین انواع بالش های بارداری است. این بالش برای پشتیبانی از کمر و زانو در هنگام خوابیدن به پهلو طراحی شده است. بالش گوه ای شکل را می توان در زیر کمر یا زانو قرار داد تا از فشار به این قسمت ها جلوگیری شود.

بالش U شکل

بالش U شکل یکی دیگر از این مدل بالش‌ها است. این بالش‌ها بیشتر سر، گردن، کمر و زانوها را در هنگام خوابیدن پوشش داده و در نتیجه شما خواب راحت‌تری خواهید داشت. بالش U شکل را می توان در زیر قسمت‌های سر، گردن، کمر و یا زانو قرار داده و از ایراد فشار به این قسمت‌ها جلوگیری خواهد کرد.

بالش C شکل

بالش C شکل شبیه به بالش U شکل است، اما کوچکتر است. این بالش بیشتر نواحی سر، گردن و همچنین کمر را در بر گرفته و برای خوابیدن به پهلو طراحی شده است  این بالش قابلیت قرار گیری در نواحی مختلف و درگیر بدن را دارد.

بالش قدی

بالش قدی برای پشتیبانی از شکم و پاها در هنگام خوابیدن به پهلو طراحی شده است. این بالش را می توان در زیر شکم یا پاها قرار داده تا وارد شدن فشار به این قسمت‌ها پیشگیری نماید.

در انتخاب بالشت بارداری به چه نکاتی باید توجه داشته باشید؟

برای انتخاب بهترین محصول در مرحله اول باید به خصوصیات شخصی خود توجه داشته باشید. درجه نرمی بالشت یکی از نکاتی است که برای تمامی افراد یکسان نیست. بالشت بارداری درجه نرمی متفاوتی دارد. بنابراین قبل از خرید میزان نرمی این بالشت را بسنجید و سپس اقدام به خرید کنید.

مسئله دیگر این است که بالشت بارداری باید دارای روکش قابل تعویض باشد تا به راحتی بتوانید روکش آن را تعویض کنید و بشویید. همچنین این بالشت نباید بوی خاصی بدهد. زیرا در زمان بارداری زنان به بو بسیار حساس می‌شوند.

مسئله دیگر این است که بالشت بارداری باید از موادی ساخته شده باشد که صدای زیادی تولید نکند در غیر اینصورت استفاده از آن در هنگام خواب بسیار دشوار می‌شود. تمامی این نکات به شما کمک می‌کنند تا بهترین انتخاب را داشته باشید و این دوران هیجان‌انگیز را زیباتر کنید.

فواید استفاده از بالش بارداری

۱- استفاده از بالش بارداری دردهای بدن را تسکین می‌دهد

با افزایش وزن بدن در دوران بارداری،‌ فشار زیادی به کمر، لگن و پاها وارد می‌شود. استراحت دادن این بخش‌های بدن اهمیت زیادی دارد و تنها زمانی امکان‌پذیر است که بتوان در وضعیت مناسبی خوابید. بالش بارداری پشتیبانی و راحتی لازم برای این بخش‌ها را فراهم می‌آورد و استراحت مناسبی را تضمین می‌کند و دردها را تسکین می‌دهد.

۲- استفاده از بالش بارداری جریان خون را تقویت می‌کند

خوابیدن به پهلو گردش خون را بهبود می‌بخشد و برای بانوان باردار توصیه می‌شود. برای عده‌ای ممکن است خوابیدن به پهلو به خاطر بزرگ شدن شکم سخت باشد. بالش بارداری به خاطر نرمی زیاد خود اجازه می‌دهد بتوانید راحت به پهلو بخوابید و به این ترتیب به جریان بهتر خون در بدن کمک می‌کند.

۳- استفاده از بالش بارداری برای ساعات خواب بهتر، آسوده تر و طولانی تر

خواب خوب کلید بارداری قوی و مطمئن است. بالش بارداری به شما اجازه می‌دهد برای مدت طولانی تر و بهتر بخوابید.

۴- استفاده از بالش بارداری مفید حتی برای بعد از زایمان مفید است

بالش بارداری حتی برای بعد از بدنیا آمدن نوازد هم مفید است و می‌توان با آن نوزاد را در وضعیت مناسب قرار بدهید و به او یاد بدهید چطور شیر را درست بمکد.

پارامترهای مهم در انتخاب بالش بارداری

بالش‌های بارداری از نظر درجه نرمی و سفتی، مدل، ابعاد و سایر خصوصیات با یکدیگر متفاوت هستند. توجه به نکات زیر به شما کمک می‌کند که بتوانید محصولی متناسب با نیاز خود را خریداری نمایید.

• نوع  بالش بارداری

همان‌طور که در بخش قبل اشاره شد، بالش‌های بارداری در انواع مختلفی موجود هستند که هر کدام کاربرد خاص خود را دارند. با توجه به ویژگی‌های هر کدام از مدل‌ها می‌توانید محصولی را تهیه کنید که با شرایط جسمانی شما هماهنگ باشد.

• جنس بالش

بهتر است به هنگام خرید بالش بارداری به جنس آن توجه ویژه‌ای داشته باشید. به کار بردن متریال ضدحساسیت و باکیفیت به گونه‌ای که بتواند تحمل وزن زن باردار را داشته باشد، اهمیت بسیار زیادی دارد.

• سایز بالش

مورد بعدی این است که اندازه بالش را با توجه به ابعاد تخت و قد خود برگزینید. به‌عنوان مثال اگر کوتاه قامت  هستید یا قد متوسط دارید، بهتر است به سراغ سایزهای M و S بروید. اما در صورتی‌که جزء بانوان بلند قد هستید، سایز L به شما پیشنهاد می‌شود.

• میزان انعطاف‌پذیری

بالش بارداری ممکن است که سخت یا نرم باشد، اما در هر دو صورت باید از انعطاف‌پذیری مناسبی برخوردار باشد تا از بدن مادر به خوبی محافظت نماید.

• جنس روکش

جنس روکش باید از مواد اولیه باکیفیت و ضدآلرژی باشد. علاوه‌برآن بسیار مهم است که روکش بالش قابلیت جداسازی داشته باشد تا بتوانید آن را به راحتی بشویید. اگر تحمل گرما را ندارید، بهتر است جنس روکش را طوری انتخاب کنید که در آن الیاف مصنوعی استفاده نشده باشد.

بالش بارداری

راهنمای خرید بالش بارداری

  • برای انتخاب نوع درست بالشت بارداری متناسب با وضعیت بدن خود با پزشک مشورت کنید. بالش‌ها انواع مختلفی دارند و کارایی آن‌ها با هم متفاوت است. باید نیاز خود را در نظر بگیرید و بر اساس نیاز خود برای خرید این وسیله هزینه کنید. فراموش نکنید لزوماً بالش بزرگتر و گران‌تر پاسخگوی نیاز شما نیست. گاهی استفاده از یک کوسن باداری مشکل شما را به طور کل برطرف می‌کند. برای انتخاب بالش بارداری مناسب به پوزیشن خوای خود توجه کنید و بررسی کنید که فشار بیشتر روی کدام نواحی بدن شماست.
  • کیفیت بالش‌ حاملگی متفاوت است. الیافی که برای پر کردن داخل آن‌ها نیز به کار می‌رود درجات کیفی متفاوتی دارند. بهتر است بالشی انتخاب کنید که قابلیت ارتجاعی بالایی داشته باشد. قابل شست‌وشو بودن بالش نیز یکی دیگر از آپشن‌هایی است که به هنگام خرید باید به آن توجه داشته باشید. بهتر است یک رنگ آرامش‌بخش و روشن انتخاب کنید تا اگر لکه‌ای روی آن افتاد متوجه شوید و سریعاً آن را بشویید تا بهداشت و سلامت‌تان به خطر نیفتد. استفاده از رنگ‌های تیره باعث افزایش درجه حرارت بدن می‌شود پس موقع خرید به این نکته نیز توجه داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید