دانستنی ها

بالش شیردهی نوزاد چیست؟

بالش شیردهی نوزاد

همانطور که می‌دانید شیردهی به نوزاد پس از زایمان به ویژه برای مادرانی که به تازگی صاحب فرزند شده‌اند ‌می‌تواند با چالش هایی همراه باشد و مسلماً آنها به عنوان مادران جدید از هر کمکی برای راحت‌تر شدن این کار، استقبال می‌کنند. یکی از بهترین لوازم شیردهی، بالش شیردهی نوزاد است. با وجود آنکه این وسیله، وسیله‌ی بسیار ساده‌ای است اما می‌تواند کارایی زیادی داشته باشد و شیردهی را برای مادران آسان‌تر کند. در این مقاله قصد داریم توضیح دهیم که بالش شیردهی چیست و چطور باید از آن استفاده کنید با بیبی لوکس همراه باشید.

بالش شیردهی چیست؟

یکی از مهمترین نکات در مورد شیردهی نوزاد، روش‌ها و وضعیت شیردهی است. هم مادر و هم نوزاد باید در وضعیت درستی قرار داشته باشند تا نوزاد بتواند به خوبی شیر بخورد و به گردن و کمر مادر نیز فشاری وارد نشود. برای بعضی از مادران پیدا کردن حالت مناسب یا نگه داشتن کودک روی دست بسیار دشوار است. اینجاست که بالش شیردهی به کار شما می‌آید. بالش شیردهی وسیله‌ای شبیه به بالش بارداری با اندازه‌ای بسیار کوچکتر است که شما می‌توانید آن را موقع شیردهی زیر نوزاد قرار دهید تا به سینه‌ی نزدیکتر شود و همه‌ی وزن او نیز روی دستتان نباشد. این بالش‌ها نه تنها سطح پایدار و راحتی برای نگه داشتن نوزاد ایجاد می‌کنند، بلکه فشارهای گردن، بازو و کمر در مادر را نیز کاهش می‌دهند، که می‌تواند شیردهی را برای شما و کودکتان آسان‌تر و لذت بخش‌تر کند به همین دلیل به یکی از اقلام حبوب لیست سیسمونی نوزاد تبدیل شده است.

بالش شیردهی نوزاد

اهمیت استفاده از بالش شیر دهی برای مادران

بسیاری از والدین جوان پس از تولد اولین نوزاد خود نگرانی های متفاوتی از نحوه نگه داری صحیح کودک به خصوص به هنگام فرایند شیر خوردن دارند. گاهی حتی شیر خوردن کودک به دلایلی همچون قرارگیری نامناسب پستان مادر در دهان نوزاد به یک کابوس برای مادران جوان تبدیل می شود. از این رو تولیدکنندگان لوازم مادر و کودک، تلاش نمودند تا با طراحی و تولید بالش مخصوص شیردهی، مادران را در شیرهی بهتر به نوزاد کمک نمایند. این بالش ها به‌گونه‌ای طراحی شده تا بتواند:

  • به قرار گرفتن پستان به شکلی صحیح در دهان نوزاد کمک کند. بدین صورت که با قرار گرفتن مناسب پستان در دهان نوزاد، از ایجاد زخم و عفونت پستان مادر پیشگیری می شود.
  • شیردهی فرآیندی زمانبر می باشد و مادر باید زمانی طولانی را در وضعیت شیر دادن سپری کند. استفاده از این بالش ها به دلیل شکل صحیح وضعیت قرار گیری کودک به هنگام شیر خوردن سبب شده تا مادر دیگر دچار دردهای ناشی از کمر نشود.
  • شکل اصولی و صحیح شیردادن به نوزاد، از ماستیت یا التهاب غدد شیر مادر جلوگیری می نماید.
  • از همه مهمتر این بالش ها تنها برای مادران شیرده نبوده و می توان از آن ها به هنگام دادن شیرخشک با شیشه به نوزاد نیز استفاده کرد.

بالش شیردهی نوزاد چه مزیت هایی برای مادر و نوزاد دارد؟

همانطور که پیش تر نیز گفتیم بالشت شیر دهی مزیت های و کاربردهای بسیار زیادی برای مادر حتی نوزاد خواهد داشت که در این بخش مزیت های آن را برای شما عزیزان شرح خواهیم داد.

جلوگیری از خسته شدن شانه ها و دست های مادر با بالش شیردهی : یکی از مشکلات مادران در هنگام شیردادن نوزاد این است که مدام در این تلاش هستند که نوزاد را در بهترین حالت ممکن برای شیرخوردن نگهدارند این بالا نگه داشتن نوزاد در تایم زیاد فشار زیادی به شانه ها و دست های مادر خواهد آورد که این موضوع بعد از مدتی آذار دهنده نیز خواهد شد. علاوه بر این با بزرگتر شدن سن نوزاد وزن او نیز افزایش پیدا میکند که این موضوع خود باعث افزایش فشار بر روی شانه های مادر خواهد شد.

صاف نگه داشتن کمر با استفاده از بالش شیردهی نوزاد : یکی دیگر از مشکلاتی که گریبان گیر اکثریت افراد میشود مشکلات ستون مهره ها میباشد این مشکلات به دلایل مختلفی ایجاد میشوند که یکی از این دلایل در مادران شیرده خمیدگی طولانی مدت کمر یا به اصطلاح قوز کردن مادر می باشد این خمیدگی در طولانی مدت باعث صدمه دیدن ستون مهره ها خواهد شد یکی از راه حل های این موضوع استفاده از بالش شیردهی نوزاد است.

با استفاده از بالش شیردهی نوزاد مادر میتواند وزن خود را بر روی بالش قرار دهد و به دلیل اینکه بالش شیردهی در آغوش مادر قرار دارد از خم شدن بیش از اندازه جلوگیری میکند.

کاهش بی قراری نوزاد در هنگام شیر خوردن : نوزادان هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند. برخی از آنها بی قراری های خاص خود را دارند برای مثال بعضی به راحتی از شیر مادر تغذیه نمیکنند و اگر کمی جایشان ناراحت باشد ممکن است اصلا شیر نخورند. به همین دلیل اگر مادر بتواند شرایط خاصی را فراهم کند که نوزاد در هنگام شیر خوردن از آرامش بیشتری برخوردار باشد، تغذیه نوزاد نیز به درستی انجام خواهد گرفت.

از جمله این کار ها میتوان به شیردادن در یک محیط آرام که صدای اذیت کننده ای در آن نباشد. همچنین میتوان از بالش شیردهی نیز برای بهتر کردن شرایط استفاده کرد. بدین شکل که هر چقدر جای نوزاد در هنگام تغذیه نرم تر و راحت تر باشد احتمال کاهش بی قراری های آن نیز در هنگام شیر خوردن کمتر است.

بهبود سریع زخم های سزارین : شیردهی برای مادر بعد از زایمان سزارین دردناک است، زیرا او نمی تواند در طی آن به درستی بنشیند و در اینجا استفاده از بالش شیردهی برای محافظت از محل برش و سرعت بهبود آن نیز ضروری است، زیرا برای حمل کودک خود نیازی به صرف تلاش زیاد نخواهید داشت.

محافظت از کودک در برابر ریفلاکس : ریفلاکس و قولنج از علائم رایج نوزادان تازه متولد شده است، اگر به نوزاد خود بدون نگهداری نامناسب شیر دهید. ممکن است به ریفلاکس معده و قولنج و سایر مشکلات گوارشی دچار شود ولی یک بالش شیردهی از همه ای این مشکلات جلوپیری میکند جلوگیری می کند.

کمک به کودک برای نشستن : بالش های شیردهی در درجه اول برای حمایت از کودک در دوران شیردهی طراحی شده اند، اما همچنین به حمایت از ناحیه پشت بین ماه های چهارم و ششم کمک می کنند تا وضعیت نشسته در یک موقعیت صحیح آغاز شود.

تقویت عضلات کودک : می توانید از بالش برای قرار دادن کودک روی شکم خود استفاده کنید، این کار او را به استفاده از بازوها و پاها و تقویت عضلات تشویق می کند.

روش استفاده از بالش شیردهی

هنگام استفاده از بالش شیردهی مراحل زیر را انجام دهید:

  • بالش را توسط کمربندی که دارد به دور کمر خود ببندید یا آن را روی پاهای خود قرار دهید. شما می‌توانید آن را با استفاده از بندش، طبق موقعیتی که قرار دارید تنظیم کنید.
  • نوزاد را روی بالش قرار دهید به نحوی که به سینه و شکم نزدیک باشد. توجه داشته باشید که صورت نوزاد در مقابل سینه قرار بگیرد و تنفس نوزاد در این حالت راحت باشد. شکم نوزادتان با شکم شما در تماس است، سر، گردن و نیم تنه کودکتان در یک خط مستقیم قرار دارد و نوک سینه روبروی بینی نوزاد قرار می‌گیرد.
  • در صورتی که هنگام شیردهی از روش گهواره‌ای استفاده می‌کنید و نوزاد از سینه سمت راست شیر می‌خورد، باسن کودک شما باید به سمت آرنج چپ شما قرار گیرد و بالش زیر بازو و آرنج شما به حالت تکیه گاه قرار بگیرد. در این حالت بازوی شما توسط بالش حمایت می‌شود.
  • وقتی کودک سینه را به دهان گرفت، می‌توانید کمی به عقب برگردید و بدن کودک را به بدن خود محکم نگه دارید. در این حالت، دستی که برای فشردن سینه‌تان استفاده می‌کنید می‌تواند شل شود به طوری که می‌توانید با آن دست غذا بخورید، مگر اینکه فشار دادن سینه‌ها مورد نیاز باشد.

بالش شیردهی نوزاد

قیمت بالش شیردهی

قیمت بالش شیردهی بسته به جنس، حالت و بخش‌های جانبی و برند آن، می‌تواند متفاوت باشد. انواعی از آنها با طیف قیمتی گسترده وجود دارد که می‌توانید از مغازه‌های سیسمونی فروشی خریداری کنید. بعلاوه امکان دوخت بالش شیردهی نیز وجود دارد. تنها کافی است الگو‌ها و اندازه‌های آن را از اینترنت بگیرید و خودتان آن را مانند یک بالش معمولی بدوزید و با الیاف نرم پر کنید. و حتماً برایش روکش جداگانه بدوزید که قابل جدا شدن و شستشو باشد.

مشکلات مربوط به بالش شیردهی نوزاد

آیا بالش شیردهی می‌تواند شرایط را برایتان سخت‌تر کند؟ بله. متاسفانه مانند سایر وسایل، بالش شیردهی نیز می‌تواند معایب خود را داشته باشد. در درجه‌ی اول استفاده از این نوع متکا، باعث نزدیکی بیشتری نوزاد به سینه و به اصطلاح چفت شدگی بیشتر دهان و نوک سینه‌ی مادر می‌شود. و به هر نسبت که بار بالش بیشتر باشد یا قطر بیشتری داشته باشد این نزدیکی بیشتر است. این موضوع می‌توند منجر به مکش شدید نوک سینه و درد و ایجاد زخم در این ناحیه شود که شیردهی را دردناک می‌کند. و حتی ممکن است فشار آوردن سینه به بینی نوزاد راه تنفسی او را ببندد.

نقطه‌ی مقابل این حالت نیز وجود دارد. به این منظور که اگر قطر این بالش‌ها کم باشد، کودک در موقعیت پایین‌تری نسبت به سینه قرار می‌گیرد و شما مجبور می‌شوید برای شیردهی بیشتر خم شوید و این موضوع می‌تواند در دراز مدت به کمر شما آسیب برساند. بنابراین خرید یک بالش شیردهی با آرگونومی مناسب اهمیت زیادی دارد.

پوزیشن‌هایی که به بالش شیردهی نوزاد نیاز ندارند

در حالی که استفاده از بالش شیردهی می‌تواند در پوزیشن‌های نشسته و ایستاده بسیار کمک کننده باشد، اما برای بعضی از پوزیشن‌ها مناسب نیست و حتی بسیار خطرناک است. به عنوان مثال در زمانی که به پهلو خوابیده‌اید و به نوزاد خود شیر می‌دهید، نیازی به این بالش‌ها ندارید. زیرا ارتفاع نوزاد را بالا می‌برند و شیردهی را مشکل می‌کنند یا حتی در حالت بدتر منجر به خفگی می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید