دانستنی ها

تاثیر مکیدن پستانک و سر شیشه روی دندان کودک

تاثیر مکیدن پستانک و سر شیشه روی دندان کودک

تاثیر مکیدن پستانک و سر شیشه روی دندان کودک : یکی از دغدغه های مادرانی که تازه صاحب فرزند شده اند این می باشد که آیا پستانک و شیشه کودک باعث کج شدن دندان می شود یا نه؟ این موضوع برای مادران شاغل و یا مادرانی که مجبورند از شیرخشک برای تغذیه فرزندشان استفاده کنند، بیشتر حساسیت ایجاد می کند. از همین رو در این مقاله قصد داریم به طور تخصصی به بررسی این موضوع بپردازیم، تا اگر شما هم دچار این چالش مادرانه شده اید به پاسخ سوالتان برسید. بنابراین پیشنهاد می کنیم تا انتهای متن همراه بیبی لوکس بمانید.

عوارض پستانک برای دندان نوزاد

سوال مهم این است که واقعا تاثیر پستانک روی دندان کودک چیست؟ به نظر می رسد پستانک به شادی و ساکت نگه داشتن نوزاد کمک می کند، اما احتمال دارد استفاده از پستانک، به ویژه در سنین بالاتر از دو سالگی، بر رشد دندانی کودک تاثیر بگذارد. این همان چیزی است که برخی از متخصصان در مورد خطرات احتمالی استفاده از پستانک در نوزادان بالای دو سال می‌گویند.

عادت مکیدن در نوزادان چه دلیلی دارد؟

با توجه به اهمیت موضوع تاثیر مکیدن پستانک و سر شیشه روی دندان کودک همه نوزادان دارای رفلکس طبیعی مکیدن شست هستند و نشان داده شده است که حتی نوزادان متولد نشده نیز انگشت شست خود را در رحم می مکند که در سونوگرافی قابل مشاهده است. از آنجایی که مکیدن شست یک پدیده طبیعی است، اکثر متخصصان موافقند که حداقل مقداری مکیدن انگشت کاملا بی ضرر است و جای نگرانی نیست. در واقع تنها علت پستانک خوردن نوزاد نوزاد ناشی همین عادت ذاتی است که البته بسیاری از کودکان و نوزادان از خوردن آن امتناع می‌کنند و هیچ چیز را جایگزین سینه مادر نمی‌کنند.

تاثیر مکیدن پستانک و سر شیشه روی دندان کودک

چرا باید کودک نوپای خود را از پستانک جدا کنید؟

جدا کردن کودک از پستانک به دلیل خطرات احتمالی استفاده از پستانک در کودکان بالای دو سال است. اینکه آیا استفاده از پستانک کودک شما روی رشد دندان‌های او تاثیر می‌گذارد یا نه، تا حد زیادی به این بستگی دارد که تا سن دو سالگی متوقف شود یا خیر. اگرچه یک نوزاد کوچکتر می‌تواند به راحتی از پستانک استفاده کند یا انگشت شست خود را بدون هیچ مشکلی بمکد، اما یک کودک نوپا می‌تواند ناخواسته و با استفاده بیش از حد از این عادت آرامش بخش، ساختار دندانی خود را تغییر دهد.

مکیدن پستانک یا شست برای مدت طولانی می تواند منجر به over bite، نامرتبی دندان‌ها و سایر مشکلات شود.

مصرف شیشه شیر و پستانک تا چه حد بر روی دندان ها و فک تاثیر مخرب دارد؟

زمانی که ذهنتان درگیر این سوال است که آیا پستانک و شیشه کودک باعث کج شدن دندان می شود یا نه، باید به میزان دفعاتی که کودکتان از این دو قلم کالا استفاده می کند نیز توجه نمایید. نباید به این موضوع فکر کنید که چون شیر کافی ندارید، شاغل هستید و یا فرزندتان عادت به خوردن پستانک دارد فک و دندان او کاملا در خطر است. برعکس این موضوع سعی کنید بعد از رویش دندان های کودکتان او را از عادت پستانک خوردن ترک دهید. همچنین بعد از یکسالگی و افزایش قدرت مکیدن در فرزندتان او را عادت به خوردن شیر با نی یا لیوان نمایید و خوردن شیر با شیشه شیر را تنها برای اوقات خواب کودکتان در نظر بگیرد.

علاوه بر این به محض گریه افتان کودک پستانک در دهانش نگذارید. زیرا با توجه به تاثیر پستانک و شیشه شیر بر روی دندان های کودک ، مکیدن زیاد پستانک یا شیشه شیر باعث جلو آمدن فک کودک می شود و این خود در آینده یک معضل بزرگی خواهد بود. بنابراین ممکن است با دادن پستانک به بی قراری و یا گریه دلبندتان پاسخ دهید، اما به ساختار فک و فرم لثه و دندان های او آسیب می رسانید.

بنابراین هیچ گاه نگذارید کودکتان در زمان های طولانی مثل شب تا  صبح با پستانک بخوابد. البته امروزه سرشیشه و پستانک هایی طراحی شده اند که معروف به ارتودنسی می باشند. آثار مخرب این سر پستانک ها بسیار کمتر از نوع قدیمی آن می باشد. اما نباید تصور کرد که این محصولات در پاسخ به سوال آیا پستانک و شیشه کودک باعث کج شدن دندان می شود ، آثار مخربی که عنوان کردیم را بر روی دندان ها و فک کودکتان در دراز مدت نداشته باشد.

تاثیر مکیدن پستانک و سر شیشه روی دندان کودک چگونه است؟

عادت مکیدن پستانک، شیشه شیر و انگشت بر فک کودکان چه تاثیری دارد؟ اگر این عادت تا ۱۸ ماهگی ادامه داشته باشد و بعد از آن کاملا حذف شود، هیچ تاثیر مخربی نداشته و مشکلی ایجاد نمی کند، حتی برای تکامل فک بالا و نیز رویش صحیح دندان های فک بالا و ارتباط صحیح با دندان های فک پایین نیز بسیار موثر است.
اما اگر بعد از ۱۸ ماهگی این عادت همچنان ادامه داشته باشد مضرات زیادی را ایجاد می کند. از جمله :

  • دندان های بهم ریخته
  • عدم تکامل اصولی فک بالا
  • گنبدی شکل شدن کام کودک
  • عدم تکامل حفره بینی
  • تنفس دهانی

از آنجایی که سقف دهان کودک، کف حفره بینی کودک را تشکیل می دهد هر چه زمان مکیدن طولانی تر شود و سن کودک بالا تر رود، عضلات فک قوی تر شده و تاثیر پستانک بر دندان کودکان مخرب تر می شود.
همچنین دیر گرفتن کودک از پستانک باعث وابستگی کودک به آن شده و میتواند صدمات روحی را در آینده برای کودک ایجاد کند. گاهی به دلیل همین موضوع شاهد مراجعه کودک برای ارتودنسی خواهیم بود؛ حتی گاهی اوقات این ضربات جبران ناپذیر خواهند بود و باعث اختلال در تنفس دهانی، آلرژی ، مشکلات ریه و غیره خواهد شد. پیشنهاد می شود در صورت تکرار این عادت در کودک، از ارتودنسی پیشگیری استفاده کنید تا وضعیت سلامت دهان و دندان کودک حفظ شود.

نتیجتا بهتر است بدانید که فقط با هدف قطع کردن گریه و صدای کودک این عادت را از وی جدا نکنید. زیرا آینده فک کودک و نیز وضعیت روحی وی به شدت تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

نکاتی مهم هنگام استفاده از پستانک

  • اگر کودک علاقه ای به پستانک ندارد ، به او پستانک ندهید.
  • پستانکی بخرید که سوراخ های تهویه هوا بر روی بدنه آن دارد.
  • پستانک را با هر نوع شیرین کننده ای (قند، شکر یا عسل) شیرین نکنید.
  • پستانک را هر روز بجوشانید. قبل از استفاده ، پستانک را با آب و صابون بشویید. هر روز به مدت چند دقیقه پستانک را در مقدار مساوی آب و سرکه و
  • سپس در هوای خشک قرار دهید تا از بروز عفونت قارچی جلوگیری کنید. از قرار دادن پستانک در دهان خود به منظور شست و شو اجتناب کنید، زیرا
  • با این کار میکروب بیشتری وارد دهان نوزاد می کنید.
  • پستانک را با زنجیر دور گردن کودک نیندازید زیرا موجب خفگی کودک خواهد شد.
  • پستانک ارتودنتیک که فرم خاصی دارند را بخرید زیرا تداخل کمتری با سیستم دندانی دارد.
  • هنگام خواب کودک پستانک را از دهانش بیرون بکشید. شب هنگام اگر پستانک در حین خواب از دهان کودک افتاد تا عکس العملی نشان نداده
  • است، پستانک را داخل دهان اونگذارید.
  • برای گرفتن پستانک از کودکتان ،این کار را به آرامی و در چند مرحله انجام دهید.
  • پستانک یک قطعه ای انتخاب کنید زیرا پستانک های دو تکه ای اگر بشکنند،موجب خفگی نوزاد می شوند.
  • در صورت هر نوع خرابی در پستانک آن را تعویض کنید.
  • تا یک ماهگی به نوزاد پستانک ندهید واگر کودک گرسنه است تا جایی که ممکن است، سریعا پستان یا شیشه شیر را به او بدهید.

تاثیر مکیدن پستانک و سر شیشه روی دندان کودک

عوارض پستانک ارتودنسی چیست؟

درصد زیادی از والدین برای تسکین، آرامش و اطمینان دادن به نوزاد از پستانک استفاده می‌کنند. پستانک اگرچه مفید است، اما در میان مدت و درازمدت می تواند باعث ایجاد عوارضی در طول رشد فک و صورت کودک شود. اگر کودک بعد از ۲ یا ۳ سالگی به استفاده از آن اصرار کند، این عوارض بسیار بیشتر می‌شود.

از همین جهت پستانک‌های ارتودنسی تولید شدند تا این عوارض را به حداقل برسانند. پستانک ارتودنسی هم عملکرد پیشگیرانه و هم عملکرد اصلاحی دارد.

ترکیب و ارگونومی پستانک ارتودنسی به گونه ای طراحی شده است که به دندان کودک اجازه می دهد تا به درستی رشد کند و در عین حال ظاهر اطمینان بخش پستانک سنتی را حفظ کند.

برخلاف پستانک سنتی، پستانک ارتودنسی برای جلوگیری از ناهنجاری‌های ارتودنسی طراحی شده است. تصور می‌شود که ارگونومی آن باعث رشد خوب دهان کودک و جلوگیری از تغییر شکل دندان‌ها می‌شود.

پستانک ارتودنسی فضای کافی برای زبان فراهم می‌کند تا به بهترین شکل ممکن خود قرار گیرد. طراحی آن به گونه ای است که توزیع بهتر فشار را برای جلوگیری از تغییر شکل کام فراهم کند.

با این حال، برخی از تحقیقات نشان داده است که پستانک‌های ارتودنسی هم بدون عواقب بر تغییر شکل کام و دندان ها نیستند. پستانک‌های زیادی با نام «ارتودنسی» در بازار وجود دارد. نکته قابل توجه این است که برخی از این پستانک‌ها با وجود اینکه گفته می‌شود ارتودنسی هستند، دارای فضای کافی برای زبان و فضایل ادعایی نیستند.

پستانک های به اصطلاح ارتودنسی می توانند مشکلات زیادی را برای رشد مناسب کام و دندان ها ایجاد کنند:

  • تغییر شکل طولانی مدت کام
  • موقعیت نادرست زبان
  • دندان‌هایی که بیش از حد به جلو یا عقب رشد می کنند.

به طورکلی باید بدانید که پستانکی در بازار وجود ندارد که از نظر ارتودنسی کاملا راضی کننده باشد.

پس می‌توان این طور گفت که پستانک ارتودنسی می‌تواند جایگزین پستانک کلاسیک یا شست شود تا عوارض محدودتری در رشد دندان‌های کودک داشته باشد؛ اما استفاده از آن برای حفظ سلامت ارتودنسی کودکان باید مدبرانه و دقیق باشد. روش‌های زیادی برای ترغیب کودک شما به ترک استفاده از پستانک وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید