دانستنی ها

تشک بازی نوزاد چیست؟

تشک بازی نوزاد

کودکان از طریق بازی بسیاری از مهارت‌ها را یاد می‌گیرند، سرگرم شدن کودک و نوزاد به بازی را می‌توان آرزوی هر پدر مادری دانست. سرگرم کردن کودکان زیر ۶ ماه کار بسیار سختی است چرا که برای این کودکان وسیله‌های بازی بسیار کمی وجود دارد که بتواند نوزاد را سرگرم کند. تشک بازی کودک یکی از بهترین وسایل برای سرگرمی کودکان ۶ ماه است. آیا می‌دانید تشک بازی نوزاد چیست یا به فکر خرید تشک نوزاد افتاده‌اید؟

این روزها جیم پلی با همان تشک بازی نوزاد در بیشتر سیسمونی‌ها قرار می‌گیرد و بیشتر خانواده‌ها ترجیحشان برای کودک خود تشک بازی تهیه کنند. در این مقاله قصد داریم تا به شما بگوییم که تشک بازی نوزاد چیست، فواید و مزیت پلی جیم چیست  و نکات مهم در هنگام خرید را به شما گوشزد خواهیم کرد با بیبی لوکس همراه باشید.

تشک بازی یا پلی جیم چیست؟

تشک بازی نوزاد که بهش پلی جیم هم میگن یه نوع وسیله بازی به شکل تشک است که بالای اون یک یا دو قوس قرار گرفته و اسباب‌بازی‌های کوچیکی به اون آویزان است.

جیم پلی معمولاً پارچه‌ای و یا از جنس فوم هستند که در رنگ‌های گوناگون ساخته میشن و در تشک بازی از انواع اسباب‌بازی‌های پولیشی، پلاستیکی و یا ژله‌ای و چوبی استفاده میشه که حواس نوزاد شما را تحریک می‌‌‌کنه.

معمولاً وسایلی نرم و بی‌خطر هم در کنار تشک بازی قرار داره که نوزاد هنگامی‌که به شکم یا کمر روی تشکچه خوابیده می‌‌‌تونه با اونها بازی کنه.

تشک بازی نوزاد

بهترین زمان استفاده از تشک بازی نوزاد

سؤال خیلی از مادرها اینه که تشک بازی رو از چندماهگی میشه استفاده کرد یا چه زمانی باید برای کودکم تشک بازی بخرم.

باید بدونید که یادگیری نوزاد از سن ۶ هفتگی تا ۴ ماهگی به این صورت است که حرکاتی را شانسی انجام می‌دهد و بعد اون حرکات را تکرار می‌کنه. نوزاد از سن ۴ ماهگی تا ۸ ماهگی این حرکات رو ارادی انجام میده و تکرار می‌کنه.

پس بهترین زمان استفاده از تشک بازی از بدو تولد تا نهایتاً یک‌سالگی کودک است. هرچند که به گفته خیلی از مادرهای باتجربه تشک بازی معمولاً تا ۶ الی ۸ ماهگی برای نوزاد جذاب است؛ اما همین مدت کوتاه هم تأثیرات مثبت زیادی روی نوزاد داره که در ادامه مقاله بهتون میگیم.

فواید تشک بازی نوزاد

یادگیری به وسیله بازی

بازی با کودکان همه‌اش شادی است: وقتی که مثلا جغجغه‌ای را برای او تکان می‌دهید تا او را شاد کنید یا عروسک پولیشی را فشار می‌دهید تا اینکه او را سر حال بیاورید. همه اینها به جز اینکه کوچولوی شما را شاد می‌کند باعث می‌شود خودتان هم احساس تازگی کنید (واقعا اینطور نیست!؟!)کارشناسان روانشناسی کودک معتقدند که بازی به رشد مهارت‌های اجتماعی، مهارت‌های زبانی و مهارت‌های حل مساله کودک کمک می‌کند.

افزایش سطح هوشیاری

تشک بازی به کودک شما کمک می‌کند که با علت و اثر پدیده ها آشنا شود.یادگیری نوزاد از سن ۶ هفتگی تا ۴ ماهگی به این صورت است که حرکاتی را شانسی انجام می‌دهد و سپس آن حرکات را تکرار می‌کند. نوزاد از سن ۴ ماهگی تا ۸ ماهگی این حرکات را به صورت ارادی انجام داده و تکرار می‌کند. آن هم به این دلیل ساده که او این حرکات را سرگرم کننده می‌داند.برخی از این حرکات شامل گرفتن اشیا، تکان دادن چیزها و کشیدن و رها کردن اسباب بازی می‌شود. این حرکات به این دلیل مهم هستند که به کودک منطق را یاد داده و او را با اثرات پدیده‌ها آشنا می‌کند.

مثلا زمانی که نوزاد اسباب بازی را فشار می‌دهد و از آن صدایی تولید می‌شود، کم کم متوجه می‌شود این فشار دادن است که باعث تولید صدا می‌شود. به این ترتیب با رابطه علت و معلولی فشار دادن و تولید صدا آشنا می‌شود.با این حساب بهتر است که به پلی جیم خود اسباب بازی های مختلفی آویزان کنید. یک اسباب بازی برای تولید صدا، مثلا یک آینه برای کمک به تشخیص خود، یک اسباب بازی برای تکان دادن و یکی دیگر برای کشیدن.

افزایش قدرت دیداری نوزاد

نوزاد تازه متولد شده قدرت بینایی زیادی ندارد و تا مدتی اشیا دور را تار می‌بیند. نوزاد در اوایل تولد تا چند ماهگی تنها می‌تواند اشیا در فاصله حدودا ۳۰ سانتی متری را تشخیص دهد. در این سنین است که قدرت تشخیص چهره نوزاد شکل می‌گیرد (چه بهتر است در ایام ابتدایی تولد، با او ارتباط چهره به چهره بیشتری برقرار کنید).اما نقش جیم پلی در اینجا چیست؟ خب پلی جیم به غیر ایجاد محیطی ایمن برای یادگیری، اشیا مورد علاقه کودک را یکجا و در فاصله نزدیک به او جمع می‌کند. همچنین تشک بازی به او کمک می‌کند تمایز بین رنگ‌ها را تشخیص دهد.همه این موارد به افزایش قدرت بینایی نوزاد شما کمک می‌کند.

افزایش توانایی حرکتی نوزاد

نیازی به گفتن نیست که اشیا آویزان به تشک بازی، کنجکاوی نوزاد را تحریک کرده و او را تشویق می‌کند که به سمت آن‌ها حرکت دهد و آن‌ها را با دستان خود لمس کند.این سعی کردن برای دسترسی به اسباب بازی‌های آویز به تشک باعث می‌شود قدرت حرکتی او زودتر رشد پیدا کند.

افزایش قدرت خود آگاهی کودک

نوزاد از حدود ۳ تا ۵ ماهگی به تصویر خود در آینه واکنش نشان می‌دهد. کافیست یک آینه کوچک و نشکن به تشک آویزان کنید یا در کنار آن قرار دهید تا کودک با دیدن تصویر خود راحت تر به خود آگاهی برسد.

تشک بازی نوزاد

 انواع تشک بازی نوزاد

تشک‌های بازی نوزاد در انواع مختلف تولید و به بازار عرضه می‌شوند، از جمله مهم‌ترین انواع جیم پلی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. تشک بازی معمولی: این مدل را می‌توان ساده‌ترین نوع تشک‌های بازی دانست. این نوع از پلی جیم معمولاً قیمت کمتری نسبت به سایر تشک‌های بازی دارند.
  2. تشک‌های بازی موزیکال: همان‌طور که از نام این نوع تشک مشخص است، این تشک‌ها توانایی پخش موزیک دارند که به سرگرم کردن و تقویت شنوایی نوزاد کمک بسیار زیادی می‌کند. این مدل از تشک نوزاد از تشک بازی معمولی گران‌قیمت‌تر است.
  3. تشک بازی و مبل بادی موش ای ال سی Elc
  4. تشک بازی و مبل بادی گوسفند ای ال سی Elc
  5. تشک بازی و مبل بادی خرس ای ال سی Elc
  6. تشک بازی طرح پیانو فیل
  7. تشک بازی طرح ماشین
  8. تشک بازی طرح هواپیما
  9. تشک بازی گرد طرح خرس و اسب ببرئو Bebereo
  10. پلی جیم و تشک بازی توپ‌دار دایناسور
  11. و…

تشک بازی و پلی پیانو ۶۰۵ هانگر Huanger

 در هنگام خرید تشک بازی نوزاد باید به چه نکاتی توجه داشت؟

خرید برای نوزادها بسیار سخت است چرا که آن‌ها توانایی اظهارنظر و دخالت دادن سلیقهٔ خود نیستند. این موضوع سبب شده است تا انتخاب و خرید وسیله برای نوزاد به کار سختی تبدیل شود و باید نکات بسیار زیادی را رعایت کرد. در ادامه به برخی از مهم‌ترین نکات در هنگام خرید تشک بازی اشاره شده است:

  1. اولین و مهم‌ترین نکته توجه به ویژگی‌های شخصیتی نوزاد است. هر نوزاد خلق و خوی مخصوص به خود را دارد، حتماً این مورد را در هنگام خرید رعایت کنید.
  2. تشک بازی نوزاد باید سطحی کامل نرم داشته باشد تا کودک در هنگام دراز کشیدن روی آن لذت ببرد.
  3. از رنگ‌های شاد و تصاویری که برای کودک جذاب است، استفاده کنید.
  4. از اسباب‌بازی‌هایی استفاده کنید که کودک شما را به انجام حرکت تحریک کند.
  5. حتماً به ایمنی تشک در هنگام خرید توجه کنید.
  6. تشک نوزاد و کودک شما باید دارای لوازم مختلف باشد تا کودک آن‌ها را لمس کند.
  7. تشک بازی نوزادی که خریداری کرده‌اید، حتماً باید قابلیت شستشو داشته باشد.

نتیجه‌گیری:

تشک بازی نوزاد یا پلی جیم نوزاد یک سرگرمی راحت و جذاب برای کودک زیبای شماست که میتونه در آن دراز بکشه تا بازی کنه و هم‌زمان یاد بگیره. استفاده از پلی جیم مزایای زیادی داره و این باعث میشه که رابطه قوی‌تری بین شما و فرزندتون ایجاد بشه.

قطعاً جیم پلی یک اختراع همه‌کاره است که حتی وقتی شما دنبال یک نوع هدیه‌ای برای یک نوزاد تازه متولد شده هستید، معمولاً میتونه یکی از بهترین گزینه‌ها باشه.

دیدگاهتان را بنویسید