دانستنی ها

درمان عرق سوز شدن نوزاد

درمان عرق سوز شدن نوزاد

آیا دلیل اصلی عرق سوز شدن نوزاد و روش‌های درمان عرق سوز شدن نوزاد را می‌دانید؟ عرق سوزشدن نوزاد یکی از مشکلات پوستی نوزادان است که با شروع فصل گرما به صورت جوش‌های ریز قرمز رنگ روی پوست نوزاد ظاهر می‌شود. به طور معمول نوزادانی که پوست روشن‌تری دارند، بیشتر عرق سوز می‌شوند.

این مشکل معمولاً در نواحی مختلف بدن نوزاد مثل گردن، سینه، شکم، لای پا و باسن ایجاد می‌شود و موجب بی‌قرار شدن نوزاد می‌گردد. اما چگونه از عرق سوزشدن نوزاد جلوگیری کنیم؟ بهترین ترفندهای خانگی برای درمان عرق سوز شدن گردن نوزاد چیست؟ در این مقاله از مجله بیبی لوکس می‌توانید با دلیل عرق سوزشدن گردن نوزاد و همچنین روش‌های درمانی آن آشنا شوید.

بررسی نحوه عرق سوز شدن نوزاد

به ظهور جوش ها و یا تاول های کوچک در سطح پوست که قرمز رنگ بوده گفته می شود و اغلب کودکانی که پوست روشنی دارند بیشتر درگیر آن می شوند. عرق سوز شدن نوزاد به دلیل گرمای بیش از اندازه محیط رخ می دهد که به آن خارش گرمایی نیز گفته می شود.

جوش های ایجاد شده اغلب به تنهایی از بین رفته و در طی چند ساعت تا حدود چند روز برطرف می شوند. باید این نکته را در نظر داشته باشید که انواع شدید و جدی عرق سوز امکان دارد به اقدامات پزشکی احتیاج داشته باشد ولی موثرترین راه برای رفع نشانه های عرق سوز خنک نگه داشتن پوست و ممانعت از عمل تعریق می باشد.

نشانه های عرق سوز شدن همراه با عفونت

  • زیاد شدن درد، ورم، قرمز شدن یا حس گرما در پیرامون محل صدمه دیده
  • بروز تب با درجه حرارت ۳۸ درجه سانتی گراد یا بیشتر
  • داشتن لرز بدون وجود دلیل خاصی
  • تراوش چرک از محل صدمه دیده
  • ظاهر شدن رگه های قرمز توسعه یافته از محل موردنظر
  • غده های لنفاوی ورم کرده در قسمت زیر بغل و یا کشاله ران

درمان عرق سوز شدن نوزاد

عوارض عرق سوز شدن:

عرق‌سوز، به ندرت می‌تواند به وسیله باکتری آلوده شود که باعث ایجاد برآمدگی‌های پر از مایع دردناک، بزرگتر و ملتهب شود. یکی از عوارض بسیار نادر عرق‌سوز شدن، ایجاد خستگی است. اگر نافذ عرق کودک شما مسدود شده باشند، بدن نمی‌تواند به درستی حرارت خود را کاهش دهد. اگرخستگی ناشی از گرما به موقع درمان نشود، می‌تواند منجر به سکته گرمایی شود. این یک بیماری خطرناک است که می‌تواند منجر به آسیب به ارگان‌ها یا مرگ شود. سکته گرمایی زمانی اتفاق می‌افتد که بدن یک کودک بیش از توان تحمل خود، گرما تولید کند. درجه حرارت بدن کودک می‌تواند به سرعت به ۴۰ درجه سانتیگراد یا بالاتر افزایش یابد.

عرق سوز شدن ناحیه تناسلی نوزاد

علت ادرار سوختگی کودکان چیست و چرا بعضی از نوزادان دچار این مشکل می‌شوند؟ مدفوع و ادرار اگر به مدت طولانی در پوشک باقی بمانند، می‌توانند آمونیاک بسازند. تماس این ماده با پوست معمولا باعث سوختگی خفیف شیمیایی می‌شود. بوی تندی که هنگام تعویض پوشک با آن مواجه می‌شوید، ناشی از وجود همین ماده محرک است. از طرفی، راش‌های پوستی کودکان در شرایط گرم و مرطوب خود را نشان می‌دهند. به‌همین‌دلیل، تعویض دیرهنگام پوشک محرک قوی برای بروز آن روی پوست حساس نوزادان است. اگر کودک شما به‌دلایل مختلفی تکرر ادرار داشته باشد، ممکن است بیشتر در معرض ادرار سوختگی قرار بگیرد.

سایر علل موثر در ادرار سوختگی کودکان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عدم شستشوی کودک یا استفاده از دستمال مرطوب بعد از هر بار تعویض پوشک.
  • استفاده از پوشک یا لباس‌های خیلی تنگ که باعث سایش بیش‌ازحد پوست با ادرار می‌شود.
  • عفونت باکتریایی یا مخمری (قارچی). التهاب ساده پوستی ادرار سوختگی بستر مناسبی برای رشد باکتری‌ها و مخمرها ایجاد می‌کند.
  • مصرف یک ماده غذایی جدید. همانطورکه نوزادان شروع به خوردن غذاهای جامد می‌کنند، ترکیب مواد ادرار و مدفوع آن‌ها نیز تغییر می‌کند.
  • استفاده از یک برند جدید پوشک. گاهی ممکن است علائم ادرار سوختگی را در اثر استفاده از یک برند جدید پوشک یا دستمال مرطوب کودک مشاهده کنید.
  • پوست حساس نوزاد. نوزادان مستعد برای ابتلا به بیماری‌های پوستی مانند درماتیت آتوپیک یا درماتیت سبورئیک (اگزما)، ممکن است در صورت عدم رعایت بهداشت کافی و تماس زیاد با ادرار دفع شده در پوشک زودتر علائم ادرار سوختگی را نشان دهند

پودر بچه درمان عرق‌سوز شدن نوزاد و کودک

سعی کنید کودک را خنک کنید. لباس‌های کودک را از تنش درآورید و کودک را به اتاقی خنک یا جایی که سایه باشد منتقل کنید.قرار دادن پارچه خیس و خنک روی قسمت‌هایی از بدن کودک که عرق‌سوز شده‌اند نیز مؤثر است.اگر کودک را حمام کردید بدن کودک را با حوله خشک نکنید بگذارید بدن کودک خود به خود خشک شود. روی ناحیه عرق‌سوز شده کرم یا پماد و همینطور پودر بچه ( اکسید روی ) نمالید، این کار با جلوگیری از جریان یافتن هوا، عرق‌سوز را بد‌تر می‌کند.

استفاده از دستگاه تهویه برای شب‌های گرم اتاق نوزاد توصیه می‌شود. اگر تهویه ندارید در اتاق کودک پنکه روشن کنید. باد پنکه را مستقیم به جایی نزدیک به کودک هدایت کنید، اما نه مستقیم به سمت خود او؛ بهتر است پنکه را از کودک دور کنید تا  اندازه ای که فقط نسیمی خنک داشته باشد. مراقب باشید کودک بیش از اندازه خنک نشود! ناخن‌های کودک را کوتاه کنید که قسمت‌های سوخته را نخاراند.

۱۰ روش درمان خانگی عرق سوز شدن نوزاد و کودک

عرق سوز شدن نوزاد در این فصل به دلیل گرم شدن هوا بیشتر اتفاق می‌افتد. برای آنها سوال است که برای درمان عرق سوز شدن کودک و نوزاد چی خوبه ؟

در ادامه راههای درمان خانگی این بیماری را بررسی می‌کنیم:

  1. استفاده از جوی دوسر
  2. استفاده از کمپرس آب سرد
  3. برگ درخت سنجد برای درمان عرق سوز شدن
  4. استفاده از جوش شیرین
  5. آلوئه‌ورا برای درمان عرق سوز شدن
  6. استفاده از آرد نخودچی
  7. انبه‌ی خام برای درمان عرق سوز شدن
  8. استفاده از خیار
  9. گلاب برای درمان عرق سوز شدن
  10. استفاده از ماست

وازلین برای عرق سوز شدن نوزاد

عرق سوز شدن پوست را می‌توان به عنوان یک سوختگی ملایم خارجی قلمداد کرد. از آنجایی که وازلین تاثیر ایده آلی در درمان سوختگی دارد، برای درمان عرق سوز شدن نیز موثر عمل خواهد کرد. پوست عرق سوز شده دچار خشکی و خارش می‌باشد. اگر این خشکی و خارش از بین رفته و کنترل شود، می‌توان عرق سوز شدن را نیز درمان کرد. برای درمان سایش خشک در عرق سوز شدن، ناحیه مورد نظر را چرب کنید. وازلین پوست را چرب کرده و از سایش پوست روی پوست جلوگیری می‌کند. این عمل در نهایت موجب از بین رفتن عوارض عرق سوز شدن و درمان این مشکل خواهد شد. برای استفاده از وازلین جهت درمان عرق سوز شدن بهتر است:

  1. محل مورد نظر را با آب خنک شست و شو داد. شست و شو به صورت ملایم و بدون فشار دست و ماساژ انجام دهید؛ ناحیه سوخته ، دردناک است.
  2. مقدار ملایمی از وازلین روی پوست قرار دهید. سطح پوست را با لایه نازکی از وازلین بپوشانید.
  3. بعد از ۳۰ تا ۶۰ دقیقه بهتر است پوست را با آب خنک شستشو دهید و وازلین را پاک کنید.

درمان عرق سوز شدن نوزاد

چگونه از عرق سوز شدن نوزاد جلوگیری کنیم؟

در صورت گرم شدن هوا لباس نوزاد را عوض کنید

در هر شرایط و هر مکانی که هستید، اگر احساس کردید هوا گرم شده و یا میزان رطوبت هوا زیاد است، بهتر است یک لایه از لباس‌های نوزاد را کم کنید و یا یک لباس مناسب به او بپوشانید.

بدن نوزاد را هیدراته نگه دارید

در هوای گرم بیشتر حواستان به هیدراته شدن بدن نوزاد باشد. سعی کنید به طور مرتب به او شیر یا آب بدهید تا بدن دچار کم آبی نشود.

به جای پوشاندن یک لایه لباس ضخیم چند لایه لباس به نوزاد بپوشانید

یکی از بهترین روش‌ها برای لباس پوشاندن به نوزاد این است که به جای یک لایه لباس ضخیم از چند لایه لباس روی هم استفاده کنید. با این روش می‌توانید هر زمان که حس کردید، هوا گرم شد یک لایه لباس او را کم کنید.

از لباس‌هایی با جنس مناسب استفاده کنید

برای نوزاد حتماً از لباس‌هایی استفاده کنید که هوا از پارچه آن عبور کنید و رطوبت را به خود جذب کند. این کار از ایجاد حساسیت‌های پوستی و عرق سوز شدن گردن و بدن نوزاد جلوگیری می‌کند. پنبه یکی از بهترین الیاف طبیعی برای پوست نوزاد است که می‌تواند از پوست نوزاد محافظت کند.

بعد از شستن لباس کودک با لباسشویی، دوباره آن را آبکشی کنید

باقی مانده مواد شوینده روی پارچه لباس می‌تواند پوست حساس کودک را تحریک کند و موجب ایجاد جوش‌های ریز روی پوست شود. بهتر است هر بار بعد از شستن لباس‌ها دوباره آن‌ها را آبکشی کنید تا موجب ایجاد حساسیت نشوند.

دیدگاهتان را بنویسید