دانستنی ها

راهنمای خرید سیسمونی دوقلوها

سیسمونی دوقلوها

شنیدن خبر دوقلو باردار شدن هم هیجان‌انگیز است و هم نگران‌کننده. معمولاً فکر خرید دو عدد از هر چیز شما را به وحشت می اندازد ولی نگران نباشید. اولاً اینکه باید نسبت به این مسئله آگاه باشید که امکان زایمان زودرس در موارد دوقلو یا چندقلو بسیار شایع است، پس خرید سیسمونی دوقلوها را در همان ماه‌های اولیه که متوجه دوقلو بودن بچه‌ها شدید انجام دهید و آن را به ماه‌های آخر موکول نکنید.

دوماً شاید فکر می‌کنید که چون دوقلو باردار هستید، باید از همه وسایل سیسمونی نوزاد یک جفت بخرید و همه را در اتاق و کمد بچینید. این باور اشتباه است و شما را با انبوهی از وسایل روبرو می‌کند که هم خریدشان پر هزینه است و هم این احتمال وجود دارد که همه آنها به کارتان نیاید. از این رو هنگام خرید کالاهای مختلف به این فکر کنید که کدام کالاها برای هر دو نوزاد قابل استفاده است و نیازی به خرید دو تا از آنها وجود ندارد. کمد لباس، اسباب‌بازی، وسایل تزئینی، کرم، شامپو و … از جمله کالاهایی هستند که نوزادان دوقلو می‌توانند به‌صورت مشترک استفاده کنند و نیازی به خرید اختصاصی برای هر نوزاد نیست.

درادامه ما لیست کاملی از لوازم ضروری برای سیسمونی دوقلوها ارائه می‌کنیم تا انتها همراه بیبی لوکس باشید.

خرید سیسمونی دوقلوها

نیازی نیست که سیسمونی نوزادان دوقلو مفصل باشد.حدود ۱۰ دست لباس سرهمی یا پیرهن نخی و به همین تعداد تی‌شرت برای اغلب نوزادان کفایت می‌کند. اما هرچیزی که به خوابیدن یا حمل کردن نوزادان دوقلو برمی‌گردد باید دو تا باشد. یعنی یک قنداق و یک پتو به صورت جداگانه برای هر کودک لازم دارید. حتما باید چند ملحفه برای هر یک از تخت‌های نوزادان داشته باشید. در صورت سرد بودن هوا، هر کودک حداقل یک لباس گرم، یک کلاه و شال گردن و یک کاپشن سرهمی نیاز دارد. این‌ها وسایلی است که نمی‌توانید بینشان به صورت مشترک استفاده کنید.

اما خوبی دوقلوها این است که با هم بزرگ می‌شوند و معمولاً سایزشان یکی است؛ یعنی به صورت مشترک می‌توانند از بعضی وسایل و لباس‌ها استفاده نمایند.

سیسمونی دوقلوها

سیسمونی دوقلوها چه رنگی باشد؟

از سال‌ها قبل باورهایی مبنی بر این شکل گرفته بود که برای انتخاب رنگ اتاق خواب دخترانه از رنگ‌‎های صورتی، بنفش یا لیمویی و برای برای اتاق خواب پسرانه رنگ خاکی، آبی و قرمز و یا سورمه‌ای انتخاب شود. اما اکنون شاهد این نکته هستیم که باورهای محدودکننده در انتخاب رنگ نسبت به گذشته بسیار کم‌تر شده است؛ پس اگر به انتخاب رنگ آبی برای دختر خود یا رنگ صورتی برای پسر خود علاقه دارید به انتخاب خود احترام بگذارید.

برای انتخاب رنگ سیسمونی دوقلو، اگر در خانه‌تان فضای کافی وجود دارد که هر کدام از قل‌ها اتاق مخصوص به خود را داشته باشند و از نظر اقتصادی محدودیتی نداشته باشید به راحتی می‌توانید ۲ سرویس خواب و لوازم نوزاد در دو رنگ مختلف تهیه کنید. اما باتوجه به این‌که بسیاری از وسایل دوقلوها مانند اسباب بازی، لوازم تزئینی اتاق، میز تعویض پوشک، وسایل بهداشتی و… را می‌توانید به طور اشتراکی برای آن‌ها استفاده کنید، در نظر گرفتن یک اتاق بزرگ مشترک راه حلی اقتصادی‌تر و معمول است.

اگر دوقلوهای شما هم‌جنس هستند، انتخاب سرویس خواب یک‌رنگ کاری راحت‌تر است؛ اما با وجود نوزادهای دوقلو غیر هم‌جنس شما ممکن است علاقه‌مند به به‌کار بردن دو رنگ متفاوت در یک اتاق برای نوزاد دختر و پسر خود باشید، با این‌که این کار کمی دشوار به نظر می‌رسد اما با انتخاب رنگ‌های پاستلی و روشن احتمال شلوغ و شلخته به نظر رسیدن دکوراسیون اتاق نوزادان شما بسیار پایین می‌آید.

رنگ‌هایی نیز هستند که در دسته‌ی رنگ‌های مشترک برای سیسمونی دوقلو دختر و پسر (غیرهم‌جنس) شناخته می‌شوند؛‌ مانند زرد، بنفش، نارنجی، سبز، سبز مغز پسته‌ای، لیمویی، آبی فیروزه‌ای و… که گزینه‌های جذابی به نظر می‌رسند.

انتخاب سرویس خواب نوزاد در رنگ‌های خنثی مانند سفید، خاکستری روشن و شیری یا رنگ چوب کاملا بدون ریسک است و کار شما را راحت‌تر خواهد کرد؛ ممکن است به نظرتان برسد که این رنگ‌ها باعث جلوه‌ای سرد و بی‌روح در اتاق نوزاد می‌شوند؛ اما با انتخاب رنگ‌هایی شاد برای اکسسوری اتاق نوزاد مانند طرح پرده، فرش،‌ روتختی، آباژور، لوستر و… می‌توان به آسانی هارمونی و هماهنگی دکوراسیون را حفظ کرد و فضایی جذاب و چشم‌نواز برای دوقلوها به‌وجود آورد.

خرید سیسمونی دوقلوها : لباس و پوشاک

در هنگام خرید سیسمونی دوقلوها، برای هر یک از بچه‌ها نیاز است چند دست لباس سرهمی، پیراهن نخی و خنک، تی‌شرت، شلوار، لباس زیر دکمه‌ای و لباس آستین بلند تهیه کنید. سایز مناسب لباس برای نوزادان اغلب بین ۰ تا ۳ است. علاوه بر این موارد، به پیشبند، کلاه نوزادی، ناف بند و جوراب مناسب نوزاد نیز احتیاج دارید.

اگر دوقلوها جنسیت مشابه ندارند، حتماً در هنگام خرید لباس به جنسیت آن‌ها توجه کنید و رنگ متفاوتی برای هر کدام انتخاب کنید. دوقلوهای کاملاً همسان نیز بهتر است لباس‌های کاملاً مشابه نداشته باشند و در هنگام خرید باید اندک تفاوتی بین لباس‌های آن‌ها قائل شوید.

قنداق یا پتو را حتماً باید به صورت جداگانه‌ برای هر یک از نوزادان خریداری کنید. تعداد زیادی ملحفه تمیز و نرم نیز باید برای تخت بچه‌ها در نظر بگیرید. از لباس‌های مناسب هوای سرد نیز غافل نشوید؛ هر یک از بچه‌ها باید کلاه، شال گردن و کاپشن سرهمی جداگانه‌ای داشته باشد. علاوه بر این، حوله حمام بچه‌ها نیز جزو اقلامی است که نمی‌توان بین آن‌ها به صورت مشترک استفاده کرد.

تغذیه نوزادان دوقلو و خرید وسایل مرتبط با آن

اگرچه لباس‌های دوقلوها را می‌توانید به صورت مشترک تنشان کنید ولی بهتر است وسیله‌های غذا خوردن هر کدام جدا باشد تا علاوه بر اینکه یاد بگیرند هر کدام باید حیطه شخصی خودش را داشته باشد، بیماری یا سرماخوردگیشان را نیز به یکدیگر منتقل نکنند. درست است که دوقلوها به ویژه اگر همجنس باشند دارای وابستگی بسیار زیادی به یکدیگر می‌باشند ولی قطعاً خودشان هم می‌خواهند که به عنوان یک فرد بهشان توجه شود و استقلال خودشان را داشته باشند.

خرید سیسمونی دوقلوها : لوازم اتاق خواب

تخت خواب از جمله وسایلی است که تا چند ماه پس از تولد، نوزادان می‌توانند از آن به صورت مشترک استفاده کنند. اغلب بچه‌ها از خوابیدن کنار هم لذت می‌‌برند و حتی در این حالت خواب راحت‌تری را نیز تجربه می‌کنند. علاوه بر تخت خواب، می‌توانید سایر وسایل لازم برای تکمیل اتاق خواب دوقلوها را نیز به صورت مشترک خریداری و استفاده کنید. کمد و دراور از جمله وسایلی هستند که تا مدت زیادی امکان استفاده مشترک از آن‌ها وجود دارد؛ البته در هنگام خرید سیسمونی دوقلوها توصیه می‌کنیم کمد یا دراورهای جادار و بزرگ را انتخاب کنید تا با مشکل کمبود جا روبه‌رو نشوید.

اگر نوزادان شما جنسیت مشابهی دارند، انتخاب وسایل اتاق خواب چندان کار مشکلی نیست. برای دوقلوهای پسر باید به سراغ رنگ‌های پسرانه و برای دوقلوهای دختر باید به سراغ رنگ‌های دخترانه، مانند صورتی یا بنفش بروید. اما اگر جنسیت نوزادان فرق می‌کند، بهتر است برای خرید تخت و کمد رنگ‌هایی را انتخاب کنید که برای هر دو نوزاد مناسب باشد. رنگ‌های سفید، زرد، سبز و نارنجی برای نوزادان دختر و پسر می‌تواند جذاب و هیجان‌انگیز باشد و حتی در سال‌های بعد هم مورد استفاده آن‌ها قرار بگیرد.

بهتر است برای خرید برخی اسباب بازی ها که ضرورت کمتری نسبت به سایر اقلام سیسمونی دارند کمی صبر کنید. در واقع برخی وسیله‌ها هستند که ممکن است نوزاد شما با آن ارتباط برقرار نکند و در نتیجه بلااستفاده باقی بمانند. بنابراین بهتر است قبل از خرید آن‌ها به صورت جفت، فقط یکی را خریداری کنید تا واکنش بچه‌ها را بسنجید. در این مواقع حتی می‌توانید از وسایل سایر بچه‌های فامیل و اقوام نیز استفاده کنید و آن‌ها را چند روزی غرض بگیرید تا واکنش بچه‌ها را بسنجید.

چنانچه بچه‌ها ارتباط خوبی با آن برقرار کردند و به خوبی از آن استفاده کردند، می‌توانید آن وسیله را خریداری نمایید. از جمله این وسایل می‌توان به پارک بازی، واکر، تاب، آغوشی، روروئک، جامپر، بانسر و … اشاره کرد. اگر این وسایل جزو لیست خرید سیسمونی دوقلوها نباشند نیز مشکلی پیش نخواهد آمد، بنابراین برای تهیه آن‌ها حتماً بودجه خود را در نظر داشته باشید.

لوازم بهداشتی و حمام

لازم به ذکر است که برخی وسایل هیچ گاه به صورت همزمان استفاده نمی‌شوند و در نتیجه ضرورتی برای جفت خریدن آن‌ها وجود ندارد. برای مثال میز تعویض پوشک نوزاد از جمله این وسایل به حساب می‌آید. حتی در صورت وجود نیروی کمکی، کمتر پیش می‌آید که بخواهید هر دو نوزاد را به صورت هم‌زمان تعویض کنید؛ بنابراین وجود یک میز تعویض برای هر دو نوزاد کافی خواهد بود. البته با وجود یک حوله مناسب و تشک تعویض می‌توان بدون احتیاج به میز، روی کاناپه یا کف اتاق نیز نوزادان را تعویض کنید.

برای شست و شوی نوزادان دوقلو در حمام باید دقت و احتیاط زیادی به خرج بدهید، بنابراین یک وان متوسط برای دوقلوهای شما کافی است. شما باید نوزادان را به نوبت و در نتیجه با دقت بیشتری حمام کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید