دانستنی ها

راهنمای خرید کالسکه‌

خرید کالسکه‌

با وجود نوزاد یا کودک نوپا، کم و بیش بیرون نرفتن از خانه آن هم برای دو سال، کاری سخت و پردردسر است. این مسأله در فصول خوش آب‌وهوای بهاری، تعطیلات تابستانی و سفرهای جاده‌ای پاییزی، پررنگ‌تر هم می‌شود. خرید کالسکه‌ یک وسیله‌ی ضروری در بین ابزارهای مورد نیاز برای نوزاد و کودک است و می‌تواند خاطرات خوشی را در زمان پیاده‌روی‌های روزانه برای شما و همسرتان ایجاد کند، البته به شرط آنکه به درستی انتخاب شود.

همچون ماشین شما، کالسکه‌ی کودک هم باید ایمن، قابل اعتماد و راحت باشد. در عین حال باید بدانید که حتی اگر به صورت حضوری کالسکه‌ای را بررسی کنید، احتمالا نمی‌توانید درباره‌ی قابلیت‌ها و میزان راحتی آن در زمان راندن روی چمن‌، زمین‌های بازی و آسفالت و حتی زمین‌های خاکی، نظر دهید. همچنین شما می‌توانید کالسکه‌هایی با قیمت کمتر از ۱ میلیون یا بیشتر از ۱۰ میلیون تومان بخرید؛ درواقع، تنوع قیمت کالسکه با وجود امکانات، روکش‌های خاص، استفاده از مواد سبک و ویژگی‌های افزوده متفاوت است. بنابراین انتخاب و خرید این محصول باید با آگاهی و متناسب با عادت‌های کودک، سبک زندگی و بودجه‌ی شما باشد.

در عین حال با وجود تنوع بسیار بالای این محصول، آنچه برای خرید یک کالسکه‌ی باکیفیت ضروری است، شامل چرخش نرم محصول، ترمزهای کالسکه، راحتی در تا شدن و حمل کردن، راحتی در کنترل، ایمنی و میزان وزن کالسکه است. حال برای آن‌که جزئیات بیشتری درباره‌ی هر یک از این فاکتورهای اساسی بدانید، این راهنمای خرید  از بیبی لوکس را تا انتها دنبال کنید.

برای نوزاد زیر ۶ ماه چه نوع کالسکه‌ای بخرم؟

اولین چیزی که در زمان خرید کالسکه برای نوزاد زیر ۶ ماه باید به آن توجه کنید، صندلی این وسیله است. صندلی کالسکه باید قابلیت خوابیدن تا ۱۸۰ درجه را داشته باشد یا به شکلی باشد که بتوان از آن به عنوان صندلی اتومبیل استفاده کرد. فاکتور با اهمیت دیگر وجود بندهای ایمنی برای حمایت از گردن و سر نوزاد است، چراکه نوزاد قابلیت نگه داشتن سر و گردن خود را ندارد! با توجه به همین توضیحات می‌توان کالسکه‌های مناسب برای نوزادان زیر ۶ ماه را به دو دسته‌ی کالسکه‌های چند منظوره و کَریر صندلی ماشین نوزاد، تقسیم کرد.

خرید کالسکه‌

خرید کالسکه‌ چند منظوره (All-in-One Travel System)

کالسکه‌های چندمنظوره را می‌توان محصولاتی متشکل از یک صندلی خودرو نوزاد، تکیه‌گاه صندلی و یک کالسکه در نظر گرفت. جالب است بدانید که کالسکه‌های چند منظوره در زمان قرارگیری نوزاد می‌توانند کاملا مستقل عمل کنند (به این شکل که صندلی خودرو به آن متصل نباشد!) و همانند یک کالسکه‌ی معمولی در خدمت شما و نوزادتان باشند. در برخی کالسکه‌های چند منظوره صندلی قابلیت این را دارد که به حالت تقریبا خوابیده قرار گیرد تا نوزاد روی آن دراز شود. لازم به ذکر است که این سیستم‌های کارا پس از گذر کودک از دوران ۶ ماهگی هم کاربردی هستند و شما می‌توانید از آن به عنوان صندلی خودروی کودک استفاده کنید.

کَریر صندلی خودروی نوزاد (Infant Car Seat Carrier)

این نوع از کریرهای نوزاد بسیار سبک وزن هستند و در عین حال با صندلی خودرو هم سازگاری دارند. شما می‌توانید کریر را به‌سادگی به صندلی خودرو متصل و از آن جدا کنید، بنابراین افرادی که تمایل به جابه‌جایی دائمی نوزاد دارند، می‌توانند به خرید کَریر صندلی ماشین نوزاد فکر کنند.

خرید کالسکه‌ مناسب برای کودکان بالای ۶ ماه تا ۲ سال

هنگامی که کودک شما به سنی برسد که بتواند بنشیند، ممکن است علاقه‌مند شوید که بیشتر به گشت‌وگذار بروید. در چنین حالتی برای خرید کالسکه‌ای مناسب باید به این موضوع فکر کنید که آیا علاقه‌مند به سفر با خودروی شخصی هستید، یا حمل‌ونقل عمومی را ترجیح می‌دهید؟ درواقع این موضوع عاملی تعیین کننده در انتخاب کالسکه برای کودکان بالای ۶ ماه است.

انتخاب کالسکه با توجه به سبک زندگی شما

در صورتی که قصد خرید کالسکه‌ی کودکِ مناسب برای صندلی خودرو را دارید، قبل از خرید به تناسب و نصب راحت آن بر روی صندلی خودرو توجه کنید.

اگر به سرویس‌های عمومی حمل‌ونقل همچون مترو، اتوبوس و تاکسی متکی هستید، بهتر است کالسکه‌ای سبک، جمع‌و‌جور و محکم خریداری کنید که به راحتی و به سرعت تا می‌شود. البته لازم به تاکید است که در صورت خرید کَریر صندلی ماشین نوزاد، ضرورتی بابت خرید کالسکه وجود ندارد و می‌توانید تا قبل از یک سالگی کودک از آن استفاده کنید.

اگر در حومه‌ی شهر یا یک منطقه‌ای روستایی زندگی می‌کنید، احتمالاً در زمان خروج از خانه از خودرو استفاده می‌کنید. بنابراین در چنین شرایطی خرید یک کالسکه مسافرتی (Travel system) یا مدلی مستقل (Stand-Alone Stroller) که با صندلی خودروی شما سازگار باشد، انتخاب خوبی است؛ به‌ویژه اگر اهل پیاده‌روی طولانی باشید.

بررسی بخش‌های مختلف کالسکه قبل از خرید

فرقی نمی‌کند که برای نوزاد خرید می‌کنید یا کودکی نوپا، در هر حالتی باید قبل از تصمیم‌گیری برای خرید، کالسکه را با دقت بررسی کنید. همچنین در صورتی که قصد خرید آنلاین دارید، علاوه بر نکات مطرح شده در این نوشتار، حتما به نظرات سایر خریداران آن محصول هم توجه کنید.

  1. اسکلت کالسکه را تست کنید: اسکلت یا ساختار این محصول باید کاملا محکم باشد و هیچگونه احساس سستی‌ای را ایجاد نکند.
  2. بررسی ترمزها، مکانیسم‌های چرخشی و قفل کالسکه: در زمان خرید کالسکه، ترمزها، مکانیسم‌های چرخشی و قفل محصول را با دقت بررسی و به راحتی کار با آن‌ها دقت کنید. همچنین توجه به عدم برخورد پاهای شما به چرخ‌های کالسکه در زمان قدم زدن هم ضروری است.
  3. کالسکه را بلند کنید: هم در حالت تا شده و هم باز شده، کالسکه را بلند کنید تا مطمئن شوید که به اندازه‌ی کافی سبک است.
  4. قابلیت مانور و حرکت: فرزند خود یا کیفی سنگین را در کالسکه قرار دهید، سپس سعی کنید کالسکه را راه ببرید، در چنین حالتی باید کاملا احساس راحتی داشته باشید.
  5. قابلیت تنظیم تکیه‌گاه: پشتی یا تکیه‌گاه باید به راحتی تنظیم و باز و بسته شود.
  6.  باز و بسته کردن کالسکه: کالسکه را با یک دست و سپس با هر دو باز کنید، حال همین کار را به منظور بستن کالسکه انجام دهید.
  7. به فضای ذخیره‌سازی توجه کنید: اگر در زمان خروج از خانه وسایل زیادی را با خود حمل می‌کنید، به فضای ذخیره‌سازی وسایل در کالسکه توجه کنید تا به اندازه‌ی کافی بزرگ باشد!

آشنایی با انواع کالسکه‌های تک نفره

در این بخش به معرفی انواع کالسکه‌های تک نفره می‌پردازیم و مزایا و معایب هر یک را با جزئیات کامل بازگو می‌کنیم.

خرید کالسکه‌ ی معمولی (Traditional Stroller)

کالسکه‌های معمولی از جمله وسایل چند منظوره‌ای هستند که یک سرمایه‌گذاری بلند مدت هم به حساب می‌آیند؛ چراکه بهترین کالسکه برای حرکت در پیاده‌روهای شلوغ، خیابان‌های آسفالت‌شده، پارک و سایر مسیرهای مرسوم است. برخی از مدل‌ها دارای صندلی‌هایی با قابلیت خوابانده شدن تا زاویه‌ی ۱۸۰ درجه را دارند که به نوزادان امکان خوابیدن به صورت افقی را می‌دهد. همچنین برخی از مدل‌های این نوع کالاها با صندلی‌های ماشین نوزاد سازگار هستند، اما تعداد کمی از آ‌ن‌ها هر دو قابلیت را پشتیبانی می‌کنند.

مزایا:

  • دارای ساختاری محکم و پایدار
  • مانورپذیری مناسب و استفاده‌ی آسان
  • تنوع بالا به منظور انتخاب گزینه‌ای متناسب با سبک زندگی و نیازهای شما

معایب:

  • اغلب کالسکه‌های معمولی نسبت به کالسکه‌های چتری سنگین‌تر هستند.
  • این مدل کالسکه برای افرادی که معمولا با وسایل حمل‌ونقل عمومی مسافرت می‌کنند، چندان مناسب نیست.
  • بعضی از مدل‌های کالسکه‌های معمولی، ممکن است برای نوزادان زیر ۶ ماه مناسب نباشد.

خرید کالسکه‌

خرید کالسکه‌ ی مسافرتی (Travel System)

همانطور که قبلا هم به صورت اجمالی اشاره شد، یک کالسکه‌ی مسافرتی محصولی متشکل از صندلی خودروی نوزاد، تکیه‌گاه و کالسکه است.

مزایا:

  • با استفاده از یک کالسکه‌ی مسافرتی می‌توانید کودک خود را بدون بیدار شدن و مزاحمت از خودرو به کالسکه منتقل کنید.
  • برخی از مدل‌های این کالسکه قابلیت خواباندان صندلی به صورت ۱۸۰ درجه را دارد، بنابراین برای نوزادان زیر ۶ ماه (و بزرگ‌تر) می‌تواند گزینه‌ای مناسب باشد.
  • با وجود تکیه‌گاه قابل تنظیم در این نوع کالسکه، پس از توانمند شدن کودک به منظور نشستن می‌توانید تکیه‌گاهی راحت برای کودکتان فراهم کنید.
  • ارزش خرید کالسکه‌ی مسافرتی بالا است، چراکه می‌توان پس از بزرگ‌تر شدن کودک (بر خلاف مدل‌های کریر صندلی خودروی نوزاد) از آن به عنوان صندلی خودروی کودک استفاده کرد.

معایب:

  • کالسکه‌های مسافرتی با اینکه به راحتی رانده می‌شوند، اغلب حجیم و دست‌وپاگیر هستند.

خرید کالسکه‌ ی چتری یا عصایی (Umbrella Stroller)

کالسکه‌های چتری یا عصایی از جمله محصولات سبک وزن، جمع‌وجور و با قابلیت تا شدن هستند که حمل‌ونقل آسانی هم دارند. درواقع می‌توان این نوع کالسکه‌ها را برای گشت‌وگذار در اطراف شهر یا سفرهایی کوتاه، ایدئال دانست. بسیاری از مدل‌های این کالسکه دارای دسته‌های منحنی شکل برای اشغال کمتر فضا است.

مزایا:

  • سبک و راحت
  • معمولا به راحتی تا می‌شود.

معایب:

  • از آنجایی که صندلی این کالسکه قابلیت خم شدن به طور کامل را ندارد، مدل‌های چتری برای کودکانی که هنوز نمی‌توانند بنشینند، چندان مناسب نیست. بنابراین این کالسکه گزینه‌ای مناسب برای نوزادان زیر ۶ ماه نیست.
  • کالسکه‌های چتری قابلیت تنظیم به عنوان صندلی خودروی کودک را ندارند.
  • از آنجایی که ساختار این کالسکه‌ها جمع‌وجور است، ممکن است کودک در آن احساس گرفتگی (به‌ویژه در زمستان که لباس‌های زیادی به تن دارد) کند.
  • برخی مدل‌های چتری فاقد ایست و تکیه‌گاه صندلی مناسب هستند، بنابراین ممکن است، سواری راحتی را رقم نزنند.
  • کالسکه‌های چتری دارای چرخ‌های پلاستیکی کوچکی هستند که همین مسأله هم قدرت مانور آن را محدود می‌کند.

خرید کالسکه‌ ی مرکب (Combination Stroller)

به طور کلی خرید کالسکه مرکب که با نام کالسکه‌ی مدولار (Modular stroller) هم شناخته می‌شود، به شما این امکان را می‌دهد که وسیله را متناسب با نیازهای در حال تغییر کودکِ در حال رشد خود تطبیق دهید.

مزایا:

  • این کالسکه‌ها قابلیت استفاده برای رنج‌های سنی متنوعی از جمله نوزاد یک روزه را دارد، البته در صورتی که کالسکه‌ی مرکب شامل صندلی خودرو و گهواره یا صندلی‌ای با قابلیت خواباندن باشد.
  • برخی مدل‌های این محصولات مرکب دارای پکیج کاملی همراه با کریر و صندلی قابل برگشت هستند. البته این لوازم جانبی با توجه به برند و قیمت محصول متفاوت است.

معایب:

  • کالسکه‌های مرکب نسبت به سایر مدل‌ها گران‌قیمت‌تر هستند.
  • بسیاری از آن‌ها محدودیت وزنی ۴۰ پوندی (۲۲.۵ کیلوگرمی) دارند.
  • در برخی مدل‌ها ممکن است نیاز به خرید تکیه‌گاه برای صندلی خودرو و تبدیل کالسکه به صندلی خودرو باشد.

خرید کالسکه‌/ صندلی خودرو (Car Seat/Stroller)

این نوع از کالاها درواقع محصولی همچون صندلی خودروی کودک است که با فریم کالسکه یکپارچه شده است. به طور کلی فریم کالسکه قابلیت جمع‌شدن زیر صندلی کودک را دارد و به صندلی کودک اجازه‌ی نصب به صورت یک تکیه‌گاه مستقل به صندلی خودرو را می‌دهد.

مزایا:

  • با یک تیر دو نشان می‌زنید، چراکه این وسیله هم کالسکه و هم صندلی خودروی کودک است.

معایب:

  • این نوع از کالسکه‌ها برای بلند کردن مناسب نیستند و سنگین‌اند، حتی اگر کودکی درون آن نباشد.

دیدگاهتان را بنویسید