دانستنی ها

راهنمای نگهداری از گهواره برقی

راهنمای نگهداری گهواره برقی

تنظیم چرخه‌ی خواب کودک، هدف اصلی والدین در چند ماه اول زندگی است. والدین باید با حوصله ترفندهایی را امتحان کنند و اجازه دهند کودک آرام‌آرام با دنیای جدیدش سازگار شود. شما برای آرام کردن کودک خود، چه‌کاری انجام می‌دهید؟! او را در آغوش می‌گیرید و تکان می‌دهید یا از گهواره برقی و محصولاتی اینچنینی استفاده می‌کنید؟ برای ایجاد یک آرامش دائمی، استفاده از گهواره برقی بهترین گزینه است؛ اما سوال این‌جاست که آیا گهواره برقی همیشه سالم می‌ماند؟ در این مطلب، قصد داریم راهنمای نگهداری از گهواره برقی را در اختیار شما بگذاریم تا با یک سرمایه‌گذاری درست، تصمیمی عالی برای آرامش کودکتان بگیرید با بیبی لوکس همراه باشید.

 گهواره برقی چیست؟

اگر بخواهیم به زبان ساده بگوییم که گهواره برقی چیست؟ می‌گوییم که گهواره برقی نوزاد یک وسیله مدرن برای مراقبت از نوزادان است. این گهواره که برای تکان‌دادن نوزاد نیاز به برق دارد، دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی است که آن را از گهواره‌های معمولی یا سنتی متمایز می‌کند. گهواره برقی نوزاد معمولاً دارای سبدی برای نشیمنگاه نوزاد و یک ساختار فلزی یا پلاستیکی است. اکنون که می‌دانید، گهواره برقی چیست نوبت به آن رسیده است تا با ویژگی‌های گهواره برقی آشنا شوید.

 ویژگی  گهواره برقی چیست؟

گهواره برقی، ویژگی‌های بسیار زیادی دارد که در ادامه به برخی از مهم‌ترین آن‌ها اشاره شده است:

  1. یکی از ویژگی‌های مهم گهواره برقی، توانایی تنظیم ارتفاع آن است. قابلیت تنظیم ارتفاع به والدین اجازه می‌دهد تا ارتفاع گهواره را به اندازه مطلوبی تنظیم کرده و نوزاد را در جایی کاملاً ایمن نگه دارند.
  2. بسیاری از گهواره‌های برقی نوزاد دارای ویژگی‌های صدا و موسیقی هستند که نوزاد را سرگرم می‌کنند. این صداها و موزیک‌ها به آرامش نوزاد کمک می‌کنند و او را به خواب و آرامش هدایت می‌کنند.
  3. بسیاری از مدل‌های گهواره برقی نوزاد دارای تایمر خودکار هستند. این به والدین امکان می‌دهد مدت زمانی که نوزاد در گهواره می‌ماند را تنظیم کرده و به صورت اتوماتیک خاموش شود.
  4. گهواره‌های برقی نوزاد به طور کلی دارای امکانات امنیتی هستند که از سقوط یا خطرات دیگر برای نوزاد جلوگیری می‌کنند. این امکانات معمولاً شامل قفل‌ها و قاب‌های محافظتی می‌شوند.

این‌ها تنها برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های گهواره‌های برقی هستند. به‌طورکلی گهواره‌های برقی با امکانات بسیار زیادی که دارند، می‌توانند به والدین در نگهداری کودک کمک بسیار زیادی کنند.

راهنمای نگهداری از گهواره برقی

راهنمای نگهداری از گهواره برقی – واقعیت این است که خرید هر وسیله‌ای در سیسمونی شما دقیقا بستگی به نوع نگاه شما به بچه‌داری دارد. برای بسیاری خرید یک گهواره برقی از اهم واجبات است و برای عده‌ای دیگر مسئله مهمی نیست. البته مسلم است که مسئله مالی و اقتصادی در این زمینه بسیار تعیین کننده است، اما سوال این است که حتی با وجود تمکن مالی، چه قدر خرید یک گهواره برقی برای یک نوزاد واجب و ضروری است؟

برای پاسخ این سوال نمی‌توانیم به طور قطع بگوییم که اصلا واجب نیست یا حتما واجب است. اگر در خرید سیسمونی یا خرید هر وسیله جدیدی برای فرزند خود کمی دوراندیش و واقع بین باشید، قطعا می‌توانید بهتر و کاربردی‌تر خرید کنید. با این حال اگر با معضل خواب سبک نوزاد روبه رو هستید، خرید گهواره می تواند به شما کمک زیادی کند.

بد نیست بدانید که گهواره‌های برقی با وجود قیمت بالایی که دارند، مدت بسیار محدودی قابل استفاده هستند. در واقع از یک سنی به بعد کودک دیگر در این گهواره‌های آرام و قرار نمی‌گیرد و مدام می‌‌خواهد که بیرون بیاید و اساسا گهواره برای او کوچک می‌شود. گرچه گهواره‌های برقی مدل‌های مختلفی دارند و امکانات متنوع از جمله پخش آهنگ، تکان خوردن به اشکال مختلف و … دارند، اما گاهی همه اینها برای آرام کردن یک نوزاد کافی نیست و مادر چاره‌ای جز در آغوش گرفتن نوزاد ندارد.

ضرورت گهواره برقی در جایی مشخص می‌شود که می‌دانید و مطمئن هستید که فرزند شما در درون این وسیله می‌تواند آرام بگیرد،آرامش داشته باشد و در نهایت نیز خودِ شما نیز احساس خوبی داشته باشید. اگر تمکن مالی دارید و می‌دانید که فرزند شما می‌تواند از گهواره برقی استفاده کند، خرید آن نمی‌تواند بی‌فایده باشد.

مزایای گهواره برقی نسبت به انواع دیگر گهواره

  •  گهواره های برقی با داشتن نوسانات یکنواخت باعث  زودتر به خواب رفتن نوزاد میشود.تحقیقات انجام شده نشان میدهد که خوابیدن نوزاد در گهواره های برقی ۲ تا ۴ دقیقه زودتر از گهواره های معمولی است.
  • گهواره های دستی به دلیل اینکه حرکت درآنها تنظیم نیست و گاهی سریع و گاهی تند است نوزاد شما را عصبی میکند ولی گهواره های برقی به دلیل داشتن تنظیمات یکسان خواب راحتتری را برای نوزاد شما فراهم میکند.
  • گهواره های دستی به علت یکسان نبودن حرکات باعث سرگیجه و برگرداندن شیر نوزاد میشوند. ولی گهواره  برقی حرکات منظم و آرامی را دارند و از رفلاکس نوزاد جلوگیری میکند.
  •  والدین با داشتن گهواره برقی وقت و زمان بیشتری برای استراحت کردن دارند ولی در گهواره های دستی باید مدام در حال تکان دادن گهواره باشند.

راهنمای نگهداری از گهواره برقی

تمام گهواره‌های برقی با یک راهنمای نصب و دستورالعمل به شما ارائه می‌شوند که بهترین راهنمای نگهداری از گهواره برقی همان است. نکاتی که در زیر آمده‌اند، خلاصه‌ای از راهنمای نگهداری از گهواره برقی است؛ اما به‌عنوان مثال برای یادگیری نحوه نصب گهواره برقی ماستلا، بهتر است دفترچه محصول را به‌دقت مطالعه کنید.

  • همیشه دستورالعمل‌های مونتاژ سازنده را به‌دقت دنبال کنید.
  • دستورالعمل‌های محصول را بررسی کنید تا مطمئن شوید قسمت خواب گهواره برقی برای سن و اندازه کودک شما مناسب است؛
  • از به‌کارگیری هر گونه پاپیون و روبان تزیینی روی سینی کودک خودداری کنید؛
  • به‌طور مرتب چک کنید پیچ و مهره‌های گهواره کودک محکم باشند تا از فرو ریختن تصادفی جلوگیری شود؛
  • شکاف بین نرده‌های کناری گهواره باید همیشه کمتر از ۶۰ میلی‌متر باشد؛
  • هرگز از بالش، ضربه‌گیر یا لحاف تا شده در گهواره نوزاد استفاده نکنید.
  • هرگز کودک خود را در تخت روی شیب نگذارید تا بخوابد؛
  • دامنه لرزش و تعداد فرکانس نباید خیلی زیاد باشد؛
  • هنگامی که نوزاد تف می‌کند، از تکان دادن او خودداری کنید؛
  • گهواره برقی با روکش‌های قابل تعویض بخرید تا بتوانید آن‌ها را بشویید؛
  • با حرکات، صداها و سرعت‌های مختلف آزمایش کنید تا ببینید چه چیزی برای کودک شما بهترین کارکرد را دارد؛
  • اگر کودک شما از وقت خود در گهواره لذت نمی‌برد، عجله نکنید. صبور باشید و بگذارید کودک به آن عادت کند. همیشه رویکردی مثبت در پیش بگیرید و بهترین خاطرات را با کودک خود بسازید؛
  • بهترین رویکرد برای ارائه گهواره، استفاده از آن به‌محض تولد کودک است. این امر به نوزاد اجازه می‌دهد تا با کمترین تلاش با روال خواب آشنا شود و این امر باعث حفظ رضایت والدین نیز می‌شود؛

راهنمای نگهداری از گهواره برقی

نکات کلی خرید در مورد انواع گهواره

 کیفیت جنس

جنس گهواره نوزاد شما با توجه به سلیقه شما انتخاب میشود پس هنگام خرید از کیفیت جنس مرغوب آگاهی لازم را داشته باشید زیرا اگر جای خواب کودک شما راحت نباشد استخوان بندی کودک شما به درستی شکل نخواهد گرفت و موجب آسیب رسیدن به بدن نوزاد میشود.

 امنیت گهواره

کودکان در دوران نوزادی تحرک زیادی ندارند ولی با وارد شدن به سن ۴ تا ۶ ماهگی به محیط کنجکاو شده و جنب و جوش آنها بیشتر میشود که در صورت امن نبودن گهواره خطرات جبران ناپذیری را به همراه خواهد داشت. پس سعی کنید کودک خود را به مدت زیادی در گهواره نگذارید و هر نیم ساعت یکبار به نوزادتان سر بزنید و همیشه گهواره را روی یک تشک بزرگ قرار دهید که در صورت افتادن نوزاد از گهواره دچار آسیب زیادی نشود.

 اندازه استاندارد

اندازه گهواره نوزاد باید استاندارد باشد بطوریکه نه زیاد کوچک باشد که مانع جابه جایی  نوزاد در آن شود و نه انقدر بزرگ باشد که در آن زیاد غلت بخورد. یک گهواره استاندارد باید معمولا ۹۵ سانتی متر طول و ۴۸ الی ۵۶ سانتی متر عرض داشته باشد.

 ارتفاع مناسب

ارتفاع مناسب برای گهواره های معمولی ۷۷ سانتی متر و برای گهواره های سایبان دار ۱۴۵ سانتی متر میباشد.

 ظرفیت وزنی

ظرفیت وزنی در گهواره ها بنا به جنس و مدل آنها متفاوت است ولی یک گهواره مناسب باید تحمل وزن ۹ تا ۱۵ کیلو گرم را بتواند تحمل نماید.

 امکانات جانبی

امکانات جانبی گهواره نوزاد باعث سرگرمی و امنیت کودک شما میباشد . برخی از این امکانات عبارتند از آویز عروسک ، قفل چرخ برای گهواره های متحرک ، فضایی برای پشه بند، روکش و زیپ برای بستن فضا ، قابلیت تنظیم ارتفاع ، چرخ برای حرکت گهواره ، قابلیت پخش موسیقی.

 قیمت گهواره

قیمت گهواره برقی بستگی به جنس و امکاناتی که در ساخت آن استفاده شده است ، متفاوت است.

دیدگاهتان را بنویسید