دانستنی ها

شیر شبانگاهی نوزاد را کی و چطور حذف کنیم؟

علائم دندان در آوردن نوزاد

شما به عنوان یک مادر هرگز نمی توانید به صورت دائمی به شیردهی ادامه دهید و یا آن را به صورت ناگهانی قطع کنید. قطع شیر شبانگاهی نوزاد یا همان از شیر گرفتن شبانه نوزاد جایگزین مناسبی برای بسیاری از مادران است. شاید اینطور تصور کنید که در این روش نوزاد مواد غذایی لازم را که در شیر مادر وجود داشته است از دست خواهد داد. اما در حقیقت این چنین نیست. پس از قطع کردن شیر شب نوزاد همچنان مواد مغذی را از دیگر غذا ها به دست خواهد آورد.

بخاطر داشته باشید که خواب شبانه مرحله مهمی از رشد و تکامل نوزاد (مانند یاد گرفتن راه رفتن و یا دستشویی کردن) است که نوزادان در سنین مختلف آن را کسب می کنند. حتی اگر هیچ تلاشی هم نکنید، بالاخره روزی خواهد رسید که کودک شما خواب شبانه را یاد خواهد گرفت. اگر برنامه ازشیر گرفتن نوزاد و قطع شیر شبانه نوزاد به خوبی پیش نمی رود، آن را ادامه ندهید. شما می توانید با گذشت زمان دوباره آن شروع کنید. هراندازه که نوزاد به درک کامل تری از خواب شبانه رسیده باشد، قطع شیر شب برای پدر و مادر و خود او راحت تر خواهد بود. در ادامه راهکارایی برای قطع شیر شبانه گفته می شود با بیبی لوکس همراه باشید.

بر خلاف آنچه که در رسانه ها و کتاب ها به تصویر کشیده می شود، خواباندن نوزاد جنگ نیست که شما باید در آن برنده شوید. هدف اصلی تامین خواب مورد نیاز اعضای خانواده است، به شکلی که نیاز های کوچکترین عضو خانواده که تغذیه هم بخشی از آن است تامین شود.

مزایای تغذیه شیر شبانگاهی نوزاد

اگر در شب کودک با شیر مادر تغذیه شود ، بدن مادر پیامی مبنی بر تامین شیر بیش‌تر دریافت کرده و باعث ازدیاد شیر و بدین ترتیب منبع تغذیه برای دوره شیر دهی تامین میشود و دیگر اینکه این تغذیه برای رشد نوزاد لازم میباشد و علاوه بر تغذیه نیاز دیگر کودک که در آغوش گرفته شدن توسط والدین هست در هنگام تغذیه فراهم میشود و این کار برای او آرامش بخش خواهد بود ، خصوصا اگر مادر در طول روز کمتر در کنار فرزند خود باشد.

بیدار شدن نوزاد برای تغذیه شیر شبانه همیشگی نیست و با افزایش سن کودک و قطع تدریجی شیر شبانه شما می توانید ساعت طولانی تری بخوابید.

از چه زمانی شیر شبانگاهی نوزاد را میتوانیم قطع کنیم ؟

اگر شیردهی کودک در نیمه شب برای خانواده لذت بخش بوده و آزار دهنده نباشد برای قوی تر شدن ارتباط عاطفی بین والدین و نوزاد بهتر است  این کار را ادامه دهید . از حدود ۴ تا ۶ ماهگی به بعد نوزاد شاید دیگر نیاز به تغذیه در شب نداشته باشد ولی همچنان بر حسب عادت در نیمه های شب بیدار می شود و خواب کافی شما و هم نوزاد به این ترتیب برهم خواهد خورد.

از آنجایی که خواب کافی نوزاد اهمیت دارد زیرا با تغذیه شیر ، در بدن نوزاد انسولین ترشح میشود و تغذیه اضافی در نیمه شب باعث میشود انسولین بیشتر ترشح شده و این هورمون باعث کاهش رشد کودک میشود و کودکی که به درستی میخوابد هورمون رشد در بدن او ترشح میشود . پس از حدود ۴ تا ۶ ماهگی برای تنظیم خواب یا قطع شیر شبانه نوزاد اقدام کنید و همانطور که از پوشک گرفتن نوزاد نیاز به آموزش دارد ، این مبحث هم نیاز به آموزش دارد.

حتما زمانیکه کودک شما آمادگی داشته باشد باید این کار را انجام دهید معمولا حدود ۶ ماهگی نوزاد قطع شیر شبانه مناسب است ولی دقیق نمی شود به علت تفاوت کودکان این زمان را مشخص کرد و اگر اطمینان ندارید که کودکتان برای اینکار آمادگی دارد حتما با پزشک اطفال مشورت کنید تا پس از بررسی همه مسائل  کودک به شما کمک کرده و بر اساس میزان رشد کودکتان برای این کار تصمیم بگیرید.

روش هایی برای قطع شیر شبانه نوزاد

در ادامه توجه شما را به پیشنهاداتی برای عادت دادن نوزاد به کاهش شیر شب و قطع شیر شبانه نوزاد جلب می کنیم.

شیر شبانگاهی نوزاد

چیز هایی که باعث بی قراری نوزاد می شوند را از میان بردارید

دندان در آوردن

اگر فکر می کنید که نوزادتان در حال دندان در آوردن است، قبل از خواب شبانه به او مسکن بدهید (البته با نظر پزشک متخصص اطفال). نوزادانی که در حال دندان در آوردن هستند معمولا با شیر خوردن بیشتر از سینه مادر سعی می کنند درد لثه خود را آرام کنند. درد دندان در آوردن نوزاد در بیشتر مواقع شب ها بدتر می شود.

دمای اتاق

دمای مطلوب برای خوابیدن نوزاد خود را پیدا کنید. بعضی از نوزادان در اثر گرما و یا سرمای زیاد از خواب بیدار می شوند. بنابراین، تنظیم دمای مطلوب اتاق یکی از عوامل تعیین کننده برای قطع شیر شب و از شیر گرفتن شبانه نوزاد است.

غذاهای جامد

آیا به تازگی کودک شما شروع به خوردن غذاهای جامد کرده است؟ با شروع تغذیه با غذای جامد، بسیاری از کودکان (به ویژه کودکان زیر شش ماه) میزان شب بیداری شان به دلیل مشکل هضم غذا ها بیشتر می شود. سعی کنید عصر ها از تغذیه نوزاد با غذاهای جامدی پرهیز کنید. شما می توانید تغذیه با غذاهای جامد را تا زمان تکامل بیشتر دستگاه گوارش او به تاخیر بیاندازید. مطالعات متعددی نشان داده اند که تغذیه کودک با غذاهای جامد به خواب شب او کمکی نخواهد کرد.

آلرژی

نوزادان مبتلا به آلرژی های غذایی، آلرژی های محیطی یا اگزما به دلیل بی قراری که دارند شب ها از خواب بیدار می شوند. بنابراین با حذف عوامل آلرژی زا و درمان آن ها، می توان زمینه را برای قطع کردن شیر شب و از شیر گرفتن شبانه نوزاد مهیا نمود.

 ریفلاکس نوزاد

ناراحتی ناشی از ریفلاکس نوزاد یا همان برگشت اسید معده به مری نیز می تواند باعث شب بیداری کودک شود.

بیماری های کودکان

بیماری هایی مانند عفونت گوش و سرماخوردگی کودکان می تواند باعث اختلال خواب کودک شود، و نیاز به شیر شبانگاهی نوزاد را افزایش دهد. حساسیت به پوشک یا سایرعوامل حساسیت زا نیز می توانند خواب نوزاد را تحت تاثیر قرار دهند. هر وقت شب بیداری کودک تان به طور ناگهانی بیشتر شده است به دنبال پیدا کردن عامل این شب بیداری باشید.

 شیر دادن به کودک را در طول روز بیشتر کنید

کودک خود را به خوردن شیر بیشتر در روز تشویق کنید (فواصل شیردهی را از هر ۳ ساعت یکبار به هر ۲ ساعت یکبار افزایش دهید) به شکلی که کودک در طول روز مقدار شیر بیشتری دریافت کند.

حواس پرتی نوزاد را به حداقل برسانید

سعی کنید شیر دهی روزانه را در محیطی آرام انجام دهید. چراغ ها را خاموش کنید، در اتاق را ببندید و پرده ها را بکشید. قبل از شروع شیردهی به نوزاد برنامه ای ترتیب دهید که بچه های بزرگتر سرگرم باشند و باعث حواس پرتی نوزاد شما نشوند. سعی کنید به حالت خوابیده به بچه شیر بدهید. گاهی اوقات حواس پرتی نوزاد هنگام شیردهی در طول روز باعث می شود که کمتر شیر بخورند که این مساله نیاز به شیر شب را افزایش می دهد. چراغ ها را خاموش کنید، در اتاق را ببندید و پرده ها را بکشید.

بر اساس نتایج یک مطالعه تحقیقاتی نوزادان در سنین بالاتر ۲۵ درصد از شیر مورد نیاز خود را از شیر شب دریافت می کنند. صرفا به این دلیل که در طول روز حواس شان به محیط اطراف پرت شده بوده است. اگر به دنبال برنامه ای برای قطع شیر شبانه نوزاد و از شیر گرفتن شبانه نوزاد خود هستید حتما عامل حواس پرتی را هم در برنامه های خود در نظر بگیرید.

شیر شبانگاهی نوزاد

قبل از خواب نوزاد را سیراب کنید

یک اقدام دیگر برای قطع کردن شیر شبانگاهی نوزاد و از شیر گرفتن شبانه نوزاد آن است که قبل از وقت خواب، نوزاد را به خوبی تغذیه کنید. زمان شیر دهی را به شکلی انتخاب کنید(با در نظر گرفتن هر ۱ یا ۲ ساعت شیر دهی) که به زمان خوابیدن نوزاد نزدیک باشد. بعضی از مادران هنگام شیر دادن، ترجیح می دهند فقط از یک سینه شیر بدهند که این امر باعث می شود نوزاد در اخرین مرتبه از شیر خوردن شیری با چربی بالاتر دریافت کند. (با این روش می توانید فواصل وعده های شیر را افزایش دهید).

به صدا ها و گریه های نوزادتان دقت کنید. فقط خود نوزاد است از گرسنگی و تشنگی خود خبر دارد. همانطور که می دانید بسیاری از بزرگسالان هم، شب ها برای نوشیدن آب و یا حتی خوردن یک غذای سبک از خواب بیدار می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید