دانستنی ها

شیشه شیر طلقی یا شیشه شیر پیرکس ، کدام را انتخاب کنیم؟

شیشه شیر طلقی نوزاد

شیشه شیر طلقی یا شیشه شیر پیرکس ، کدام را انتخاب کنیم؟ شیشه شیر نوزاد یکی از مهم ترین قسمت های سیسمونی هست که با تغذیه و رشد فرزند شما سروکار دارد به همین دلیل باید در انتخاب شیشه شیر مناسب برای نوزاد خود کمال دقت را داشته باشید امروزه با پیشرفت تکنولوژی و علم شیشه شیرهای مختلفی روانه بازار شده که هرکدام از برندها دارای ویژگی های خاصی هستند. امروز می خواهیم به همراه شما عزیزان به این موضوع اشاره کنیم که شیشه شیر طلقی بخریم یا شیشه شیر پیرکس(شیشه ای)؟

اما باید اول از همه به این نکته اشاره کنیم که به طور کلی وقتی صحبت از شیشه شیر می شود،فرمول خاصی برای انتخاب دقیق ترین شیشه شیر و یک انتخاب ۱۰۰% موفق وجود نداره، چرا که ممکن است شما تمام ویژگی های یک شیشه شیر خوب را در نظر بگیرید و نوزاد شما به راحتی شیشه شیر را قبول کند ولی این امکان نیزوجود دارد که نوزاد شما شیشه شیر انتخابی شما را قبول نکند و به نوع خاصی از شیشه شیر رضایت دهد اما شما امید خود را از دست ندهید و یا تمام قدرت تلاش کنید تا شیشه شیری که کودک شما می پذیرد را انتخاب کنید تا از این چالش به راحتی عبور کنید، و پیروز شوید.

در این مقاله می خواهیم فقط  به مزایا و معایب هریک از شیشه شیرهای طلقی ،پیرکس اشاره کنیم با بیبی لوکس همراه باشید.

راهنمای خرید شیشه شیر نوزاد، شیشه شیر طلقی یا شیشه شیر پیرکس کدام؟

اولین سوالی که برای تان پیش می آید حتما این است: کدام نوع شیشه شیر بهتر است؟ شیشه شیر طلقی بخریم یا شیشه شیر پیرکس؟ یکی از مهم ترین نکاتی که در هنگام خرید شیشه شیر باید درباره آن اطلاعات داشته باشید؛ جنس شیشه شیر است که در ادامه آن را توضیح می دهیم.

شیشه شیر طلقی یا شیشه شیر پیرکس : معرفی شیشه شیر طلقی

شیشه شیرهای پلاستیکی، سبک، نشکن و قوی هستند. این شیشه ها نسبت به سایر انواع شیشه شیر ارزان تر هستند، اگر شما از شیشه های پلاستیکی قدیمی استفاده کنید، ممکن است حاوی بیسفنول آ BPA باشد. این ماده شیمیایی برای پلاستیک سخت استفاده می شود. از سال ۲۰۱۲ ، استفاده از این ماده در انواع شیشه شیرها و وسایل دیگر نوزاد ممنوع اعلام شد. به همین خاطر شما هنگام خرید می توانید برچسب BPA Free (یعنی فاقد مواد مضر بیسفنول آ) را روی محصولات چک کنید تا خیال تان راحت شود.

مزایا شیشه شیر طلقی

  • شیشه شیرهای طلقی معمولا از پلی پروپیلن ساخته می شوند و یکی ازمهم ترین ویژگی شیشه شیر های طلقی یا همان پلاستیکی سبک بودن آن هاست چرا که بخش قابل توجهی از یک شیشه شیر را بدنه آن در کنار سرشیشه تشکیل می دهد.
  • بنابراین سبک بودن یک شیشه شیر می تواند مزیت بسیار خوبی هم برای مادر که در اوایل تولد نوزاد، شیشه شیر را در دست می گیرد تا به فرزند خود شیر می دهد باشد و هم برای کودک که بعد ازچند ماه می تواند شیشه شیر را در دست بگیرد باشد و باعث کمتر خسته شدن دست هردو شود.
  • همچنین از نظر قیمت شیشه شیرهای طلقی قیمت پایین تری نسبت به دیگر مدل های پیرکس دارند و برای کسانی که قیمت در اولویت هست می تواند گزینه ی مناسبی باشد.
  • امروزه تنوع های ظاهری و رنگ های مختلف  وطرح های فانتزی و جذاب در شیشه شیرهای طلقی بیشتر است و این موضوع باعث شده تا شیشه شیرهای طلقی فروش بهتری نسبت به دیگر شیشه شیرها داشته باشند.
  • و از دیگر مزایای آن می توان به این موضوع اشاره کرد که دیگر از بابت افتادن و شکستن آن ،نگرانی وجود نخواهد داشت.

معایب شیشه شیر طلقی

  • شیشه های طلقی را نمی توان داخل ماکرویو برای گرم کردن شیر قرار داد زیرا امواج ماکرویو یاعث آزادسازی مولکول های مضر می شود.
  • در گذشته در شیشه شیرهای پلاستیکی از ماده ای بنام بیسفنول A استفاده می شد که این ماده مضر بود. اما امروزه شرکت ها سازنده  از ماده های که فاقد بیسفنول A  هستند استفاده می کنند. پس سعی کنید از شیشه شیر های جدیدی که فاقد BPA یا همان بیسفنول A هستند استفاده کنید.شرکت های مانند اونت، دکتر بروان،چیکو،تویست شیک،سواونیکس از جمله تولید کننده های شیشه شیر بدون BPA هستند.
  • به طور کلی برای  تمیز کردن شیشه شیرهای طلقی(پلاستیکی) باید وقت و حوصله بیشتری صرف این کار کنید تا به خوبی تمیز شوند.

شیشه شیر طلقی یا شیشه شیر پیرکس

شیشه شیر طلقی یا شیشه شیر پیرکس : معرفی شیشه شیر پیرکس

شیشه شیرهای شیشه ای و پیرکس در دو نوع مختلف در بازار موجود هستند. همانطور که گفتیم قدمت این شیشه ها زیاد است و از گذشته تا کنون مرسوم بوده است. شیشه های شیشه ای از شیشه های پلاستیکی سنگین تر هستند و ممکن است با افتادن کامل بشکنند.

برای تمیز کردن این شیشه ها می توانید آنها را کامل بجوشانید. برخی از انواع این شیشه ها ضد خش و ضد جرم هستند و این یکی دیگر از ویژگی های خاص آنها به شمار می آید.شیشه شیرهای شیشه ای قابل بازیافت هستند. در صورتی که به خوبی مراقبت شوند عمر خوبی دارند.

مزایای شیشه شیر پیرکس

  • کیفیت بالای شیشه شیرهای پیرکس(شیشه ای) می توان به عنوان یکی از مهم ترین مزیت این شیشه ها دانست که با نگاه اول متوجه،چهره لوکس و شیک آن ها می شوید.
  • شیشه های پیرکس(شیشه ای) از مواد طبیعی ساخته‌شده از شن و ماسه (سیلیس)، خاکستر سودا و سنگ آهک می باشد،که قابل بازیافت و بازگشت به طبیعت است و با خرید آن ها لطف بزرگی به طبیعت کردید.
  • برای استریل کردن شیشه شیرهای پیرکس(شیشه ای) می توانید بدون هیچ نگرانی از آب جوش استفاده کنید.

شیشه شیرهای پیرکس(شیشه ای) به دلیل سطح صیقلی شان به مراتب راحت تر از شیشه شیرهای طلقی(پلاستیکی) تمیز می شوند و با استفاده از فرچه های شیشه شور می توانید به راحتی چربی سط شیشه را پاک کنید.

معایب شیشه شیر پیرکس

  • سنگین بودن شیشه شیرهای پیرکس را می توان به عنوان یکی از معایب اجتناب ناپذیر آن ها نام برد که بعد از مدتی دستان مادر در هنگام شیردادن به نوزاد خسته می شود.
    و به طورکلی وزن شیشه شیرهای پیرکس برند های مختلف،تفاوت زیادی با یکدیگر ندارند.
  • قییمت بالای شیشه شیرهای پیرکس(شیشه ای) نسبت به شیشه شیرهای طلقی نیز می توان به عنوان یکی از معایب آن ها نام برد که این اختلاف قیمت، تقریبا در تمامی برند ها وجود دارد.

نگرانی از بابت شکستن شیشه شیرهای پیرکس(شیشه ای) نیز جزو یکی از معایب آن ها است که امروزه بعضی از شرکت ها کاورهای محافظ برای آن ها طراحی کرده اند که البته به سنگینی شیشه می افزاید.

شیشه شیر استیل

استیل یک گزینه ی سازگار با محیط زیست است، به آسانی تمیز می شود و عمر طولانی دارد. بیشتر شیشه شیرهای جنس استیل سنگین تر از پلاستیک و سبک تر از شیشه هستند.

شیشه شیرهای تولید شده از جنس استیل، خیلی در بازار موجود نیستند؛ آنها بیشتر شبیه یک فلاسک هستند و اگر تا کنون از این مدل شیشه شیر ندیده باشید ممکن است در نگاه اول دقیقا فکر کنید که یک سرشیشه به در فلاسک آب وصل شده است.

این شیشه ها نیز ویژگی های خاص خود را دارند، از جمله اینکه خاصیت گرم نگه داشتن شیر و مایعات درون را دارند و به سادگی سرشیشه به آنها نصب و جدا می شود.

مزایا:

  1. شستشو آسان شیشه شیرهای استیل
  2. استیل ضدزنگ دارای خاصیت عایق دما می باشد که می تواند به مدت طولانی شیر را گرم یا سرد نگه دارد.
  3. نگرانی از بابت شکستن آن ها وجود ندارد.
معایب:
  1. قیمت بالا گران شیشه شیرهای استیل
  2. داخل بطری های استیل معلوم نیست و نمی توان بدون باز کردن سرشیشه متوجه شد که چه مقدار شیر باقی مانده است.

شیشه شیر طلقی یا شیشه شیر پیرکس

عوارض و معایب شیشه شیر برای نوزاد چیست؟

کاهش رابطه ی عاطفی

هنگام تغذیه ی طفل با سینه مادر، رابطه و حسی نزدیک بین مادر و طفل رابطه ی عاطفی بوجود می آید درحالی که در تغذیه با شیشه شیر این رابطه اندکی کمرنگ تر است این رابطه ی عاطفی در نتیجه نگاههای مستقیم مادر به چشمان طفل برای اطمینان از راحتی او، تماس پوستی و گرمی بدن و لبخند و تبسم نوزاد بوجود می آید، که مجموع این عوامل اثرات مهمی در سلامت روحی و روانی کودک دارد.

ایجاد مشکلات فک و صورت

اگر به کودکی که از سینه های مادر در حال شیر خوردن است دقت کنید .متوجه خواهید شد که چگونه فک او به طور منظم و دائما به طرف بالا و پائین و عقب و جلو حرکت می کند و این کار اثر خوبی در رشد و قوی بودن فک دارد.

در حالی که هنگام تغذیه کودک با شیشه شیر کودک زحمت کمتری برای مکیدن می کشد مخصوصا اگر سر شیشه شیر دارای جریان سریع شیر باشد یا مخصوصاً در مورادی که مادر برای سهولت خروج شیر اقدام به گشاد کردن سوراخ شیر کند، حرکات صورت و فک کودک کم و کمتر شده و کودک عمل مکیدن را کمتر و فقط بلعیدن را انجام می دهد و این مسئله می تواند در آینده مشکلاتی برای کودک ایجاد نماید. بنابراین اگر مجبور به استفاده از شیشه شیر برای فرزندتان هستند از سر شیشه با جریان مناسب برای هر رده سنی تهیه کنید. مثل سر شیشه هی اور شی تا از عوارض شیشه شیر برای نوزاد کمتر باشد.

مشکلات نفخ و دل درد

هنگام تغذیه با شیشه شیر ممکن است کودک مقداری هوا را همزمان با شیر ببلعد. ورود این هوای اضافی باعث نفخ کردن و ایجاد دل درد می شود ودر نتیجه کودک گاهی بعد از شیر خوردن گریه و بی قراری می کند. بنابراین نباید کودک بیش ازحد وابسته به شیشه شیر باشد. اگر نوزاد شما هنوز در سنی است که نیاز به شیرخوردن از شیشه دارد و از وسیله دیگر نمی تواند استفاده کند، از شیشه شیر ضد نفخ و کولیک یا شیشه شیر نی دار برای و تهیه کنید.

ایجاد عادات زیان بار

متخصصین طبق تحقیقاتی که در مورد نوزادان به عمل آورده اند، می گویند: کودکانی که با شیشه شیر تغذیه می شوند بیشتر از کودکانی که با سینه مادر تغذیه می شوند گرفتار عادت هایی مثل انگشت مکیدن می شوند. عادت به مکیدن انگشت می تواند دلیل اصلی ورود عوامل بیماری زا به دستگاه گوارش از طریق دست آلوده باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید