دانستنی ها

طرز استفاده از شیر دوش دستی نوزاد

طرز استفاده از شیر دوش دستی نوزاد

اگر به تازگی مادر شده باشید، احتمالاً با انواع تجهیزاتی که می توانند به شیردهی کمک کنند (از جمله شیر دوش دستی ) آشنا هستید. کسانی که از شیر دوش استفاده کرده اند، به خوبی می دانند که فرآیند استفاده از شیر دوش چندان جذاب و هیجان انگیز نیست. با این حال این وسیله برای کسانی که تازه صاحب بچه شده اند مخصوصاً مادران شاغل یک موهبت است.

زمانی که می خواهید استراحت کنید یا در کنار کودک خود حضور ندارید، شیر دوش دستی بهترین انتخاب خواهد بود. استفاده از شیر دوش دستی بسیار راحت و آسان است. در ادامه ی این مقاله بیشتر در مورد آن توضیح خواهیم داد با بیبی لوکس همراه باشید.

شیر دوش دستی چیست؟

شیر دوش دستی همانطور که از اسمش پیداست عملکردی کاملا دستی دارد؛ به این صورت کار می کند که آن را با یک دست روی سینه قرار داده و با دست دیگر شیر را از سینه می دوشیم. این نوع شیر دوش، یک تلمبه یا اهرم دارد که برای دوشیدن شیر از سینه به کار می رود و شیر در یک محفظه جمع می شود.

همانطور که گفتیم؛ استفاده از شیر دوش دستی ساده است و برای مادرانی مناسب است که می‌ خواهند گاهی به کودک خود شیر بدهند. این شیر دوش نیازی به برق و باتری ندارد، کوچک و خوش دست بوده، مقرون به صرفه است و می توان آن را در هر مکانی حمل کرد.

شیر دوش دستی

چرا باید از شیردوش استفاده کنیم؟

در ساعات اولیه بعد از تولد، بهتر است تغذیه با شیر مادر، توسط خود مادر انجام گیرد. بیشتر مادران، هنگام شیر دادن نوزاد، نوک سینه اشان زخم می شود چراکه مادر روش صحیح شیر دادن نوزاد، را نمی داند. برای برطرف چنین مسئله ای مادران می توانند از سر شیشه استفاده نمایند. ولی اگر مادر در بیرون از منزل کار می نماید و یا یک سینه آن ترشح شیر داشته باشد، باید از شیر دوش استفاده نماید.

برای بیشتر مادران مواقعی پیش خواهد آمد که نوزاد خود را به دلایلی نظیر مسافرت، کار و یا بیماری از خود دور نگه دارند. پس باید به یاری شیر دوش در این مواقع، شیر برای نوزاد خود ذخیره نمایند. در اصل شیر دوش به مادر یاری بسیاری می نماید.

شیر مادر به مدت ۶ ساعت در دمای محیط و ۲ تا ۳ روز در یخچال سالم می ماند. پس این روش برای مادرانی که در محیط بیرون خانه کار می نمایند، بسیار مناسب است. این مادران می توانند از طریق شیر دوش شیر خود را بدوشند.

از طرفی دیگر شیر دوش باعث بیرون آمدن نوک سینه های صاف شده و باعث می شود که نوزاد راحت تر شیر بخورد. بعضی از شیر دوش ها به گونه ای طراحی شده اند که شبیه مکیدن شیر از سینه مادر است.

مزایای استفاده از شیر دوش های دستی چیست؟

شیر دوش های دستی برای مادرانی که هر چند وقت یک بار شیر خود را می دوشند، مناسب است. این شیر دوش برای کار کردن به باتری و برق نیازی ندارد و به این علت که صدایی تولید نمی کند، می توانید در هر زمان و هر مکانی از آن استفاده کنید. آن ها مقرون به صرفه بوده و از شیر دوش برقی ارزان تر هستند؛ در نتیجه برای مادرانی که نمی خواهند هزینه ی زیادی صرف خرید شیر دوش کنند، گزینه ای مناسب می باشند.

همچنین شیر دوش های دستی، سبک و کاربردی هستند و برای حمل آسان، در کیف دستی شما جای می گیرند. علاوه بر این، به راحتی تمیز و استریل می شوند.

طرز استفاده از شیردوش دستی

اگر فکر می کنید شیر دوش های دستی برای شما مناسب هستند، باید نحوه ی استفاده از آن ها را نیز یاد بگیرید. قبل از استفاده از شیر دوش دستی از تمیز و استریل بودن آن اطمینان حاصل کنید. سپس دستان خود را بشویید، برای پمپ کردن یا دوشیدن سینه آرام باشید و خود را در وضعیت راحتی قرار دهید. در این حالت، دستورالعمل های زیر را برای استفاده از شیر دوش دستی انجام دهید:

  • برای آشنایی با اجزا و قطعات شیر دوش، دفترچه ی راهنما را با دقت مطالعه کنید.
  • سینه ی خود را به آرامی ماساژ دهید تا تحریک شود. حتی می توانید هنگام انجام این کار به کودک خود فکر کنید، زیرا ممکن است باعث ترشح هورمون هایی شود که به آزاد سازی شیر کمک می کنند.
  • شیر دوش سر هم بندی شده یا در واقع همان محافظ سینه را روی سینه ی خود قرار دهید؛ این کار را طوری انجام دهید که فلنج (کلاهک) محافظ سینه به نوک پستان شما فشار داده شود.
  • دوشیدن شیر را با فشار دادن منظم و ریتم دار تلمبه شروع کنید. ممکن است کمی طول بکشد تا شیر جریان پیدا کند.
  • بعد از آزاد شدن شیر و جمع آوری آن در بطری و متوقف شدن جریان پمپ، از دستان خود برای دوشیدن شیر باقی مانده استفاده کنید.
  • پستان های خود را جا به جا کنید تا مطمئن شوید که شیر هر دو سینه را دوشیده اید. همچنین اگر یک سینه شیر بیشتری نسبت به سینه ی دیگر تولید کند، مسئله ای طبیعی و نرمال است.
  • هنگامی که عمل دوشیدن شیر به پایان رسید، محافظ سینه را بردارید و درپوش بطری را بگذارید. شیر را نیز در یخچال نگهداری کنید.
  • اجزا و قطعات شیر دوش را جدا کرده، آن ها را با آب و صابون بشویید و استریل کنید.
  • پس از تمیز کردن شیر دوش، بگذارید در هوا خشک شوند.

معایب استفاده از شیر دوش های دستی چیست؟

بدون شک استفاده از شیر دوش دستی مقرون به صرفه و راحت است، اما جنبه های منفی مشخصی نیز دارد.

  • دوشیدن شیر مادر از طریق شیر دوش دستی می تواند فرآیندی زمان بر باشد.
  • شیر دوش دستی به اندازه ی شیر دوش برقی یا باتری‌ دار کارآمد نیست.
  • شیر دوش دستی قابلیت مکش محدودی دارد.

شیر دوش دستی

نحوه نگهداری از شیر دوشیده شده مادر

شیر مادر به مدت ۶ ساعت در دمای محیط و ۲ تا ۳ روز در یخچال سالم می ماند. در فریزر نیز میتوانید سه تا شش ماه شیر را نگهداری کنید.

لازم است تا شیردوشیده شده را سریعا داخل یخچال قرار دهید و در هوای اتاق نگهداری نکنید. باید شیر مادر را زمانیکه در منزل نیستید در صورت دوشیدن، در یک محفظه عایق و خنک داری نگهداری کنید.

وقتی شیر را داخل کیسه یا بطری میگذارید، روی آن تاریخ را بنویسید تا در زمان استفاده از اولین کیسه ها برای استفاده انتخاب نمائید.

برای گرم کردن شیر آنرا داخل مایکروفر نگذارید. تنها کافی است محفظه را داخل آب گرم مایع قرار دهید و گرم کنید. هرگز شیر گرم شده را دوباره گرم نکنید. زیرا مواد مغذی آن از بین خواهند رفت و خاصیت خود را از دست میدهد.

 قسمت های تشکیل دهنده شیردوش

تمام شیر دوش ها از چند قسمت اصلی تشکیل شده اند:

  • پوشش سینه: جامی مخروطی شکل است که در نوک سینه قرار می گیرد و قسمت های رنگی آن اطراف سینه را فرا می گیرد.
  • پمپ شیردوش: محفظه ای نرم است که وظیفه بیرون کشیدن شیر را بر عهده دارد. این پمپ یا به قسمت پوشش سینه و یا از طریق یک تویوب پلاستیکی به پوشش سینه متصل می شود.
  • ظرف شیر: این ظرف در قسمت زیر پوشش سینه قرار می گیرد و قابلیت جدا شدن را دارد. هنگامی که شیر پمپ می شود، شیر درون این ظرف جمع می شود. این ظرف یا به صورت یک بار مصرف است و یا قابلیت استفاده مجدد را دارد.

موارد ایمنی و بهداشتی استفاده از شیردوش

شستن شیردوش اگر زمان شستن قطعات شیردوش را بین هر مرتبه استفاده ندارید، آن را در یک کیسه پلاستیکی تمیز بگذارید، و در یخچال قرار دهید. اما حتماً روزی یک بار آن ها را بشویید.

شیردوش ها دسته دوم استفاده از یک شیردوش شخصی برای بیش از یک نوزاد، و یا قرض یا خرید شیردوش دسته دوم ایده خوبی نیست. اما اگر مجبورید، قطعات را بشویید و تیوب را تعویض کنید. شیردوش دسته دوم می تواند سلامت کودکتان را به خطر بیندازد، زیرا شیر و رطوبت می توانند وارد تیوب شوند و در سازوکار درونی شیردوش که قابل تعویض یا استریلیزه کردن نیستند بمانند.

اما شیردوش های کرایه ای بیمارستان ها برای کاربران متعدد و برای دوام چندین ساله طراحی شده اند. با این شیردوش ها، هر مادری بسته کامل قطعات خود را دریافت می کند. آن ها به نحوی طراحی شده اند که شیر تنها با بسته قطعات شما در تماس باشد و نه با خود شیردوش، در نتیجه هیچ گونه انتقال آلودگی از مادر به شیردوش امکان ندارد.

کیسه های یخ یا فریزری کوچک در اداره داشته باشید تا شیر خود را برای مصرف کودک، خنک و امن نگه دارید.

دیدگاهتان را بنویسید