دانستنی ها

علت و علائم عرق سوز شدن نوزاد

درمان عرق سوز شدن نوزاد

علت و علائم عرق سوز شدن نوزاد : کودکان به دلایل زیادی از جمله عدم تحرک منظم، تعریق زیاد و دمای بالای بدن دچار عرق سوز شدن در نواحی مختلفی مانند گردن و زیربغل می‌شوند. علائم عرق سوز شدن کودک می‌تواند آزار دهنده باشد. بنابراین اگر التهاباتی را روی پوست بدن کودک مشاهده کردید و در عین حال با بی قراری و بی تابی او مواجه شدید، بهتر است برای کاهش علائم این مشکل، اقدام کنید. اگر با روش‌های مراقبتی و درمانی عرق سوز شدن بدن نوزاد آشنایی ندارید، جای هیچ نگرانی وجود ندارد، فقط کافی است با این مطلب از بیبی لوکس همراه باشید.

عرق سوز شدن چیست؟

عرق سوز شدن را یک عارضه و حساسیت پوستی معرفی می‌کنند. این عارضه در صورتی بروز می‌کند که مجاری تعریق زیر پوست ما، به وسیله عرق مسدود شده باشد. با قرار گرفتن مدت زمانی طولانی در معرض گرما و نور خورشید، اگ تعریق به وجود آمده به سطح پوست نیامده و به درستی دفع نشود، مسبب بروز عرق سوز شدن خواهد شد.

همانطور که گفتیم مسدود شدن راه خروج عرق از زیر پوست عامل اصلی عرق سوز شدن نوزاد و بزرگسالان است. علامت های نشان دهنده‌ی عرق سوز شدن، جوش های کوچک و برآمده ای هستند که همچون دانه های سنباده روی بدن نوزاد ظاهر می‌گردند. به طور معمول جوش های حاصل از عرق سوز شدن به طور خود به خود پس از مدت چند ساعت و یا نهایتا چند روز از بین می‌روند ولی به این موضوع نیز باید توجه کرد که برخی از بیماری های پوستی دیگر هم ممکن است خود را به صورت عرق سوز شدن نشان دهند و علائمی مشابه آن داشته باشند. این قبیل بیماری ها و عارضه‌های پوستی عبارتند از: آلرژی و واکنش های بدن به مواد آلرژن، انواع عفونت های پوستی با منشا قارچ و یا باکتریایی و در نهایت اگزما.

انواع شدیدتر عرق سوز شدن احتیاج به مداخله پزشکی و استفاده از درمان های دارویی دارند اما غالبا بهترین راه برای درمان این عارضه، خنک کردن پوست و جلوگیری از تعریق بیشتر است. عرق سوز شدن نوزاد برای او بسیار ناراحت کننده خواهد بود و سبب کلافه شدن نوزاد و خانواده او نیز می‌گردد. عرق سوز شدن تنها مختص بزرگسالان نیست و اتفاقا این موضوع ممکن است در نوزادان و کودکان بیشتر دیده شود که دلیل این امر، انرژی بیشتر، فعالیت بیشتر و صد البته عدم تکامل و رشد غدد تعریق آنها است.

 عرق سوز شدن نوزاد

علت عرق سوز شدن کودک

عرق سوز شدن در کودکان زمانی اتفاق می‌افتد که مجاری عرق در پوست مسدود می‌شود. در این شرایط وقتی کودک به علت جست و خیز و یا قرار گرفتن در معرض گرما، دچار تعریق می‌شود، عرق در مجاری مسدود شده، جمع شده و برجستگی‌های پر از مایع روی پوست کودک ایجاد می‌کند. در بیشتر موارد، برجستگی‌های ناشی از عرق سوز شدن در قسمت‌هایی از بدن که مرطوب است و اصطکاک وجود دارد، ظاهر می‌شوند. در صورتی که روی پوست بدن کودک خود این علائم را مشاهده کردید، احتمال عرق سوز شدن آنها زیاد است:

  • برجستگی‌های کوچکی که ممکن است شفاف، قرمز یا به رنگ پوست باشند.
  • سرخی و التهاب پوست
  • خارش یا احساس سوزش

به خاطر داشته باشید که این علائم بیشتر در چین خوردگی‌های گردن، آرنج، زانو، زیر بغل و داخل ران‌ها ظاهر می‌شوند.

علائم عرق سوز شدن نوزاد

نشانه‌های عرق‌سوز شدن از تاول سطحی تا توده‌های عمیق و قرمز را شامل می‌شود. برخی از انواع عرق‌سوزی با احساس سوزش یا خارش همراه است. التهاب ناشی از عرق‌سوز شدن معمولاً خودبه‌خود از بین می‌رود. این التهاب در نوزادان، عمدتاً در چین‌های گردن، شانه‌ها و قفسۀ سینه ایجاد می‌شود. عرق‌سوز شدن همچنین می‌تواند در زیر بغل، چین‌های آرنج و کشالۀ ران اتفاق بیفتد. انواع عرق‌سوز با توجه به عمق مجاری عرق مسدودشده طبقه‌بندی می‌شود که علائم و نشانه‌های هر کدام با دیگری متفاوت است.

درمان عرق سوز شدن نوزاد چیست؟

در بیشتر مواقع، عرق سوز شدن به محض خنک شدن نوزاد خود به خود از بین می رود. چندین درمان خانگی برای شروع وجود دارد:

  • پوست را خنک کنید
  • می‌توانید با درآوردن لباس های اضافی یا انتقال کودک به یک فضای خنک، پوست را خنک کنید.
  • بر روی نواحی عرق سوز شده پارچه خیس بکشید
  • اگر ناحیه آسیب‌دیده نسبتا کوچک است مثلا فقط در پشت گردن یا فقط در چین‌های آرنج، به آرامی یک پارچه خنک و مرطوب را روی بثورات بکشید تا حساسیت پوست از بین برود و دمای پوست کاهش یابد. اگر بثورات زیاد هستند و مناطق بزرگی از پوست تحت تاثیر قرار گرفته است، می توانید نوزاد خود را حمام کنید، در حمام فقط از آب خنک استفاده کنید ولی از صابون استفاده نکنید چون ممکن است پوست را بیشتر تحریک کند. سپس اجازه دهید پوست نوزاد در هوای آزاد خشک شود. در تمام مدت حمام کردن نوزاد خود را تحت نظر داشته باشید.
  • کرم سوختگی را امتحان کنید. کرم سوختگی پای نوزاد
    اگر بثورات خارش دار هستند، مهم است که بچه ها را از خاراندن پوست منع کنید چون خارش موجب می شود تاول ها پاره شوند و عفونت ایجاد شود. برای جلوگیری از خاراندن پوست می توانید از کرم هیدروکورتیزون ۱ درصد بدون نسخه (OTC) بر روی پوست کودک در نواحی عرق سوز شده استفاده کنید. از آنجایی که استروئیدها می توانند عوارض جانبی داشته باشند، برای استفاده از آنها با پزشک مشورت کنید. از پمادهای هیدروکورتیزون حاوی نفت یا روغن معدنی خودداری کنید. آنها می توانند منافذ را مسدود کرده و از تبخیر طبیعی عرق جلوگیری کنند.
  • از لوسیون کالامین یا لانولین بدون آب استفاده کنید
  • اگر کودک شما نوع شدیدتری از عرق سوختگی دارد، لوسیون کالامین می تواند به توقف هرگونه خارش کمک کند. لانولین بدون آب می تواند به باز نگه داشتن مجاری عرق کمک کند.

چگونه از عرق سوز شدن نوزاد پیشگیری کنیم؟

اقدامات متعددی وجود دارد که می توانید برای کمک به کودک خود در جلوگیری از عرق سوختگی انجام دهید:

  • وقتی در پارک یا زمین بازی هستید، مطمئن شوید که کودک شما در طول زمان بازی بیش از حد عرق نمی کند. اگر متوجه لباس‌های خیس یا برافروختگی پوست شدید، لباس های کودک را کم کنید یا کودک را برای مدتی به یک فضای سایه‌دار یا دارای تهویه مطبوع ببرید.
  • موقع خواب لباس خیلی کلفت به کودک نپوشانید
  • به جنس لباس های کودک خود توجه کنید: به عنوان مثال، پنبه یکی از الیاف طبیعی است که به بدن کودک شما اجازه می دهد گرما و عرق را آزاد کند.
  • لباس های شسته شده را دوباره آبکشی کنید: مواد شوینده ممکن است حتی بعد از شستشو باز هم در پارچه ها باقی بماند و باعث تحریک پوست یا ایجاد عرق سوز شدن شود. سعی کنید یک مرحله آبکشی اضافی در شستن لباس های کودک خود قرار دهید.

 عرق سوز شدن نوزاد

راهکارهای تسکین و التیام عرق سوز شدن نوزاد

راهکارهایی برای کمک به التیام عرق‌سوز و احساس راحتی بیشتر نوزاد وجود دارد که برخی از آنها عبارت است از:

  • کودکتان را به شکل منظم حمام کنید و به جای کشیدن محکم حوله به پوستش، به آرامی او را خشک کنید.
  • در صورت تأیید پزشک از لوسیون کالامین یا کمپرس سرد برای تسکین خارش پوست نوزاد استفاده کنید.
  • از مصرف کرم و پمادهایی که حاوی وازلین یا روغن‌های معدنی است که می‌تواند منافذ پوست را بیشتر مسدود کند، خودداری کنید.
  • از پوشاندن لباس بیش از حد به نوزاد پرهیز کنید.
  • در تابستان، لباس‌های نرم، سبک، و پنبه‌ای به او بپوشانید.
  • در فصل زمستان نیز کودک باید تقریباً به اندازۀ یک بزرگسال لباس گرم بپوشد.
  • قاعدۀ کلی این است که نوزادان همیشه یک لایه بیشتر از میزان لباسی بپوشد که شما پوشیده‌اید و با آن راحت هستید.
  • از پوشاندن لباس‌های تنگ که می‌تواند باعث تحریک پوست شود، پرهیز کنید.
  • محل خواب نوزاد را خنک نگه دارید و تهویۀ هوای مناسب برای آنجا داشته باشید.
  • تا جایی که می‌توانید از بردن غیرضروری نوزاد و کودکتان به محیط‌های گرم پرهیز کنید.
  • هنگامی که در هوای گرم با نوزاد بیرون از خانه هستید، در سایه بایستید یا راه بروید یا برای چند دقیقه وارد ساختمان یا مرکز خریدی شوید که تهویۀ مطبوع دارد و سپس دوباره به خیابان برگردید.

زمان مراجعه به پزشک

عرق‌سوز شدن نوزاد معمولاً با خنک کردن پوست و پرهیز از قرار دادن او در معرض گرما بهبود می‌یابد. اما اگر علائم عرق‌سوزی کودکتان بیشتر از چند روز طول کشید یا به نظر می‌رسد که التهاب بدتر شده است یا متوجه نشانه‌هایی از عفونت شده‌اید، به پزشک کودک مراجعه کنید. علائم عفونت عبارتند از:

  • تب یا لرز
  • افزایش درد، ورم، قرمزی یا احساس گرما در اطراف ناحیۀ آسیب‌دیده
  • خروج چرک از ناحیۀ عرق‌سوزشده
  • ورم غدد لنفاوی در زیر بغل، گردن یا کشالۀ ران

دیدگاهتان را بنویسید