دانستنی ها

علت گریه نوزاد در شب چیست؟

گریه نوزاد در شب

یافتن علت گریه نوزاد در شب کار آسانی نیست؛ چون هیچکس از درون ذهن این موجودات دوست‌داشتنی خبر ندارد! اما شما می‌توانید با بررسی شواهد موجود، علت احتمالی آن را شناسایی و برطرف کنید. کودکان به دلایل مختلفی در خواب گریه می‌کنند و این بی‌قراری ممکن است برای والدین جوان به یک چالش تبدیل شود.

عوامل متعددی مثل گرسنگی، نیاز به پوشک، دردهای شکمی، دمای محیط و … باعث بی قراری و گریه نوزاد در شب می‌شوند. راه‌های درمان هم پس از مشورت با پزشک، بسیار ساده است و مربوط به رعایت مراقبت‌های اولیه می‌شود. ممکن است موارد استثنایی وجود داشته باشد که مختص به بعضی کودکان استثنایی باشد و برای درمان آن حتما باید زیر نظر پزشک متخصص عمل کنید. برای آشنایی بیشتر با بیبی لوکس همراه باشید.

علت گریه و نخوابیدن نوزاد در شب

با توجه به این که سرعت رشد نوزادان زیاد است، آن‌ها به زمان بیش‌تری برای خواب نیاز دارند. یک نوزاد با توجه به سن خود، معمولا بین ۱۴ تا ۱۷ ساعت در شبانه‌روز می‌خوابد. با گذشت زمان، عادات خواب کودک بر اساس نیاز او تغییر می‌کند و او به دفعات خواب کم‌تر اما طولانی‌تری نیاز دارد.

منطقی نیست که از یک نوزاد انتظار داشته باشید در تمام طول شب بخوابد. یک نوزاد نمی‌تواند حداقل ۶ ساعت در شب بدون غذا بماند و به جز غذا، دلایل مختلفی برای بیدارشدن دارد. در ادامه یک چک لیست برای تشخیص علت گریه نوزاد در شب به شما معرفی می‌کنیم. شما می‌توانید بر اساس موارد ذکرشده، علت گریه نوزاد در خواب را شناسایی کنید:

گریه نوزاد در شب به علت گرسنگی

همه افراد در زمان گرسنگی کمی بداخلاق می‌شوند! نوزادان هم از این قاعده مستثنی نیستند. کودکی که برای مدتی غذا نخورده است، به راحتی شروع به گریه و جیغ‌زدن می‌کند. گریه گرسنگی نوزادان به شکل صدایی ریتمیک، تکراری و اغلب کوتاه است. این گریه معمولا بعد از نشانه‌هایی مثل لب‌زدن، مکیدن دست یا چرخاندن سر به دنبال پستان مادر یا شیشه شیر شدت می‌گیرد.

نیاز به تعویض پوشک

دومین دلیل گریه نوزاد در هنگام شب می‌تواند خیس یا کثیف بودن پوشک او باشد. ماندن طولانی مدت ادرار و مدفوع درون پوشک سبب ایجاد ادرارسوختگی در کودک شده و با ایجاد سوزش و خارش، ناآرامی و گریه کودک را به همراه دارد.

کولیک

از دیگر دلایل شایع گریه نوزاد در هنگام شب می‌توان به کولیک یا قولنج نوزادی اشاره کرد. کولیک به گریه‌های طولانی و بلندی گفته می‌شود که معمولا بیش از ۳ ساعت در طول روز و بیش از ۳ روز در هفته به طول می‌انجامد. گریه کولیک نسبت به گریه معمولی نوزاد بلندتر بوده و در طی آن نوزاد پاهای خود را به حالت کشیده درآورده و گاهی نیز کمر خود را به حالت گنبدی شکل خم می‌کند. علت دقیق این مشکل هنوز مشخص نشده است. کولیک معمولا پس از ۳ ماهگی و در برخی از نوزادان پس از ۴ ماهگی برطرف می‌شود.

گریه نوزاد در شب

گریه نوزاد در شب به علت مشکلات شکمی و نفخ

نوزادی که دچار نفخ باشد، احتمالا به سختی می‌خوابد یا شب در هنگام خواب گریه و بی‌قراری می‌کند. در این شرایط به حرکات بدن کودک توجه کنید. اگر نوزاد گریان شما همزمان با گریه، کمرش را می‌چرخاند یا پاها را تکان می‌دهد، احتمالا نفخ کرده است.

ترشح کمتر شیر در هنگام شب

شیر مادر در هنگام شب‌ها غلیظ‌تر بوده که این امر ممکن است سبب شود، میزان ترشح شیر کاهش یابد. از این رو کودک در هنگام شیر خوردن، نمی‌تواند به حد نیاز شیر دریافت کند و این امر ممکن است سبب کلافگی و ناآرامی او شود.

گریه نوزاد در شب به علت نیاز به آروغ زدن

نوزادی که آروغ او به خوبی گرفته نشده است، دچار تجمع گاز در معده می‌شود. این وضعیت می‌تواند باعث ناراحتی و درد معده و بیدارشدن نوزاد از خواب شود.

گریه نوزاد در شب به علت خستگی بیش از اندازه

برخی والدین تصور می‌کنند اگر نوزاد را در طول روز بیش از اندازه بیدار نگه دارند، نوزاد در هنگام شب خواب طولانی‌تری خواهد داشت. حال آن که این تصور غلطی می‌باشد. زمانی که کودکان در طول روز بسیار خسته شوند و خواب کافی نداشته باشند، در هنگام شب زمان بیشتری طول می‌کشد تا به بخواب بروند و این امر سبب ناآرامی و گریه آن‌ها می‌شود.

دندان درد/ دندان درآوردن

فرآیند دندان‌درآوردن نوزاد معمولا از ۴ ماهگی شروع می‌شود. هر چه درد لثه‌ها بیش‌تر شود، گریه‌های نوزاد هم شدیدتر می‌شود. البته در این شرایط علائم دیگری مثل آب دهان بیش از حد و جویدن هر چیز در دسترس هم قابل مشاهده است.

گریه نوزاد در شب به علت درد شکمی

گاهی دردهای شکمی نوزاد ناشی از نفخ نبوده و به دلایلی مثل حساسیت به برخی مواد غذایی (در نوزادان بیش از ۶ ماه که شروع به غذا خوردن کرده‌اند و یا نوزادانی که شیر خشک می‌خورند)، رفلاکس، عدم تحمل لاکتوز موجود در شیر، انسداد روده، یبوست، التهاب شکم و… به وجود آمده و سبب ناآرامی و گریه نوزاد به ویژه در هنگام شب می‌شود.

احساس سرما یا گرما

کودکان قادر به بیان احساسات خود نیستند و ناچارند آن‌ها را به شکل گریه بیان کنند. اگر کودکی در خواب احساس گرما یا سرمای بیش از حد داشته باشد، با گریه‌های پی در پی یا کنار زدن پتو و رفتارهای مشابه آن را بیان می‌کند.

علت گریه نوزاد در شب نیاز به در آغوش گرفته شدن

در برخی موارد علت گریه کودک در هنگام شب، تنها نیاز به نوازش خواهد بود. والدین با در آغوش گرفتن نوزاد خود می‌توانند سبب آرامش او شوند. در واقع نوزاد در برخی موارد نیاز دارد چهره والدین خود را ببیند و بوی آن‌ها را استشمام کند تا آرام شود. این امر معمولا در سنین ۸ تا ۹ ماهگی اتفاق افتاده و به ویژه در کودکانی رخ می‌دهد که در تخت یا اتاق خواب جدا می‌خوابند.

گریه نوزاد در شب

راه‌های درمان گریه نوزاد در شب

حال که با دلایل گریه کودک در شب آشنا شدیم، می‌توانیم بهتر به درمان آن بپردازیم. در برخی موارد با رفع نیاز کودک مثلا با سیر کردن یا تعویض پوشک نوزاد گریه او قطع می‌شود. اما در برخی موارد که علت گریه مشکل داخلی و جدی‌تر است، لازم است با پزشک متخصص برای درمان و رفع مشکل مشورت شود. والدین نیز نباید سرخود به درمان‌های مختلف و استفاده از داروها بپردازند.

از جمله راه‌های آرام کردن گریه نوزاد در شب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

توجه به حرکات نوزاد

والدین باید به علائم و حرکات کودک توجه کرده و اگر شاهد مکیدن لب‌ها، دست در دهان کردن، نق زدن و حرکاتی از این دست بودند، بدانند که کودک گرسنه بوده و نسبت به تغذیه وی اقدام کنند.

در آغوش گرفتن کودک به ویژه با استفاده از آغوش‌گیر‌ها می‌تواند در آرام کردن گریه کودک بسیار موثر باشد. همچنین در هنگام در آغوش گرفتن نوزاد، راه رفتن نیز می‌تواند سبب بهبود وضعیت وی شود.

از آنجایی که سیستم عصبی نوزادان به راحتی با صداهای بلند، نورهای شدید و عواملی از این قبیل تحریک می‌شود، کم کردن نورها و صداهای محیط می‌تواند در آرام شدن نوزاد بسیار تاثیرگذار باشد.

گاهی آرام کردن گریه کودک می‌تواند با استفاده از موسیقی‌های آرام، لالایی و یا صداهایی آرام‌کننده انجام شود.

تعویض پوشک

پوشک نوزاد باید چندین مرتبه در طول روز تعویض شود تا از ادرارسوختگی نوزاد و ناآرامی‌های بعد از آن جلوگیری شود.

مصرف دارو

اگر گریه کودک ناشی از دندان درآوردن و بیماری‌های مختلف مثل سرماخوردگی یا تب است حتما باید به پزشک مراجعه شود تا مسکن‌ها و داروهای مورد نیاز تجویز شده و دوز مصرف آن‌ها نیز مشخص شود.

در صورتی که گریه نوزاد ناشی از کولیک باشد، والدین باید به پزشک مراجعه کرده و با مشورت پزشک نسبت به مصرف داروها اقدام کنند.

زمانبندی شیردهی

زمانی که کودک بسیار گرسنه است و مادر اقدام به شیر دادن به او می‌کند، کودک به واسطه بی‌قراری ناشی از گرسنگی زیاد، هوای زیادی را در حین شیر خوردن می‌بلعد و به این ترتیب دچار نفخ می‌شود. برای حل این مشکل والدین باید آروغ نوزاد را در فاصله بین شیر خوردن بگیرند. البته بهتر است شیر دادن به کودک قبل از اینکه دچار گرسنگی بیش از اندازه شود، انجام شده تا به طور کلی از نفخ جلوگیری شود.

اگر گریه کودک به دلیل مشکلات هضم و دل درد باشد، می‌توان با ماساژ شکم و کمر نوزاد و همچنین خواباندن نوزاد به سمت چپ بدن در تسریع آرام شدن او تاثیر گذاشت.

شیشه شیر

در برخی موارد نیز که کودک شیر خشک می‌خورد، سری شیشه شیر دارای طراحی استاندارد نبوده و سبب بلعیدن هوا می‌شود. در این موارد باید سری شیشه شیر تعویض گردد. گاهی نیز فرمول شیر خشک با معده نوزاد سازگار نبوده و سبب نفخ می‌شود که درباره تعویض نوع شیر خشک لازم است با پزشک مشورت شود. لازم به ذکر است که خود مادر نیز باید تلاش کند تا غذاهای نفاخ را از رژیم خود حذف کرده یا مصرف آن‌ها را کاهش دهد. چراکه رژیم غذایی مادر بر فرمول شیر و در نتیجه بر سیستم گوارش نوزادی که از شیر مادر تغذیه می‌کند تاثیرگذار است.

در مواردی که نوزاد نفخ کرده و گرفتن آروغ او نیز تاثیری در آرام شدن وی ندارد، با ماساژ آرام کمر او می‌توان نسبت به قطع شدن گریه و آرام شدن او اقدام کرد.

تنظیم دمای اتاق

دمای اتاقی که کودک در آن می‌خوابد باید مناسب باشد تا کودک احساس سرما یا گرما نکند. در واقع برای بررسی دمای مناسب برای کودک به این توجه کنید که نوزادان به یک لایه لباس بیشتر از والدین خود نیاز دارند. در ضمن به علت خطرناک بودن استفاده از پتو برای کودکان زیر ۱ سال (به علت افزایش احتمال خفگی) باید دمای محیط تنظیم گردد.

برای کودکانی که نسبت به عوامل محیطی بسیار حساس هستند، قنداق شدن می‌تواند در آرام شدن گریه آن‌ها موثر باشد.

پتوی نوزاد و بالش نوزاد 

استفاده از کالای خواب مناسب و راحت احتمال بدخوابی و بی خوابی نوزاد را کاهش می‌دهد. همچنین اگر نوزاد شما پوست حساسی داشته باشد، ممکن است نسبت به جنس پتو و بالش نوزاد حساسیت نشان دهد و دچار خارش، سوزش و … شود. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم از کالای خواب مناسب استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید