دانستنی ها

فواید بازی با عروسک‌ پولیشی و نرم برای کودکان

فواید بازی با عروسک‌ پولیشی

فواید بازی با عروسک‌ پولیشی: عروسک‌بازی از اون بازی‌هایی هست که بخش زیادی از خاطرات دوران کودکی همه آدما رو شکل می‌ده. همه‌ی ما خاطرات خیلی خوبی از بازی با عروسک‌های قشنگ و بامزه‌ی دوران کودکیمون داریم. عروسک‌بازی هم از گذشته تا امروز، بازی موردعلاقه بچه‌هاست و با اینکه بچه‌های نسل جدید از خیلی جهت‌ها با نسل‌های قدیمی تفاوت دارن، اما بازم عروسک‌بازی رو دوست دارن.

تنها تفاوت عروسک‌بازی بچه‌های قدیم و جدید، نوع عروسک‌هاشونه. عروسک‌های امروزی با توجه به پیشرفت علم، پیشرفت کردن و خصوصیات منحصربه‌فردی دارن. مثلاً عروسک‌های نسل جدید با توجه به موارد بهداشتی ساخته می‌شن و ضدحساسیت هستن. این تازه یکی از ویژگی‌های عروسک‌های امروزیه. عروسک‌ها کلی ویژگی جذاب دیگه هم دارن. هدف ما از گفتن این موارد اینه که به شما بگیم عروسک‌بازی رو دست کم نگیرید.

شاید عروسک‌بازی یه بازی ساده دوران کودکی دیده بشه؛ اما باید بدونید که کلی مزیت و فایده برای بچه‌ها داره. برای مثال عروسک‌بازی روی اعتماد‌به‌نفس، مسئولیت‌پذیری، مدیریت احساسات و کلی چیزای دیگه تأثیر داره و بچه‌ها در کنار بازی با عروسک‌هاشون از نظر ذهنی و روانی هم رشد می‌کنن. تا انتهای مقاله همراه بیبی لوکس باشد.

فواید بازی با عروسک‌ پولیشی

عروسک های پولیشی به کودکان اجازه می دهند با استفاده از تخیلاتشان داستان هایی بسازند که در طی آن احساساتی را که هنوز درک نکرده اند، کشف کنند. بتوانند مهارت هایی را که تازه آموخته اند تمرین کنند و احساس استقلال را در خود تقویت کنند.

ایجاد احساس آرامش

جهان ممکن است جای ترسناکی باشد و مهم نیست که کودکان چقدر از هجوم اخبار منفی دور هستند. یک عروسک پولیشی مثل گنجینه ای است که نشان دهنده ی امنیت است و خاطرات آشنایی را با خود حمل می کند. در هنگام مواجهه با شرایط جدید، عروسک ها می توانند به کودک کمک کنند تا با این شرایط مقابله کند و احساس آسیب پذیری کمتری کند.

یکی از فواید عروسک های پولیشی احساس آرامشی است که با حضورشان به کودک منتقل می شود. این احساس آرامش می تواند نتیجه تماس بدنی و به کارگیری حواس کودک در ارتباط با آن ها باشد.

فواید بازی با عروسک‌ پولیشی

افزایش اعتماد به نفس

کودکان کوچک تسلط زیادی بر دنیای خود ندارند بنابراین بازی کردن با یک عروسک پارچه ای می تواند کودکان را در جایگاه والدین آن عروسک قرار دهد و باعث استقلال و افزایش اعتماد به نفس در کودک شود. اینکه کودک خود را والد عروسکش بداند و عروسک برای کودکان مانند کودک او باشد و نسبت به آن احساس مسئولیت کند، به کودک کمک می کند تا مشابه وظایفی را که والدین در مقابل او دارند در برابر عروسکش داشته باشد و از این طریق احساس توانایی و اعتماد به خود، در کودک افزایش می یابد.

آموزش مدیریت احساسات از فواید بازی با عروسک‌ پولیشی

کودکان کوچک بازی های نقش آفرینی را دوست دارند. کودکان معمولا با عروسک هایشان نقش بازی می کنند. هنگاهی که کودکان احساساتی را تجربه می کنند که درک مشخصی از آن ندارند، بازی با عروسک به کودکان کمک می کند تا به روشی ایمن این احساسات را تجربه کنند و درباره ی آن بیاموزند.

عروسک های پولیشی به دلیل نوع طراحی و جنس، حس طبیعی تری نسبت به پلاستیک دارند و می توانند این حس را به کودک انتقال دهند. در آغوش گرفتن یک عروسک نرم نسبت به یک عروسک پلاستیکی به مراتب احساسات مثبت بیشتری را در کودک زنده می کند.

تمرین مهارت‌های اجتماعی

در ذهن کودکان، عروسک‌هایشان حکم دوست، خواهر، برادر یا یکی از آشنایان را دارند. یکی از فواید بازی با عروسک‌های پولیشی و نرم در کودکان هنگام عروسک‌بازی، در حقیقت در حال تمرین نحوه برقراری ارتباط با اشخاص مختلف هستند چراکه در سناریوی ذهنی آنان، هر عروسک می‌تواند نماینده یکی از اطرافیان وی باشد.
علاوه بر این، کودک می‌تواند به کمک عروسک‌های پولیشی گربه، مهارت‌های دیگری مانند لباس پوشیدن، مسواک زدن، کتاب خواندن و … را یاد بگیرد. به عنوان مثال هنگامی که زمان مسواک زدن کودک فرا می‌رسد، والدین می‌توانند از او بخواهند تا خرس عروسکی خود را بیاورد و نشان بدهد که آقا یا خانم خرسه چطور دندان‌هایش را تمیز می‌کند؟
همانطور که گفته شد، کودکان از نقش بازی کردن لذت می‌برند و این راهی است تا آن‌ها بتوانند از والدین خود تقلید کرده و مهارت‌های بزرگسالی خود را تمرین کنند.

پرورش توانایی های زبانی از فواید بازی با عروسک‌ پولیشی

وقتی کودکان برای اولین بار صحبت کردن را یاد می گیرند، از استفاده از مهارت های جدید خود هیجان زده می شوند. مکالمه با حیوانات و شخصیت های عروسکی به آن ها در تقویت این توانایی کمک می کند. زیرا برای کودکان و نوزادان هیچ عروسکی ایمن تر از عروسک های نرم و پولیشی نیست. بنابراین بازی کردن و گفتگو با عروسک ها یک تمرین کامل برای کودک است.

برای تشویق کودک به سخن گفتن می توانید در نقش عروسکش با اون صحبت کنید. با بیان احساسات یا خبرهای هیجان انگیز او را به صحبت کردن با عروسکش ترغیب کنید و از ارتباطی که کودک با آن موجود نرم پارچه ای برقرار می کند نهایت لذت را ببرید.

فراهم آوردن محیطی سالم

بازی با عروسک های پولیشی برای فرزندان شما فواید زیادی دارد. از آنجا که بیشتر آنها از پارچه ساخته می شوند و نوع پارچه ی به کار رفته در برندهای معتبر از نوع ضدحساسیت است و مهمتر از همه اینکه در مقابل گرد و غبار می توان آنها را شستشو داد، ایمنی و سلامت این مدل عروسک ها بسیار بالاتر از انواع پلاستیکی عروسک است.

یکی دیگر از فواید بازی با عروسک‌ پولیشی وزن سبک و مناسب برای کودکان است که اجازه ی حمل راحت را برای کودک فراهم می کند. از طرفی این عروسک ها هیچ قسمت تیز یا سخت ندارند که باعث می شود این اسباب بازی برای نوزادان و نوپایان مناسب باشد. تنها موردی که باید به آن دقت کرد چشم ها و لباس عروسک پولیشی است که گاهی از نوع دوختی و گاهی از نوع دکمه ای است. عروسک هایی که دارای چشم ها یا اجزای دکمه ای هستند که امکان جدا شدن و بلعیدن آن وجود دارد باید از دسترس کودکان زیر سه سال دور باشند.

فواید بازی با عروسک‌ پولیشی

دوام و ماندگاری بالا

عروسک پولیشی اگر به طور صحیح مراقبت شود، می تواند سال ها وضعیت عالی خود را حفظ کند. از آنجا که اکثر آن ها از هیچ قسمت الکتریکی یا مکانیکی برخوردار نیستند، هیچ گونه خرابی در آن ها وجود ندارد که مجبور شوید همیشه با تعمیر آن مواجه شوید. به طور کلی خرید عروسک پولیشی بسیار مقرون به صرفه تر است زیرا با کمی مراقبت می تواند از بزرگترین کودک به جوان ترین کودک منتقل شود و گاهی از نسلی به نسلی دیگر!

آموزش جدایی از والدین از فواید بازی با عروسک‌ پولیشی

یکی از رایج‌ترین ترس‌ها میان کودکان، جدایی از والدین است. یکی از بهترین راه‌های کاهش این ترس در کودکان، استفاده از عروسک‌های پولیشی است.
طی روز عروسک پولیشی را در اختیار کودک خود قرار دهید و اجازه دهید به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه سرگرم بازی با آن شود. به مرور زمان کودک با عروسک انس می‌گیرد. پس از مدتی، هر زمان که کودک ترس خود را از جدایی از شما ابراز کرد، به او اطمینان دهید که عروسک پولیشی او همیشه کنارش خواهد بود. این روش برای عادت دادن کودک به خوابیدن مستقل در تخت خواب خود نیز می‌تواند موثر باشد.

نکته‌ای مهم برای پدر و مادرها درباره عروسک‌بازی فرزندانشان

همانطور که در بالا توضیح داده شد، بازی با عروسک تاثیر بسیار زیادی بر ذهن کودک داشته و به او کمک می‌کند تا مهارت‌های ارتباطی، عاطفی، اجتماعی، زبانی و … خود را تقویت کند. بنابراین هرگز فرزند خود را از بازی با عروسک منع نکنید، چه فرزندتان دختر باشد و چه پسر.
تنها یادآوری این نکته لازم است که قبل از در اختیار قرار دادن عروسک، حتما ایمنی آن را بررسی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید