دانستنی ها

فواید خمیر بازی برای کودکان

فواید خمیر بازی

خمیر بازی یک تجربه حسی فوق‌العاده برای کودکان، فواید خمیر بازی کودکانه بیشمار است. همانطورکه کودک شما خمیر را به شکل توپ یا مار در می‌آورد، خلاقانه فکر می‌کند. فواید خمیر بازی و ورزیدن آن، ماهیچه‌های دست کودک را تقویت می‌کند. با بهبود هماهنگی دست و چشم مهارت‌های حرکتی ظریف کودک نیز توسعه پیدا می‌کنند.

جالب است بدانید که کودکان در سنین مختلف نگاه متفاوتی به خمیر بازی دارند. ممکن است فرزند کوچکتر شما فقط بخواهد از لمس کردن خمیر لذت ببرد. فرزند بزرگتر شما ممکن است دوست داشته باشد چیزهایی مانند حیوانات یا افراد با آن بسازد.

توصیه می‌کنیم اگر به‌دنبال فواید خمیر بازی برای کودکانه هستید، اجازه دهید مطابق میل خود پیش بروند. وظیفه شما به‌عنوان والدین فقط نظارت غیر مستقیم روی عملکرد کودک است. شما می‌توانید ریاضیات، واژگان، حرکات ظریف و بسیاری از مهارت‌های دیگر را از طریق خمیر بازی به کودک خود آموزش دهید. مطمئن باشید که دنیای خیالی کودکان پذیرای خوبی برای بازی کم‌هزینه‌ای مثل خمیر بازی است. تا انتهای مقاله همراه بیبی لوکس باشید.

خمیر بازی چیست؟

بچه‌ها خمیر بازی را دوست دارند. چرا که خمیر ماده‌ای نرم و لزج است و می‌توانند با آن هر چیزی بسازند. شاید چیزی که خمیر بازی را برای کودکان جذاب‌تر می‌کند آرامش‌بخش بودن است. کودکان گاهی از بودن در دنیای ما بزرگسالان می‌ترسند و وجود چنین بازی‌هایی می‌تواند پناه خوبی باشد.

در واقع خمیر بازی، در رشد عاطفی کودک تاثیر مثبت دارد؛ چرا که بازی با خمیر، راهی ساده برای تخلیه انرژی، عصبانیت و انرژی منفی است.

خلق شخصیت‌ها یا حیوانات خیالی با خمیر نه تنها باعث افزایش اعتماد به‌ نفس کودک می‌شود، بلکه در بهبود قدرت خلاقیت او نیز بسیار موثر است.

جالب است بدانید که طبق اصول روانشناسی، شکل‌گیری و توسعه بسیاری از مهارت‌های تکاملی کودک شما به انجام بازی‌های ساده‌ای مانند خمیربازی بستگی دارد. توصیه می‌کنیم فواید خمیر بازی کودکانه را دست کم نگیرید!

ترکیبات تشکیل‌دهنده خمیر بازی کودکانه

خمیر بازی های موجود در بازار، یک ماده جامد، نرم و رنگی مثل خمیر نان هستند. مواد تشکیل دهنده خمیز بازی معمولا آرد، آب، نمک، اسید بوریک و روغن‌های معدنی است. کودکان معمولا از آن برای بازی یا انجام کارهای هنری مانند ساخت کاردستی استفاده می‌کنند. از انواع خمیر بازیهای موجود در بازار می‌توان به خمیر معمولی و خمیر بازی اسلایم اشاره کرد. برخلاف خمیرهای معمولی که در دوران کودکی ما نیز یافت می‌شدند؛ اسلایم ها، بافت سیال، کشسان و به شدت منعطفی دارند؛ به‌همین‌دلیل، از آن‌ها با عنوان خمیر جادویی یاد می‌شود.

سن مناسب برای خمیر بازی کودکان

با وجود فواید خمیر بازی برای کودکان، اما این روش برای همه سنین مناسب نیست. همانطورکه اسباب ‌بازی‌های مختلف نیز رده‌بندی سنی خاص خود را دارند. بهتر است خمیر بای کودکانه، فقط برای کودکان بزرگتر از دو سال تهیه شود؛ زیرا خطراتی مثل خوردن خمیر و واکنش‌های آلرژیک کودکان خردسال را تهدید می‌کنند.

از نظر کارشناسان، بهترین رنج سنی برای شروع خمیربازی ۳ تا ۷ سال است. اگر دقت کنید، در اکثر مدارس این فعالیت مناسب کودک پیش دبستانی تحت نظارت مربی انجام می‌شود.
بهتر است بدانید که خمیر بازی شنی کودکان با خاک رس باید به بعد از ۵ سالگی موکول شود. زیرا کار با آن‌ سخت‌تر و احتمال خفگی کودک زیاد است.

 فواید خمیر بازی برای کودکان:

فواید خمیر بازی

۱- فواید خمیر بازی، مهارت‌های حرکتی ظریف ایجاد می‌کند:

بازی با خمیر عضلات و ماهیچه‌های کودکان را تقویت کرده و معمولا در حین بازی خطری آنها را تهدید نمی‌کند (مثل زمین خوردن و افتادن ).

۲- فواید خمیر بازی، باعث آرامش می‌شود:

بازی با خمیر موجب کاهش تنش و رقابت میان کودکان و باعث بهبود تمرکز می‌شود و با فشار دادن خمیر کودکان مقداری از انرژی مازاد خود را تخلیه کرده و به آرامش می‌رسند.

۳- فواید خمیر بازی،خلاقیت را افزایش می‌دهد:

مهم نیست که کودکان شما چند ساله هستند. آنها با ترکیب خمیر بازی‌های رنگی، رنگ های جدید یا اشیا مفهوم یا نامفهوم می‌سازند و با این کار تصورات خود را گسترش می‌دهند و به روش‌های تازه و مبتکرانه فکر می‌کنند.

۴- فواید خمیر بازی، هماهنگی چشم و دست:

همراه خمیر بازی معمولا کودکان از ابزارهای اطراف خود کمک می‌گیرند. از این طریق آنها مجبور می‌شوند به استفاده وسایل مختلف جهت ساختن ایده‌های خود دست بزنند. با این کار آنها هماهنگی چشم و دست را فرا می‌گیرند. با یک کارد پلاستیکی خمیر را از وسط به دو نیم کردن یک مثال ساده جهت هماهنگی چشم و دست است.

۵- فواید خمیر بازی، بهبود مهارت‌های اجتماعی:

کودکان ما در کنار یک دوست خواهر یا برادر و یا حتی پدربزرگ و مادربزرگ نشسته و در حین بازی مهارت‌های اجتماعی خود را تقویت می‌کنند.

آنها معمولا چیزهایی می‌سازند که در ذهن‌شان به آن پرداخته و در حین لذت بردن، افکار و ایده‌های خود را با دیگران تقسیم کرده و مهارت خلاقیت و روابط اجتماعی خود را تقویت می‌کنند.

۶- فواید خمیر بازی، افزایش سطح علم و دانش کودکان:

خمیر بازی باعث علاقه‌مند کردن کودکان به یادگیری می‌شود. خمیر بازی ابزار مناسبی برای آموزش شمارش – اشکال و اندازه است. به عبارت دیگر موجب درک و تقویت علم ریاضیات در کودکان می‌شود.

۷- فواید خمیر بازی، باعث افزایش زمان بازی می‌شود:

در دنیای تکنولوژی محور امروز بچه‌ها مدام به موبایل، تلویزیون، کامپیوتر و تبلت و… تمایل دارند. چه خوب است زمانی‎که در حین تماشای کارتون مورد علاقه خود هستند با خمیر های رنگی سرگرم شوند تا تمرکز و وابستگی آنها به تلویزیون کمتر شود. علاوه بر آن، با این کار با دیگر همسالان خود ارتباط برقرار کنند و در نتیجه از انزوا و گوشه‌گیری آنها جلوگیری شود.

انواع خمیر بازی کودکان

از انواع خمیر بازی کودکان که در حال حاضر در بازار یافت می‌شوند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خمیر اسلایم کودکانه
  • خمیر بازی شنی کودکان
  • خمیر بازی معمولی یا ساده

قبلا نیز ذکر کردیم که خمیر جادویی اسلایم از نظر انعطاف‌پذیری بالا بی‌نظیر است. می‌توان آن را برای حداقل یک متر به هر طرف کشید! بسته بندی خمیر بازی شنی کودکان، حاوی شن‌های رنگی، قالب‌ها و ابزارآلات جالبی مثل بیل کوچک برای بازی است.

کودک می‌تواند با قالب زدن شن‌ها یک فضای کوچک مانند فضای یک قلعه یا پارک را برای خود تداعی کند. درست مانند شرایطی که کنار ساحل تجربه می‌کند. خمیر بازی معمولی اگرچه بافت محکم‌تری دارد اما برای ساخت طرح‌های خیالی کودکان بهترین گزینه است. زیرا خیلی راحت با دست به اشکال مختلف تبدیل می‌شود.

فواید خمیر بازی

خطرات خمیر بازی کودکان در خانه

ازآنجایی‌که کودک شما هر روز باهوش‌تر می‌شود و مهارت‌های جدیدی را یاد می‌گیرد. بهتر است تا ۳ سالگی کودک کمی برای خمیر بازی صبر کنید تا با مشکلاتی مانند موارد زیر مواجه نشوید:

• خوردن خمیر آماده: کودکان زیر دو سال تمایل دارند که چیزهای مختلف را با دهان خود کشف کنند. ممکن است بلعیدن ناخودآگاه مقدار کمی خمیربازی، مشکل جدی ایجاد نکند؛ اما اگر کودک به این کار عادت کند و مقدار زیادی از خمیر را بخورد؛ با خطراتی مثل مسمومیت، اسهال، استفراغ و حتی عفونت گوارشی همراه است.

• عدم توجه به هشدارهای شما: یک کودک هشت‌ماهه مطمئنا کمتر از یک کودک دو ساله شدت کلماتی مانند «ایست» یا «نه» را درک می‌کند. هرچه فرزند شما بزرگتر شود، بهتر هشدارهای شفاهی شما مانند «خمیر را وارد دهان یا بینی خود نکن» یا «خمیر را روی فرش ننداز» را متوجه می‌شود.

• واکنش‌ های آلرژیک: احتمال بروز واکنش‌های آلرژیک به خمیر بازی های آماده یا خانگی، در کودکانی که سن بیشتری دارند و خردسال نیستند؛ کمتر است.

• بهره‌مندی اندک از فواید خمیر بازی کودکانه: بعید است که کودک شما تا حدود دو سالگی مهارت‌های شناختی یا حرکتی کافی برای بهره‌مندی از فوائد خمیر بازی را داشته باشد. حتی ممکن است خمیر بازی بیشتر از سرگرمی برای او ناامیدی ایجاد کند.

نتیجه گیری فواید خمیر بازی:

یکی از اسباب‌بازی‌های مناسب و کاربردی برای کودکان پیش‌دبستانی و دبستانی خمیر مجمسه یا همان خمیر بازی است که برای تقویت قوه تخیل عالیست. آنچه کودکان می توانند با خمیر بسازند پایان ندارند. بخصوص اگر وسایل جانبی آن را هم داشته باشند. کودکان با خمیر بازی شگفت زده شده و اوقات کودکی خود را در آرامش سپری کنند

از طرف دیگر تهیه خمیر بازی در مقایسه با سایر اسباب‌بازی‌ها، مقرون به صرفه است و فضای اتاق کودک را هم اشغال نمی‌کند و می‌تواند منجر به شکوفا شدن هزاران ایده خلاقانه در ذهن و روح کودک دلبندمان شود. اگر به دنبال دلیلی برای تهیه خمیر بازی برای کودکان هستید، توجه شما را به این نکته جلب می‌کنیم که این اسباب‌بازی کلاسیک دهه‌هاست که وجود دارد و با اشاره به مواردی که گفته شد کاملا روشن است که به چه دلیلی تا امروزه نسل به نسل انتقال یافته و همچنان امروزی و لذت‌بخش است.

دیدگاهتان را بنویسید