دانستنی ها

مزایای استفاده از شورت آموزشی

مزایای استفاده از شورت آموزشی

برای خانم هایی که به تازگی مادر شده اند بسیار سخت می باشد که فرزند اول خود را بزرگ کنند و همچنین از او مراقبت کنند؛ برای بسیاری از مادران سوال می باشد که شورت آموزشی چیست ، مزایای استفاده از شورت آموزشی چیست و یا کاربرد آن چگونه است، ما برای شما مادران عزیز توضیحاتی در رابطه با شورت آموزشی در نظر گرفته ایم.

شورت آموزشی کودک چیست؟!

شورت آموزشی کودک یک وسیله کاربردی برای انتقال بچه از پوشک به لباس زیر است. هرگاه بخواهید به کودک آموزش دهید موقع دستشویی به شما اطلاع دهد می توان از این شورت های آموزشی استفاده کرد. جنس این شورت ها شبیه به پارچه ای است که در لباس زیر استفاده می شود تا کودک به پوشیدن لباس زیر عادت کند. با شروع دوره کنار گذاشتن پوشک، کودک هنوز عادت به نگه داشتن خود تا رسیدن به دستشویی را ندارد، به همین خاطر با اضافه کردن مواد جاذب به این لباس آموزشی، جلوی نشتی و نم دادن به خاطر دیر رسیدن به توالت را می گیرد.

آموزش توالت رفتن به کودک برای والدین یک کار طاقت فرسا و برای فرزندان یک کار دلهره آور است. بچه ها از طرفی استرس دارند که با احساس دستشویی باید جایی را برای تخلیه خود پیدا کنند. از طرفی هم باید یک عادت مادام العمر را ترک کنند. در واقع این عادت از زمانی که در رحم مادر بوده اند با آن ها بوده و باید آن را ترک کنند. اگر فکر می کنید کودک شما هیچ وقت روش استفاده از توالت را یاد نمی گیرد، کاملا در اشتباهید.

آموزش آداب توالت رفتن دغدغه همه مادرانی است که کودک بالا تر از یک سال و نیم دارند، البته باید گفت هیچ سن خاصی برای کنار گذاشتن پوشک وجود ندارد. شما می توانید این کار را زمانی آغاز کنید که هم شما و هم کودک تان آمادگی آن را دارید. معمولا کودکان ۲ تا ۳ سال و گاهی حتی ۴ سال به درک کاملی از وضعیت کنترل و دفع ادرار و مدفوع می رسند. اگر آموزش را زود تر شروع کنید، احتمال موفقیت شما و کودک تان کم است و این فرآیند، تجربه ای طولانی و دردناک برای هر دوی شما خواهد بود. آمادگی کودک مهم ترین اصل شروع آموزش است. برای این که کودکی بتواند به تنهایی به دستشویی برود، رسیدن به مراحل رشد جسمی و روانی الزامی است.

مزایای استفاده از شورت آموزشی

تا قبل از ۲ سالگی دستگاه عصبی کودک آن قدر کامل نیست که بتواند زمان توالت رفتن خود را کنترل کند. پس هرگز کودک تان را وادار به انجام کاری نکنید که با آن احساس راحتی نمی کند. اجبار و عجله در آموزش می تواند نتایج عکس بدهد. هر بچه ای در یک مقطعی توانایی های جسمی و روانی لازم برای استفاده از توالت فرنگی (قصری) را کسب می کند و معمولا این توانایی ها بین ۱۸ تا ۲۴ ماهگی نمایان می شوند، اما هستند کودکانی که حتی تا ۴ سالگی اعلام آمادگی نمی کنند، پس جای نگرانی نیست. هر چه آموزش دیر تر شروع شود کودک آمادگی بیشتری دارد و بهتر با این مسئله کنار می آید. پس برای نتیجه بهتر پیش از هر تصمیمی ابتدا به دنبال نشانه ها و علائم اشتیاق برای کنار گذاشتن پوشک در کودک تان باشید.

معمولا زمانی کودک آماده آموزش است که از خیس یا کثیف بودنش آگاه شود و بتواند به نوعی شما را خبردار کند. آموزش باید به صورت پیوسته و منظم باشد تا کودک سردرگم نشود.

مزایای استفاده از شورت آموزشی

  • در آوردن و پوشیدن آن آسان است و کودک در حین بازی احساس راحتی می کند.
  • موقع خوابیدن در شب و هنگام چرت زدن اگر بچه خرابکاری کند، در صورتی که شورت یکبار مصرف یا شورت قابل شستشو بر تن داشته باشد، بدون اذیت شدن خواب راحتی را تجربه خواهد کرد.
  • مواقعی که بچه را به مهد کودک می سپارید، استفاده از شورت های یکبار مصرف به رعایب بیشتر بهداشت  کمک می کند و اگر بچه جیش کند می توان بلافاصله آن را عوض کرد.

مزایای استفاده از شورت آموزشی : کاربردهای شورت آموزشی

  1. آموزش مهارت‌های بهداشتی: این شورت‌ها به کودکان کمک می‌کنند تا با مفهوم استفاده از توالت آشنا شوند و مهارت‌های بهداشتی لازم برای این فعالیت را یاد بگیرند.
  2. تشویق به استقلال: شورت آموزشی کودک باعث افزایش اعتماد به نفس کودکان می‌شود، زیرا آنها احساس می‌کنند که مستقل‌تر هستند و خودشان می‌توانند به توالت بروند.
  3. جلوگیری از نشتی: این نوع پوشاک از نشتی جلوگیری می‌کند و کودکان را در مواقع ناگهانی کمک می‌کند تا خشک و تمیز بمانند.
  4. تسهیل فرایند آموزش: برای والدین، شورت آموزشی کودک به عنوان یک ابزار آموزشی مفید عمل می‌کند. آنها می‌توانند از این پوشاک برای نشان دادن تفاوت بین استفاده از پوشک و لباس‌های روزمره برای کودکان استفاده کنند.

شورت آموزشی کودک، یک ابزار مهم در فرآیند آموزش به کودکان در مورد بهداشت و استفاده صحیح از توالت است. این پوشاک با ویژگی‌های خاص خود، به کودکان کمک می‌کند تا به آرامی با مفهوم استفاده از توالت آشنا شوند و در نهایت به استقلال در این زمینه دست یابند.

مزایای استفاده از شورت آموزشی ، یکی از ابزارهای مهم برای کودکانی است که در فرآیند تربیت به توانایی استفاده از توالت می‌پردازند. ویژگی‌های مهم در انتخاب این محصول شامل جنس نرم و قابل شستشو، طراحی قابل تنفس و اندازه‌گیری مناسب برای کودکان است. برخی از شورت‌های آموزشی دارای لایه‌های جذب کننده برای مدیریت رطوبت هستند تا از نشتی جلوگیری کنند و کودکان را خشک نگه دارند.

نحوه استفاده از شورت آموزشی کودک

برای بهترین نتیجه، مراقبت و استفاده صحیح از این پوشاک ضروری و رعایت نکات زیر لازم است:

  1. انتخاب و اندازه‌گیری: انتخاب این شورت ها باید بر اساس اندازه و ویژگی‌های آن صورت گیرد. اندازه‌گیری دقیق از قد و وزن کودکان می‌تواند به انتخاب صحیح کمک کند. مطمئن شوید که شورت انتخابی مناسب و راحت برای کودک شما است.
  2. آموزش و تشویق: شورت آموزشی به عنوان قدمی برای آموزش به کودک در مورد تخلیه مدرسه‌ای استفاده می‌شود. زمانی که کودک شورت را می‌پوشاند، به او درباره اهمیت استفاده از توالت و نحوه استفاده از شورت آموزشی توضیح دهید.
  3. تغییر و شستشو: پس از هر استفاده یا تصادف، شورت آموزشی باید تعویض شود. قرار دادن شورت آموزشی کودک در ماشین لباسشویی یا شستشوی دستی بسته به توصیه‌های تولید کننده ضروری است تا پوشاک پاک و آماده استفاده مجدد باشد.
  4. تشویق و تحسین: هنگامی که کودک با موفقیت از توالت استفاده کرد یا شورت آموزشی را به درستی استفاده کرد، تحسین و تشویق کنید. این کمک می‌کند کودک احساس موفقیت کند و انگیزه بیشتری برای ادامه فرآیند آموزشی داشته باشد.
  5. صبر و تمرین: استفاده ازاین شورت ها نیازمند صبر و تمرین است. ممکن است کودک نیاز به زمان بیشتری برای آشنایی با این فرآیند داشته باشد. تمرین مداوم و صبر کمک می‌کند تا کودکان با استفاده صحیح از شورت آموزشی آشنا شوند.
  6. بازخورد و تعامل: در فرآیند آموزش، تعامل با کودکان بسیار مهم است. بحث کردن درباره تجربیاتشان و ارائه بازخورد مثبت به آن‌ها می‌تواند اعتماد به نفس و انگیزه آن‌ها را تقویت کند.

استفاده صحیح از شورت آموزشی کودک نیازمند همکاری و توجه به نیازهای کودک است. این پوشاک می‌تواند در فرآیند آموزش به کودکان در مورد بهداشت و استفاده صحیح از توالت نقش مهمی داشته باشد.

مزایای استفاده از شورت آموزشی

انواع شورت آموزشی بچه

در حالی که تنوع بسیاری بین شورت های آموزشی در بازار وجود دارد اما تفاوت اصلی در قابل شستشو بودن یا یکبار مصرف بودن است.

۱) شورت آموزشی پارچه ای (قابل شستشو)

شورت های پارچه ای حسی مانند یک لباس زیر بزرگ را برای بچه ها دارند با این تفاوت که پارچه در ناحیه پوشک چند لایه است. این لایه ها ادرار و خرابکاری بچه را جذب می کند تا شما مجبور نباشید با هر بار دفع از طرف کودک به میزان کم، شورت را عوض کنید.

با وجود اینکه این لباس ها از الیاف طبیعی مثل پنبه ساخته شده اند، اما به کودک نوپای شما اجازه می دهد در صورتی که اختیارشان از دست برود یک فرصت دوباره برای رسیدن به دستشویی داشته باشد.

شورت های پارچه ای بیشتر مورد توجه پدر و مادرها قرار می گیرد. زیرا از نظر اقتصادی مقرون به صرفه تر از نوع یکبار مصرف هستند. همچنین با محیط زیست سازگار ترند.

والدین با تجربه توصیه می کنند اگر با مشکل نم پس دادن دست و پنجه نرم می کنید، از مدل پارچه ای برای آموزش استفاده کنید. منظور از نم پس دادن، دیدن رطوبتی با مساحت بیشتر از یک کف دست در لباس کودک است.

اگر شورت مرطوب شده اما خیس نشده باز هم نشانه نم پس دادن است. این قضیه برای اکثر بچه ها در چند هفته اول جدا شدن از پوشک پیش می آید و راه حل آن هم شورت آموزشی پارچه ای است.

۲) شورت یکبار مصرف(شورت پوشکی)

شورت های یکبار مصرف و دور انداختی عملکرد و حسی همانند پوشک دارند. کوچولوی شما پس از اتفاق افتادن قضیه به اندازه شورت های پارچه ای احساس رطوبت نخواهد کرد. چرا که این شورت ها، رطوبت را از پوست دور می کنند.

تفاوت اصلی و مزیت این مدل شورت ها در این است که کودک می تواند همانند پوشیدن شلوار نوزادی به راحتی آن را بر تن کند. همین ویژگی به فرزند شما کمک می کند اعتماد به نفس لازم را به دست آورد و احساس استقلال کند.

جدا از قیمت بالا و ناسازگاری با محیط زیست این مدل شورت ها یک عیب دیگر هم دارند. از آنجایی که بسیار شبیه پوشک هستند و رطوبت را از پوست دور می کنند، کودک بعد از اتفاق افتادن قضیه، احساس رطوبت و ناراحتی نخواهد داشت. در حالی که این ناراحتی کوچک انگیزه استفاده از شورت آموزشی و آموزش گذر از پوشک است.

فارغ از این توضیحات، باید بدانید که کاربرد شورت آموزشی بیشتر برای بچه های بین ۲ تا ۳ ساله است. اغلب کودکان در این سن نمی توانند شب ها خودشان را نگه دارند و بهتر است حداقل شب ها از نوع یکبار مصرف استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید