دانستنی ها

مزایا و معایب قندق نوزاد

مزایا و معایب قندق نوزاد

مزایا و معایب قندق نوزاد : قنداق کردن نوزاد یک روش قدیمی است که در آن نوزاد را داخل یک پارچه تمیز و لطیف می‌پیچند. هدف از این روش این است که نوزادان احساس آرامش بیشتری داشته باشند و بهتر بخوابند. اکنون قنداق کردن بچه حتی در کشورهایی چون انگلستان نیز محبوبیت بیشتری پیدا کرده است. والدین می‌گویند قنداق نوزادان از گریه‌های بیش‌ازحد آنان جلوگیری می‌کند و باعث تسکین آن‌ها می‌شود. بااین‌وجود برخی از افراد می‌گویند که قنداق بچه به نفع او نیست و به او آسیب می‌رساند.

بسیاری از والدین امروزی در این زمینه قدری سردرگم شده‌اند. آن‌ها می‌خواهند بدانند که آیا قنداق کردن نوزاد صحیح است یا نه. ما در این مقاله قصد داریم با دیدگاهی کاملاً علمی و بی‌طرفانه، هم درباره فواید قنداق کردن نوزاد صحبت کنیم و هم درباره عوارض و معایب آن. تا پایان این مقاله همراه بیبی لوکس باشید تا پاسخ همه سؤالاتتان را درباره مزایا و معایب قندق نوزاد بگیرید.

مزایا و معایب قندق نوزاد ؛ دلایل منع قنداق کردن نوزاد

شاید به نظر بیاید قنداق‌ شدن یا تنگ در آغوش گرفته شدن برای برخی از نوزادان خوشایند است، ولی برای برخی دیگر همراه با فشار است و باعث گریۀ بیشتر آنها خواهد شد. به‌طورکلی بیشتر نوزادان معمولاً با کمی تکان دادن ملایم و با ملایمت راحت‌تر آرام می‌شوند و نیازی به قنداق کردنشان نیست. همچنین وقتی کودک شما پا به این دنیا گذاشته است، کم‌کم با تمام جوانب آن آشنا خواهد شد که همین باز بودن فضای اطرافش نیز یکی از آنهاست. برخی از دلایل مهم‌ برای خودداری از قنداق کردن نوزاد شامل موارد زیر است:

خطر مرگ ناگهانی نوزاد با قنداق کردن نوزاد :

مرگ ناگهانی نوزاد یا SIDS یکی از دلایل اصلی منع قنداق کردن نوزاد است. همچنین لازم است بدانید هرگز از پتوهای سنگین برای گرم کردن نوزاد استفاده نکنید. پیچیدن نوزادان زیر پتوها یا گذاشتن آنها کنار بخاری یا منبع‌های حرارتی دیگر باعث ایجاد گرمای بیش از حد در بدن کودک می‌شود که به شدت خطرناک است.

در رفتگی تکاملی مفصل ران:

قنداق‌پیچ کردن نامناسب مثل محکم پیچیدن پاها ممکن است باعث نداشتن تکامل مناسب مفصل ران و عواقب ناخوشایند بعدی شود، به ویژه در نوزادانی که مبتلا به دررفتگی مادرزادی مفصل بوده‌اند و این مشکل به هر علت تشخیص داده نشده است. سابقۀ خانوادگی، زایمان در وضعیت بریچ و جنسیت دختر بودن، نوزاد را در معرض خطر بیشتری برای این مشکل قرار می‌دهد. برای جلوگیری از این مشکل، نوزادتان را قنداق‌پیچ نکنید و حتماً مطمئن شوید که همیشه در پایین پاهای کودک فضای کافی وجود دارد تا او بتواند پاهای خود را خم کند و به اطراف حرکت دهد.

 قنداق کردن نوزاد تداخل با تحرک و رشد کودک:

 بعد از یک ماهه شدن نوزاد، بهتر است او را در زمان بیداری قنداق‌پیچ نکنید، زیرا قنداق‌پیچ کردن می‌تواند با تحرک و رشد کودک تداخل داشته باشد. متخصصان اطفال توصیه می‌کنند قنداق‌پیچ کردن را قبل از اینکه نوزاد شروع به غلتیدن کند یا بعد از یک ماهگی متوقف کنید.

خفگی با غتلیدن روی شکم:

 اگر دست و پای کودک بسته باشد و کودکتان نیز در سنی است که قادر به غلتیدن شده، ممکن است هنگام غلت زدن، راه تنفسش با پتو یا هر چیزی که زیر او قرار دارد بسته و باعث خفگی کودک شود. نکته‌ای که وجود دارد این است که شما به درستی نمی‌دانید فرزندتان دقیقاً چه موقع شروع به غلت زدن خواهد کرد.

مزایا و معایب قندق نوزاد

فواید قنداق کردن نوزاد چیست؟

قنداق کردن نوزاد از جهات مختلفی می‌تواند به نفع او باشد، ازجمله:

  • قنداق کردن نوزاد به او کمک می‌کند که در موقعیتی امن و آرام قرار بگیرد و برای مدت طولانی‌تری بخوابد.
  • در این حالت، والدین راحت‌تر می‌توانند نوزاد را در آغوش بگیرند و حرکات دست و پای او را کنترل کنند.
  • نوزاد تازه متولد شده تا حدود ۴ ماهگی در خواب و بیداری، نوعی حرکات سریع و ناگهانی دارد که به رفلاکس استارتل معروف است. این رفلاکس ها یک روش محافظتی کاملاً طبیعی است که در واکنش به استرس‌های محیطی رخ می‌دهد. این حرکات ناگهانی دست و پا، در مواردی می‌تواند به نوزاد آسیب برساند. از طرفی به دنبال همین حرکات، ممکن است کودک از خواب بپرد. قنداق نوزاد می‌تواند از این اتفاق‌ها جلوگیری کند.
  • برخی از متخصصان معتقدند قنداق نوزاد به او کمک می‌کند تا در دوره‌ای که برای تطابق یافتن با زندگی خارج از رحم آماده می‌شود، احساس امنیت و آرامش کند. به نظر می‌رسد که قنداق بچه فضای کمی که نوزاد در رحم مادرش در اختیار داشته است را به وجود می‌آورد. درنتیجه نوزاد احساس بیگانگی نمی‌کند.
  • قنداق بچه تا زمانی که سیستم تنظیم دمای داخلی بدنش تکامل یابد، برای او یک فضای گرم و دنج ایجاد می‌کند.
  • یکی دیگر از فواید قنداق کردن نوزاد این است که در هنگام تحریک بیش‌ازحد به آرامش او کمک می‌کند. معمولاً نوزادانی که قنداق می‌شوند کمتر گریه می‌کنند.

روش صحیح قنداق کردن نوزاد

طریقه قنداق کردن نوزاد به شکل زیر می‌باشد:

  • ابتدا پارچه مخصوص قنداق نوزاد را که معمولاً به شکل لوزی یا مستطیل می‌باشد بر روی زمین پهن کنید.
  • یکی از گوشه‌های پارچه را تا کنید و کودک را در محل تا قرار دهید؛ به‌طوری‌که گردن او در محل دولای پارچه قرار بگیرد.
  • بازوی راست کودک را در کنار بدن قرار دهید درحالی‌که کمی خم باشد. همان سمت از پارچه را بردارید و از روی بازو و قفسه سینه کودک بکشید و بقیه پارچه را در سمت مقابل، در زیر کودک قرار دهید.
  • گوشه پایین پارچه را از روی پای کودک به سمت شانه چپ بالا ببرید. پارچه را تا جایی بکشید که پای کودک در محل لگن آزادی حرکت داشته باشد.
  • دست چپ نوزاد را درحالی‌که کمی خم باشد، در کنار بدن نوزاد قرار دهید. سپس گوشه چپ پارچه را از روی بازو و سینه نوزاد رد کنید و در سمت مقابل، در زیر بدن نوزاد قرار دهید.

نکات مهم در قنداق کردن نوزاد

از این نکات برای قنداق کردن نوزاد ایمن استفاده کنید:

  • از یک پارچه نازک و سبک برای قنداق بچه استفاده کنید.
  • از شانه به سمت بالای نوزاد نباید قنداق شود. سر نوزاد باید کاملاً آزاد باشد.
  • نحوه صحیح خواباندن نوزاد قنداق شده بر روی پشت او می‌باشد و هرگاه به طرفین متمایل شد، دوباره او را به همان وضعیت برگردانید.
  • قنداق نوزاد را فقط از زمان تولد می‌توانید آغاز کنید. در ماه‌های دوم و سوم که خطر سندروم مرگ ناگهانی نوزاد بسیار بالاست، به‌هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود.
  • اگر تصمیم به قنداق کردن نوزاد خود گرفتید، این کار را برای تمامی وعده‌های خواب او چه در طول روز و چه در طول شب انجام دهید. با این کار کودکتان به قرار گرفتن در این وضعیت عادت خواهد کرد.
  • کودک خود را محکم قنداق کنید اما نه آن‌قدر محکم که تحت فشار باشد. پای نوزادتان در محل لگن می‌بایست آزادی حرکت داشته باشد.
  • دمای بدن نوزادتان را به‌طور منظم چک کنید. بالا رفتن دمای بدن نوزاد می‌تواند خطر سندروم مرگ ناگهانی نوزادان را افزایش دهد. پشت گردن نوزاد و شکم او با دو انگشت، راه مناسبی برای چک کردن دمای بدن نوزاد می‌باشد.

درصورتی‌که مراقبت از نوزاد تازه متولد شده خود را به فرد دیگری می‌سپارید، مطمئن شوید که نحوه قنداق کردن نوزاد را به‌خوبی می‌داند.

مزایا و معایب قندق نوزاد

خرید قنداق

برای اینکه مطمئن شوید فرزند خود را به بهترین شکل ممکن قنداق می کنید بهتر است به جای قنداق های سنتی از قنداق های مدرن استفاده کنید. شما با استفاده از این قنداق ها می توانید به راحتی کودک خود را قنداق نمایید بدون آنکه دردسر خاصی را متحمل شوید.

ممکن است با توجه به افزایش وزن نوازد بعد از تولد مجبور به خرید قنداق بزرگ تر شوید. هرگز برای جلوگیری از افزایش هزینه ها از یک قنداق کوچک و بسیار تنگ برای کودک خود استفاده نکنید چرا که تاثیرات نامطلوب زیادی روی فرم بدن او می گذارد.

امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید و اطلاعات خوبی در مورد نحوه قنداق کردن کودک خود بدست آورده باشید.

با استفاده از مواردی که گفته شد از جمله قنداق های مدرن و اطلاعاتی که به شما در این زمینه داده شد . میتونید خیلی راحت تر و واضح تر این کار رو انجام بدید تا نوزادتان سلامت و با آرامش بیشتر در این دوران باشد . نوزادان شما نباید در فشار زیاد قرار بگیرند و مورد اذیت و حس خفگی باشند . پس جایز است که شما تمام این موارد گفته شده را رعایت کنید . با اینکه این کار باعث جلوگیری از آسیب های احتمالی به نوزادتان است ممکن است باعث آسیب های دیگری شود که در صورت استفاده نا درست از این مورد به وجود می‌آید . پس با دقت بالا باعث شوید نوزادتان از آسیب به دور باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید