دانستنی ها

مزایا و معایب کمربند بارداری

مزایا و معایب کمربند بارداری

مزایا و معایب کمربند بارداری : بارداری یکی از مهم‌ترین مراحل زندگی است، اما خب به دلایلی ممکن است کمی هم ناراحتی و سختی به همراه داشته باشد. با افزایش ناگهانی وزن و افزایش اندازه شکم، ناراحتی‌های خاصی ایجاد می‌شوند. به همین دلیل، محصولات مختلفی در دسترس هستند که هدف آنها کاهش ناراحتی زنان باردار است. شکم بند یا کمربند بارداری یکی از آنهاست.

استفاده از شکم بند در دوران بارداری به شما کمک می کند وضعیت بهتر و احساس ثبات بیشتری داشته باشید. این بدان معنی است که شکم بند به کاهش کمر درد معمولی ناشی از بارداری نیز کمک می‌کنند. برای بررسی مزایا و معایب کمربند بارداری تا انتها مقاله با بیبی لوکس همراه باشید.

انواع پوشاک حمایتی در دوران حاملگی 

انواع پوشاک حمایتی در دوران حاملگی که برای زنان باردار و مادران تازه باردار شده موجود است:

باندهای شکمی 

باندهای شکمی لباس‌هایی هستند که خانم‌ها آن را به دور شکم خود می‌بندند تا در مواقعی که نمی‌توانند دکمه شلوار خود را ببندند یا زیپ شلوار خود را بکشند، این نواحی را پوشش دهند. همچنین از این باندهای شکمی به عنوان لایه‌ای برای پوشاندن نواحی پوستی که در زیر شکم در اثر جلو آمدن شکم بیرون از لباس باقی می‌مانند، استفاده می‌شود.

بعضی از باندهای شکمی فشرده سازی ملایمی را ایجاد می‌کنند و ممکن است به عنوان یک عنصر پشتیبانی کننده در باسن و کمر عمل نمایند.

باندهای شکمی در بین زنان باردار محبوبیت ویژه‌ای دارند و در اندازه‌ها، شکل‌ها، رنگ‌ها و طرح‌های مختلفی وجود دارند. آن‌ها اغلب دارای یک حالت الاستیکی یا کشسان هستند تا از جمع شدن آن‌ها جلوگیری کنند.

باندهای شکمی گاهی به عنوان آستین شکمی، باندهای بارداری یا حاملگی نیز شناخته می‌شوند.

کمربند شکمی 

کمربندهای شکمی کمربندهای سفت و سختی هستند که برای حمایت بیشتر از کمر، لگن، ران‌ها و شکم در دوران بارداری به دور شکم می‌پیچند.

کمربندهای شکمی معمولاً در بالای لباس استفاده می‌شوند، اگرچه ممکن است برخی از افراد از آن‌ها در زیر لباس نیز استفاده کنند. کمربندهای شکمی معمولاً باریک تر و بند دارتر از بندهای شکمی هستند، مخصوصاً قسمتی که در قسمت جلوی بدن قرار دارد.

همچنین ممکن است افراد از کمربند شکم به عنوان کمربند بارداری، حاملگی، بند یا نوار نیز یاد کنند.

لباس بند دار‌های قبل از تولد یا زایمان 

لباس‌های بنددار قبل از زایمان یا حاملگی شامل یک کمربند شکمی است که به قسمت پایین بدن متصل می‌شود و یک بند فوقانی که از بالای شکم به امتداد می‌رود. این دو با هم یک لباس بنددار برای شکم را تشکیل می‌دهند.

اگرچه برخی از لباس‌های بنددار برای دوران بارداری به عنوان یک محصول قابل خرید هستند، اما اغلب به عنوان یک افزونه برای کمربندهای شکمی یا در بسته‌های ترکیبی با آن‌ها موجود هستند.

پوشاک حمایتی در بارداری 

بسیاری از شورت‌ها و شلوارهای مخصوص حاملگی حاوی کمربند حمایتی زیر شکم و کمربند غیرقابل اتصال هستند که فضای کششی را برای قرار دادن برجستگی بارداری فراهم می‌کنند. اکثر شورت‌ها و شلوارهای مخصوص زنان باردار ادعا می‌کنند که به حمایت از پایین تنه از جمله پا، باسن و پشت شما کمک می‌کنند.

برخی از تاپ‌های مخصوص بارداری شامل سینه‌بندهای ورزشی حمایتی و کمربندهای شکمی هستند که وزن لگن را جذب می‌کنند. اکثر تاپ‌های بارداری حمایتی ادعا می‌کنند که ساختار آن‌ها به کاهش استرس در قسمت بالای بدن کمک می‌کند.

شکم بند بارداری و کمربند بعد از زایمان 

شکم بند و کمربندهای پس از زایمان شامل چندین لایه از بسته شدن متناوب کششی و سفت و سخت است که از زیر پستان‌ها تا باسن گسترش می‌یابد. بعضاً بندهای شکمی نیز نامیده می‌شوند.

اگرچه تحقیقات بی طرفانه ناچیزی برای حمایت از استفاده از آن‌ها وجود دارد، اما بیشتر شکم بندهای بعد از زایمان ادعا می‌کنند که به این موارد کمک می‌کنند:

  • حمایت از کمر
  • تسریع در بهبودی پس از زایمان، به ویژه پس از زایمان سزارین
  • بهبود گردش خون

مزایا و معایب کمربند بارداری

آیا در دوران بارداری باید شکم بند بارداری ببندید؟

برخی از زنان باردار فکر می کنند که این شکم بندهای بارداری نه تنها از شکم حمایت می‌کنند تا درد را کاهش دهند، بلکه بر این باورند که حتی قرار است در حفظ وزن سالم در دوران بارداری نیز به آنها کمک کنند. برخی از زنان فکر می‌کنند که این شکم بندها پس از تولد نوزاد نیز به کاهش وزن کمک می‌کنند.

با این حال، هیچ مدرک علمی برای تایید این موضوع وجود ندارد، بنابراین هیچ کس نمی‌داند که آیا این تفکر درست است یا نه. آیا در دوران بارداری باید کمربند بارداری ببندید؟ این مقاله را مطالعه کنید تا در مورد دلایل استفاده و دلایل عدم استفاده از این شکم بندها آگاه شوید.

منظور از شکم بند بارداری چیست؟

نوعی لباس تثبیت کننده است که معمولاً از پارچه منعطف یا کشسانی ساخته می‌شود و برای حمایت از کمر و شکم زنان باردار مورد استفاده قرار می‌گیرد. شکم بند یک نوار دایره‌ای پهن پارچه‌ای است و به طور ویژه برای تطبیق با قسمت میانی بدن یک زن باردار طراحی شده است.

معمولاً از ترکیب پارچه‌هایی مانند پنبه و یک یا چند پارچه دیگر مانند لیکرا یا اسپندکس ساخته می‌شود تا انعطاف‌پذیر شده و شکم در حال رشد مادر باردار را در خود جای دهد.

فواید استفاده از کمربند بارداری

مزایا و معایب کمربند بارداری – فواید شکم بند بارداری

فواید شکم بند بارداری، با استفاده از آن‌ ارتباط مستقیم دارد. استفاده از شکم بند به یک مادر باردار اجازه می‌دهد که علاوه بر مراقبت از عضلات شکم و کمر، در انتخاب نوع پوشش راحت‌تر باشد. به طور کلی فواید شکم بند بارداری عبارت هستند از:

۱.کاهش مشکلات لگنی:

از فواید شکم بند بارداری این است که خطر سقوط نوارهای شکمی لگن را در این دوران کمتر می‌کنند و در حفظ تعادل مادر بسیار تاثیر به سزایی دارند.

۲.کاهش درد دنده در بارداری:

تقسیم وزن کودک  به طور یکنواخت روی شکم و کمر مادر از فواید شکم بند بارداری است که انجام می‌دهد. این کار فشار روی ماهیچه‌های پایین بدن، رباط‌ها، مفاصل و کمر را کاهش می‌دهد و موجب حفظ سلامت آن‌ها می‌شود. این شکم بندها درد دنده در بارداری را نیز بسیار کاهش می‌دهند.

۳.پیشگیری از انقباضات زودرس:

حمایت و ثبات عرضه شده توسط این محصولات، استرس کلی بدن را کاهش می‌دهد و ممکن است به جلوگیری از انقباضات زودرس کمک کند. از مهم‌ترین فواید شکم بند بارداری همین موضوع است.

۴.کاهش فشار بر روی مثانه از فواید شکم بند بارداری :

به دلیل اضافه وزن و فشار زیاد بر روی مثانه مادران اغلب دچار افتادگی مثانه بعد از بارداری می‌شوند. از فواید شکم بند بارداری این است که، شکم و وزن کودک را به سمت بالا می‌برد و فشار روی مثانه را کاهش می‌دهد.

۵.کاهش دردهای سیاتیکی:

معمولا رباط‌های مفاصل ساکروایلیاک ران در دوران بارداری شل و منجر به بروز درد می‌شوند. از فواید شکم بند بارداری، تقسیم وزن کودک است که  در نتیجه آن درد و ناراحتی ناشی از سیاتیک را کاهش می‌یابد.

۶.قابل استفاده در بارداری و بعد از زایمان:

یکی از فواید شکم بند بارداری استفاده از آن برای دوران بارداری و هم بعد از آن می‌باشد. استفاده از شکم بند بعد از زایمان کمک می‌کند بدن زودتر به حالت اولیه خود برگردد.

مزایا و معایب کمربند بارداری – معایب احتمالی بستن شکم بند بارداری

پشتیبانی ضعیف.

با این که برندهای مختلف از نظر طراحی متفاوت هستند، اما اکثر شکم بندهای بارداری در بهترین حالت خود تنها یک فشرده سازی جزئی ایجاد می‌کنند و پشتیبانی واقعی از شکم ارائه نمی‌دهند.

شکم بند بارداری ممکن است جمع شوند.

برخی از شکم بندها به قدری ظرافت ندارند که بتوانند در جای خود محکم بمانند یا جمع نشوند. حتی این محصولات که باکیفیت تولید شده‌اند نیز ممکن است جمع شوند یا ناهموار شوند. زیرا سفت و سخت نیستند و اتصال دهنده یا نواری ندارند تا موقعیت خود را حفظ کنند.

مزایا و معایب کمربند بارداری

بایدها و نباید های استفاده از شکم بند بارداری

تا این قسمت از مقاله آموختیم که گن بارداری یا شکم بند بارداری چیست، انواع آن کدام است، چه کاربردی دارد و… اگر با خواندن این مطالب، تصمیم به خرید این محصول گرفته اید، بد نیست نکات استفاده از آن را نیز بدانید. توجه به این موارد، اثربخشی شکم بند را افزایش و عوارض شکم بند بارداری کاهش می دهد. این نکات عبارت اند از:

  • برای استفاده از شکم بند بارداری، حتماً با پزشک خود مشورت نمایید. ممکن است تشخیص او عدم استفاده از شکم بند باشد و یا نوع دیگری از شکم بند را که مناسب تر است به شما معرفی کند.
  • در فواصلِ بستن شکم بند بارداری باید ورزش کنید. انجام تمرینات مخصوص بارداری برای آنکه مادر و جنین داخل شکمش در سلامت کامل باشند، لازم و ضروری است. مادرانی که برای سلامت خود و فرزندشان اهمیت زیادی قائل هستند، به این موضوع مهم توجه کرده و برای آنکه به این کمربند وابسته نشوند، در انجام حرکات ورزشی از هیچ تلاشی فروگذار نمی کنند. این ورزش ها، درد ناشی از دوران بارداری را کاهش می دهند.
  • اگر کرست طبی، شل بسته شود، کارایی لازم را نخواهد داشت. در مقابل سفت بستن آن فشار زیادی به شکم وارد می کند و آسیب زننده است.
  • در هنگام خرید این شکم بند، به جنس آن دقت کنید؛ ممکن است برخی از انواع شکم بند، حساسیت پوستی برای شما ایجاد کنند.
  • در فواصلِ بستن شکم بند بارداری باید ورزش کنید. انجام تمرینات مخصوص بارداری برای آنکه مادر و جنین داخل شکمش در سلامت کامل باشد، لازم و ضروری است. مادرانی که برای سلامت خود و فرزندشان اهمیت زیادی قائل هستند، به این موضوع مهم توجه کرده و برای آنکه به این کمربند وابسته نشوند، در انجام حرکات ورزشی از هیچ تلاشی فروگذار نمی کنند. این ورزش ها، درد ناشی از دوران بارداری را کاهش می دهد.
  • توجه به سایز شکم بند، از اهمیت قابل توجهی برخوردار است. در واقع سایز آن باید متناسب با سایز دور کمر شما باشد.
  • در طول روز بیشتر از ۲ یا ۳ ساعت از شکم بند طبی استفاده نکنید؛ چرا که ممکن است به آن وابسته شوید.
  • اگر مبتلا به فشارخون هستید و یا گردش جریان خون در بدن شما اختلالی دارد، از کرست طبی استفاده نکنید.
  • برای افزایش اثربخشی شکم بند طبی، نرمش های پیشنهادی پزشک را انجام دهید.
  • در موقع خواب نباید از شکم بند استفاده کنید.

آیا شکم بند بارداری برای جلوگیری از زایمان زودرس، مناسب است؟

به سوال بسیار مهم و اساسی شکم بند بارداری چیست، اشاره کردیم، و در مورد عوارض شکم بند بارداری نیز نکاتی را گفتیم. حال خوب است، در مورد یکی از مهم ترین فواید این کمربند، نیز صحبت کنیم. یکی از مهم ترین تاثیرات بستن شکم بندهای مخصوص بارداری، جلوگیری کردن از زایمان زودرس است. البته هنوز این موضوع به اثبات نرسیده، اما برخی محققان می گویند، در مادرانی که جنین آنها در پایین قرار گرفته است، بستن کمربند می تواند از زایمان زودرس جلوگیری کند.

تاثیر دیگری که شکم بندهای بارداری دارند، پیشگیری کردن از انقباضات زودرس است. این کمربند از شکم و عضلات شکم به خوبی حمایت کرده و استرس را در زن باردار کاهش می دهد. وقتی خانم های باردار این کمربند را می بندند، فشاری که روی عضلات وجود دارد، کاهش پیدا کرده و استرس نیز کمتر می شود. استرس یکی از مهم ترین و تاثیرگذارترین عوامل در زایمان زودرس است. کسانی که استرس های زیادی را در زندگی خود تحمل می کنند، در معرض ابتلا به زایمان زودرس هستند. بهتر است برای بستن این کمربند حتما با پزشک خود مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید