دانستنی ها

مسواک انگشتی چیست؟

مسواک انگشتی

شاید لازم نباشد که اشاره کنیم دندان‌ها یکی از مهم‌ترین بخش‌های بدن هستند که حفظ سلامت و بهداشت آن‌ها در سلامت عمومی بدن شدیدا اثرگذار است. همه ما با مسواک عادی آشنا هستیم، اما مسواک انگشتی چطور؟

احتمالا این نام برای برخی آشنا باشد. در این متن سعی می‌کنیم مختصری از اینکه مسواک انگشتی چیست، به کار چه کسانی می‌آید و طرز استفاده از آن را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم تا با دیدِ بهتری دست به انتخاب بزنید. برای یک خرید هوشمندانه و لذت‌بخش با بیبی لوکس همراه باشید.

مسواک انگشتی چیست؟

مسواک انگشتی در واقع همان مسواک عادی است که به منظور استفاده نوزادان و خردسالان طراحی می‌شود. ویژگی اساسی آن انگشتی بودن آن است که به مادر یا سرپرست این امکان را می‌دهد تا با مسواک سیلیکونی انگشتی را به انگشت خود متصل کنند. کنترل کامل مسواک برای تمیزکاری در اختیار شماست. دو کاربرد اساسی دارد:

  • حفظ سلامت و بهداشت دهان و دندان در نتیجه بهبود عملکرد گوارشی
  • ماساژ لثه‌های حساس نوزاد

نحوهٔ استفاده از مسواک انگشتی کودک

بهداشت دهان و دندان کودکان را قبل از رویش دندان‌هایشان شروع کنید. اگر می‌خواهید از مسواک انگشتی استفاده کنید، ترتیب زیر را رعایت کنید:

  • دست‌هایتان را تمیز بشویید و خشک کنید.
  • کودک‌ را درحالی‌که سرش به سمت بدن شما و پاهایش از شما دور باشد در آغوش خود بخوابانید.
  • برای‌ باز کردن دهان کودک‌ بهتر است انگشت سبابهٔ خود را به گونهٔ نوزاد به آهستگی‌ فشار دهید تا فک‌ پایین باز شود.
  • مسواک انگشتی را روی‌ انگشت اشاره قرار دهید و به آرامی‌ و با حرکات ملایم دهان کودک‌ را تمیز کنید.
  • فشار به اندازهٔ کافی‌ وارد کنید تا پلاک‌ میکروبی‌ برداشته شود.
  • برای‌ ماساژ لثه روی‌ ناحیه‌ای که دندان در حال رویش است، با حرکات ملایم چرخشی‌ استفاده کرد که از درد و ناراحتی‌ دندان درآوردن کودک‌ نیز کم خواهد کرد.
  • این کار را بهتر است دو بار در روز بعد از اولین و آخرین وعدهٔ غذایی یا شیر خوردن کودک‌ انجام دهید که روی هم دو دقیقه هم بیشتر طول نمی‌‌کشد.

مسواک انگشتی

مزایای استفاده از مسواک انگشتی

برخی‌ مزایای مسواک‌ انگشتی‌ عبارتند از:

  • پس از استفاده‌ قابل شست‌وشوست.
  • در آب جوش و نمک استریل می‌شود.
  • از حجم کمی‌ برخوردار است.
  • به راحتی قابل حمل است.

همچنین لازم است بدانید که مسواک‌ انگشتی‌ برای‌ مدت سه تا چهار ماه قابل استفاده است و پس از آن باید تعویض شود.

آیا دندان‌های شیری هم نیاز به مراقبت دارند؟

آیا دندان‌های شیری که قرار است با دندان‌های اصلی جایگزین شوند نیاز به مراقبت دارند؟ بهتر است اندکی در این موضوع تامل کنیم.

شاید از خودتان بپرسید در این دوران نوزاد معمولا غذاهای آبکی و شیر مادر را استفاده می‌کند. اما باید توجه داشت مسئله فقط خورده‌های غذا نیست، بلکه بحث اصلی پلاک دندانی یا همان جرم است.

پلاک دندان لایه‌ای نازک و چسبناک است که در در واقع محل تجمع میلیون‌ها باکتری زنده و میکروب است. این لایه روزانه تشکیل می‌شود و در صورتی که به آن توجه نکنیم نه تنها دندان را تخریب می‌کند بلکه باعث آسیب به لثه‌ها می‌شود. تحقیقات نشان داده که مسواک زدن تا ۸۰ درصد پلاک‌های دندانی را از بین می‌برد. مسواک سیلیکونی انگشتی راه‌ حلی اثرگذار و امن برای حفظ سلامت و بهداشت دهان و دندان کوچولوی عزیز ما است. بنابراین خرید یک مسواک مناسب سن کودک از اهمیت بالایی برخوردار است.

ماساژ لثه‌های نوزاد با مسواک انگشتی

همانطور که احتمالا می‌دانید در این دوران نوزاد با چالش دندان مواجه است. وقتی رویش دندان شیری تکمیل می‌شود عموم نوزادان دارای ۲۰ عدد دندان خواهند بود. تمام اجزای دندان دائمی را یک دندان شیری هم دارد پس نباید مراقبت از آن را به خاطر اینکه قرار است دندان دیگری جایگزین آن شود،‌ فراموش کنیم.

معمولا احساس خارش و درد در لثه‌ها باعث کلافگی دلبندِ کوچولوی ما می‌شود. مسواک‌های سیلیکونی انگشتی اورجینال با براش بسیار نرمی که دارند حس خوشایندی به کوچولوی ما می‌دهد و او را آرام‌تر می‌کند. از طرفی باعث پاکیزگی دهان او می‌شویم.

چه زمانی باید مسواک زدن دندان‌های شیری کودک را شروع کرد؟
شاید فکر می‌کنید برای استفاده از مسواک کودک، باید منتظر رویش اولین دندان‌های او باشید. البته پدر یا مادرهایی هم وجود دارند که تا رویش کامل دندان‌های کودک این کار را به تعویق می‌اندازند.
خوب است بدانید که مراقبت از بهداشت دهان و دندان کودک باید خیلی زودتر از رویش دندان‌های او شروع شود. حتی لازم نیست منتظر بمانید تا اولین دندان در بالای لثه (شاید هم پایین لثه) ظاهر شود.
وقتی کودک هنوز دندان ندارد، می‌توانید از یک پارچه نرم و مرطوب یا مسواک انگشتی کودک برای پاک کردن لثه‌ها و از بین بردن باکتری‌های دهان او استفاده کنید.

توصیه می‌شود که به محض ظاهر شدن دندان‌ها در بالای خط لثه کودک، حداقل دو بار در روز برایش مسواک بزنید.

این کار به جلوگیری از آسیب رسیدن به دندان‌های شیری در هنگام رویش کمک می‌کندتوصیه می‌شود که به محض ظاهر شدن دندان‌ها در بالای خط لثه کودک، حداقل دو بار در روز برایش مسواک بزنید. (یکی از این زمان‌ها باید بعد از آخرین وعده غذایی و قبل از خواب باشد تا از ماندن غذا یا شیر در دهان کودک در طول شب پیشگیری شود!)مس
درآمدن دندان‌های کودک، زمان مناسبی است که استفاده از پارچه نرم و تمیز، یا استفاده از مسواک انگشتی کودک را کنار بگذارید و از مسواک کودک با موهای نرم استفاده کنید.

مسواک کودک، برای کاهش درد دندان درآوردن

دندان درآوردن، اتفاقی زیبا در رشد کودکان است، اما همین اتفاق زیبا، باعث درد کشیدن آن‌ها می‌شود. در انتخاب مسواک کودک می‌توانید از مسئول داروخانه بخواهید که مسواکی برای کاهش درد دندان درآوردن کودک به شما بدهد.
موهای نرم این نوع مسواک لثه‌های حساس و دردناک کودک را ماساژ می‌دهد.
برخی از انواع آن هم از سیلیکون ساخته شده‌اند، بنابراین می‌توانید آن‌ها را در فریزر قرار دهید تا به عنوان خنک‌کننده هم مورد استفاده قرار بگیرد.

مسواک انگشتی

آیا از خمیردندان برای کودکان زیر دو سال استفاده می‌شود؟

تا دو سالگی از هر گونه خمیر دندان استفاده نکنید. برای سنین بالاتر، کمترین مقدار خمیر دندان مخصوص کودکان (خمیر دندان بدون فلوراید) را روی مسواک قرار دهید و هر یک از دندان‌ها، را از لثه به طرف دندان‌ها، مسواک کنید.

بهتر است هر سه تا چهار ماه یک بار مسواک شیرخوار را تعویض کنید.
والدین باید در هنگام تمیز کردن دندان‌های شیرخوار خود، با هوشیاری تمام به صورت چشمی دندان‌ها را معاینه کنند و در صورت مشاهده هر گونه علائم تغییر رنگ و لکه بر روی دندان به دندانپزشک مراجعه کنند به خصوص طوق دندان‌های پیشین که محل شایع پوسیدگی است و باید با بالا زدن لب شیرخوار بررسی شود.

قابل ذکر است که اولین ملاقات دندانپزشکی شیرخوار باید حدود شش ماهگی تا یک سالگی صورت پذیرد تا معاینه دهان شیرخوار انجام گیرد و کودک با دندانپزشکی آشنا شود.

چگونه برای کودک مسواک انتخاب کنید؟

سن کودک شما و میزان دندان‌های او، نقش مهمی در انتخاب روش مناسب برای تمیز نگه داشتن دهان او خواهد داشت.
اگر کودک شما هنوز دندان ندارد، یا تازه دندان درآورده، یک مسواک انگشتی (یا حتی یک دستمال!) می‌تواند یک گزینه عالی باشد.
همانطور که کودک شما شروع به دندان درآوردن می‌کند، می‌توانید از مسواک‌هایی نرم برای مسواک زدن دندان‌هایش استفاده کنید.
مسواک‌هایی را انتخاب کنید که ظاهری سرگرم‌کننده و جذاب دارند و می‌توانند کودک را جذب کنند.

بهترین مسواک سیلیکونی انگشتی موجود در بازار

حالا که مسواک سیلیکونی را شناختید و با کارکرد و مزایا آن آشنا شدید، وقت آن رسیده است که با بهترین مسواک‌های سیلیکونی  موجود در بازار آشنا شوید. اگر در جستجوی خرید بهترین مسواک سیلیکونی انگشتی ادامه متن را از دست ندهید.

مسواک انگشتی چیکو

چیکو Chicco یک برند معتبر ایتالیایی است که مسواک انگشتی بخشی از خط تولید آن است. این محصول چیکو دارای یک کاور برای نگهداری از مسواک هم هست.

  • مخصوص نوزاد
  • تسکین خارش و التهاب لثه
  • کمک به یکنواختی رویش دندان‌ها
  • دارای کاور محافظ جهت نگهداری از مسواک

مسواک انگشتی دکتر براون

دکتر براون یک برند معتبر آمریکایی است. انواع مسواک سیلیکونی بدون بو و طعم دکتر براون در بازار موجود است. همانند چیکو، دکتر براون هم یک کاور برای نگهداری این مسواک دارد.

  • مخصوص نوزاد
  • تسکین خارش و التهاب لثه
  • کمک به یکنواختی رویش دندان‌ها
  • دارای کاور محافظ جهت نگهداری از مسواک
  • جنس سیلیکونی

دیدگاهتان را بنویسید