دانستنی ها

معرفی انواع قنداق نوزاد

انواع قنداق نوزاد

همه مادران می‌دانند نگهداری و مراقبت از نوزادان کاری دشوار است و به مهارت نیاز دارد. یکی از اقداماتی که برای مراقبت از کودک انجام می‌شود، قنداق کردن است و نقش بسیار مهمی در چند ماه اول زندگی او دارد. قنداق نوزاد یک پارچه لطیف است که دور تا دور نوزاد پیچانده می‌شود. این کار از گذشته دور انجام می‌شده است و امروزه نیز اهمیت استفاده از قنداق بر همگان روشن شده است. البته قنداق کردن بچه باید به درستی انجام شود تا کودک نیز احساس راحتی کند و آسیبی به او وارد نشود. برای آن که اطلاعات بیشتری درباره انواع قنداق نوزاد و خرید آن به دست آورید تا انتهای مطلب در کنار بیبی لوکس بمانید.

معرفی قنداق نوزاد

قنداق کردن نوزاد به معنی پیچیدن نوزاد با پارچه، ملحفه و یا پتو است. در گذشته از پارچه‌های مختلفی برای دورپیچ کردن استفاده می‌شد، اما بعد از دهه ۹۰ که اروپا اعلام کرد قنداق کردن بچه کار درستی است و لازم است اجرا شود، پارچه قنداق نوزاد نیز توسط تولیدکنندگان وسایل کودک تولید شد. قنداق کردن موجب بهتر شدن خواب کودک می‌شود و فضایی که که جنین در رحم مادر تجربه کرده است را برای او یادآور می‌شود و نوزاد احساس آرامش و راحتی بیشتری می‌کند و به خوبی می‌خوابد. بنابراین به هر نوع پوشاندن کامل پوست بچه با پتو یا پارچه قنداق کردن می‌گویند.

انواع قنداق نوزاد

معایب قنداق کردن

  • احتمال خفگی نوزاد
  • گرم شدن بیش از حد نوزاد
  • کشیده شدن بیش از حد دست و پای نوزاد

مزایای قنداق کردن نوزاد

فرقی نمی کند از قنداق فرنگی و یا قنداق های سنتی استفاده کنید، چراکه این کار در هر حال مزایای خاصی را برای نوزاد شما به همراه خواهد داشت. به صورت خلاصه، این مزایا را می توان برای استفاده از انواع قنداق برشمرد:

  • بهبود کیفیت و کمیت خواب نوزاد
  • کاهش سطح اضطراب در نوزاد
  • جلوگیری از بیدار شدن ناگهانی کودک از خواب
  • کنترل بیشتر بدن نوزاد و جلوگیری از بروز تکان های ناگهانی که باعث ترسیدن نوزاد می شوند.
  • با استفاده از قنداق دیگر احتیاج به روانداز، پتو، بالشت و … نخواهید داشت. تحقیقات حاکی از وجود رابطه مستقیم استفاده از تمام این موارد و احتمال بروز سندرم مرگ ناگهانی نوزاد هستند.
  • قنداق کردن مانع از آسیب زدن ناگهانی نوزاد به پوست و صورت خود می شود.
  • استفاده از انواع قنداق باعث می شود تا نوزاد در تمام طول شب با حالتی ثابت و به پشت بخوابد. همانطور که بیان شد، این حالت خوابیدن برای نوزادان توصیه می شود.
  • شرایط نوزاد در داخل قنداق برای او دوست داشتنی است، چراکه حس روزهایی را برای او یادآوری می کند که در رحم مادر قرار داشت.
  • هنگام قنداق کردن، دست های نوزاد را در راستای بدن او قرار می دهند. تحقیقات نشان می دهد که عموماً نوزادان در این حالت آرامش زیادی داشته و به راحتی به خواب می روند.
  • قنداق کردن نوزاد برای والدین نیز مزایایی را به همراه خواهد داشت. هرچه نوزاد آرام تر باشد و دفعات کمتری در نیمه شب بیدار شود، والدین نیز آرامش بیشتری خواهند داشت و به راحتی می توانند استراحت کنند.

انواع قنداق نوزاد

همانطور که در بخش پیشین بیان شد، استفاده از انواع قنداق سابقه ای طولانی دارد. بنابراین، قنداق ها نیز همانند تمام محصولات دیگر دستخوش تغییرات و البته پیشرفت هایی شدند. امروزه خبر خوب برای والدین و البته نوزادها آن است که قنداق ها بسیار پیشرفته و کاربردی تر از مدل های اولیه خود شدند و دیگر احتیاجی به استفاده از یک تکه پارچه و محکم پیچیدن آن به دور نوزاد نخواهد بود. امروزه مدل های مختلفی از قنداق کودکان را شاهد هستیم که در انواع طرح ها، مدل ها و رنگ ها عرضه می شوند و پاسخگو نیازهای نوزاد شما هستند. بنابراین، به صورت کلی قنداق ها را به ۳ گروه می توان دسته بندی کرد.

انواع قنداق نوزاد ساده پارچه ای

این قنداق ها در واقع ساده ترین نوع بوده و در واقع یک پارچه مربع شکل هستند. جنس این پارچه ها عموماً بسیار نرم و لطیف انتخاب می شود تا نوزاد احساس راحتی و آرامش بیشتری داشته باشد. استفاده از این قنداق ها به همان روش قدیمی و سنتی است که در بسیاری از بیمارستان ها به والدین آموزش داده می شود.

این نوع دورپیچ بچه یکی از سنتی‌ترین انواع قنداق است که به طور کامل به دور بچه پیچیده می‌شود و نوزاد را در بر می‌گیرد. معمولا از پتو برای قنداق کردن پیچشی استفاده می‌شود و مناسب فصل‌های سرد‌تر سال است. قنداق پیچشی برای در آغوش گرفتن بچه نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد و مادران برای شیر دادن و در آغوش گرفتن نوزاد می‌توانند او را با روش قنداق پیچشی قنداق کنند و سپس در آغوش بگیرند. این روش، در آغوش گرفتن نوزادان زیر یک ماه و ریز‌جثه را آسان‌تر می‌کند. حتی برای قرار دادن نوزاد در کالسکه نیز می‌توان از دورپیچ پیچشی استفاده کرد.

انواع قنداق نوزاد زیپی

نوع دیگری از دورپیچ، قنداق زیپی است که مانند ساک است. در واقع بچه در داخل یک ساک پارچه‌ای قرار می‌گیرد و پس از پیچیدن بچه قنداق به وسیله زیپ بسته می‌شود. برخی از آنها دارای زیپ دو طرفه هستند و فرایند تعویض پوشک را آسان‌تر می‌کنند.

انواع قنداق نوزاد فرنگی

قنداق فرنگی نمونه جدید و پیشرفته تر از قنداق ها است. امروزه استفاده از قنداق فرنگی متداول تر است، چراکه سهولت بیشتری را هم برای والدین و هم برای نوزاد به همراه می آورد. انواع مختلف قنداق چسبی را نیز می توان در این دسته جای داد. این قنداق ها در واقع شبیه به نوعی کیسه خواب هستند. هنگام طراحی قنداق فرنگی،  فضای مخصوص استراحت نوزاد محاسبه و طراحی شده و تنها کافیست نوزاد خود را در داخل آن قرار داده و زیپ‌، دکمه و یا چسب آن را ببندید تا جای او کاملاً محفوظ باشد. اگر قصد خرید اینترنتی قنداق فرنگی را دارید، به جنس این قنداق توجه کنید، برای مثال، خرید قنداق فرنگی نخی برای روزهای گرم تابستانی مناسب است.

زمان مناسب برای قنداق کردن

یکی از سوالاتی که برای والدین پیش ‌می‌آید، مدت زمانی است که نوزاد می‌تواند در قنداق قرار بگیرد. نوزادان تا ۲ یا ۳ ماهگی می‌توانند از دورپیچ بچه استفاده کنند و به محض آن که اولین نشانه‌های غلت زدن او را مشاهده کردید، باید قنداق کردن را کنار بگذارید. هنگامی که بچه شروع به حرکت می‌کند و دست و پای خود را آزادانه و ارادی حرکت می‌دهد بیان می‌کند که زمان دورپیچ کردن او به پایان رسیده است.

شیر دادن در قنداق

به والدین توصیه می‌شود از شیر دادن به نوزاد وقتی که در قنداق است اجتناب کنند. نوزاد در هنگام شیر خوردن دست‌های خود را حرکت می‌دهد تا سینه را پیدا کند، بنابراین اگر نتواند دست خود را تکان دهد نمی‌تواند به خوبی و به طور کامل تغذیه کند. همچنین شیر خوردن کودک باعث گرم شدن بدنش می‌شود و در صورتی که در قنداق قرار بگیرد بیش از حد توانش گرم شده و گرمازده می‌شود. قنداق کردن بچه بیشتر به زمان خواب کودک برمی‌گردد و نوزاد برای خوابیدن باید قنداق شود.

انواع قنداق نوزاد

قنداق نوزاد باید به صورت درست و حرفه‌ای انجام شود. البته این کار اصلا پیچیده نیست و اگر یک بار آن را انجام دهید و به نکات آن توجه کنید، می‌توانید هر بار به راحتی نوزاد خود را قنداق کنید. روش قنداق کردن نوزاد در ادامه بیان شده است.

ابتدا پتو یا قنداق کودک را روی سطح صاف قرار دهید. باید پتو را به شکل لوزی بگذارید، یعنی لبه آن به سمت بالا قرار بگیرد. سپس لبه بالا را بین ۱۰ تا ۱۵ سانتی‌متر، بسته به اندازه بچه و قنداق، به سمت لبه پایین تا کنید. نوزاد را روی پتو قرار دهید، به شکلی که سر نوزاد در قسمت تا شده قرار بگیرد و بدن او به طور کامل روی قنداق قرار گیرد.

دستان نوزاد را صاف کنید و در کنار بدنش قرار دهید. این کار را محکم انجام ندهید و به نحوی دست او را کنار بدنش بگذارید که احساس راحتی کند. حال یک سمت پتو را روی دست و سینه نوزاد بکشید و به سمت دیگر او ببرید. در این مرحله یک دست بچه پوشانده شده و دست دیگر او آزاد است. حال قسمت پایین پتو را بالا آورده و زیر تای اول محکم کنید. دست دیگر بچه را صاف کرده و پتو را روی آن بکشید و به سمت مخالف ببرید. کار با قنداق‌های آماده مانند قنداق سوئیسی و قنداق فرنگی بسیار راحت‌تر است و با چسب یا زیپ به راحتی بسته می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید