دانستنی ها

نحوه مراقبت از پوست نوزادن

نحوه مراقبت از پوست نوزادن

نحوه مراقبت از پوست نوزادن : پوست نوزادان همچون برگ گل است؛ بی‌نقص، لطیف و خوش‌بافت. البته در عین‌حال هم بسیار پوست حساسی دارند و مستعد درگیرشدن با انواع و اقسام مشکلات پوستی مربوط به سن و سال خودشان هستند. برای همین هر مادری باید درباره اصول مراقبت از پوست نوزاد اطلاعات خوبی داشته باشد.

میزان و شیوه استحمام و فاصله بین نوبت‌های مختلف آن، شناخت محصولات مناسب پوست کودک، آشنایی با واکنش‌های پوستی و مواد حساسیت‌زا، تنها بخشی از این اصول هستند که در ادامه این مطلب از مجله پزشکی و سلامت دکتردکتر قصد داریم تا درباره آنها بگوییم. اگر شما هم به دنبال کسب اطلاع از این موارد هستید، در ادامه با بیبی لوکس همراه باشید.

چرا پوست نوزاد به مراقبت خاص نیاز دارد؟

نوزاد انسان در زمان تولد با پوستی چروکیده پا به این دنیا می‌گذارد. ظاهری که ما آن را با نام پوست چروک می‌شناسیم، پوششی محافظی به نام ورنیکس است که البته در هفته‌های اولیه کاملا از بین می‌رود. علاوه‌برآن پوست نوزاد، بسیار نازک‌تر و کم موتر است و رطوبت بسیار بیشتری نسبت به پوست انسان در سنین بالاتر دارد.

اما در مقابل، نوازدان سیستم ایمنی ضعیفی دارند و در اثر هرگونه تحریک و عفونتی، جواب شدیدتری به محیط می‌دهند. البته نکته مهم دیگری هم وجود دارد؛ پوست نوزاد از دوران جنینی تا زمان تولد همچنان در حالت تکامل است. برای درک آسان‌تر، خوب است بدانید که ضخامت لایه مزودرم پوست نوزادان، ۶۰ درصد از یک انسان بالغ کمتر است. همین عوامل باعث می شود که پوست نوزادان مراقبت اصولی بطلبد.

بایدها و نبایدهای نحوه مراقبت از پوست نوزادن

پوست نوزاد بسیار حساس و لطیف است و مانند سایر ارگان‌های بدن نوزاد هنوز به طور کامل با شرایط محیط خارج از رحم وفق پیدا نکرده است. پوست نوزاد مستعد عفونت و بثورات جلدی است از اینرو باید در مورد هر آنچه که با پوست نوزاد سر و کار دارد حساس بود. اولین مسئله انتخاب لباس مناسب برای نوزادان است. تا جایی که امکان دارد لباس‌های نخی و الیاف طبیعی برای نوزاد تهیه کنید.

لباس نو را قبل از استفاده حتماً یکبار بشویید. مراقب باشید تا لیبل و تگ‌های روی لباس را به دقت جدا کنید. از پوشاندن لباس‌های بسیار تنگ به نوزاد خودداری کنید. برای شست‌وشو لباس نوزاد از مواد شوینده مرغوب استفاده کنید و هرگز لباس نوزاد را با لباس سایر افراد خانواده در ماشین لباس‌شویی نریزید. حتی توصیه می‌شود برای شست‌وشو لباس نوزاد در ماشین لباس‌شویی حتماً ماشین لباس‌شویی را ضدعفونی کنید. اگر لباس نوزاد آغشته به مدفوع است هرگز این لباس را با سایر لباس‌های نوزاد در ماشین لباس‌شویی قرار ندهید. ابتدا آثار مدفدع را از لباس پاک کنید و لباس را آبکشی نمایید سپس برای برطرف شدن لکه، لباس را داخل ماشین لباس‌شویی قرار دهید.

نحوه مراقبت از پوست نوزادن

از تماس اطرافیان به خصوص افراد غریبه با پوست نوزاد جلوگیری کنید. در مکان‌های شلوغ مراقب تماس پوست نوزاد با اجسام اطراف باشید. در موقع در آغوش کشیدن نوزاد حتماً از تمیزی لباس خود مطمئن شوید. هرگز زمانی که از بیرون به منزل می‌آیید و یا لباس کار بر تن دارید نوزاد را در آغوش نگیرید. اجسام و وسایل نوزاد را به طور مرتب، تمیز و ضدعفونی کنید. همواره لباس تمیز تن نوزاد کنید و ملافه و پتو نوزاد را مرتباً بشویید.

در شست‌وشوی ملافه و لباس از مواد شوینده و ضدعفونی‌کننده‌ زیاد استفاده نکنید و آبکشی لباس و ملافه نوزاد را با وسواس فراوان انجام دهید. اگر از ماشین لباس‌شویی برای شست‌وشو استفاده می‌کنید حتماً از گزینه آبکشی اضافه برای البسه و ملزومات مراقبت از نوزاد استفاده کنید تا مطمئن باشید اثری از مواد شوینده روی لباس نوزاد نیست.

تا ۶ ماهه اول تولد، نوزاد را در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید. بهتر است همواره از لباس‌های آستین‌دار و شلوار برای پوشاندن پوست نوزاد استفاده کنید.

اما سوال مهم این است بهترین روتین پوستی برای کودکان کدام است؟ چه محصولات بهداشتی و مراقبتی را باید به طور مداوم برای کودکان استفاده کنیم؟ از مصرف چه موادی روی پوست کودکان اجتناب کرد؟

  • ضد آفتاب یک روتین پوستی مناسب برای کودکان بالا شش ماه است که از پوست آن‌ها در برابر آفتاب محافظت می‌کند. همچنین می‌توانید از پماد زینک اکساید روی پوست آن‌ها استفاده کنید.
  • از محصولات مراقبتی بی رنگ، بدون بو، بدون سولفات، پارابن و فتالان برای شستشو و مرطوب کردن پوست آن‌ها استفاده کنید.
  • حمام کردن نوزادان را بیشتر از پنج دقیق طول ندهید.
  • بعد از حمام قبل از خشک شدن کامل پوست از لوسیون مخصوص کودکان روی پوست آن‌ها استفاده کنید.
  • ماساژ کودک را با روغن‌های طبیعی امتحان کنید چرا که باعث آرامش و رفع مشکلات پوستی در آن‌ها می‌شود.
  • پوست کودک را همواره تمیز، خشک و خنک نگهدارید.

مراقبت از پوست نوزادن – در انتخاب محصولات بهداشتی و شوینده حساس باشید

نحوه مراقبت از پوست نوزادن – همیشه در انتخاب محصولات شوینده و بهداشتی به علامت استاندارد و سیب سلامت محصولات و نشان‌های مربوط به سلامت و ایمنی محصول دقت کنید. گاهی برخی محصولات بسته‌بندی جذابی دارند اما محصول باکیفیت و ایمنی نیستند. لیبل مواد تشکیل‌دهنده محصول را با دقت و وسواس بررسی کنید. محصولات برندهای مختلف را از حیث مواد تشکیل‌دهنده به دقت ارزیابی کنید.

فراموش نکنید پوست نوزاد بسیار حساس است اگر محوصلات یک برند روی پوست نوزاد اثر منفی داشت خرید از آن برند را متوقف کنید و برند دیگری را امتحان کنید. معمولاً برندهای معتبر هرگز برای پوست نوزاد ایجاد حساسیت و بثورات جلدی نمی‌کنند و در تهیه آن‌ها از مواد مرغوب استفاده می‌شود.

در ادامه برخی محصولات بهداشتی مربوط به نوزدان را با هم بررسی می‌کنیم تا شما والدین محترم در انتخاب این محصولات هوشیارتر عمل کنید. به طور کلی وجود مواد شیمیایی در محصولات بهداشتی بزرگترین چالش استفاده از این محصولات است. تماس مواد شیمیایی با پوست موجب درماتیت پوستی و واکنش‌های آلرژیک در نوزادان می‌شود. بهتر است به هنگام خرید محصولات بهداشتی به نکات زیر توجه داشته باشید:

نحوه مراقبت از پوست نوزادن

محصولات فاقد پاربن:

پارابن‌ها مواد شیمیایی هستند که به عنوان نگهدارنده در شامپو بدن و سر، شوینده‌ها و مواد پاک‌کننده وجود دارند. پارابن‌ها موجب تحریک پوست و بروز واکنش‌های آلرژیک در نوزادان می‌شوند.

محصولات فاقد فرمالدئید:

فرمالدئید نیز یک ماده شیمیایی که اساساً برای جلوگیری از رشد باکتری‌ها در مواد شوینده به کار گرفته می‌شود اما این ماده می‌تواند منجر به بروز آلرژی و تحریک پوست نوزاد شود. همچنین فرمالدئید برای سیستم ایمنی نیز مضر است.

محصولات فاقد سولفات:

اگر لیبل تکشیل‌دهنده مواد روی شوینده‌ها را مطالعه کرده باشید حتماً با ترکیب سدیم لورت سولفات یا سدیم لوریل سولفات مواجه شدید. ترکیبات سولفات می‌تواند باعث تحریک ریه، چشم و پوست نوزاد شود. ترکیبات سولفات بسیار قوی هستند و مصرف آن‌ها ممکن است چربی‌های طبیعی پوست نوزاد را نیز از بین ببرد. از بین رفتن چربی پوست موجب خشکی پوست می‌شود و همچنین عملکرد سد دفاعی پوست در برابر میکروب و باکتری را مختل می‌کند.

محصولات فاقد عطر و بو:

این که نوزاد بوی خوش و مطبوع داشته باشند برای همه والدین جذاب است اما فراموش نکنید عطرها می‌توانند باعث بروز حساسیت‌های آلرژیک، مشکلات تنفسی و درماتیت پوستی شوند. در انتخاب محصولات آروماتیک برای نوزادان بسیار حساس باشید.

با توجه به اینکه رنگ‌ها به دنیای اطراف ما زیبایی می‌بخشند بسیاری از والدین در انتخاب محصولات شوینده به سراغ محصولاتی می‌روند که رنگارنگ‌تر هستند. متاسفانه رنگ‌های به کار رفته در محصولات بهداشتی عموماً شیمیایی و مضر هستند. این رنگ‌ها عموماً حاوی سرب هستند که بشدت برای نوزاد خطرناک است. این مواد شیمیایی نیز می‌توانند سلامت پوست نوزاد را به مخاطره بیاندازند.

در صورت مراقبت نکردن درست چه بیماری‌هایی برای پوست نوزاد ایجاد می‌شود؟

متاسفانه با مراقبت نکردن درست از پوست نوزاد، دلبندتان را در معرض ابتلا به بیماری‌هایی همچون کلاه گهواره (بیماری پوستی رایج در میان نوزادان ناشی از تجمع چربی، پوسته و سلول‌های پوستی)، بثورات پوشک، اکنه نوزادی، میلیا، زردی یا یرقان، اگزما نوزادان، همانژیوم (Hemangioma)، خال ‌لکه شرابی (nevus flammeus)، درمال ملانوسیتوز مادرزادی (Congenital dermal melanocytosis)، بثورات حرارتی (عرق سوز شدن)، روزئولا (دانه‌های پوستی قرمز-صورتی روی کمر، گردن و بازوها)، اریتما توکسیکوم و درماتیت تماسی قرار خواهید داد.

چه کارهایی باعث ایجاد مشکل در پوست نوزاد می‌شود؟

استفاده از مواد شستشوی سنگین و عطری و البته غیر مناسب، استفاده از روغن‌ها و محصولات غیر مرتبط با پوست کودک، پوشاندن لباس با الیاف مصنوعی و پلاستیکی، پوشاندن لباس کثیف به او، عدم توجه به اصول شستشوی لباس نوزاد و مواردی از این دست باعث ایجاد مشکل در پوست نوزاد می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید