دانستنی ها

نکات ایمنی ظرف غذای کودک

نکات ایمنی ظرف غذای کودک

نکات ایمنی ظرف غذای کودک : وقتی کودک شما برای اولین بار خوردن تکه های موز با دستانش را تجربه می کند، یا اینکه دائما با ظرف اسپاگتی بازی می کند، اما نمی تواند آن را بخورد، به تدریج لزوم استفاده از ظرف غذای کودک را حس می کنید. همانطور که می دانید مهارت کودک در غذا خوردن با گذشت زمان پیشرفت می کند و توانایی فرزند شما در آب خوردن با لیوان و حتی دست گرفتن قاشق نیز به تدریج بهبود می یابد. با آگاهی از این موضوعات شما باید ظروفی برای کودک خود تهیه کنید که در هریک از مراحل پیشرفت به فرزند شما کمک می کند. در ادامه با بیبی لوکس همراه باشید تا نکات ایمنی ظرف غذای کودک که در هنگام خرید باید به آن توجه کنید را باهم بررسی کنیم.

ظرف غذای نوزاد و کودک

کودک شما در سن ۴ تا ۶ ماهگی شروع به خوردن غذاهای جامد می‌کند و به عنوان یکی از وسایل غذادهی به کودکان شیرخوار باید ظروف مناسبی برایش تهیه کنید. اولین نکته‌ای که در هنگام خرید ظرف غذای کودک باید به آن توجه کنید، جنس، دوام، راحتی و ایمن بودن ظرف غذا است. بهتر است ظرف غذایی روشن تهیه کنید تا غذا را در خود به خوبی نشان دهد.

همچنین قابلیت ایمن بودن در ماشین ظرف شویی را داشته باشد. بهتر است ظرف غذایی که برای کودک خود می‌خرید دارای کاسه، بشقاب، قاشق، کارد و چنگال مخصوص کودکان باشد. یکی از نکاتی که باید در هنگام ظرف غذا به آن توجه کنید جنس آن است تا اگر کودک شما آن را انداخت، نشکند و به کسی آسیب نزند. ظروف و قاشق و چنگال پلاستیکی برای کودک بسیار مناسب هستند. البته می‌توانید ظروف از جنس استیل ضد زنگ، سیلیکون، بامیو و شیشه هم تهیه کنید.

مهم‌ترین ویژگی ظرف غذای کودک

وقتی نوبت به خرید ظرف برای غذاخوردن فرزند دلبندتان می‌رسد، باید نکاتی را در نظر بگیرید تا مطمئن شوید که ظروف مناسب را برای فرزند خود انتخاب می کنید. بگذارید کودک، ظرف غذایش را خودش انتخاب کند. این فرصت به او کمک می‌کند که احساس مشارکت بیشتری در تجربه غذا خوردن داشته باشد. با یک ظرف ساده شروع کنید. با بزرگتر شدن کودک، می‌توانید ظرف‌های پیچیده‌تری را برای او بخرید. در نهایت پیشنهاد می‌کنیم، صبور باشید و کمی حوصله به خرج دهید. زیرا ممکن است کمی طول بکشد تا کودک به خوردن در ظرف جدید عادت کند.

در هنگام خرید ظرف غذای کودک، چند ویژگی کلیدی و مهم را باید در نظر بگیرید:

  • جنس: به‌دنبال ظروفی باشید که از مواد ایمن و غیرسمی ساخته شده‌اند. گزینه‌های محبوب عبارتند از سیلیکون، پلاستیک بدون BPA، بامبو و استیل ضد زنگ. همچنین مزایا و معایب هر ماده مانند دوام، سهولت تمیز کردن و سازگاری با محیط‌زیست را در نظر بگیرید.
  • اندازه و شکل: ظروفی را انتخاب کنید که برای سن و مرحله رشد کودک شما مناسب باشد. کاسه‌های کوچکتر و کم‌عمق برای سرو پوره‌ها و غذاهای نرم ایده‌آل هستند، در حالی‌که بشقاب‌های بزرگتر با بخش‌های تقسیم‌شده برای فینگرفود و تمرین غذا خوردن توسط خود کودک، بهتر هستند.
  • ثبات: ظرف غذایی که دارای پایه مکنده است را در نظر بگیرید تا از واژگون یا پرتاب شدن آسان آن توسط کودک جلوگیری کنید. این پایه‌ها به کاهش آشفتگی و بی‌‌نظمی در طول وعده‌غذایی کودک کمک می‌کنند.
  • قابلیت شستشو: به‌دنبال ظروفی باشید که قابل‌شستشو در ماشین ظرفشویی باشند یا به‌راحتی با دست شسته شوند. از ظروف دارای طرح‌های پیچیده یا شکاف‌هایی که می‌توانند غذا را به دام بیندازند و تمیز کردن آن را دشوار کنند، خودداری کنید.
  • ایمنی: ویژگی‌هایی مانند لبه‌های گرد و دستگیره‌های بدون لغزش ظروف را بررسی کنید تا از ایمنی کودک در هنگام غذاخوردن مطمئن باشید.
  • جذابیت: ظروف با طرح‌های رنگارنگ یا اشکال سرگرم‌کننده را انتخاب کنید تا غذاخوردن برای کودک شما لذت‌بخش‌تر شود و او را به غذاهای مختلف علاقه‌مند کند.

به یاد داشته باشید، هر کودکی متفاوت است. بنابراین هنگام خرید ظرف غذای نوزاد، نیازهای او را در نظر بگیرید و از امتحان گزینه‌های مختلف نترسید تا بتوانید بهترین گزینه را برای کودکتان پیدا کنید.

نکات ایمنی ظرف غذای کودک

انواع قابلمه و جنس های موجود در بازار

در خریدهای سیسمونی اصولا سرویس های پخت غذایی با جنسهای لعابی، تفلون، چدن، سرامیک چدن، استیل و …. با گستره خیلی بزرگی از قیمت وجود دارد.

قابلمه های لعابی:

لعابی ها که نسبت به بقیه قیمت کمتری دارند بی شک به مرور زمان لعابش ترک دار میشود و یا با کوچکترین ضربه ای تکه های داخلی یا خارجی جدا میشود. و قابل استفاده نیست. بنابراین علی رغم تنوع رنگ و طرح های زیبایش توصیه نمیشود.

قابلمه های تفلون و چدن:

بین تفلون و چدن ها خب طبعا اگر چدن با کیفیتی باشد و مخصوصا قابلمه های با روکش سرامیک از کیفیت بالاتر و خب قیمت گاها خیلی بالایی برخوردار است. تنوع چدن بازار آنقدر زیاد است که تشخیص اصل از فرع اصلا کار راحتی نیست. برندهای چیبی موجود در بازار راه را برای تشخیص درست و قضاوت عادلانه سخت کرده است.

قابلمه های استیل:

اما در مورد استیلها، زمانی که خودم با مدتها سرچ اقدام به خرید کردم استیل را به دو دلیل انتخاب کردم. این مطلب بیش از همه توجهم را جلب کرد که ظروف استیل به دلیل نداشتن لایه محافظ برای نچسبیدن غذا حداقل مواد شیمیایی ورودی به غذا را دارد و این برای من مهمترین مسئله بود. دوم اینکه استیل به خوبی با مواد شوینده تمیز میشود و بر خلاف لایه داخلی تفلون و چدن و سرامیک براحتی براق شدن و تمیز شدن داخل قابلمه مشخص میشود. ضخامت قسمت کفی قابلمه استیل باعث میشود وقتی حجم کم غذای کودک طبخ میشود دیرتر ته بگیرد.

قابلمه های پیرکس و شیشه:

بارها خوانده بودم سالم ترین ظروف پخت غذا، ظروف شیشه ای هستند. به همین دلیل گاهی سراغ ظروف پیرکس میرفتم. حسنش استفاده از ظرفی بود که هیچ ماده شیمیایی نداشت و بزرگترین ایرادش این بود که خیلی سریع غذا ته میگرفت حتی برای پختن یک فرنی ساده یا باید با صرف زمان چند برابری ظرف پیرکس را روی شعله پخش کن قرار داد و یا هم فرنی ته گرفته نصیب کودک شود.

ست غذاخوری تمام سیلیکون نه تکه طرح سنجاب

نکات ایمنی ظرف غذای کودک که هنگام خرید باید به آن توجه کرد

استفاده از BPA  یا بیسفنول ای که یکی از مواد اولیه استفاده شده در تهیه پلاستیک برای سخت تر و شفاف ساختن وسایل پلاستیکی بوده، از سال ۲۰۱۲ و هنگامی که تاثیر مختل کننده آن بر عملکرد غدد درون ریز انسان مشخص شد، در ساخت ظرف غذای کودک منع شد.

اکثر ظروف پلاستیکی مخصوص نوزادان و کودکان موجود در بازار دارای برچسب BPA-Free یا فاقد BPA می باشند.

بعضی از متخصصان هنوز هم نگران مواد شیمیایی موجود در ظروف پلاستیکی هستند و در این خصوص به والدین هشدار می دهند.

متخصصان عمدتا تاکید دارند که نباید ظروف غذای پلاستیکی را داخل مایکروویو و یا ماشین ظرفشویی قرار داد.

والدین عمدتا ترجیح می دهند ظرف غذای کودک خود را با دقت بسیار انتخاب کنند. امیدواریم راهنمایی های ارائه شده در این مقاله بتواند به شما کمک کند تا بهترین ظروف را برای فرزند خود بخرید.

انواع فرآورده‌هایی که ممکن است BPA داشته باشند:

  • شیشه شیر نوزادان
  • قوطی شیر خشک نوزادان
  • لیوان‌های پلاستیکی کودک
  • بشقاب‌ها، لوازم آشپزخانه و سایر فرآورده‌های غذاخوری
  • اسباب بازی‌ها
  • غذاهای کنسروی
  • بطری‌های آب
  • ظروف نگهداری غذا‌ها (ظروف پلاستیکی)

نکات ایمنی ظرف غذای کودک

سلامت مواد غذایی در ظرف غذای کودک

نکات ایمنی ظرف غذای کودک  – غذایی که داخل ظرف غذای نوزاد آماده می‌کنید ممکن است چندین ساعت داخل این ظرف باقی بماند، از این رو باید به این نکته توجه داشته باشید که ظرف غذای نوزاد و کودک خنک بماند. برای حفظ سلامت مواد غذایی به این نکات توجه داشته باشید:

  • اگر قرار است غذای نوزاد بیشتر از سه ساعت خارج از یخچال باقی بماند بهتر است ظرف غذایی را استفاده کنید که داخل آن لایه عایقی دارد و در نتیجه می‌تواند غذا را خنک‌تر نگه دارد.
  •  در بعضی از ظروف غذای کودک امکان قرار دادن ظرف آب هم وجود دارد. می‌توانید داخل ظرف آب را با یخ پرکرده و در داخل ظرف غذای کودک قرار دهید. در نتیجه آب خنک مواد غذایی را تا مدت زمان بیشتری خنک نگه می‌دارد و از فساد مواد غذایی کودک پیشگیری می‌شود.
  • هنگام آماده سازی غذای کودک به نکات بهداشتی توجه داشته باشید و مراقب باشید عوامل بیماری‌زا و آلودگی‌ها به ظرف غذای کودک منتقل نشود.
  • غذای کودک را از شب قبل آماده کرده و ظرف غذای نوزاد را داخل یخچال یا فریزر قرار دهید.
  • مواد غذایی فاسدشدنی مانند لبنیات، تخم مرغ، گوشت و مرغ و … باید در جای خشک و خنک نگه داری شده و سه ساعت بعد از بیرون ماندن از یخچال حتماً مصرف شوند.

سخن پایانی `

انتخاب ظرف غذای کودک ممکن است یک کار چالش‌برانگیز باشد، زیرا عوامل زیادی وجود دارد که باید در نظر گرفته شوند. برخی از این عوامل شامل اندازه، شکل، رنگ، جنس و طراحی ظروف است. در این مقاله تلاش کردیم تا یک راهنمای جامع برای انتخاب بهترین ظروف کودکان ارائه دهیم. هنگام انتخاب ظرف غذا برای کودک، ایمنی باید در اولویت باشد، بنابراین به‌دنبال ظروف ساخته‌شده از مواد غیرسمی مانند پلاستیک بدون BPA، سیلیکون یا بامبو باشید. دوام نیز بسیار مهم است، زیرا کودکان معمولا پرجنب‌وجوش هستند و ممکن است به‌طور تصادفی ظرف خود را بیاندازند. بنابراین ظروفی را انتخاب کنید که نشکن هستند و خطری برای کودک ندارند.

دیدگاهتان را بنویسید