دانستنی ها

واکر یا روروک کدام را انتخاب کنیم؟

واکر یا روروک

والدین همیشه به دنبال بهترین راه‌ها برای کمک به رشد و نمو کودک خود هستند. یکی از رایج‌ترین انتخاب‌هایی که والدین با آن روبرو می‌شوند، انتخاب از بین واکر یا روروک کودک است. این دو لوازم جانبی مراقبت از کودک برای کمک به نوزادان در نشستن، ایستادن، حرکت و بازی طراحی شده‌اند، اما مزایا و معایبی نیز دارند. در این مقاله، ما به مزایا و معایب هر دو گزینه می‌پردازیم و در مورد تأثیر آنها بر رشد و سلامت کودکان بحث خواهیم کرد. همچنین خواهیم دید که چگونه والدین می‌توانند در مورد بهترین انتخاب از بین واکر یا روروک کودک برای فرزند خود و نحوه استفاده ایمن از این لوازم جانبی تصمیم بگیرند. در نهایت، نقش والدین در این تصمیم و پیش‌بینی اثرات بلندمدت استفاده از واکر یا روروک کودک را مورد بحث قرار خواهیم داد. با بیبی لوکس همراه باشید.

واکر کودک چه وسیله ای است؟

واکرها اسباب بازی های آموزشی جذاب و ایمن با طراحی خاص و مخصوص کودکان نوپا هستند که مانند عصا کمک میکند تا کودکان نوپا با تکیه بر آن ها و کاهش فشار به پاهای خود قدم بزند و مجذوب راه رفتن خود شود. به این ترتیب راه رفتن آسانتر شده و خطر ناشی از افتادن کاهش می یابد.

واکرها از جنس های مختلفی مثل چوب، پلاستیک و فلز ساخته می شوند. کودک در حین استفاده از واکر آزادی عمل داشته، مجبور نیست در یک محیط کوچک مانند روروئک زندانی باشد میتواند به تنهایی هر زمان که خسته شد واکر خود را کنار گذاشته و به بازی دیگری مشغول شود. واکر مناسب کودک را تشویق می کند تا بیشتر تمرین راه رفتن کند و زودتر و بهتر مهارت راه رفتن را کسب کند.

انواع واکرها

واکرها در انواع، شکل ها و مدل های مختلفی ساخته شده اند. وجه مشترک آنها سه یا چهار چرخ است که همراه با یک دسته که تکیه گاه کودک می شود، کارکرد اصلی واکر را شکل می دهند.

واکرها از جنس های مختلفی مثل چوب، پلاستیک و فلز ساخته می شوند. افزودن کارکردهای سرگرم کننده جانبی در بسیاری از واکرها مورد توجه تولید کنندگان قرار گرفته است تا جذابیت واکر را برای استفاده در سنین پایین تر و بالاتر افزایش دهند.

در مدل های ساده تر و عمدتا چوبی سعی شده تا از اشکال اشیاء دیگر مثل خودروها و سایر اشکال برای جذاب کردن واکر استفاده کنند و فضایی برای قراردادن اسباب بازیهای دیگر (مثل جعبه اسباب بازیها) در آنها تعبیه شده است.

در برخی مدلها نیز از اسباب بازیهای موزیکال و فکری به عنوان کارکرد جانبی استفاده شده و یا همزمان نقش چهارچرخه کودک نیز برای استفاده در سنین بالاتر در برخی واکرها پیش بینی شده است.

تفاوت روروک و واکر

این دو وسیله هردو برای کمک به راه رفتن کودک است اما باید گفت که از نظر ساختاری کاملا باهم متفاوت اند.

روروک:در روروک کودک درون صندلی پارچه ای قرار میگیرد و با پا زدن میتواند حرکت کند.

واکر:واکر کودک همانند یک عصا از افتادن کودک جلوگیری میکند کودک با گرفتن آن میتواند قدم بردارد و هرموقع که خسته شد بشیند.

واکر انواع مختلفی دارد:

واکر یا روروک

مزایا و معایب روروک کودک در مقایسه با واکر

واکر کودک برای کمک به کودکان در یادگیری راه رفتن طراحی شده است. این شامل یک قاب روی چرخ است که به کودک اجازه می‌دهد در حالی که حمایت می‌شود به اطراف حرکت کند. با این حال، استفاده از واکر نوزاد با افزایش صدمات در نوزادان همراه بوده است، زیرا آنها می‌توانند سریعتر حرکت کنند و خود را به اشیاء خطرناک برسانند.

در مقایسه با واکر مخصوص کودکان، روروئک کودک وجود دارد که شبیه به یک صندلی پارچه‌ای است و کودک می‌تواند در آن بنشیند و حرکت کند. این وسیله برخلاف واکر کودک اجازه حرکت آزادانه روی پاهای خود را به کودک نمی‌دهد، اما می‌تواند در حین بازی برای کودکان ۱ تا ۵ سال، سرگرمی و حمایت راحتی برای کودک فراهم کند.

مزایا و معایب روروک

باید بدانید که استفاده بیش از حد از هر وسیله‌ای مفید نخواهد بود و در هنگام استفاده از آن وسیله باید تعادل حفظ شود. حال به مزایا و معایب روروک می‌پردازیم.

مزایای استفاده از روروک بچه

  • با خرید روروک حس کنجکاوی را در کودکان بیدار می‌کنید و آنها را به شناخت اطراف خود تشویق می‌کنید.
  • روروک اشتیاق کودکان برای راه رفتن را بیشتر می‌کند.
  • روروک‌ها با داشتن موسیقی، چراغ و گاه اسباب بازی می‌توانند کودکان را سرگرم کنند.

مضرات استفاده از روروک بچه

  • مهمترین مشکلی که روروک ایجاد می‌کند این است که، اغلب پاهای کودک به زمین نمی‌رسد و کودک مجبور است بر روی پنجه راه برود و این مشکلاتی را برای کمر کودک به همراه دارد.
  • دسترسی کودک به وسایل با نشستن در روروک راحت تر می‌شود و او میتواند به راحتی به خود آسیب بزند.
  • راستایی در مفاصل را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
  • طبق تحقیقاتی که در سال ۲۰۰۲ شده است، روروک کودکان را تنبل کرده و در راه رفتن آنها تاخیر ایجاد می‌کند.
  • روروک به کودک این امکان را می‌دهد که سریع تر از حد طبیعی حرکت کند و به خود آسیب بزند.
  • کودکانی که از روروک استفاده می‌کنند نسبت به سایر کودکان کمتر بر روی زمین تجسس می‌کنند و قوه و میدان بینایی‌شان کمتر گسترش میابد.
  • با وجود اینکه هیچ تحقیقی این موضوع را اثبات نکرده است، اما بسیاری از عموم بر این باورند که روروک باعث ایجاد پاهای پرانتزی در کودکان می‌شود.

حال اگر با وجود تمام این عوارض می‌خواهید در سیسمونی برای کودک خود روروک تهیه کنید در نظر داشته باشید که استفاده بیش از ۳۰ دقیقه از روروک در روز برای کودک مضر است و بر الگوی یادگیری آن تاثیر منفی می‌گذارد.

نکات مهم هنگام انتخاب بهترین واکر یا روروک

داشتن نشیمنگاه:

اولین نکته برای خرید این محصول،نشیمن نرم و راحت برای کودک دلبندتان است تا کودک بتواند بنشیند و خستگی خود را از بین ببرد و با اشتیاق بیشتری سعی کند روی پاهایش راه برود.

جنس محصول:

والدین گرامی حتما باید به این نکته توجه کنید که جنس محصول انتخابی شما فاقد مواد مضر و شیمیایی باشد،از آنجایی که پوست و سلامتی نوزاد بسیار حائز اهمیت است باید به این نکته توجه بسیاری شود.

قابلیت تنظیم ارتفاع:

با توجه به اینکه قد کودک پیوسته در حال رشد است ممکن است قد او از سایز مناسب روروئکی که تهیه کرده اید عبور کند،پس بهتر است محصولی را انتخاب کنید که قابلیت تنظیم ارتفاع داشته باشد.

چگونه بهترین استفاده را از واکر یا روروک کودک برای حفظ سلامت کودک خود داشته باشید؟

استفاده از واکر و روروک کودک به منظور کمک به بچه در یادگیری راه رفتن و استقلال حرکتی می‌باشد. در زیر، نکاتی که باید در نحوه صحیح استفاده از روروئک کودک و واکر دقت کنید را برای شما توضیح خواهیم داد:

نظارت

هنگام استفاده از واکر یا روروئک کودک، ضروری است که همیشه بر کودک خود نظارت دقیق داشته باشید. هرگز کودک خود را بدون نظارت رها نکنید زیرا می‌تواند به سرعت حرکت کند و به مکان‌های خطرناک برسد.

واکر یا روروک

استفاده بر روی سطوح ایمن

مطمئن شوید که کودک شما از واکر یا روروئک کودک روی سطح صاف و ایمن استفاده می‌کند. از مناطق دارای پله، شیب تند، استخر یا سایر خطرات احتمالی خودداری کنید.

تنظیم ارتفاع

مطمئن شوید که قد واکر یا روروک کودک را با توجه به قد کودکتان به درستی تنظیم کنید. مطمئن شوید که او می‌تواند به راحتی و به طور پیوسته با پاهایش زمین را لمس کند.

محدودیت های زمانی

زمانی را که فرزندتان در واکر یا روروئک می‌گذراند، محدود کنید. استفاده بیش از حد ممکن است بر رشد حرکتی طبیعی تأثیر بگذارد و یادگیری راه رفتن مستقل را به تأخیر بیندازد.

امنیت خانه

قبل از اینکه به کودک خود اجازه دهید از واکر یا روروک استفاده کند، مطمئن شوید که خانه شما ایمن است. اشیاء تیز یا خطرناک را دور نگه دارید، دسترسی به مناطق خطرناک را مسدود کنید و پریزهای برق را ایمن کنید.

افزایش فعالیت بدنی مستقل کودک

واکر یا روروئک کودک نباید جایگزینی برای یادگیری چهار دست و پا راه رفتن نوزاد و راه رفتن مستقل در نظر گرفته شود. با فراهم کردن فرصت‌هایی برای ایستادن و برداشتن گام‌های بدون واکر یا روروک، کودک خود را تشویق کنید تا مهارت‌های راه رفتن خود را به طور طبیعی توسعه دهد.

مشورت با یک متخصص مراقبت های بهداشتی برای انتخاب از بین واکر یا روروک

اگر در مورد استفاده از واکر یا روروک تا قبل از سن راه رفتن کودک نگرانی دارید، توصیه می‌شود با یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی واجد شرایط مانند یک متخصص اطفال یا متخصص رشد کودک مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید