دانستنی ها

ویژگی پتو نوزاد که هنگام خرید باید به آن توجه کنیم

ویژگی پتو نوزاد

ویژگی پتو نوزاد که هنگام خرید باید به آن توجه کنیم : یکی از وسایل ضروری سیسمونی نوزاد، پتو است که نقش مهمی در راحتی و حفظ سلامتی کودک دارد. از پتوهای نوزاد می‌توان در گهواره، محیط بیرون یا در طول سفرهای مختلف استفاده کرد، بنابراین خرید پتو کودک یکی از کارهای مهمی است که قبل از به دنیا آمدن نوزاد باید انجام دهید. از آنجایی که پوست کودکان بسیار حساس است، شما به‌عنوان والدین باید پتوهایی را انتخاب کنید که از مواد نرم و طبیعی تهیه‌ شده باشند تا به پوست نوزادان آسیبی وارد نشود.

این موضوع را در نظر داشته باشید که پتوهای باکیفیت، حتی پس از چندین بار شستن، کیفیت و نرمی خود را حفظ می‌کنند. بنابراین، شما هنگام خرید علاوه‌بر قیمت پتو نوزاد، کیفیت و جنس محصول را نیز در نظر بگیرید، چرا که خرید یک محصول خوب به شما این امکان را می‌دهد تا مدت زمان زیادی از پتوی خریداری شده برای نوزادتان استفاده کنید. در ادامه مطلب راهنمای خرید پتو نوزاد، ویژگی پتو نوزاد و معرفی انواع پتوهای مخصوص کودک می‌پردازیم. با لوکس بیبی همراه بمانید.

ویژگی پتو نوزاد که به آن باید توجه کنید

اگر بخواهیم پاسخ این سوال را در یک عبارت ارائه دهیم، باید بگوییم پتویی برای نوزاد تازه متولد شده مناسب است که بسیار نرم و راحت باشد و به هیچ عنوان ایمنی نوزاد را به خطر نیاندازد. اگر بخواهیم پاسخ این سوال را به صورت کامل ارائه دهیم، باید با مشخصه های یک پتوی خوب و اینکه هر کدام از این مشخصه ها باید به چه صورت باشند را بررسی کنیم.

۱. جنس پتو؛ اولین و مهم ترین ویژگی پتو نوزاد

مهم ترین ویژگی یک پتو نوزاد ، جنس و کیفیت مواد بکار رفته در آن است. پوست نوزاد بسیار لطیف و حساس است، به همین دلیل بهتر است از خرید پتو هایی با الیاف مصنوعی صرف نظر کنید. به عبارت دیگر، پتویی برای نوزاد مناسب است که از جنس الیاف طبیعی همچون پنبه بوده و همچنین قابل تنفس باشد. قابل تنفس بودن پتو بدین معناست که هوا بتواند به خوبی از ما بین آن نیز رد و بدل شود و اگر سر نوزاد داخل پتو قرار داشت، خطری برای نوزاد از نظر تنفسی نداشته باشد.

برای اینکه بتوانید قابل تنفس بودن پتو را تشخیص دهید، بهتر است پتو را در مقابل یک منبع باد همچون پنکه یا کولر قرار دهید، و اگر وزش باد از سمت دیگر پتو را احساس کردید، این بدین معناست که این پتو مشکلی از نظر تنفسی برای کودک ایجاد نمی کند. راهنمای خرید پتو کودک همچنین شامل با کیفیت و با دوام بودن پتو نیز می شود. با کیفیت بودن پتو بدین معناست که با چند بار شست و شو، خراب نشود.

از نکات مهم دیگری که حتما حین خرید پتو باید توجه داشته باشید، فصلی است که نوزاد تان در آن متولد می شود. اگر کودک تان در فصل تابستان بدنیا می آید، باید پتوی نازک تهیه کنید. اما در فصول سرد سال، لازم است پتوی ضخیم یا خز دار استفاده شود.

ویژگی پتو نوزاد

چه پتویی برای نوزادان زیر ۱۲ ماه مناسب است؟

نکته مهمی که می خواهیم در این قسمت بدان اشاره کنیم، این است که برای نوزادان زیر ۱۲ ماه بهتر است از پتو استفاده نکنید! اگر هم روی آنها را با پتو می پوشانید، حتما نازک بوده و از جنس پنبه باشد. این یکی از نکات مهم راهنمای خرید پتو نوزاد و کودک محسوب می شود، زیرا استفاده از پتو برای این نوزادان می تواند ایمنی آنها را به خطر بیاندازد. پیشنهاد می شود برای آنها از کیسه خواب، پتو های پوشیدنی و قنداقی استفاده کنید. اینگونه می توانند خوابی در آرامش و امنیت داشته باشند.

چه پتویی برای نوزادان بالای ۱۲ ماه مناسب است؟

این نوزادان که اکنون یکسال سن دارند، به راحتی می توانند پتو را هنگام خواب از روی صورت شان کنار بزنند. در نتیجه احتمال خفگی بسیار کاهش می یابد. بدین معنا که استفاده از پتو های معمولی برای آنها خطری ندارد. با این حال بهتر است حتما پتویی که خریداری می کنید، قابل تنفس باشد.

۲. توجه به ایمنی کودک هنگام خرید پتو

یکی دیگر از نکات مهم راهنمای خرید پتو کودک ، این است که پتو تزئینات و زوائد اضافی نداشته باشد. یعنی برای ایمنی کودک تان، از خرید پتو هایی که دارای روبان، نوار یا زنگوله در حاشیه خود هستند، خودداری کنید. این تزئینات اضافی ممکن است به قسمتی از بدن نوزاد پیچیده شوند و موجب آزار او یا حتی خفگی شوند. از طرفی ممکن است نوزاد آویز های اطراف پتو را خورده و از این طریق نیز خفگی اتفاق افتد.

اکنون که بحث ایمنی کودک شد، شاید بهتر باشد دو نکته دیگر را که باید برای حفظ ایمنی کودک خود بدانید نیز ذکر کنیم. این نکات با راهنمای خرید پتو نوزاد مرتبط نیستند، اما دانستن آنها می تواند کمک شایانی به حفظ امنیت کودک شما کند. اول اینکه نوزاد حتما باید به پشت بخوابد. تمامی متخصصان اطفالدر طی تحقیقات خود بدین نتیجه رسیده اند که بهترین حالت برای خواب نوزادان، خوابیدن به پشت می باشد.

دوم اینکه نوزاد باید روی تخت یا درون گهواره اش بخوابد. اگر بر روی زمین، مبل یا هر جای دیگری نوزاد خود را بخوابانید، امنیت و جان او به خطر خواهد افتاد.

۳. قابل شستشو بودن از ویژگی پتو نوزاد

از آنجایی که در ماه های اولیه تولد، پتوی نوزاد بسیار مورد استفاده قرار می گیرد، نیازمند شستشوی مداوم است. تمیز بودن پتو، نوزاد را از ابتلا به بیماری های باکتریایی و ویروسی، مبرا می کند. در نتیجه بهتر است پتو حتما قابل شستشو باشد. به خصوص اینکه جنس پتو به نحوی باشد که بتوان آن را با ماشین لباسشویی شست.

۴. ابعاد پتوی نوزاد و کودک

اگر پتوی نوزاد اندازه متوسط و متناسبی داشته باشد، به جز پتوی دور پیچ می توان از آن استفاده های دیگری نیز کرد. برای مثال اینکه می توان از آن به عنوان رو انداز و پوشاندن کودک استفاده کرد، یا در صورتی که بخواهید فرزند خود را بر روی مکانی غیر از تخت قرار دهید، می توانید از آن به عنوان زیر انداز استفاده کنید. هر چند ابعاد پتو، به سن نوزاد تان نیز تا حدودی بستگی دارد.

۵. طرح و رنگ پتو

در راهنمای خرید پتو نوزادی ، یکی دیگر از ویژگی های مهم داشتن طرح و رنگ زیبا است. رنگ پتو می تواند بر روی احساس آرامش و راحتی کودکان تاثیر بگذارد. در نتیجه ترجیحا پتوی نوزاد را به رنگ های ملایم و پاستلی تهیه کنید. البته اکثر پتو های نوزادی که در بازار عرضه می شوند نیز رنگ های ملایم و آرامش بخشی دارند. ضمنا در نظر داشته باشید که اگر آرامش و راحتی فرزند تان اولویت دارد، از خرید پتو های ارزان خودداری کنید. این پتو ها معمولا جنس خوبی ندارند و به سرعت کهنه می شوند. در حالی که اگر پتوی با کیفیت خریداری کنید، در آینده نیز می توانید از آن استفاده کنید.

ویژگی پتو نوزاد

طلایی ترین نکات مراقبتی پتو نوزادی و استفاده از آن

حال که سیسمونی کودک خود را مهیا کرده اید باید بدانید که نحوه استفاده شما از لوازم نوزاد تاثیر زیادی روی طول عمر و دوام آن خواهد داشت.

شستشوی متناوب پتو آن را از هر گونه آلودگی پاک خواهد کرد. اما باید بدانید که پتوهای نخی باید در دمای ۳۰ درجه و بدون استفاده از خشک کن لباسشویی شسته شود. پتوهای پشمی را ترجیحا با دست و آب سرد بشویید.

در هنگامی که دیگر پتو مورد استفاده قرار نمی گیرد آن را دور از نور مستقیم خورشید و هم چنین رطوبت نگه داری کنید تا به بافتش آسیب نرسد.

هیچ گاه پتو را روی سر نوزاد نکشید زیرا احتمال عدم تنفس راحت و حتی خفگی وجود دارد.

در روزهای سرد سال کودک پیچیده شده در پتوی دور پیچ را کنار شومینه یا بخاری قرار ندهید.

بهترین جنس‌های پتو نوزاد

هنگام انتخاب پتو برای کودکتان، با دنیایی از تنوع جنس و سبک روبه‌رو خواهید شد. آگاهی و اولویت‌بندی، دو مورد از مهم‌ترین عواملی هستند که در این زمان به شما کمک خواهند کرد تا خرید سیسمونی آسان‌تری داشته باشید. هنگام خرید پتو باید کیفیت، دوام و جنس پارچه را در نظر بگیرید، زیرا نوزادان نسبت به بزرگسالان پوست حساس‌تری دارند و از طرف دیگر، روحیه فعال آن‌ها به‌گونه‌ای است که ممکن است مجبور شوید پتوی کودک را در مدت زمان‌های کوتاهی مدام بشویید. بنابراین نکته مهم‌تر از قیمت پتو نوزاد، توجه به جنس محصول است تا کودک احساس راحتی داشته باشد و برای او مشکلی رخ ندهد.

در این بخش از راهنمای خرید پتو نوزاد، بهترین جنس‌های پتو‌های مخصوص نوزاد را معرفی می‌کنیم.

  • پتوی کودک پنبه‌ای: پتوهایی که از پنبه ارگانیک تهیه می‌شوند، قابلیت تنفس بسیار خوبی دارند و ویژگی ضد حساسیت آن‌ها به پوست حساس کودکان آسیبی وارد نمی‌کند.
  • پتوی کودک پشمی: ساختار پتوهای پشمی به‌گونه‌ای است که گرمای بسیار خوب آن‌ها از نوزادان در برابر سرمای زمستان محافظت می‌کند. علاوه‌بر این، با وزن استانداردی که دارند به کودک امکان حرکت آسان و راحت را می‌دهند.
  • پتوی کودک مخمل: پتوهای کودک مخمل، یکی از انتخاب‌های ایده‌آل هستند که با نرمی و لطافت خود، راحتی نوزاد را تضمین می‌کنند. تنوع در طرح و رنگ، ضد حساسیت بودن و قابلیت شستشوی آسان، از جمله ویژگی‌های پتوهای مخملی است که هنگام خرید پتو کودک باید در نظر بگیرید.
  • پتوی کودک پولیشی: پتوهای پولیشی بسیار نرم هستند و با ظاهر منحصربه‌فرد و جذاب خود، در بین والدین محبوبیت زیادی دارند. از این پتو، می‌توان در هر فصلی از سال استفاده کرد.
  • پتوی کودک نخی: پتوهای نخی، به‌دلیل وزن مناسب و قابلیت تنفسی که دارند، یکی از بهترین گزینه‌ها برای کودکان هنگام خرید پتو کودک محسوب می‌شوند. این پتوها، ضد حساسیت هستند و از مواد غیر سمی تهیه می‌شوند. به‌همین دلیل، از تحریک پوست یا واکنش‌های آلرژیک کودک جلوگیری می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید