دانستنی ها

راهنمای خرید و استفاده از کیسه ذخیره شیر مادر

کیسه ذخیره شیر

استفاده از کیسه دخیره شیر مادر برای مادران شاغل بسیار ضروری است. مادران با دوشیدن شیرشان و ذخیره آن در کیسه مخصوص شیر می‌توانند نوزاد خود را تغذیه کنند. وقتی مادر در منزل نیست و نوزاد احساس گرسنگی می‌کند، سایر افراد در منزل می‌توانند با استفاده از شیرهای ذخیره شده در یخچال یا فریزر نوزاد را سیر کنند. اگر به هر دلیلی امکان شیردهی در زمان مشخص را به نوزادتان ندارید، کیسه ذخیره شیر برای شما ساخته شده است. در ادامه در مورد روش های نگهداری از شیر و کیسه ذخیره شیر بیشترتوضیح می دهیم تا پایان مقاله همراه بیبی لوکس باشید.

روش های نگهداری شیر مادر

روش های متعددی برای نگهداری شیر مادر وجود دارد که با دانستن شرایط هر روش، می توان از آن استفاده نمود.

• نگهداری شیر مادر در دمای اتاق (دمای محیط)

نگهداری شیر مادر در دمای اتاق یکی از روش های ذخیره شیر مادر است. زمان مناسب جهت نگهداری شیر مادر در دمای اتاق، ۶ ساعت است. همچنین مناسب ترین دما جهت نگهداری شیر مادر در دمای محیط، ۲۵ درجه سانتی گراد می باشد. هنگام نگهداری شیر مادر در دمای محیط، شیر نباید مستقیم در معرض نور خورشید و منبع گرما باشد. اگر هوای اتاق گرم باشد، زمان کافی جهت نگهداری شیر مادر در دمای اتاق، ۴ ساعت می باشد زیرا با افزایش دما ماندگاری شیر مادر و شانس نگهداری شیر مادر در دمای محیط کاهش می یابد.

• نگهداری شیر مادر در یخچال

مادران می توانند شیر دوشیده شده را در یخچال ذخیره نمایند. قبل از نگهداری شیر مادر در یخچال باید دمای یخچال بررسی شود زیرا دمای مناسب جهت نگهداری شیر مادر در یخچال، حدود ۴ درجه سانتی گراد است. شیر ذخیره شده باید در بخش انتهایی یخچال و جایی که سرد تر است قرار داده شود. جهت نگهداری شیر مادر در یخچال، شیر نباید در قسمت درب یخچال قرار داده شود، زیرا هنگامی که درب یخچال باز می شود، دمای شیر افزایش می یابد. زمان ماندگاری شیر مادر در یخچال کمتر از ۷۲ ساعت می باشد. در بخش مراقبت های ویژه نوزادن (NICU)، ماندگاری شیر مادر، ۹۶ ساعت است.

• نگهداری شیر مادر در فریز

در صورت لزوم نگهداری شیر مادر در فریزر، شیر باید در داخل ظروف پلاستیکی مخصوص نگهداری شیر قرار داده شود. هنگام نگهداری شیر مادر در فریزر، شیر مادر نباید در ظروف خط کشی شده قرار بگیرد زیرا این ظروف نازک هستند و امکان سرریز شدن شیر وجود دارد. دمای مناسب برای نگهداری شیر مادر در فریزر حدود ۱۸- درجه سانتی گراد می باشد.

شیر باید در بخش پشتی فریزر و دورتر از درب فریزر نگهداری شود. مدت زمان ماندگاری شیر مادر درفریز خانگی ۲ تا ۳ ماه می باشد، همچنین زمان ماندگاری شیر مادر در فریزهای صنعتی ۶ تا ۱۲ ماه است. هر چه شیر فریز شده زودتر استفاده شود، بهتر است زیرا با گذر زمان کیفیت شیر و ویتامین C موجود در شیر مادر کاهش می یابد. رنگ شیر ذخیره شده از شیر تازه متفاوت است اما این بدان معنی نیست که رنگ شیر مادر می تواند نشان دهنده کیفیت شیر باشد.

کیسه ذخیره شیر

• نگهداری شیر مادر در کیسه های عایق و سرد

اگر مادر بخواهد شیر خود را برای چندین ساعت ذخیره نماید می تواند از کیسه های عایق و سرد استفاده کند. ماندگاری شیر مادر درکیسه های عایق ۲۴ ساعت است. این روش بهترین تکنیک برای شیردهی در مادرانی است که شاغل هستند و امکان دسترسی به یخچال برای آنها وجود ندارد. هنگام استفاده از کیسه های عایق جهت نگهداری شیر مادر، فقط در ۴/۳ این ظروف باید شیر ریخته شود و در صورت پارگی کیسه های عایق، باید مراقب بود تا شیر آلوده نشود و در این صورت می توان شیر را در ظروف پلاستیکی در دار قرار داد.

ظرف نگهداری شیر مادر

• ظرف نگهداری شیر مادر از جنس پلاستیک سخت:

مادران می توانند جهت نگهداری طولانی مدت شیر، از ظروف پلاستیکی از جنس پلی کربنات و پلی پروپیل استفاده نمایند.

• ظرف نگهداری شیر مادر از جنس پلاستیک نرم:

ظرف پلاستیک نرم از جنس پلی اتیلن می باشد و در صورت خراش سبب کاهش کیفیت شیر مادر می شود، همچنین این ظروف گران هستند. استفاده از ظرف پلاستیکی نرم روش مناسبی جهت نگهداری شیر برای نوزادن نارس نمی باشد.

• ظرف نگهداری شیر مادر از جنس شیشه:

ظروف شیشه ای به دلیل اینکه پروتئین ها و مواد مغذی موجود در شیر را جذب نمی کنند، بهترین گزینه برای نگهداری و ذخیره شیر مادر می باشند. همچنین این ظروف به سادگی تمیز می شوند.

• بطری های مخصوص نگهداری شیر مادر:

شیر مادر را می توان در داخل بطری های مخصوصی نگه داشت. هنگام استفاده از این بطری ها، فقط ۴/۳ بطری باید شامل شیر مادر باشد. کیسه های عایق یا بطری های مخصوص شیر باید free-BPA باشند، زیرا این ماده ممکن است بر روی غدد درون ریز و رشد نوزاد اثرات منفی داشته باشد. اگر بطری شیر در مکانی قرار می گیرد که ممکن است با بطری های دیگر اشتباه شود، باید بر روی بطری نام کودک و تاریخ درج گردد. نکته مهم این است که شیر مادر نباید گرم شود زیرا این یک اقدام اضافی می باشد و هنوز اثرات مثبت آن شناخته نشده است. مادران هنگام استفاد از بطری شیر باید از عدم آلودگی و وجود آب در بطری شیر اطمینان حاصل نمایند.

کیسه ذخیره شیر مادر چیست؟

کیسه ذخیره شیر مادر یک کیسه پلاستیکی است که برای ذخیره شیر بعد از دوشیدن به کار می‌رود. این کیسه که استریل است قابلیت نگه‌داری در فریزر را دارد. این کیسه‌ها متنوع هستند. در برخی از مدل‌ها شما می‌توانید مستقیماً شیر خود را بدوشید و در این کیسه‌ها بریزید و در برخی دیگر از مدل‌ها ابتدا باید شیر را در ظرف دیگری بدوشید و سپس به کیسه ذخیره شیر منتقل کنید.

این کیسه‌ها یک‌بار مصرف هستند و بعد از یک‌ بار استفاده آن‌ها را دور بیندازید. دقت کنید که از کیسه‌های نرم و مشابه کیسه ذخیره شیر استفاده نکنید. در ضمن بعضی از این کیسه‌ها برای ساندویچ است و برای ذخیره شیر مناسب نیست.

کیسه نگهداری شیر تاریخ انقضا ندارد و می‌توانید این کیسه‌ها را به صورت عمده خریداری کنید و در طول زمان از آن‌ها استفاده کنید. این کیسه‌ها ارزان هستند و به راحتی و به وفور در دسترس هستند. کیسه ذخیره شیر را در محیط خشک نگه‌داری کنید و قبل از استفاده آن‌ را باز نکنید. به این صورت می‌توانید بدون محدودیت زمانی از این کیسه‌ها استفاده کنید.

کیسه ذخیره شیر

بسیاری از مادران وقتی شیر خود را می‌دوشند باید آن‌ را در فریزر نگهداری کنند تا خراب نشود. کیسه ذخیره شیر مادر در فریزر قرار می‌گیرد و هیچ مشکلی برای آن ایجاد نمی‌شود. به این شکل هر زمان که بخواهید می‌توانید یکی از کیسه‌ها را از فریزر خارج کنید و وقتی یخ شیر باز شد و به دمای مناسب رسید شیر را به نوزاد بدهید.

گاهی شرایطی ایجاد می‌شود که نیاز دارید سریع از شیری که داخل کیسه ذخیره شیر مادر در فریزر است، استفاده کنید. برای این که یخ شیر سریع باز شود می‌توانید کیسه شیر را زیر آب گرم بگیرید. وقتی یخ شیر باز شد و به دمای محیط رسید می‌توانید از آن استفاده کنید. هرگز شیری که یک‌ بار گرم شده است را مجدداً داخل فریزر نگذارید. اگر چیزی از شیر باقی‌ ماند آن‌ را دور بریزید و برای تغذیه مجدد نوزاد از شیر تازه استفاده کنید.

برای اینکه بدانید هر کیسه نگهداری شیر را چه زمانی در فریزر قرار داده‌اید، بهتر است روی کیسه‌ها را تاریخ بزنید. کیسه ذخیره شیر را هرگز در مایکروویو قرار ندهید. بهتر است هنگام ریختن شیر درون کیسه بالای کیسه شیر را خالی بگذارید. زیرا بعد از یخ زدن حجم شیر افزایش می‌یابد.

آموزش استفاده از کیسه ذخیره شیر مادر

بعد از تهیه کیسه ذخیره شیر می‌توانید شیر خود را بدوشید و در این کیسه‌ها بریزید. درب این کیسه‌ها کاملاً بسته می‌شود و هوا داخل آن نمی‌رود. بعضی از مدل‌های این کیسه‌ها به دستگاه شیر دوش متصل می‌شود و شیر توسط دستگاه دوشیده می‌شود و به درون کیسه منتقل می‌شود. این کیسه‌ها را می‌توانید در یخچال یا فریزر نگهداری کنید. کیسه ذخیره شیر مادر در فریزر یخ می‌زند و به این شکل در زمان‌هایی که منزل نیستید و از نوزاد خود دور هستید نگرانی بابت تغذیه نوزادتان نخواهید داشت.

استفاده از کیسه ذخیره شیر مادر دارای مزایا و معایبی است که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • این کیسه‌ها ارزان هستند و استفاده از آن‌ها مقرون به صرفه است.
  • استفاده از این کیسه‌ها بسیار راحت است.
  • این‌ کیسه‌ها یک‌بار مصرف هستند و بعد از استفاده نیازی به شستشو ندارند.
  • این کیسه‌ها حجم کمی را اشغال می‌کنند.
  • شیر در کیسه ذخیره شیر مادر به راحتی و به سرعت گرم می‌شود.

در ادامه معایب استفاده از کیسه ذخیره شیر مادر آورده شده است:

  • این کیسه‌ها به دلیل ماهیت پلاستیکی که دارند با محیط زیست سازگار نیستند.
  • احتمال نشتی وجود دارد.
  • احتمال دارد نتوانید به طور مستقیم شیر را در کیسه پمپ کنید.

با بررسی مزایا و معایب این کیسه‌ها متوجه شدیم که مزایای این کیسه‌ها خیلی بیشتر از معایب آن‌ها است و بسیار کاربردی هستند.

 

دیدگاهتان را بنویسید