تلفن پشتیبانی:

76610388

-۰۲۱

مراجعه حضوری: همه روزه 9 الی 18
دانستنی ها

میزان شیر مورد نیاز نوزاد

میزان شیر مورد نیاز نوزاد

در هفته های بعد از به دنیا آمدن نوزاد، در کنار پرسش “آیا من دوباره می‌توانم بخوابم؟” بزرگ‌ترین سوال بسیاری از والدین جدید در مورد تغذیه نوزاد است. فهمیدن اینکه کودک شما چه مقدار باید شیر بخورد دشوار است، چه با شیر مادر، شیر خشک یا هر دو او را تغذیه می‌کنید. در این مقاله دستورالعمل‌هایی در مورد میزان شیر مورد نیاز نوزاد آورده شده است بنابراین اگر می پرسید که نوزاد من چه مقدار شیر باید بخورد، تا پایان این مطلب همراه بیبی لوکس باشید.

حجم معده نوزادان چقدر است؟

در هنگام تولد معده نوزاد به اندازه یک گیلاس است و فقط گنجایش ۰/۱ تا۰/۲ اونس ( ۵-۷ میلی لیتر ) شیر را دارد؛ بنابراین شما باید به طور مداوم نوزاد تازه متولد شده را تغذیه کنید. معده روز به روز به سرعت رشد می‌کند و در روز سوم بعد از تولد به اندازه یک گردو است و گنجایش ۰/۸ تا ۱ اونس ( ۲۲-۲۷ میلی لیتر ) شیر را دارد.

۷ روز بعد از تولد، معده نوزاد به اندازه‌ی یک زردآلو می شود و گنجایش۵/۱ تا ۲ اونس ( ۴۵ تا ۶۰ میلی لیتر ) شیر را دارد. پس از یک ماه بعد از تولد، معده نوزاد به اندازه یک تخم مرغ بزرگ می‌شود که می‌تواند ۲/۵ تا ۵ اونس ( ۸۰-۱۵۰ میلی لیتر ) شیر در خود بگنجاند.

معده بزرگسالان به اندازه یک گریپ فروت است که گنجایش ۳۰ اونس ( ۱۰۰۰ میلی لیتر ) غذا را دارد.

میزان شیر مورد نیاز نوزاد

میزان شیر مورد نیاز نوزاد تازه متولدشده

آیا به اندازه کافی شیر مادر یا شیر خشک به نوزاد تازه متولد شده‌ام میدهم؟

این سوال شاید ذهن شمارا نیزمشغول کرده باشند.

بهترین تغذیه تا شش ماهگی برای نوزادان شیر مادر است. اگر میزان شیرمورد نیاز نوزادان به درستی تامین نشود و یا مقدار مناسبی دریافت نکند وزنگیری مناسبی نخواهند داشت.

شیر مادر:

اکثر نوزادان هر دو تا سه ساعت یک بار غذا می خورند و آنها در هر بار تغذیه ۱-۲ اونس(حدود ۵۰گرم) شیر مادر می نوشند.

در ۲ هفتگی ، این مقدار به ۲-۳ اونس(حدود ۸۰ گرم)افزایش می یابد.

به طور کلی، اگر کودک شما هر سه تا چهار ساعت یک بار پوشک خود را خیس کند، می‌توانید بگویید که به اندازه کافی غذا می‌خورد.

شیر خشک:

برای هر نوزاد تغذیه با شیرخشک حدود ۲ تا ۳ اونس(حدودا ۸۰گرم)غذا می خورند و هر سه تا چهار ساعت نیاز به تغذیه دارند. این مقدار با رشد کودک افزایش می‌یابد.

شما باید هدف خود را برای تغذیه روزانه ۲.۵ اونس شیر خشک برای هر کیلوگرم وزن بدن به کودک خود بدهید. سلامتی.

در طی هفته های اول، اگر بچه ها خود را نیمه شب برای خوردن غذا بیدار نکنند ، ممکن است متخصص اطفال بیدار کردن آنها را برای تغذیه توصیه کند.

میزان شیر مورد نیاز نوزاد در هر وعدۀ غذایی

بیشتر نوزادان در یک ماه اول زندگی در هر وعده به ۷۴ تا ۸۹ میلی‌لیتر شیر مادر تا حدود هشت بار در روز نیاز دارند که در مجموع برابر با ۵۹۱ تا ۷۱۰ میلی‌لیتر در ۲۴ ساعت است. پس از آن، مقدار متوسط شیر مادر مورد نیاز کودک تا شش ماهگی در حدود ۷۶۹ تا ۸۲۸ میلی‌لیتر در ۲۴ ساعت است که بین شش تا هشت وعده تغذیه تقسیم می‌شود و اگر کودک، خوردن مواد غذایی جامد را زودتر از شش ماهگی آغاز کرده است، مقدار شیری که می‌خورد کاهش خواهد یافت. به خاطر داشته باشید که این فقط یک دستورالعمل کلی است و اگر کودک خودش نمی‌خواهد، لازم نیست سعی کنید هر روز ۸۲۸ میلی‌لیتر شیر به او بدهید. همچنین اگر کودک شما هنوز گرسنه به نظر می‌رسد، سینۀ خود را عقب نکشید، فقط به این دلیل که فکر می‌کنید مقدار مشخصی وجود دارد که او دیگر آن را خورده است.

در مورد نوزادی که با شیشه‌شیر یا شیر خشک تغذیه می‌شود، به راحتی ممکن است بیش از حد غذا بدهید. کودکی که از سینۀ مادر شیر می‌خورد، می‌تواند در عین آرامش گرفتن از مکیدن سینه، بسیار کم شیر بخورد یا فقط به اندازه‌ای بخورد که تشنگی خود را رفع کند، اما کودکی که با شیشه‌شیر تغذیه می‌شود، این امکان را ندارد. کارشناسان می‌گویند کودکانی که با شیشه‌شیر تغذیه می‌شوند، حتی زمانی که فقط کمی شیر می‌خواهند، معمولاً بسیار بیشتر از آن می‌خورند، زیرا سرعت جریان شیر از شیشه زیاد است و متوقف کردن جریان آن نیز برای کودک سخت است.

برای اینکه کمک کنید کودکتان مقدار مناسبی شیر بخورد، او را به آرامی تغذیه کنید و در حین تغذیه به او استراحت‌های کوتاهی بدهید، به این شکل که اگر به نظر می‌رسد کودک شیر مادر را به سرعت قورت می‌دهد، بعد از هر ۱۰ بار مکیدن، به او فرصت دهید تا نفس بگیرد. این کار، به ویژه در طول چند ماه اول که او یاد می‌گیرد سرعت شیر خوردن خود را تنظیم کند مهم است. اکثر نوزادان هفت تا ۱۱ ماهه، روزانه نیازمند خوردن دو یا سه وعده غذای جامد به علاوۀ میان‌وعده‌های کوچک، همراه با چهار یا پنج وعده تغذیه از شیر مادر هستند.(How much milk? )

میزان شیر مورد نیاز نوزاد بعد از یک سالگی

هنگامی که کودک شما به اولین سالگرد تولد خود می‌رسد، می‌توانید پس از مشورت با پزشک کودک در کنار شیر خودتان شیر گاو را نیز به مقدار کم به کودک بدهید. بهتر است از شیشه‌شیر یا لیوان مخصوص نوزاد استفاده کنید. همچنین به خاطر داشته باشید که اگرچه شیر گاو به میزان کم برای کودک خوب است، اما نباید در خوردن آن زیاده‌روی شود، به شکلی که اشتهای او برای دیگر غذاهای سالم کم شود. در واقع، خوردن بیش از حد شیر گاو می‌تواند به کم‌خونی و فقر آهن منجر شود. معمولاً خوردن ۴۷۳ تا ۷۱۰ میلی‌لیتر شیر در روز برای کودکان در این سن مناسب است.

همچنین اگر شما و کودک ‌بخواهید، می‌توانید تا دو سالگی کودک نیز به او شیر بدهید، زیرا اگرچه کودک نوپای شما بیشتر مواد مغذی مورد نیاز خود را از غذاهای جامد خواهد گرفت، اما شیر مادر هنوز هم می‌تواند کالری، آنتی‌بادی‌های ارزشمند، ویتامین‌ها و آنزیم‌ها را فراهم ‌کند.

میزان شیر مورد نیاز نوزاد

میزان شیر مورد نیاز نوزاد ۳ماهه

بین ۱ تا ۳ ماهگی ، اشتهای کودک شما افزایش می یابد و آنها در هنگام گرسنگی بیشتر سر و صدا می کنند.

به خصوص از آنجا که احتمالاً در این مرحله برنامه غذایی منظمی دارند.

یک کودک ۲ ماهه معمولاً هر ۳ تا ۴ ساعت ۴ تا ۵ اونس شیر میخورد.

اگر از شیرخشک برای تغذیه نوزاد استفاده می‌کنید.

به دنبال شیر خشکی باشید که حاوی ۲′-FL HMO (نوعی کربوهیدرات و الیگوساکارید)باشد.

میزان شیر مورد نیاز نوزاد ۴ ماهه

اکثر نوزادان از حدود ۵ یا ۶ ماهگی آماده شروع مواد جامد هستند.

برخی از شاخص‌های آماده بودن نوزاد شامل موارد زیر است:

  • تسلط بهتر بر دستان و چنگ زدن به اجسام
  • کنترل سر و گردن و از دست دادن مکانیسم رانش زبان (رفلاکس زبان)که غذا را به طور خودکار از دهان آنها خارج می کند.

هرگز مواد جامد را قبل از ۴ ماه شروع نکنید.

هدف آن است که به کودک کوچک خود در حدود ۲-۱ قاشق غذاخوری غذا دو بار در روز غذا دهید.

غذای جامد نباید جای شیر به عنوان منبع اصلی مواد مغذی باشد.

در واقع ، نوزادان در ۴ ماهگی هنوز باید در هر بار تغذیه حدود ۴-۶ اونس شیر بخورند.

در ۶ ماهگی، نوزاد هر ۴ یا ۵ ساعت ۸ اونس شیر میخورد.

چگونه از سیر بودن نوزاد خود مطمئن شوم؟

پس زدن شیر مادر یا شیر خشک

اگر نوزاد شما با زبانش سینه را از دهان خود بیرون می‌آورد یا سعی می‌کند که سر خود را از سینه یا شیشه شیر دور کند، می‌تواند نشانه سیری او باشد؛ پس اصراری به شیر دادن او در این مواقع نداشته باشید.

بازیگوشی هنگام شیر خوردن

اگر می‌خواهید به او شیر دهید و به همه چیز غیر از سینه شما توجه می‌کند، قطعا او هنوز گرسنه نشده است؛ چراکه به هرچیزی در اطراف خود توجه دارد غیر از شیر خوردن.

گریه پس از شیر خوردن

گاهی وقتی می‌خواهید کودک خود را شیر دهید، پس از آنکه کمی شیر می‌خورد، گریه می‌کند. نگران نباشید؛ چراکه گریه، سیری او را نشان می‌دهد.

مکیدن‌های آهسته‌تر

شاید مشاهده کرده باشید هنگامی که به فرزند خود شیر می‌دهید، پس از مدت کوتاهی مکیدن‌هایش را کندتر و کندتر می‌کند، این نشان می‌دهد که او سیر شده است.

خوابش می‌برد

هنگامی که شکم نوزاد پر شده یا هنگام شیر خوردن کاملا سیر می‌شود، خوابش می‌برد؛ از این نشانه می‌توان متوجه شد که فرزندتان کاملا سیر شده و با آرامش به خواب رفته است.

دست‌هایش را باز می‌کند

اگر دقت کرده باشید هنگامی که به نوزاد خود شیر می‌دهید، پس از مدتی دست‌ها و انگشتانش را باز کرده و به حالت کشیده در می‌آورد، در واقع این حرکات را انجام می‌دهد که سیری خود را نشان دهد.

احساس آرامش

اگر مدت کمی پس از شیر دادن به نوزادتان متوجه شده‌اید که آرام شده یا به آرامش رسیده است، مدتی پس از این حالت کاملا سیر می‌شود.

شیر را از دهان خود بیرون می‌آورد

قطعا مشاهده کردید که برخی از نوزادان پس از این که شیر می‌خورند، مقداری شیر را از دهان خود خارج می‌کنند، این نشان می‌دهد که او کاملا سیر است.

سکسکه

بسیاری از پزشکان معتقدند سکسکه نشانه این است که نوزاد کاملا سیر شده است. همچنین سکسه می‌تواند به‌دلیل رفلاکس معده اتفاق بیفتد که در این مواقع نشان می‌دهد، اسید معده و شیر در معده او زیاد است.

سینه مادر را رها می‌کند

ممکن است نوزاد پس از آنکه مدتی از سینه مادر خود شیر خورد، دیگر مکیدن را متوقف کند و سینه را از دهان خود خارج کند. در این لحظه بهتر است سعی نکنید که سینه را مجددا در دهان او بگذارید؛ زیرا او کاملا سیر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

فروشگاه
سایدبار
علاقه مندی ها
0 موارد محصول
حساب کاربری من