دانستنی ها

آموزش بستن آغوشی نوزاد

آموزش بستن آغوشی نوزاد

بستن آغوشی نوزاد یکی از بهترین اقداماتی است که والدین برای سلامت خود و فرزندشان انجام می دهند. طریقه بستن آغوشی از لحاظ امنیت و آرامش فرزند و کودک اهمیت زیادی دارد. در این مقاله از بیبی لوکس با آموزش بستن آغوشی نوزاد آشنا می شوید و نکات مهم در بستن آغوشی را می آموزید.

آغوشی نوزاد چیست؟

آغوشی نوزاد (به انگلیسی Baby Carrier) یا حامل نوزاد وسیله ای کیسه یا کوله پشتی مانند است که با استاندارد های خاص طراحی شده و کودک درون آن قرار می گیرد و به والد می چسبد و یکی از راحت ترین و ایمن ترین راه ها برای انتقال دادن و جابه جایی نوزاد به مکان های مختلف است.

آغوشی به والدین کمک می کند که بدون دخالت دست نوزاد خود را در آغوش بگیرند در این حالت به دلیل حالت نزدیکی و فشاری که بین والدین و کودک حس می شود و همچنین نزدیکی به قلب، نوزاد در حالت آرامش قرار می گیرد.

الزام خرید اغوشی نوزاد

حتما برای شما هم پیش آمده که نوزادتان دائم گریه می کند و تنها زمانی گریه اش قطع می شود که او را در آغوش میگیرید حال فرض کنید در آن زمان شما با حجم زیادی از کارهای منزل رو به رو باشید و هیچ شخصی هم برای کمک در کنارتان ندارید قطعا قرار گرفتن در این موقعیت برای هیچ کس خوشایند نیست.

حال زمان دیگری را در نظر بگیرید که در شرایطی قرار گرفته اید که باید برای خریدی اضطراری منزل را ترک کنید و نمی توانید نوزادتان را نیز درخانه تنها رها کنید این وضعیت هم قطعا برایتان مخاطره آمیز خواهد بود.

وجود این پیشامدها و پیشامدهای مشابه سبب تولید وسیله ای با نام آغوشی نوزاد شده است که در سراسر جهان با استقبال بی نظیری مواجه گردیده است. این وسیله نه تنها در شرایط اضطرار بلکه در شرایط گوناگونی از قبیل زمان هایی که درخانه به سر میبرند و یا درخارج از منزل به هنگام سفر، گردش و خرید هستند نیز مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

بستن آغوشی نوزاد

هنگام خرید آغوشی نوزاد به چه نکاتی باید توجه کرد؟

نوع آغوشی

انتخاب نوع آغوشی بستگی به بدن شما و نوزاد دارد. در صورت امکان قبل از خرید، انواع مختلف آغوشی ها را امتحان کرده و سپس نوع مناسب را انتخاب کنید.

قابلیت استفاده برای نوزادان در سنین مختلف

برخی از والدین ترجیح می دهند تا از آغوشی های مدل اسلینگ یا رپ برای نوزادان کوچک خود استفاده کرده و با بزرگ تر شدن نوزاد، از آغوشی های مدل کوله استفاده کنند. اما بسیاری از آغوشی ها به گونه ای طراحی شده اند که از همان ابتدای تولد نوزاد مورد استفاده قرار گرفته و با بزرگ تر شدن او، میتوان تنظیمات آن ها را به گونه انجام داد که قابلیت حمل کودک بزرگ تر را نیز داشته باشند.

راحتی والدین

بهتر است بندهای آغوشی عریض بوده و با لایه های نرمی پوشانده شده باشند یا از جنس پارچه ی محکمی باشند تا وزن نوزاد را به صورت متعادلی توزیع کرده و بر شانه ها، گردن و پشت فشار وارد نکنند. اگر قرار است افراد دیگری مانند همسرتان یا پرستار نیز از آغوشی برای حمل نوزاد استفاده کنند، بهتر است بندهای آن به راحتی قابل تنظیم باشند. بسیاری از آغوشی ها قابلیت تنظیم در اندازه های عادی و سایز بزرگ را دارند تا والدین با قد بلند و با هیکل درشت نیز بتوانند از این آغوشی ها برای حمل نوزاد استفاده کنند.

راحتی نوزاد

هنگام خرید آغوشی های مدل کوله ای، باید دقت کنید تا جای بیرون آمدن پای نوزاد در آن ها به خوبی با لایه ی نرمی پوشانیده شده باشد و به اندازه ی کافی بزرگ باشد تا پای نوزاد را اذیت نکند و خیلی هم بزرگ نباشد که امکان لیز خوردن نوزاد از آن وجود داشته باشد. معمولا نوزادان درون آغوشی به خواب می روند، بنابراین آغوشی باید بالشتکی با لایه بندی نرم داشته باشد که سر و گردن نوزاد به آن تکیه کند.

استحکام

قبل از استفاده از آغوشی مدل کوله ای، مطمئن شوید که بالشتک و بندهای آن محکم هستند و از کودک شما محافظت خواهند کرد. همچنین مطمئن شویدکه تمامی سگک ها، چفت ها و کمربندها با دوام بوده و به درستی کار می کنند.

راحتی استفاده

بهتر است بستن آغوشی راحت بوده و بتوان با یک دست آن را بست. این امکان باید وجود داشته باشد که بتوان به تنهایی و بدون کمک دیگران آغوشی را بسته و باز کرد و همچنین بتوان بدون کمک، نوزاد را داخل آن گذاشته و بیرون آورد. برخی از آغوشی ها به گونه ای طراحی شده اند که به آسانی باز می شوند و می توانید بدون بیدار شدن نوزاد، او را به راحتی از آغوشی به تخت خواب منتقل کنید.

راحتی شیر دادن به نوزاد

معمولا هنگامی که نوزاد در آغوشی های اسلینگ و رپ قرار دارد، راحت تر می توان به او شیر داد، در حالیکه وقتی نوزاد در آغوشی های مدل کوله ای قرار می گیرد، شیر دادن به او سخت تر است.

متناسب بودن با وضعیت آب و هوایی

برخی از آغوشی ها نوزاد را بسیار گرم نگه می دارند و برای استفاده در روزهای گرم تابستان مناسب نیستند. رنگ های تیره معمولا گرما را به خود جذب می کنند. اگر قصد این را دارید که نوزاد خود را در روزهای گرم حمل کنید، نوعی از آغوشی را انتخاب کنید که از پارچه ی سبک تری ساخته شده است.

قابلیت شست و شوی آسان

معمولا نوزادان همه جا را کثیف می کنند و خرید آغوشی هایی با قابلیت شست و شو می تواند در این رابطه کمک کننده باشد.

مزایای استفاده از آغوشی نوزاد

  • قرار دادن نوزاد در کیسه آغوشی نوزاد پیوند بین والدین و نوزاد را تقویت می‌کند، زیرا در طول روز نزدیکی خود را حفظ می‌کنند. به نظر می‌رسد این پیوند حتی اثرات خود را تا دوران خردسالی نیز حفظ خواهد کرد.
  • به رشد کودک ازنظر جسمی و عاطفی کمک می‌کند؛ جالب است بدانید که این کودکان زودتر زبان باز می‌کنند.
  • استفاده از آغوشی نوزاد خطر ابتلا به SIDS (سندروم مرگ ناگهانی نوزاد) و همچنین خطر صاف شدن پشت سر را کاهش می‌دهد.
  • به تکامل سیستم عصبی، سلامت دستگاه تنفسی و گوارش و همچنین تعادل بدن کودکان کمک می‌کند.
  • به مادران اجازه می‌دهد که به‌راحتی تغذیه با شیر مادر را انجام دهند.
  • تولید شیر مادر را به دلیل تماس نزدیک او با کودک تقویت می‌کند.
  • آغوشی نوزاد اجازه می‌دهد تا مراقبان کودکان بدون دست آنها را حمل کنند تا درحالی‌که هنوز کودک را نگه می‌دارند، به کارهای دیگری نیز برسند. به‌خصوص اگر کودک دیگری داشته باشید قطعاً به دستانتان برای مراقبت و رسیدگی به آنها نیاز خواهید داشت و نمی‌توانید دائماً نوزادتان را در آغوش بگیرید. همچنین می‌توانید با کودکتان به پیاده‌روی بروید و هر دو از هوای آزاد لذت ببرید.
  • یکی دیگر از دلایلی که آغوشی نوزاد خوبه این است که به یادگیری بهتر محیط اطراف توسط کودک کمک می‌کند. بچه‌ها با تماشای چهره‌ها، مناظر و اتفاقات پیرامون چیزهای بیشتری یاد می‌گیرند.واقعاً، یک نوزادی که در آغوشی قرار داده می‌شود یک کودک شاد است. آیا پدر و مادر در این هنگام خوشحال نمی‌شوند؟ نزدیکی بین دو فرد ازجمله والدین و کودک، تولید هورمون عشق (اکسی توسین) را تحریک می‌کند و درنتیجه پیوند بین آنها بیشتر و صمیمی‌تر می‌شود.

بستن آغوشی نوزاد پارچه ای

  • ابتدا وسط شال رو پیدا کنید
  • شال رو زیر سینه و روی شکمتون بذارید و ببرید به سمت کمرتون.
  • هر کدام از سرهای شال رو در جهت عکس به سمت شونه ها ببرید، طوری که حالت x رو تشکیل بدند.
  • دو سر شال رو از روی شونه‌هاتون رد کنید و به روی سینه بندازید، شال در قسمت شونه باید پهن شده باشه که فشاری به شونه نیاره و اذیتتون نکنه.
  • دو سر شال رو جمع کنید و از داخل قسمتی از شال که روی شکمتونه رد کنید.
  • دو سر شالی که رد کردید رو دوباره خلاف جهت، جوری که x تشکیل بدند، به سمت کمر ببرید.
  • سرهای شال رو از پشت کمرتون رد کنید( گره نزنید.)
  • دو سر شال رو بعد از گره زدن روی شکمتو بیارید و دوباره گره بزنید، میتونید بعد از این گره یک گره پاپیونی هم بزنید که برای درآوردن راحت باشید(یعنی روی شکم دوتا گره بزنید)

بستن آغوشی نوزاد

نکات ایمنی در بستن آغوشی نوزاد

نکات ایمنی که در استفاده از آغوشی باید به آن‌ها توجه کنید به شرح زیر است:

  • قبل از قرار دادن کودک در آغوشی از محکم بودن قفل‌ها مطمئن شوید.
  • اگر آغوشی که استفاده می‌کنید قفل ندارد و با گره بسته می‌شود، نسبت به محکم بودن گره‌ها اطمینان حاصل کنید.
  • بند آغوشی را طوری تنظیم کنید که کم‌ترین آسیب به مهره‌های گردن و کمر شما وارد شود.
  • حالت قرار گرفتن کودک در آغوشی را با توجه به سن او انتخاب کنید. چون در بعضی از این حالات ممکن است کودک اذیت شود.

جمع بندی

در این مطلب تلاش کردیم به صورت کامل توضیح دهیم چرا از آغوشی استفاده کنید و روش بستن آغوشی کودک را توضیح دهیم. استفاده از آغوشی‌ها برای آرامش و راحتی شما بسیار مهم هستند، چون شما این امکان را ندارید که مدام در طول روز کودکتان را در آغوش بگیرید و کنار او باشید. به همین دلیل با استفاده از آن هم می‌توانید کنار کودکتان باشید و هم به امور روزمره‌تان برسید.

دیدگاهتان را بنویسید