دانستنی ها

آیا پودر بچه برای نوزادان ضرر دارد؟

آیا پودر بچه برای نوزادان ضرر دارد؟

 آیا پودر بچه برای نوزادان ضرر دارد؟ بثورات پوشکی که در اثر تماس طولانی مدت پوست با ادرار ایجاد می شوند ضایعات بسیار دردناکی هستند که می توانند سبب آزار کودک شما شوند. علت اصلی این عارضه مرطوب ماندن طولانی مدت پوست در تماس با ادرار است و یک راه حل برای آن کمک گرفتن از پودر بچه است. استفاده از پودر بچه برای عرق سوز شدن پای نوزاد از گذشته رایج بوده اما آیا اینکار ضرری برای نوزاد ندارد؟ بعلاوه بسیاری از افراد از پودر بچه برای جوش صورت استفاده می کنند. در ادامه این مقاله به شما خواهیم گفت که آیا پودر بچه برای صورت یا پای نوزاد اشکالی دارد یا نه؟ با بیبی لوکس همراه باشید.

مشکلات سلامتی استفاده روزانه از پودر کودک

سالیان سال، مطالعات زیادی در مورد اثرات احتمالی پودر تالک و استفاده از پودر بچه بر روی سلامتی انجام شده است. بسیاری از این نتایج بی‌ثمر بوده، اما دو مشکل احتمالی وجود دارد که والدین باید درباره آنها بیش‌تر بدانند.

مشکلات تنفسی

آکادمی اطفال آمریکا گزارش کرده است که تالک و نشاسته ذرتی که در پودر بچه وجود دارد، می‌تواند برای کودک مضر باشد زیرا این ذرات ریز به ریه‌های او آسیب می‌رسانند. خود شما نیز که روزانه حدود ۱۰ بار پوشک کودک را عوض می‌کنید، ممکن است در معرض خس‌خس سینه، سرفه، تنفس ضعیف یا حتی حساسیت مزمن ریه قرار بگیرید.

هر دو مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) و سازمان ایمنی و بهداشت شغلی (OSHA) معتقدند که استنشاق تالک برای ریه‌ها مضر است. افراد حساس‌تر ممکن است به دلیل قرار گرفتن طولانی و مداوم در معرض این پودرها، نشانه‌هایی از آسم یا ذات الریه را بروز دهند.

خطر سرطان

هرچند شواهدی مبنی بر ارتباط بین تالک و سرطان وجود دارد، اما ارتباط مستقیم بین این دو هنوز مشخص نیست. بیش‌ترین نگرانی در استفاده از پودر تالک این است که ممکن است به دستگاه تناسلی بانوان راه پیدا کند. برای مثال، در بانوانی که روزمره از پودر بچه در ناحیه تناسلی خود استفاده کرده‌اند، گزارشاتی مبنی بر وجود تالک در تومورهای تخمدان دیده شده است.

مطالعه‌ای در مجله انستیتوی ملی سرطان نشان داده است، در حالی‌که هیچ ارتباط ثابت شده‌ای بین استفاده از پودر تالک در ناحیه پرینه (میان‌دوراه) و خطر سرطان کلی تخمدان وجود ندارد، بین استفاده از پودر تالک و سرطان تهاجمی تخمدان ارتباط‌هایی دیده می‌شود. آژانس بین‌المللی تحقیقات جهانی سرطان نیز پودر بچه تالک را در فهرست بسیاری از مواردی که به عنوان «ماده‌ای سرطان‌زا برای انسان» به‌شمار می‌رود قرار داده است. از دیگر موارد موجود در این فهرست عصاره برگ کامل آلوئه‌ورا است.

تحقیقات بیش‌تری برای اثبات سرطان‌زا بودن پودر بچه نیاز است. اما همین تحقیقات نیز ارزش تأمل کردن دارد.

چگونه از پودر بچه استفاده‌ای بی‌خطر کنیم؟

باری دیگر می‌گوییم، حتی اگر سالیان سال کودک از پوشک استفاده کند، نیازی به استفاده از پودر بچه نیست. اگر تصمیم دارید از آن استفاده کنید، باید احتیاط بیش‌تری به ویژه برای نوزادان دختر انجام دهید، زیرا ممکن است پودر وارد واژن کودک شود. محدود کردن تعداد دفعات استفاده از پودر بچه، کار عاقلانه‌ای است.

برای جلوگیری از استنشاق پودر بچه، بهتر است پودر را دور از بینی،‌ چشم و دهان کودک روی دست خود بریزید و سپس آن‌را بین پاها و اطراف (نه به‌طور مستقیم) روی ناحیه تناسلی کودک بمالید. مطمئن شوید هیچ‌گاه پودر را به‌طور مستقیم روی بدن کودک تکان ندهید و همیشه آن را دور از دسترس کودک قرار دهید.

چگونگی استفاده از پودر بچه

اگر کودکتان در معرض ریسک تنفسی بالایی نیست و شما تصمیم به استفاده از پودر بچه دارید، هرچند بهتر است در هر صورت این کار را کمتر انجام دهید، اما لازم است پودر را در جایی خیلی دور از فرزندتان روی کف دست خود بریزید و آن را هرگز مستقیم از قوطی پودر روی پوست کودک نریزید. همچنین قوطی پودر را دور از دسترس کودک و برادران و خواهران بزرگ‌تر نگه دارید، زیرا ممکن است دست‌ کودکان دیگر به آن برسد یا آن را بیندازند و ابری از پودر تولید کند که می‌تواند از طریق ریۀ کودکتان استنشاق شود. برای جلوگیری از تحریک پوست بدن کودکتان نیز، اجازه ندهید پودر روی پوستش تجمع کند. در هر تعویض پوشک یا هر بار عوض کردن کهنهٔ بچه، لازم است حتماً پودری را که به ویژه در چین‌های پوست کودک تجمع کرده، به خوبی بشویید.

جایگزین پودربچه از چه چیزی استفاده کنیم؟

همانطور که قبلاً گفتیم پودر بچه به دلیل وجود تالک گزینه مناسبی برای خشک کردن پوست نوزاد به حساب نمی‌آید. متخصصان اطفال پمادها و کرم‌های سوختگی حاوی روی را به عنوان بهترین جایگزین برای پودر بچه توصیه می‌کنند. علاوه بر این، نشاسته ذرت جایگزین خوبی برای پودر تالک است. دانه حاوی ذراتی است که بزرگ‌تر از پودر تالک هستند و برای مجاری تنفسی خطرناک نیستند. جو دوسر، جوش شیرین و پودر نشاسته پیاتزو را می‌توان به عنوان جایگزین مناسب پودر تالک نام برد.

به یاد داشته باشید که با وجود انتخاب درست پودر بچه برای جلوگیری از تحریک پوست، موثرترین و کارآمدترین راه این است که ابتدا پوشک کودک را عوض کنید. می‌توانید پوشک کودک را در فواصل زمانی معین عوض کنید و با خشک کردن و تمیز کردن پوست از ایجاد جوش پوشک جلوگیری کنید.

در اینجا بهترین راه‌ها برای جلوگیری از راش پوشک وجود دارد:

  • استفاده از انواع کرم‌ها و پمادهای سوختگی
  • در صورت سوختگی از دستمال مرطوب استفاده نکنید
  • مراقب حساسیت‌های غذایی باشید و مصرف غذاهای اسیدی را محدود کنید
  • از پوشک و نوار بهداشتی استفاده کنید.
  • محل سوختگی را نپیچانید
  • از قرار دادن مناسب پوشک اطمینان حاصل کنید
  • از استفاده از مواد شوینده کثیف و بدبو خودداری کنید
  • اجازه هوادهی به قسمت‌های آسیب دیده را بدهید.

 آیا پودر بچه برای نوزادان ضرر دارد؟

آیا پودر بچه برای نوزادان ضرر دارد؟ این روزها در مورد پودر بچه و به خصوص پودر تالک خیلی حرف زده می‌شود. در واقع پودر بچه حاوی بیش از ۹۹ درصدر پودر تالک است. لابد می‌پرسید پودر تاک چیست؟ تالک یک ماده معدنی طبیعی است که از زمین استخراج می‌شود و از منیزیم، سیلیکون، اکسیژن و هیدروژن تشکیل شده‌. از نظر شیمیایی، تالک یک سیلیکات منیزیم آبدار با فرمول شیمیایی Mg3Si4O10(OH)2 است.

تالک کاربردهای زیادی در لوازم آرایشی و سایر محصولات مراقبت شخصی دارد. به عنوان مثال، ممکن است برای جذب رطوبتی یا به منظور جلوگیری از کیک شدن، مات کردن آرایش صورت، یا برای بهبود تجربه استفاده محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده شود. این ماده در بسیاری از لوازم آرایشی از پودر بچه گرفته تا رژگونه استفاده می‌شود. هر از گاهی مباحثی در مورد ایمنی آن و اینکه آیا تالک دارای آلاینده‌های مضر مانند آزبست است یا خیر مطرح می‌شود.

سازمان غذا و دارو آمریکا (FDA) و پایگاه داده‌ی مقررات آرایشی و بهداشتی پارلمان اروپا (COSING) دو سازمانی هستند که مجاز یا غیرمجاز بودن محصولات شوینده، آرایشی و بهداشتی را تعیین می نمایند.

 آیا پودر بچه برای نوزادان ضرر دارد؟

مسئولیت سازمان غذا و دارو آمریکا بر ایمنی لوازم آرایشی به این صورت است که مشکلات احتمالی ایمنی محصولات آرایشی و بهداشتی موجود در بازار را بررسی می کند و در صورت نیاز برای محافظت از سلامت عمومی اقدام می کند. قبل از اینکه چنین اقدامی را علیه یک ماده آرایشی انجام دهد، به داده های علمی معتبری نیاز دارد تا مطمئن شود  که در صورت استفاده، ماده مورد نظر مضر است.

مقالات علمی منتشر شده در دهه ۱۹۶۰ ارتباط احتمالی بین استفاده از پودرهای حاوی تالک در ناحیه تناسلی و بروز سرطان تخمدان را مطرح کرده است. با این حال، این مطالعات به طور قطعی چنین ارتباطی را نشان نداده‌اند. علاوه بر این، سوالاتی در مورد آلودگی احتمالی تالک با آزبست از دهه ۱۹۷۰ مطرح شده است. سازمان غذا و دارو آمریکا برای بررسی بیشتر، تحقیقاتی در این زمینه انجام داده است.

آزبست یک کانی سیلیکات طبیعی است، اما با ساختار کریستالی متفاوت. تالک و آزبست هر دو مواد معدنی طبیعی هستند که ممکن است در نزدیکی زمین یافت شوند. با این حال، برخلاف تالک، آزبست هنگام استنشاق یک سرطان‌زا شناخته شده است. پتانسیل آلودگی تالک با آزبست وجود دارد. از این رو، مهم است که مکان‌های استخراج تالک با دقت انتخاب شوند و اقدامات لازم برای آزمایش سنگ معدن آن را انجام دهند که پودر تالک استخراج شده، فاقد آزبست باشد.

بنابراین، اگر پودر تالکی حاوی آزبست باشد ممکن است مشکل سرطان‌زا بودن را داشته باشد نه اینکه پودر تالک سرطان زاست. در حال حاضر نیز یکی از آزمون‌های اصلی پودر تالک، نبود آزبست در آن است که مطابق استاندارد ملی ایران که یک استاندارد اجباریست.

در پایگاه داده‌ی مقررات آرایشی و بهداشتی پارلمان اروپا نیز ممنوعیتی برای مصرف پودر تالک وجود ندارد و تنها نکته ای که در مورد آن مطرح شده، آن است که وارد بینی و دهان کودک نشود که این تذکر معمولا در مورد همه‌ی محصولات پودری داده می‌شود.

در حال حاضر نیز شرکت‌های جانسون اند جانسون، که لید‌‌‌‌‌‌‌ر جهانی محصولات کودک است، چیکو، دالین، هیمالیا و … تولید کننده پودر بچه بر پایه پودر تالک می‌باشند که این موضوع بیانگر این موضوع ست که برای تالکی که مطابق استانداردهای بین‌المللی آزمون شده و تایید شده است، هیچ ممنوعیت مصرفی وجود ندارد.

لازم به ذکر است که پودر تالک در بسیاری از محصولات آرایشی مثل پنکیک، رژگونه، کرم پودر، سایه های چشمی و … در حال استفاده است.

دیدگاهتان را بنویسید