دانستنی ها

استفاده از پودر بچه مفید است یا مضر

استفاده از پودر بچه

استفاده از پودر بچه برای کودکان می‌تواند مشکلاتی به وجود آورد، اما این مشکلات به دلیل اثر خود پودر روی پوست بچه‌ها نیست و دلیل اصلی آن وارد شدن ذرات آن به درون سیستم تنفسی و ریهٔ کودکان، به ویژه نوزادان است. در این مطلب می‌توانید با برخی از دلایل پرهیز از استفاده از پودر بچه و نحوهٔ استفادهٔ بهتر آن در صورت اصرار والدین آشنا شوید. با بیبی لوکس همراه باشید.

دلیل خودداری از زدن پودر به بدن کودک

استفاده از پودر بچه به دلیل خطر ابتلا به مشکلات تنفسی برای نوزاد و کودک توصیه نمی‌شود. پودر بچه در صورت استنشاق ذرات آن می‌تواند منجر به مشکلات تنفسی و در برخی موارد، حتی آسیب جدی به ریه در کودکان شود، آن هم به این دلیل که وقتی از این پودر استفاده می‌کنید، جلوگیری از معلق شدن ذرات آن در هوا بسیار سخت است. این امر به ویژه در مورد پودر‌هایی که بر پایۀ تالک است صحت دارد، زیرا ذرات آنها کوچک است و به راحتی استنشاق می‌شود. اما پودرهای دیگر، از جمله پودرهای با پایۀ نشاسته ذرت نیز می‌تواند توسط نوزادتان استنشاق شود و تنفسش را با مشکل روبه‌رو کند.

حتی مقدار کمی از پودر نیز می‌تواند ریهٔ کوچک کودک را تحریک کند، به ‌ویژه اگر کودک ریسک بالایی برای بیماری‌های تنفسی دارد. افراد در معرض ریسک بالا عبارت است از کودکان زودرس، کودکانی با بیماری قلبی مادرزادی و کودکانی که بیماری تنفسی مکرر داشته‌اند.

چگونگی استفاده از پودر بچه

اگر کودکتان در معرض ریسک تنفسی بالایی نیست و شما تصمیم به استفاده از پودر بچه دارید، هرچند بهتر است در هر صورت این کار را کمتر انجام دهید، اما لازم است پودر را در جایی خیلی دور از فرزندتان روی کف دست خود بریزید و آن را هرگز مستقیم از قوطی پودر روی پوست کودک نریزید. همچنین قوطی پودر را دور از دسترس کودک و برادران و خواهران بزرگ‌تر نگه دارید، زیرا ممکن است دست‌ کودکان دیگر به آن برسد یا آن را بیندازند و ابری از پودر تولید کند که می‌تواند از طریق ریۀ کودکتان استنشاق شود. برای جلوگیری از تحریک پوست بدن کودکتان نیز، اجازه ندهید پودر روی پوستش تجمع کند. در هر تعویض پوشک یا هر بار عوض کردن کهنهٔ بچه، لازم است حتماً پودری را که به ویژه در چین‌های پوست کودک تجمع کرده، به خوبی بشویید.

استفاده از پودر بچه

فواید پودر بچه

درمان زخم ناشی از پوشک

با درمان‌های خانگی مثل کرم‌ها و پودر های بچه و شست وشوی مرتب با آب ولرم و صابون بچه، زخم پوشک معمولا بعد از دو یا سه روز از بین می‌رود. اما اگر این زخم باقی ماند، باید حتما با پزشک نوزادتان تماس بگیرید. زخم‌های قارچی و عفونی را به هیچ‌وجه سرخود و در خانه درمان نکنید. کرم‌های ضدقارچ و داروهای موضعی، اصلی‌ترین درمان‌های این‌جور زخم‌ها هستند، اما باید آنها را حتما با دستور پزشک تهیه کرد. در صورت وجود زخم پوشک حاد می‌توانید مدتی برای نوزاد از پوشک استفاده نکنید و او را با پارچه‌های نرم و ملایم بپوشانید. در نوزادان چاق حتما باید لای چین‌های بدن نوزاد را به دنبال این‌جور زخم‌ها یا عرق‌سوزها بررسی کنید و در صورت وجود، این مناطق را هم حتما به خوبی شست‌وشو دهید.

راه های جلوگیری از زخم پوشک

بهترین راه برای جلوگیری از این مشکل این است که پوست بدن نوزاد را تا آنجا که می‌توان خشک و تمیز نگه داشت. تعویض به موقع پوشک بعد از کثیف شدن آن باعث می‌شود مدفوع و به خصوص ادرار نوزاد، پوست او را تحریک نکند. پلاستیکی که در پوشک‌ها برای جلوگیری از نشت آلودگی‌ها وجود دارد باعث می‌شود هوا داخل پوشک و پوست نوزاد جریان پیدا نکند و یک محیط مناسب برای رشد قارچ به وجود بیاید. در هربار تعویض پوشک اجازه بدهید مدتی، بدن نوزاد هوا بخورد و خوب خشک شود.

استفاده از پودر بچه

مناسب ترین جایگزین برای پودر بچه

همان طور که بیان کردیم پودر بچه به موجب برخورداری از تالک گزینه مناسبی برای خشک کردن پوست نوزاد تلقی نمی شود.
متخصصان اطفال بهترین گزینه برای جایگزین سازی پودر بچه را کرم های روغنی، لوسیون و کرم های سوختگی بر پایه روی معرفی می کنند.
علاوه بر این، پودر ذرت جایگزین مناسبی برای پودر تالک به شمار می رود. ذرت دارای ذرات بزرگ تری نسبت به پودر تالک است و تهدیدی برای مجرای تنفس محسوب نمی شود.

توجه داشته باشید که با وجود جایگزین های مناسب پودر بچه به منظور جلوگیری از بثورات پوستی، مؤثر ترین و کارآمد ترین روش تعویض زودهنگام پوشک کودک است. شما می توانید در بازه های زمانی مشخص به تعویض پوشک کودک بپردازید و با خشک کردن و پاک سازی پوست مانع شکل گیری بثورات پوشک شوید.

روش های پیشگیری کننده از شکل گیری بثورات پوشکی

در ادامه بهترین روش های پیشگیری کننده از شکل گیری بثورات پوشکی را بیان می کنیم:

  •  بهره گیری از کرم و پماد های مختلف سوختگی

    • توجه به حساسیت های غذایی و محدود سازی مصرف غذاهای حاوی اسید

    • بهره گیری از پوشک و مواد شوینده دارای مارک های معتبر

    • پرهیز از مالش ناحیه سوختگی

    • کسب اطمینان خاطر از جایگذاری مناسب پوشک

    • کاهش بهره گیری از دستمال مرطوب

    • اجتناب از بهره گیری از مواد شوینده غلیط و عطر دار

    • فرصت هوا رسانی به منطقه سوخته بدن

محدودیت های بهره گیری از پودر بچه

استفاده از پودر بچه برای کودکانی که زود تر از موعد مقرر به دنیا آمده اند، محدودیت دارد. این قبیل کودکان به موجب نارس بودن از سیستم ایمنی ضعیفی برخوردار هستند و مستعد ابتلا به بیماری های تنفسی قرار دارند.
همچنین پودر زدن به کودکی که به صورت مادرزادی با بیماری قلبی به دنیا آمده است، محدودیت دارد.
بهتر است بدانید در صورتی که نوزاد مستعد بیماری های آلرژیک قرار داشته باشد، در استفاده از پودر بچه به طور جدی منع مصرف دارد. علاوه بر این، در صورتی که پس از استفاده از پودر بچه ناحیه تناسلی کودک به جوش مبتلا شد، از تداوم استفاده از پودر خودداری کنید.

سخن پایانی

همان طور که بیان کردیم پوست نوزاد به موجب تماس طولانی مدت ادرار و مدفوع به بثورات پوشکی مبتلا می شود. این عارضه پوستی با درد همراه است و اغلب ناراحتی های نوزاد را به همراه دارد.

یکی از روش های خشک کردن پوست نوزاد، بهره گیری از پودر بچه است. پودر بچه بر پایه تالک به موجب برخورداری از ذرات ریز، پتانسیل پراکنده شدن در هوا را دارد. ذرات پودر از طریق تنفس وارد مجاری دستگاه تنفس کودک می شود و در کارکرد ریه نوزاد اختلال ایجاد می کند.

علاوه بر این تحقیقات حاکی از آن دارند که تالک موجود در پودر بچه زمینه ساز شکل گیری سرطان تخمدان در بانوان می گردد.

دیدگاهتان را بنویسید