دانستنی ها

اسباب بازی مناسب نوزاد چه ویژگی دارد؟

اسباب بازی مناسب نوزاد

اسباب بازی مناسب نوزاد من کدام است؟ این سوالی است که هر مادری، اگر اندکی هوشمند باشد و به روان فرزند خود اهمیت بدهد، از خودش خواهد پرسید. اینکه برای نوزاد خود کدام اسباب بازی را بخریم و چه نوع اسباب بازی، برای فزرند ما مناسب است. شاید پیشتر به این نکته توجه نکرده بودید، اما باید بدانید که خرید اسباب بازی برای نوزاد، آداب و اصول خاص خودش را دارد و این کار باید با توجه به سن، روحیه و توانایی‌های کودک انجام پذیرد.

روند خرید اسباب بازی مناسب برای نوزاد تازه متولد شده، حداقل بعد از یک ماهگی آغاز می‌شود و از همین زمان است که دغدغه والدین نیز برای انتخاب این مورد از لیست خرید سیسمونی نوزاد، آغاز می‌شود. بدیهی است که باید در انتخاب و خرید اسباب بازی مناسب، حسابی وسواس و دقت به خرج داد.

در گفتار امروز، قصد بیبی لوکس ارائه یک راهنمای خرید اسباب بازی نوزاد است. همانطور که خودتان هم تا به الان پی برده‌اید، خرید اسباب بازی نوزاد می‌تواند تا حدودی کار چالش برانگیزی باشد، اما با کمک مطالب امروز، ما نه تنها به شما می‌گوییم کدام اسباب بازی را باید خریداری کنید، بلکه از ویژگی‌ها و نکات لازم در مورد اسباب بازی مناسب نوزاد را نیز، صحبت خواهیم کرد.

ویژگی‌های اسباب بازی مناسب نوزاد چیست؟

قبل از پرداختن به هر موضوع دیگر، لازم می‌بینیم که ابتدا در مورد ویژگی‌هایاسباب بازی مناسب نوزاد با شما صحبت کنیم. خرید اسباب بازی، یکی از مهم‌ترین بخش‌های خرید سیسمونی نوزاد است؛ پس دانستن که این که اسباب بازی مناسب و خوب، چه ویژگی‌هایی دارد، به ما کمک می‌کند که انتخابی صحیح و درست داشته باشیم و البته در این میان، استعداد و خلاقیت کودک را نیز شکوفا کنیم و از همه مهم‌تر، به حفظ سلامت روان نوزاد هم کمک کنیم.

همانطور که کودک از بدو رشد فیزیکی بسیار سریعی دارد، رشد ذهنی و روانی او نیز بسیار سریع است؛ به علاوه، از آنجایی که ذهن و روان کودک بسیار لطیف و پاک و حساس است، از همین توجه به انتخاب اسباب‌بازی مناسب، بسیار اهمیت دارد.

از جمله ویژگی های اسباب بازی مناسب نوزاد، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • تنوع را به هنگام خرید رعایت کنید، اگر به اندازه کافی بودجه دارید، سعی کنید از هر سبک، برای فرزند خود اسباب بازی خریداری کنید.
  • به علاوه، سعی کنید آن دسته از اسباب بازی‌هایی را انتخاب کنید که نوزاد در سنین بالاتر نیز بتواند از آن استفاده کند.
  • برای کمک به رشد هوش و توانایی‌هایی ذهنی، آن دسته از اسباب بازی‌هایی را انتخاب کنید که او را وادار به اکتشاف و حل مسئله کند.
  • باید اسباب بازی‌هایی را انتخاب کنید که در رشد خلاقیت کودک، تاثیر مثبت داشته باشد.
  • اگر اسباب بازی شبیه به وسایل و اجسام واقعی باشد، کودک بیشتر به آن علاقمند خواهد شد.
  • علاوه بر رشد ذهنی، رشد فیزیکی نوزاد نیز مهم است، پس اسباب بازی باید نوزاد را از لحاظ فیزیکی نیز به فعالیت وادار کند.
  • بهتر است که اسباب بازی به نوعی باشد تا افراد بالغ نیز بتوانند در بازی با کودک، شریک شوند.

اسباب بازی مناسب نوزاد

نکات مهم در خرید اسباب بازی مناسب نوزاد

هنگام خرید اسباب بازی برای نوزاد به نکات زیر توجه کنید:

رنگ اسباب بازی نوزاد

نوزادان نمی‌توانند رنگ‌ها را به طور کامل تشخیص دهند، بنابراین اسباب بازی ها و کتاب‌های سیاه و سفید برای کمک به رشد بینایی کودک بسیار مفید است.

صدادار یا بیصدا بودن اسباب بازی

اسباب بازی مناسب نوزاد گزینه‌ای است که سر و صدا ایجاد می‌کند. صدا باعث جلب توجه نوزاد می‌شود و پیگیری بصری جسم به صورت افقی و عمودی به بهبود رشد بینایی نوزاد و افزایش طیف توجه او کمک می‌کند. در عین حال، گزینه‌ای با صدای بسیار بلند و زنگ دار را انتخاب نکنید تا نوزاد نترسد.

ایمنی اسباب بازی نوزاد

در هنگام انتخاب اسباب بازی نوزاد به ایمنی آن بیشتر از هر چیزی توجه کنید. اسباب بازی نوزاد باید فاقد قطعات ریز، شل و جداشونده مانند دکمه، مهره و پیچ باشد. هرگز نوزاد را با اسباب بازی، ملافه اضافی یا حیوانات تنها نگذارید. اسباب بازی های نوزاد را در فواصل زمانی مناسب بررسی کنید تا در صورت وجود شکستگی، لبه‌های تیز و قطعات شل، آنها را از دسترس نوزاد دور کنید.

برای نوزاد اسباب بازی پسرانه بخریم یا دخترانه؟

یکی از مسائلی که اکثر والدین به دنبال آن هستند، لیست اسباب بازی دخترانه برای سیسمونی است . بعضی نیز برای نوزاد پسر خود، اسباب‌ بازی سیسمونی پسرانه هستند. اکنون این سوال مطرح می‌شود که به هنگام انتخاب و یا تهیه و خرید اسباب بازی برای نوزاد، باید مطابق با جنسیت نوزاد، به دنبال اسباب بازی پسرانه باشیم یا دخترانه؟

این موضوع، مفصلا جای بحث و توضیح دارد؛ متاسفانه هنوز هم هستند برخی از والدین، که برای فرزند پسر خود دنبال تفنگ و شمشیر و ماشین و… هستند، و برای فرزند دختر خود، به دنبال عروسک و سرویس چای‌خوری و خلاصه اسباب بازی‌های که طبق عرف جامعه، منتسب به دختران هستند. به عبارت دیگر، حتی برای اسباب بازی نوزاد هم جنسیت قائل می‌شوند و این فرهنگ غلط را در از همان زمان کودکی، به فرزند خود تلقین می‌کنند. حتی فراتر از آن، دیده که چنین حساسیت‌هایی را برای انتخاب رنگ سیسمونی نوزاد نیز به خرج می‌دهند!

پس به جای اینکه به دنبال لیست اسباب بازی پسرانه برای سیسمونی و یا به دنبال یک فهرست تمام و کمال از اسباب بازی دخترانه برای سیسمونی باشید، توصیه ما بر آن است که از هر دو نوع خریداری نموده، و فرزند خود را از همان کودکی، از مفاهیم جنسیت‌زده، دور کنید. به جای پرداختن به جنسیت اسباب بازی‌ها، پیشنهاد می‌کنیم که بیشتر مطابقت اسباب بازی با سن نوزاد دقت کنید.

اسباب بازی مناسب نوزاد ۱ ماهه

۱. عروسک پولیشی

دید نوزاد نزدیک بین است پس هر وسیله یا اسباب بازی که در معرض دید او حرکت کند توجه او را جلب کرده و آن را دوست دارد. او در این سن نمی تواند برای مدتی هر چند کوتاه چیزی در دست خود نگه دارد اما با ضربه زدن به چیزهایی که دوست دارد مثل عروسک پولیشی، علاقه خود را به آنها نشان می دهد.

۲. اسباب بازی موزیکال یا جعبه موسیقی

موسیقی یکی از بهترین روش ها برای آرام و سرگرم کردن نوزاد یک ماهه تا سه ماهه است. انواع موسیقی –نه خیلی پر سر وصدا- برای او پخش کنید و واکنش او را نسبت به موسیقی های گوناگون ببینید.

۳. موبایل

گوشی های موبایل بعد جدیدی از زندگی را به نوزاد نشان می دهند. موبایلی انتخاب کنید که کنتراست بالای رنگ و شکل داشته باشد. معمولا نوزاد یک تا سه ماهه نسبت به انواع موبایل که موسیقی پخش می کند علاقه بیشتری نشان می دهند. بهتر است، برای حفظ امنیت گوشی موبایل را دور از دسترس نوزاد قرا دهید. موبایل اشعه های مضر و خطرناک دارد، بنابراین آن را مستقیما در کنار نوزاد قرار ندهید یا بالای سر آنها در گهواره آویزان نکنید. موبایل را به گونه ایی که در معرض دید نوزاد قرار گیرد از سقف آویزان کنید.

اسباب بازی مناسب نوزاد

اسباب بازی مناسب نوزاد ۱ ماهه تا ۳ ماهه

۱. آیینه نشکن

گرچه نوزاد یک ماهه تا سه ماهه نمی تواند تشخیص دهد تصویری که در آینه می بیند خود او است ولی تصویر و حرکاتی که می بیند توجه او را جلب می کند. ممکن است از سه ماهگی به بعد متوجه برقراری ارتباط بین خود و نوزاد شوید. همچنین ممکن است او به تصویر خود در آینه لبخند بزند. هنگام عوض کردن پوشک یا غذا دادن به نوزاد می توانید نزدیک او یک آینه قرار دهید تا سرگرم شود و گریه نکند.

۲. کتاب پارچه ای با تصاویر بزرگ و پررنگ

کتاب های نرم با تصاویر بزرگ و قابل تشخیص، مخصوص نوزاد طراحی شده است. کتاب را در کنار او قرار دهید تا بتواند تصاویر کتاب را ببیند. با وجود اینکه سن او کم است داستان یا شعر را برای او با صدای بلند بخوانید.

۳. اسباب بازی متحرک و کوکی

اسباب بازی های نرمی که هنگام فشار دادن کلیدهای آن ، حرکت می کند، می لرزد و موسیقی پخش می کند جزء اسباب بازی های مورد علاقه نوزاد یک تا سه ماهه است. صدایی که این اسباب بازی ها تولید می کنند هوشیاری نوزاد را نسبت به عملکرد دست های او بالا می برد.

۴. جغجغه مچی یا جورابی

جغجغه های نرم و کوچکی را به مچ دست یا قوزک پای نوزاد یک تا سه ماهه خود وصل کنید. می توانید از جوراب هایی استفاده کنید که داخل آنها جغجغه وجود دارد. با وجود این جغجغه ها نوزاد برای مدت طولانی سرگرم و ساکت است. او با هر تکانی که به دست و پای خود می دهد، صدای جدیدی می شنود و همین برای او بسیار جالب است.

۵. آویز موزیکال

نوزاد عاشق موسیقی های آرام است، بنابراین آویز موزیکال و جغجغه دار را در بالای سر نوزاد و جایی که می خوابد آویزان کنید تا هم حرکت آن را ببیند و هم صدای آن را بشنود. اگر آویز نزدیک گهواره یا تخت او آویزان باشد، معمولا عادت می کند پیش از خواب برای چند دقیقه به آن نگاه کند. می توانید هر چند وقت یک بار نوزاد خود را بلند کنید تا خودش زنگوله ها و جغجغه های آن را به صدا در آورد.

دیدگاهتان را بنویسید