دانستنی ها

اعضای بدن و ظاهر نوزاد پس از تولد

ظاهر نوزاد پس از تولد

وقتی نوزاد به دنیا می‌آید، والدین ممکن است از ظاهر کودک خود شگفت‌زده شوند. شکل و ظاهر نوزاد پس از تولد ، شباهتی به عکس‌های کودکانی که در کتاب‌ها دیده‌اید ندارد. بعضی از نویسندگان، قیافه نوزاد را به قیافه کودکانی که در مسابقه زیبایی کودک شرکت می‌کنند تشبیه کرده‌اند، ولی حتی مادر نوزاد این عقیده را ندارد. ویژگی‌هایی که ممکن است یک نوزاد عادی را عجیب به نظر برساند موقتی هستند. این‌که چه زمانی برای اولین بار نوزاد خود را می‌بینید و لمس می‌کنید ممکن است به نوع زایمان، وضعیت شما و وضعیت کودک شما بستگی داشته باشد. در این مطلب تغییر چهره‌ی نوزاد در طول یک سال اول زندگی را بخوانید با بیبی لوکس همراه باشید.

ظاهر نوزاد پس از تولد چگونه است؟

ظاهر نوزاد پس از تولد بررسی سر و پوست سر

اگر زایمان شما طبیعی باشد، ممکن است از بزرگ‌تر بودن سر نوزاد نسبت به بقیۀ بدن او تعجب کنید. سر کودک ممکن است کمی هم بدشکل یا تیز به نظر برسد. این بدشکلی و نامتقارنی مولدینگ نامیده می‌شود و ناشی از فشاری است که در حین عبور از مجرای زایمان به نوزاد وارد می‌شود. سر کودک در عرض یک یا دو هفته به شکل اولیۀ خود بازمی‌گردد. همچنین آن دسته از نوزادان سزارینی که از مجرای زایمان عبور نمی‌کنند، سرهایشان گردتر است و صورتشان نیز مانند بسیاری از نوزادان زایمان طبیعی متورم نیست.

نقاط نرم روی سر کودک شما که Fontanelle یا ملاج نامیده می‌شود، درزهایی لوزی‌شکل در جمجمه است که با یک لایۀ ضخیم از پوست پوشانده شده‌ است. این درزها که یکی در جلوی سر و یکی در پشت واقع است، به استخوان‌های جمجمۀ کودک اجازه می‌دهد تا در حین عبور از مجرای زایمان فشرده شود و پس از تولد نیز اجازهٔ رشد سریع مغز را خواهد داد. حدود شش ماه طول می‌کشد تا ملاج خلفی بسته شود. بسته شدن ملاج قدامی نیز بین ۱۲ و ۲۴ ماه طول می‌کشد.

نوزادان اغلب دچار قرمزی و پوسته‌پوسته شدن پوست سر یا به اصطلاح، عارضۀ کلاه گهواره‌ای می‌شوند. این عارضه معمولاً درعرض چند هفته یا چند ماه از بین می‌رود که به ندرت ناراحت‌کننده و همراه با ناراحتی یا خارش است. اگر متوجه این عارضه در نوازد خود شده‌اید، بهتر است به یک پزشک متخصص اطفال یا پزشک خودتان اطلاع دهید. همچنین سعی کنید موهای او را با یک شامپوی ملایم کودک شست‌وشو دهید و سر او را با یک برس نوزاد خیلی نرم شانه کنید. همچنین بدون مشورت با پزشک کودکتان از شامپوهای درمانی استفاده نکنید، زیرا این شامپوها می‌تواند پوست حساس نوزاد را تحریک کند.ظاهر نوزاد پس از تولد

ظاهر نوزاد پس از تولد شکل دست و پاها

نوزاد که زمان زیادی در فضای تنگ رحم جمع شده است، برای تطبیق با آزادی جدید خود و از هم باز شدن نیاز به زمان دارد. دست‌ها و پاهای او در عرض یک یا دو هفته صاف خواهد شد. پس از اینکه بدن او شروع به باز شدن کند، پاهای او احتمالاً تا زمانی که شروع به راه رفتن می‌کند، کمی پرانتزی به نظر می‌رسند.

شکم نوزاد پس از تولد

کودک شما ممکن است در هفتۀ اول زندگی کمی وزن کم کند که اغلب آن را در هفتۀ دوم دوباره به دست آورد و به افزایش وزن سریع در ماه‌های بعد ادامه می‌دهد. ریشۀ بند ناف نوزاد، ۱۰ تا ۲۱ روز پس از تولد می‌افتد و یک ناف کوچک دوست‌داشتنی بر جای می‌گذارد. گاهی نیز ممکن است یک نقطۀ دردناک بر جای بگذارد که کمی مایع آغشته به خون از آن تراوش کند که لازم است آن را خشک و تمیز نگه دارید. این زخم باید خودبه‌خود التیام یابد. اگر ریشۀ بند ناف پس از یک ماه نیفتاد، با پزشک کودکتان صحبت کنید.

ظاهر نوزاد پس از تولد بررسی اندام تناسلی و سینه‌ها

اغلب اندام تناسلی و سینهٔ نوزادان دختر و پسر، هر دو متورم به نظر می‌رسد. این ورم ناشی از سطح بالاتر هورمون‌ها کمی قبل از تولد است. حتی ممکن است کمی مادۀ شیرمانند از نوک سینه‌های کودکتان نشت کند. سعی نکنید آن را دست‌کاری کنید، زیرا این مایع بی‌ضرر است و خودبه‌خود خشک خواهد شد و اقدام به دست‌کاری آن ممکن است بعدها عواقبی را به دنبال داشته باشد. همچنین نوزادان دختر ممکن است مقداری ترشحات واژینال سفید یا مخاط آغشته به خون نیز داشته باشند که همهٔ این علائم پس از گذشت چند هفتۀ اول از بین می‌رود.

ظاهر نوزاد پس از تولد شکل صورت نوزاد

در روی صورت نوزاد نشانه‌هایی از فشار (‌هنگام عبور از کانال زایمان) را می‌توان مشاهده کرد. صورت نوزاد، سرخ و گاهی دارای کبودی و نقطه‌هایی است که از پاره شدن مویرگ‌ها در زیر پوست به وجود آمده است. به واسطه مایعی که در زیر پوست جمع می‌شود، صورت و پلک‌های نوزاد پف می‌کند، به طوری که تا چند روز نمی‌تواند چشمان خود را خوب باز کند. بینی و گوش‌های نوزاد به علت فشار، پهن و پوست روی چانه کمی کبود است.

ظاهر صورت نوزاد اغلب در چند روز اول به طور قابل توجهی تغییر می‌کند، زیرا کودک از شر مایعات اضافی خلاص می‌شود و آسیب‌های ناشی از زایمان کاهش می‌یابد. به همین دلیل است که عکس‌هایی که بعداً در خانه از کودک خود می‌گیرید، معمولاً بسیار متفاوت از عکس‌های قبلی به نظر می‌رسند. در برخی موارد، ویژگی‌های صورت نوزاد در نتیجه قرار گرفتن در رحم و فشار از طریق کانال زایمان می‌تواند کاملاً مخدوش شود. نگران نباشید، گوش تا شده، بینی صاف یا فک کج معمولاً به مرور زمان به جای خود باز می‌گردد.

شکل جمجمه نوزاد پس از تولد

سر نوزاد حین تولد تغییر شکل می‌دهد. سر نوزاد تازه متولد شده از دو تکه استخوان نرم، یکی در بالا و یکی در پشت تشکیل شده است. فونتانل در پس سر در حدود ۶ هفتگی بسته می‌شود. نرم بودن و فاصله بین استخوان‌‌‌ها در بالای سر نوزاد مشهودتر و قابل لمس است. این فرو رفتگی بین ۹ تا ۱۸ ماهگی بسته می‌شود.

این مسئله از نظر سلامتی و پزشکی مشکلی به وجود نمی‌آورد، اما از نظر ظاهری مخصوصا وقتی فرد بزرگ شود مسئله ساز خواهد شد و وقتی به سر از بالا یا پهلو نگاه کنید نامتناسب بودن فرم خود را نشان می‌دهد. اگر کودک شما دارای فرم سر صاف یا ناهموار است، قرارگیری صحیح او می‌تواند به گرد شدن شکل جمجمه کمک کند. با این حال، اگر نگرانی در مورد فرم سر کودک دارید یا فکر می‌کنید که ممکن است برای اصلاح فرم سر به کلاه ایمنی نیاز داشته باشد، با پزشک متخصص اطفال خود صحبت کنید.

ظاهر نوزاد پس از تولد، شکل موها

برای شگفت‌زده شدن از موهای نوزاد خود آماده باشید. زوج‌هایی با موهای مشکی، گاهی از به دنیا آمدن نوزادشان با موهای بلوند شوکه می‌شوند. موی نوزاد تشابه چندانی به شکل نهایی آن در آینده ندارد، حتی اگر کودک شما با یک سر پر از مو به دنیا بیاید، ممکن است شروع به از دست دادن مقداری یا همۀ آن در چند هفته‌ یا چند ماه اول کند. نگران نباشید، زیرا موهای کودک برمی‌گردد، هرچند ممکن است شبیه موهای اولیه نباشد.

نوزادانی که با موی سیاه متولد شده‌اند، می‌توانند در آینده موی روشنی داشته باشند و آنها که موی طلایی‌ دارند، اغلب صاحب موهای قهوه‌ای رنگ می‌شوند. بافت مو نیز اغلب در شش ماه اول تغییر می‌کند. به عنوان مثال، ممکن است دریابید به جای موهای نرم و ظریف اولیه، حلقه‌هایی از موی کمی زبرتر روی سر کودکتان در حال رشد است.

ظاهر نوزاد پس از تولد

رنگ چشم نوزاد پس از تولد

والدین اغلب کنجکاو هستند که بدانند نوزادشان چه رنگ چشمی خواهد داشت. اگر چشمان نوزاد در بدو تولد قهوه‌ای باشد، این رنگ باقی می‌ماند. این مورد برای اکثر نوزادان سیاه پوست و آسیایی است. اکثر نوزادان سفید پوست با چشمان آبی مایل به خاکستری متولد می‌شوند، اما رنگدانه عنبیه (قسمت رنگی چشم) ممکن است به تدریج تیره شود و معمولاً تا حدود ۳ تا ۶ ماهگی به رنگ دائمی خود نمی‌رسد.

‌گوش نوزاد

گوش‌های نوزاد تازه متولد شده و همچنین سایر ویژگی‌ها ممکن است به دلیل موقعیتی که در داخل رحم در آن قرار داشتند، مخدوش شوند. از آنجایی که نوزاد هنوز غضروف ضخیمی را که به گوش‌های کودک بزرگ‌تر شکل می‌دهد، ایجاد نکرده است، بیرون آمدن نوزادان با گوش‌های موقتا تا شده یا بدشکل غیرعادی نیست. تگ‌های کوچک پوست یا حفره‌ها (سوراخ‌های کم عمق) در پوست در کنار صورت، درست در جلوی گوش نیز رایج است. بزرگ بودن، برجستگی و بدشکلی گوش نوزادان در حدود ۲ تا ۳ سالگی خود را نشان می‌دهد. بنابراین لازم است که اگر بدشکلی گوش نوزادان از حدی بیشتر باشد، به پزشک مراجعه کنید.

‌بینی نوزاد پس از تولد

از آنجایی که نوزادان تازه متولد شده تمایل دارند از بینی خود تنفس کنند و مجرای بینی آن‌ها باریک است، مقدار کمی مایع یا مخاط بینی می‌تواند باعث شود که آن‌ها حتی زمانی که سرماخوردگی یا مشکل دیگری ندارند، با صدای بلند نفس بکشند یا صدای احتقان داشته باشند. با پزشک خود در مورد استفاده از قطره‌های بینی و سرنگ حباب برای کمک به پاکسازی مجرای بینی در صورت لزوم صحبت کنید. عطسه در نوزادان نیز شایع است. این یک رفلکس طبیعی است و به دلیل عفونت، آلرژی یا مشکلات دیگر نیست.

‌دهان نوزاد پس از تولد

هنگامی که نوزاد شما دهان خود را برای خمیازه کشیدن یا گریه باز می‌کند، ممکن است متوجه لکه های کوچک سفید روی سقف دهان شوید که معمولا نزدیک مرکز آن هستند. این مجموعه‌های کوچک از سلول‌ها، مروارید اپشتین نامیده می‌شوند و همراه با کیست‌های پر از مایع که گاهی روی لثه‌ها وجود دارند، در چند هفته اول ناپدید می‌شوند.

‌جمع بندی ظاهر نوزاد پس از تولد

طیف وسیعی از موارد طبیعی در ظاهر نوزادان وجود دارد و نوزادان ماه به ماه بی اندازه تغییر می‌کنند. در عرض چند سال، شما به سختی می‌توانید کودک کوچک را که اکنون در آغوش خود گرفته‌اید تشخیص دهید.

دیدگاهتان را بنویسید