دانستنی ها

انتخاب بهترین پستانک برای دندان نوزادان

بهترین پستانک برای دندان نوزادان

آیا شما به‌تازگی صاحب فرزند شده‌اید و به دنبال راهی برای آسایش و آرامش کودک خود هستید؟ انتخاب پستانک مناسب ممکن است همان چیزی باشد که شما برای آرامش و رضایت کودک خود نیاز دارید؛ اما بهترین پستانک برای دندان نوزادان کدام ها هستند؟ برای انتخاب پستانک مناسب برای نوزاد خود چه نکاتی را باید در نظر بگیریم؟ در این مقاله به شما خواهیم گفت بهترین مدل پستانک برای نوزاد چیست، از چند روزگی می‌توان به نوزاد پستانک داد، نحوه صحیح استفاده از پستانک چگونه است و چگونه نوزاد را به پستانک عادت دهیم. با این مقاله همراه بیبی لوکس باشید.

آیا به نوزاد پستانک بدهیم؟

این یک واقعیت شناخته شده است که نوزادان مکیدن را دوست دارند. بیشتر نوزادان از مکیدن انگشت شست خود لذت می‌برند. دلیل اصلی این‌که نوزادان این کار را می‌کنند خاصیت تسکین‌دهنده آن است. پستانک یک راه آسان برای ارضای انگیزه نوزادان برای مکیدن است. به‌طورکلی، نوزادان زیاد گریه می‌کنند و پزشکان توصیه می‌کنند که کاری انجام دهید که نوزاد با آن احساس راحتی می‌کند. پستانک یکی از مواردی است که نوزادان مکیدن آن را دوست دارند و با آن احساس آرامش می‌کنند. به همین دلیل است که انتخاب بهترین مدل پستانک برای نوزاد اهمیت دارد.

از چند روزگی می‌توان به نوزاد پستانک داد؟

در پاسخ به این سؤال که از چند روزگی می‌توان به نوزاد پستانک داد باید بگوییم که ابتدا لازم است بهترین روش و زمان برای تغذیه نوزاد خود را پیدا کنید. به‌طورکلی برای کودک شیرخواره توصیه می‌شود که ابتدا به مدت ۳ تا ۴ هفته صبر کنید و سپس پستانک را امتحان کنید. اگر قبل از این زمان دادن پستانک را آغاز کنید، کودک گیج می‌شود و نمی‌تواند به‌درستی نیاز خود را در هنگام گرسنگی نشان دهد. شما نیز دچار سردرگمی خواهید شد، چون نمی‌دانید نوزادتان چه زمانی به غذا احتیاج دارد و چه زمانی به پستانک!

برخی از متخصصان توصیه می‌کنند قبل از دادن پستانک ابتدا سعی کنید علائمی که نشان‌دهنده درد، گرسنگی، نیاز به خواب، جمع شدن گاز در معده و غیره است را بشناسید. همین متخصصان توصیه می‌کنند که تا زمانی که کودک وزن گیری را شروع نکرده است که تقریباً تا ۱۰ روزگی است، از دادن پستانک اکیداً خودداری کنید.

چکار کنیم که نوزاد پستانک بگیرد؟

به‌طورکلی باید گفت که نحوه عادت دادن نوزاد به پستانک هیچ قانون خاصی ندارد. فقط به یاد داشته باشید اولین باری که پستانک را به کودک معرفی می‌کنید بهتر است از روحیه خوبی برخوردار باشد. خیلی از والدین زمانی برای اولین بار پستانک را امتحان می‌کنند که نوزاد به‌شدت بی‌تاب است و گریه می‌کند.

یکی دیگر از نکاتی که ممکن است در عادت دادن نوزاد به پستانک مؤثر باشد، انتخاب بهترین مدل پستانک برای نوزاد شماست. نوزادان با وجود شباهت‌هایی که دارند، تفاوت‌های فردی و ذائقه متفاوتی نسبت به موضوعات مختلف دارند. یکی از این تفاوت‌ها در هنگام انتخاب پستانک مناسب برای آن‌ها دیده می‌شود. بهترین مدل پستانک برای نوزاد تابع قانون خاصی نیست و گاهی ممکن است لازم باشد برای فهمیدن ترجیح نوزاد خود چند مدل مختلف را امتحان کنید. علاوه بر مدل پستانک، حتی رنگ آن نیز می‌تواند یک نوزاد را جذب کند و دیگری را آشفته! البته در این مورد نباید زود ناامید شوید؛ هنگام امتحان هر مدل از پستانک، درصورتی‌که توسط نوزاد رد شد یک فاصله ایجاد کنید و دوباره آن را امتحان کنید. گاهی ممکن است نوزاد با تغییر شرایط، انتخاب‌هایش را تغییر دهد.

یکی دیگر از راهکارهای دادن پستانک به نوزاد این است که دفعات اول سر آن را در شیر فرو ببرید، فرقی نمی‌کند که از شیر شما تغذیه می‌کند یا شیر خشک. با انجام دادن این کار نوزاد خیلی سریع‌تر به گرفتن پستانک عادت می‌کند و با آن احساس راحتی خواهد کرد.

مزایا و معایب استفاده از پستانک در نوزادان

در ادامه مطلب راهنمای خرید پستانک  به مزایا و معایب استفاده از پستانک می پردازیم.

مزایای استفاده از پستانک

  • استفاده از پستانک می تواند خطر سندروم مرگ ناگهانی در نوزادان را به میزان چشمگیری کاهش دهد زیرا عمل مکیدن کمک می کند تا مجرای تنفسی اطراف دهان و بینی نوزاد باز شده و کودک می تواند اکسیژن لازم را در یافت کند .
  • استفاده از پستانک تحت کنترل شما است و این شما هستید که تصمیم می گیرید نوزاد چه زمانی از پستانک استفاده کند در حالی که ،هنگام مکیدن انگشتان دست توسط نوزاد اختیار استفاده از آن به عهده خود نوزاد است و شما نمی توانید آن را کنترل کنید . همچنین ترک دادن عادت مکیدن انگشتان دست به مراتب دشوار تر از ترک عادت مکیدن پستانک است .
  •  بهترین و راحت ترین گزینه در هنگام قرار گرفتن در شرایط دشوار است . مانند زمانی که در هواپیما هستید و به علت تغییر فشار گوش های کودک دچار گرفتگی شده و او را بی قرار می کند .
  • مکیدن پستانک می تواند موجب آرامش او شود و یا پس از تزریق واکسن که اکثر کودکان بی قرار و نا آرام هستند پستانک می تواند کودک را به سرعت آرام کند .
  •  کمک می کند تا نوزاد یاد بگیرد به تنهایی خود را آرام کند و یا بخوابد .
  •  به بهبود و کاهش علائم رفلاکس نوزادان و مشکلات گوارشی آن ها کمک می کند .

بهترین پستانک برای دندان نوزادان

معایب استفاده از پستانک

  • ایجاد اختلال در تغذیه کودک : ممکن است کودک مکیدن پستانک را به مکیدن سینه مادر ترجیح دهد .
  •  خطر ابتلا به عفونت گوش به خصوص در کودکانی که مستعد ابتلا به عفونت گوش هستند با مکیدن پستانک افزایش می یابد . بنابراین بهتر است تنها تا ۶ ماهگی که نوزادان نیاز بیشتری به مکیدن دارند از پستانک استفاده شود .
  •  آسیب رساندن به داندان ها و فک نوزاد : هر چه زمان استفاده از پستانک بیشتر باشد خطر آسیب رساندن به فک و دندان های او بیشتر است . به ویژه اگر کودک بعد از ۲ سالگی نیز همچنان از پستانک استفاده کند .
  •  زمان بر بودن ترک عادت پستانک : اگر مکیدن پستانک تبدیل به یک عادت برای نوزاد شود ، ترک دادن آن بسیار دردسر ساز خواهد بود. بنابراین بهتر است تا قبل از ۱ سالگی پستانک را از کودک بگیرید تا فرزند شما به آن وابسته نشود .

بهترین پستانک برای دندان نوزادان : بررسی انواع مختلف

چه پستانکی برای نوزادان مناسب است؟ چه پستانکی برای کودکی که شیرخشک می‌خورد مناسب‌تر است؟ برای فرزندم که از شیر مادر تغذیه می‌کند چه پستانکی تهیه کنم؟ این‌ها ممکن است سوال شما هم باشند. در ادامه به معرفی و بررسی انواع مختلف پستانک می‌پردازیم:

بهترین پستانک برای دندان نوزادان : پستانک های چند تکه

پستانک‌های چند تکه شناخته‌شده‌تر از سایر مدل‌ها هستند. در این مدل پستانک، تمامی اجزا از هم جدا هستند و به صورت معمول، بخش‌های مختلف جنس‌های متفاوتی دارند. اجزای این پستانک‌ها قبل از رسیدن به بازار، به هم متصل می‌شوند. انتخاب این مدل پستانک می‌تواند ریسک بالایی داشته باشد. چرا که ممکن است اجزای مختلف از هم جدا شوند.

قبل از استفاده از این مدل، سری را با انگشت‌تان بکشید و ببینید که از سایر اجزا جدا می‌شود یا نه. در صورت جدا شدن سری، احتمال خفگی کودک در اثر بلعیدن آن وجود دارد. توصیه ما این است که از پستانک‌های چند تکه برای زمان خواب کودک استفاده نکنید تا از خطرات احتمالی دور بمانید.

پستانک های یک تکه

این مدل تماما از یک جنس و به صورت متصل به هم تولید می‌شود‌‌. اجزای این پستانک از هم جدا نمی‌شوند و احتمال خفگی را کاهش می‌دهد. این پستانک‌ها عموما از پلاستیک، سیلیکون یا لاتکس ساخته شده‌اند. این مدل از پستانک برای زمان خواب و برای کودکانی که محکم مک می‌زنند انتخاب مناسب‌تری است.

بهترین پستانک برای دندان نوزادان : پستانک ارتودنسی

پستانک ارتودنسی به دلیل ساختار متفاوتی که دارد، به گونه‌ای بهترین انتخاب برای کودکان و به ویژه، نوزادان است. این پستانک در ابتدا صاف، و در انتها کمی گرد و سربالا می‌شود‌‌. این شیوه طراحی به زبان فضای کافی برای حرکت می‌دهد و به دندان‌ها و لثه‌ فشار وارد نمی‌کند. همچنین این مدل از تغییر کردن فرم صورت و چگونگی رشد دهان و دندان‌ها جلوگیری می‌کند.

بهترین پستانک برای دندان نوزادان

بهترین پستانک برای دندان نوزادان : پستانک‌ های غذاخوری

زمانی که فررندتان از شش ماهگی می‌گذرد، با در نظر گرفتن ملاحظات پزشکی، می‌توانید به او غذا بدهید. با استفاده از این پستانک‌ها به راحتی می‌توانید به کودک غذای مایع بدهید و از کثیف شدن لباس و محیط جلوگیری کنید. همچنین، با قراردادن آب‌میوه طبیعی و یخ‌زده در محفظه خوراکی این پستانک، می‌توانید کودک را در روزهای گرم تابستان سرحال و بانشاط نگه دارید.

بهترین پستانک برای دندان نوزادان : پستانک‌ های شب‌رنگ

همان‌طور که از نام‌شان پیداست، در تاریکی می‌درخشند و راحت‌تر مشخص می‌شوند. این پستانک‌ها مشابه چراغ‌خواب با نور خیلی ملایم عمل می‌کنند و می‌توانند به بهتر خوابیدن فرزندتان کمک کنند.

پستانک های فانتزی

این پستانک‌ها می‌توانند با طراحی‌های متفاوتی تولید و عرضه شوند. به عنوان مثال، پستانک‌هایی با طرح سبیل، بوسه و دندان از شناخته‌شده‌ترین انواع هستند. این پستانک‌ها ظاهر بامزه و دوست‌داشتنی‌ای به کودک می‌دهند. توجه داشته باشید که این مدل باعث ترسیدن و خراشیدگی صورت فررندتان نشود‌.

پستانک‌ های عروسکی

بعضی از پستانک‌ها به صورت متصل به عروسک تولید می‌شوند. این مدل به سرگرم کردن کودک کمک می‌کند اما ممکن است برای بازی کردن با عروسک، مدام آن را در بیاورد. همچنین، در صورت سنگین بودن عروسک، پستانک مدام می‌افتد و کثیف می‌شود.

زمان تعویض پستانک

نوک پستانک در اثر مکیدن مداوم از بین می رود . برخی از نشانه هایی که بیان می کند پستانک باید تعویض شود شامل موارد زیر است:

۱- ایجاد سوراخ و یا پارگی در سر پستانک

۲- رنگ رفتگی و یا هرگونه تغییر رنگ در نوک پستانک

۳- زبر و ناهموار شدن پستانک

۴- چسبناک شدن نوک پستانک حتی پس از شستن

این موارد سبب می شوند تا نوک پستانک در هنگام مکیدن کنده شده و کودک را در معرض خطر خفگی قرار دهد.

دیدگاهتان را بنویسید