دانستنی ها

انتخاب دندان گیر و بهترین زمان استفاده از آن

انتخاب دندان گیر

وقتی با چالش‌های دوران بزرگ‌سالی مواجه می‌شویم، آرزو می‌کنیم که به روزهای کودکی بازگردیم. غافل از اینکه چالش‌ها از لحظه‌ی تولد با ما زاده می‌شوند. یکی از رنج‌آورترین چالش‌های دوران کودکی به مسئله درآوردن دندان مربوط است. درد و خارش لثه‌ها، هم نوزاد را تحت فشار قرار می‌دهد و هم والدین را. یکی از ابزاری که می‌تواند کمی از این رنج و درد بکاهد و آرامش را به نوزاد بازگرداند،  انتخاب دندان گیر است.

در این مقاله قصد داریم به تمام سوالات موجود در این زمینه پاسخ گوییم: اینکه دندان گیر چیست؟ آیا خرید آن ضرورت دارد؟ چند نوع دندان گیر کودک در بازار موجود است؟ برای انتخاب دندان گیر مناسب چه نکاتی را مدنظر قرار دهیم؟ اگر مایل به دانستن پاسخ این سوالات هستید، به خواندن مقاله از بیبی لوکس ادامه بدهید.

دندان گیر چیست؟

با بروز علائمی همچون آب ریزی بیش از حد آب دهان بر روی لباس کودکتان، تب، تورم لثه و ممانعت در مقابل غذا خوردن، می توان به رشد دندان های کودک شک کرد. بسیاری از کودکان همزمان با رویش دندان هایشان اسهال می شوند و پاهایشان می سوزد، در این مدت آن ها به طور دائم بهانه گیری می کنند.

گاز گرفتن سینه مادر یا اجسام سفت از جمله دیگر نشانه های رشد دندان های کودک به شمار می رود. از این رو بهتر است جسمی خنک و تمیز مانند ”  دندان گیر ” را به کودک خود بدهید تا آن را بر روی دندان های خود بکشد. بدین صورت، مقدار قابل توجهی از درد لثه های وی تسکین می یابد. دندان گیرها معمولاً طوری ساخته شده اند که کودکان به راحتی می توانند آن را درون مشت کوچک خود جای دهند و به راحتی بر روی لثه های خود بکشند تا مقداری از درد دندان خود را تسکین دهند.

آیا دندان‌ گیر برای کودک ضروری است؟

علاوه بر تسکین درد لثه‌های متورم و آرامش یافتن کودک، دلایل دیگری نیز برای ضرورت تهیه دندان‌ گیر وجود دارد. معمولاً نوزادان در سنین پایین هر چیزی را که به دستشان می‌رسد، به درون دهان خود می‌برند. این اشیاء ممکن است آلوده و یا حتی خطرناک باشند. بنابراین وجود دندان‌ گیر خیال شما را قدری راحت می‌کند. همچنین دندان‌گیر، کودک را به حرکت دادن زبان در داخل دهان تشویق می‌کند. لذا کودک، هم از دهان خود آگاه می‌شود و هم عضلات صورت او تقویت می‌شوند. این موضوع به توانایی صحبت کردن کودک هم در آینده‌ای نزدیک، کمک خواهد کرد.

دندان گیر کودک چکار می کند؟

هنگامی‌که کودک آن را گاز می‌گیرد و می‌جود، فشار متقابل کمی روی لثه‌های او که به‌دلیل جوانه زدنِ دندان جدید حساس و متورم شده‌اند وارد می‌شود و این کار موقتا درد او را تسکین می‌دهد. برخی از آنها با نوعی ژل پر شده‌اند که اگر در فریزر قرار دهید، سردی را در خودشان نگه می‌دارند و مانند یک کیسه یخ با خنک کردن لثه‌ها، جریان خون در آن منطقه را کاهش می‌دهند، در نتیجه به کاهش تورم و التهاب لثه کمک می‌کنند.

چه زمانی برای نوزادان از دندان‌ گیر استفاده کنیم؟

معمولاً دندان‌گیرها هنگام دندان درآوردن به نوزادان داده می‌شود. در این دوران معمولا کودک دستش را به دهان برده و به‌شدت گاز می‌گیرد. این نشانه زمان خریدن یک دندان‌ گیر کودک مناسب را اعلام می‌کند. اغلب دندان‌گیرها برای کودکان بالای سه ماه طراحی می‌شوند، بنابراین قبل از این سن از دادن آنها به نوزاد خودداری فرمایید.

علائم شروع دندان درآوردن نوزادان عبارتند از:

  • ترشح بیش از حد آب دهان
  • لثه‌های دردناک و متورم
  • بدخلقی یا تحریک‌پذیری
  • تمایل به جویدن اشیاء

 انتخاب دندان گیر

نحوه انتخاب دندان گیر

هنگام انتخاب دندان گیر نکات احتیاطی زیر را مد نظر قرار دهید:

  • بسیاری از مواد پلاستیکی متخلخل می‌باشند، یعنی دارای سوراخ‌های بسیار ریزی در سطح بوده که، باکتری‌ها می‌توانند در آن‌ها قرار گیرند. این باکتری‌ها ممکن است مشکلاتی همچون پوسیدگی دندان، پلاک، التهاب لثه، کم خونی و عفونت را برای سلامتی کودک ایجاد ‌کنند.
  • زمانی که کودک توانایی غلت زدن پیدا می‌کند، دندان‌گیر می تواند خطرناک باشد. چون مکیدن و جویدن آن در حین غلت زدن خطر خفگی را افزایش می‌دهد.
  • اطمینان پیدا کنید که دندان‌گیر فاقد BPA باشد.
  • در هنگام خرید به این نکته توجه کنید که بعضی از دندان‌گیرها قابلیت استریل با آب جوش را ندارند. از این جهت دندان‌ گیر سیلیکونی پیشنهاد می‌گردد.
  • ترجیحا دندانگیری تهیه کنید که دارای محفظه باشد. یعنی بعد از استفاده بتوانید آن را تمیز کرده و درون محفظه مخصوص خود قرار دهید.
  • در هنگام خرید دندان‌گیر کودک، به قیمت گران آن اهمیت ندهید. این مسئله به بهداشت دهان و دندان و سلامتی کودک شما مرتبط است.
  • بعضی از دندان‌گیرها شبیه به دستکش طراحی می‌شوند. قبل از خرید این مسئله را بررسی کنید که آیا کودک تمایل به پوشیدن دستکش دارد یا خیر؟

برای انتخاب دندان گیر به موارد زیر توجه کنید:

  1. جنس دندان گیر

دندان گیرها از مواد مختلفی مانند پلاستیک، چوب، سیلیکون و پارچه‌های مخصوص ساخته می‌شوند.

  • دندان گیر پلاستیکی

امروزه دندان گیرهای پلاستیکی کمتر از بقیه موارد فروش دارند، زیرا در هر صورت پلاستیک حاوی مواد شیمیایی خطرناکی است که سلامت کودک را به خطر می‌اندازد.

  • دندان گیر سیلیکونی

این ماده در طیف وسیعی از لوازم مربوط به کودک استفاده می‌شود. سیلیکون ملایم است و بافت آن برای لثه‌های لطیف کودک مناسب است. همچنین برای سلامتی کودک خطرآفرین نیست. بااین‌حال از معایب سیلیکون آن است که اگر در منزل حیوان خانگی داشته باشید، موی آن به سرعت به آن خواهد چسبید و این بسیار خطرناک است.

  • دندان گیر چوبی

دندان گیرهای چوبی طبیعی هستند و بنابراین مشکلی از نظر سلامتی برای بچه ایجاد نمی‌کنند. اما باید مطمئن باشید که سطح آن صاف است و لثه کودک را اذیت نمی‌کند. همچنین بسیار مهم است که پرداخت نشده باشد (فرایند پرداخت چوب به معنای افزودن برخی مواد شیمیایی برای حفظ استحکام آن است).

اطمینان حاصل کنید که رنگ استفاده شده روی آن از نوع رنگ‌های طبیعی باشد و حاوی مواد شیمیایی خطرناک نباشد. همچنین دندان گیر چوبی باید طوری باشد که تراشه‌ای از آن جدا نشود و وارد مجرای حلق کودک نشود.

از معایب این نوع دندان گیر، وزن آن است. دندان گیر چوبی برای نوزادان کوچک‌تر کمی سنگین است.

  • دندان گیر پارچه‌ای

این دندان گیر از مواد ارگانیگ مانند کتان خالص و مرغوب تولید شده است و درون آنها را با الیاف طبیعی ذرت و ضدآلرژی پر می‌کنند که برای کودک کاملا بی‌خطر است. عیب آن در این است که ممکن است شست‌وشوی آن کمی دشوارتر از سایر انواع دندان گیرها باشد.

  1. مواد داخل دندان گیر کودک

برخی از دندان گیرها با موادی ژل مانند پر شده‌اند که می‌توانید آنها را در فریزر قرار دهید تا با خنک‌کردن لثه التهاب و درد را تسکین دهد. با این ‌حال در مورد این دندان گیرها این نگرانی وجود دارد که نکند سوراخ شوند و ژل آنها به دهان کودک سرازیر شود و کودک آنها را ببلعد.

  1. اندازه دندان گیر کودک

اندازه دندان گیر بسیار مهم است. راه‌های هوایی گلوی نوزاد بسیار کوچک و باریک هستند و با اشیای بسیار کوچک هم مسدود می‌شوند. مراقب باشید دندان گیری که می‌خرید آنقدر کوچک نباشد که به راحتی در گلوی کودک گیر کند. از طرفی دندان گیر نباید آن قدر بزرگ باشد که کودک نتواند آن را به لثه‌های عقب برساند

 انتخاب دندان گیر

دندانگیرهایی که نباید بخرید

  • انواع دندان­گیرهای گران‌قیمت که کار خارق‌العاده‌ای انجام نمی‌دهند

بسیاری از انواع دندان گیر فقط سروصدای زیاد به پا کرده‌اند و قیمت‌های بالایی دارند، درحالی‌که از نظر کارایی ممکن است چندان هم عالی نباشند. گران‌قیمت بودن یک دندان گیر لزوما به معنای بهتر بودن آن نیست. برای دندان گیری پول خرج کنید که واقعا کارایی مورد نیاز را داشته باشند. در ضمن کودک شما مدت زیادی از آنها استفاده نخواهد کرد، بنابراین به‌دنبال گران‌ترین دندان گیر نباشید.

  • دندان گیرهایی که ایمن نیستند

متأسفانه بسیاری از محصولاتی که به این منظور تولید می‌شوند ناایمن هستند. برخی از دندان گیرها، پستانک‌ها و لوازم کودک از موادی تهیه می‌شود که حاوی بیسفنول آ (در محصولات پلاستیکی)، و مواد سمی هستند که کودک را در معرض بیماری‌های خطرناکی قرار می‌دهند. بنابراین درباره محصولی که می‌خرید خوب تحقیق کنید. برندهای معتبر در این زمینه را بشناسید و از آنها خرید کنید. برندهای معتبر از این مواد خطرناک در محصول‌شان استفاده نمی‌کنند.

  • دندان گیرهایی که به سختی تمیز می‌شوند

دندان گیر بارها ممکن است از دست کودک بیفتد و آلوده شود. دندان گیر باید به سرعت و به آسانی تمیز و ضدعفونی شود.

مزایا و معایب دندان گیر

مزایا

  1. استفاده از آن‌ها باعث آرامش نوزاد و تسکین درد دهان می‌شود.
  2. دندان گیرها در اشکال، اندازه‌ها و مواد مختلف در بازار موجود هستند.
  3. بسیاری از نوزادان آن‌ها را به اسباب‌بازی‌های معمولی ترجیح می‌دهند، زیرا استفاده از آن‌ها برای کودک بسیار راحت است.
  4. با وجود دندان گیر جذاب و تمیز، کودک سایر اشیاء را به دهان نمی‌برد و از آسیب آلودگی‌ها در امان می‌ماند.

معایب

  1. مهم‌ترین عیب این اسباب‌بازی‌ها این است که سریعاً آلوده می‌شوند. نوزاد آن‌ها را به دهان می‌برد و به‌این‌ترتیب احتمال بیماری بالا خواهد رفت.
  2. شکل و بافت برخی از دندان گیرها به‌گونه‌ای است که نوزاد قادر به استفاده درست از آن‌ها نیست. مثلاً ممکن است بسیار بزرگ باشد. یا برخی از دندان گیرهای چوبی که خیلی سفت هستند و قابلیت گاز زدن ندارند. در این صورت برای نوزاد تنها یک اسباب‌بازی خواهند بود و نه یک دندان گیر.
  3. بعضی از دندان گیرها حاوی مایعی هستند که باید در فریزر، منجمد شود. اگر در حین جویدن، دندان گیر پاره شود، مایع نشت پیدا نموده و ممکن است موجبات خفگی نوزاد را فراهم آورد.

دیدگاهتان را بنویسید