دانستنی ها

راهنمای خرید دندان گیر نوزاد

خرید دندان گیر نوزاد

یکی از مواردی که در چک لیست خرید سیسمونی قرار دارد خرید دندان گیر نوزاد است. مرحله دندان در آوردن کودک جزیی از مراحل رشد کودک است که بسیاری از والدین را نگران و مضطرب می کند . در حدود ۳ الی ۶ ماهگی حتی قبل از اینکه کودک یاد بگیرد به تنهایی خودش بنشیند یا غذا بخورد احتمالا دندان او کم کم در می آید ولی متاسفانه بیرون آمدن تدریجی دندان ها برای کودکان چندان راحت نیست و آن ها را اذیت می کند.

برخی از والدین معتقدند که هنگامی که از دهان کودک بزاق ترشح شده و به بیرون می ریزد کودک در حال دندان درآوردن می باشد و بنابراین به دنبال وسیله ای برای کاهش درد و التیام کودک خود هستند . برای این منظور استفاده از دندانگیر می تواند یک راه حل مناسب باشد این وسیله بسیار کاربردی است . فشردن و یا جویدن دندانگیر توسط کودک باعث آرامش و کاهش درد و خارش لثه های آن می شود .

برخی از والدین ترجیح می دهند که از دندانگیر هایی برای کودک خود استفاده کنند که دارای مایع باشد و بتوانند آن را درون فریزر قرار دهند تا خنک شود و این کار باعث تسکین درد کودک شود بنابراین نوع دندانگیر استفاده شده برای هر کودک متفاوت است در ادامه می خواهیم مواردی را برای انتخاب یک دندانگیر مناسب برای کودک دلبندتان ارائه دهیم. با بیبی لوکس همراه باشید.

چرا نوزادان تمایل دارند که از دندانگیر استفاده کنند ؟

نوزادان به دلایل متعددی تمایل به جویدن دندانگیر دارند . آرامش و کاهش درد ناشی از رویش دندان ها تنها یکی از این دلایل است . به طور کلی تمایل به قرار دادن اشیاء گوناگون در دهان یکی از مراحل رشد کودک است . این کار سبب می شود تا کودک زبان خود را در اطراف دهان کشیده و موجب شناخت و آگاهی او از دهان و زبان خود می شود . این آگاهی سبب افزایش توانایی تکلم در کودک خواهد شد. بنابراین اگر کودک خود را در حال جویدن وسایل و اشیاء گوناگون مانند لحاف و بالش ، اسباب بازی ، کتاب و … مشاهده کردید متعجب نشوید .

دندانگیر چگونه عمل می‌کند؟

قبل از اینکه بدانید راهنمای خرید دندان گیر نوزاد شامل چه مواردی است، ابتدا با نحوه عملکرد دندان گیر آشنا شوید.

نحوه‌ی کار دندانگیر این‌گونه است که وقتی کودک در لثه احساس خارش و درد داشته باشد، دندان‌گیر را با فشار گاز می‌گیرد و بر روی لثه‌های خود می‌کشد و این فشار متقابل روی ورم لثه‌هایی که می‌خواهد جوانه بزند درد او را تسکین می‌دهد. همچنین دندان گیر عمل ماساژ را روی لثه‌های نوزاد انجام می‌دهد و این کار به صورت موقت او را آرام می‌کند. یکی دیگر از مزایای استفاده از داندان گیر این است که نوزاد برای رهایی از خارش لثه از هر چیزی که در اطرافش باشد استفاده نمی‌کند و احتمال وارد شدن مواد آلوده و آسیب‌زا به بدن نوزاد کمتر می‌شود.

نکته: قبل استفاده از این وسیله ابتدا باید مطمئن شوید که کودک شما در حال دندان درآوردن است. برای مطمئن شدن از این موضوع می توانید به برخی از عادات او مانند پس زدن غذا، خارج کردن حباب از دهان، کور شدن اشتها و … توجه کنید.

اگر کودک شما این علائم را داشت، یعنی زمان استفاده از یک دندان گیر فرا رسیده است. پس از انتخاب دندان گیر مناسب، نوبت به استفاده از آن می رسد. برخی از مادرها دندان گیر را در فریزر قرار می دهند که کار کاملا اشتباهی است؛ زیرا می تواند به لثه های کودک آسیب وارد کند. پیشنهاد ما به شما این است که دندان گیر را داخل یخچال قرار دهید تا مایع آن خنک شود و التهاب لثه را کاهش دهد.

خرید دندان گیر نوزاد

فواید استفاده و خرید دندان گیر نوزاد

  • به کاهش درد و التهاب لثه نوزاد کمک می‌کند.
  • نوزاد برای تسکین درد دست خود یا دیگران را گاز نمی‌گیرد.
  • نوزاد برای تسکین درد هر چیزی را که روی زمین باشد در دهان خود فرو نمی‌کند و دهان خود را آلوده نمی‌کند.

نکات مهم قبل از خرید دندانگیر نوزاد :

نوزادان به طور مستقیم دندان گیر را داخل دهان شان می کنند، به همین دلیل برای خرید دندان گیر نوزاد شما باید موارد مهمی را بدانید تا سلامتی نوزادتان به خطر نیفتند.

فاقد مواد مضر شیمیایی باشد ( Free BPA )

دندانگیر را از برند های معتبر تهیه کنید تا سلامت کودکتان به خطر نیافتد. بیسفنول آ BPA یکی از انواع موادی است که در ساخت وسایل پلاستیکی از آن استفاده می شود. در سال ۲۰۱۲، سازمان غذا و داروی ایالات متحده استفاده از BPA را در تمامی شیشه شیرهای طلقی  و دندانگیر و سایر وسایل پلاستیکی نوزاد، ممنوع کرد و از همین رو امروزه بیشتر این وسایل فاقد BPA هستند.

خطر خفگی نداشته باشد

طراحی دندانگیر بسیار مهم است چرا دندان گیر نباید دارای قطعات قابل جداشدن یا کوچک بودن باشد زیرا امکان کنده شدن توسط دهان کودک را دارد و ممکن است باعث خفگی نوازد شود

شست وشو مناسب

دندان گیر قرار است در دهان نوزادتان قرار گیرد پس بهداشت و تمیز کردن مداوم آن را توجه داشته باشید . اکثر دندانگیر ها را می توانید در ماشین ظرف شویی قرار دهید همچنین می توانید در دستگاه های استریل نیز برای شست و شو و تمیزی بیشتر قرار دهید.

اندازه مناسب

داشتن سایز مناسب دندانگیر برای کودک که هم بتواند آن را در دهان خود قرار دهد و هم به راحتی بتواند آن را در دست بگیرد حائز اهمیت است

نحوه تمیز و استریل کردن دندانگیر نوزاد

همان طور که می دانید استریل کردن شیشه شیر و پستانک نوزاد در حفظ سلامت کودک بسیار مهم است. بنابراین تمیز کردن و استریل کردن دندانگیر نوزاد هم اهمیت بسیاری دارد از آن‌جایی‌که کودک به تنهایی دندانگیر را در دست‌هایش نگه می‌دارد، احتمال افتادن آن بر روی زمین بسیار زیاد است. به‌همین دلیل شما باید مرتبا دندان گیر را با استفاده از دستمال‌های استریل تمیز کنید. همچنین در صورتی‌که دستمال در دسترس نداشته باشید، می‌توانید دندانگیر را با استفاده از آب و شوینده مناسب شستشو دهید. انواع مایع های استریل نظیر ناک و چیکو فرمولی مناسب و ایمن برای شستشوی لوازم نوزاد دارند که به راحتی می توانید وسایل نوزاد خود را استریل کنید.

خرید دندان گیر نوزاد

انواع دندانگیر کودک

دندان گیرها دارای تنوع های بسیاری هستند و در شکل های مختلف با کارآیی های گوناگون تولید می شوند

دندانگیر عروسکی

عروسک های دندانگیر هم باعث سرگرمی نوزاد می شود و هم هنگام دندان در آوردن باعث تسکین درد لثه های نوزاد می شود.

دندانگیر یخ ساز

این مدل دندانگیر قابل قرارگیری در یخچال جهت سرد شدن برای تسکین درد لثه کودک ، بهداشتی و قابل شستشو می باشد مناسب تسکین لثه درد کودک ، ساخته شده از مواد نرم و کاملا بهداشتی ، عاری از هرگونه مواد و ترکیبات سمی و مضر.

دندانگیر حلقه ای 

این مدل رایج‌ترین مدل دندان گیر است. معمولا روی آنها بافت‌های مختلفی کار شده است که سبب می‌شود کودک با جویدن هر بخش احساس خوبی در لثه‌هایش داشته باشد. در دست گرفتن این دندان گیرها برای کودک خیلی ساده‌تر است، زیرا می‌توانند دور آن را چنگ بزنند و در مشت‌شان نگه دارند و بجوند. شست‌وشوی این مدل هم از همه راحت‌تر است.

از معایب آن این است که ممکن است برای کودکانی که دهان کوچکتری دارند کمی بزرگ باشد و نتوانند آن را به همه جای لثه‌ها برسانند.

دندانگیر تکه ای 

این مدل دندانگیرها ممکن  است هر شکل و طرحی داشته باشند که برای کودک جذاب است این مدل دندانگیر ها بهترین نوع دندانگیر هستن و در طرح ها و مدل های متنوع موجود می باشند و به راحتی در دست کودک قرار میگیرد.

دستکش دندانگیر

این مدل دندانگیر ها به صورت یک دستکش است که پنجه‌های آن به شکل دندان گیر طراحی شده‌اند و کودک می‌تواند دستکش را بپوشد و پنجه‌های آن را بجود.

نتیجه گیری

مرحله دندان در آوردن کودک جزیی از مراحل رشد کودک است که بسیاری از والدین را نگران و مضطرب می کند. در هر حال نوزاد از ماه های اول تولد تا ۱ سالگی دندان درآورده و درگیر این دوران از تکامل خود می شود . برخی از والدین معتقدند که هنگامی که از دهان کودک بزاق ترشح شده و به بیرون می ریزد کودک در حال دندان درآوردن می باشد و بنابراین به دنبال وسیله ای برای کاهش درد و التیام کودک خود هستند . برای این منظور استفاده از دندانگیر نوزاد می تواند وسیله ای بسیار کارآمد و موثر باشد . فشردن و یا جویدن دندانگیر توسط کودک موجب آرامش و کاهش درد و خارش لثه های آن می شود .

دیدگاهتان را بنویسید