دانستنی ها

اهمیت استفاده از ضد آفتاب برای کودکان

اهمیت استفاده از ضد آفتاب برای کودکان

اهمیت استفاده از ضد آفتاب برای کودکان : همانطور که می دانید اصلی ترین چالشی که والدین در طول مدت بزرگ کردن کودکشان با آن روبرو می شوند، مراقبت و محافظت از آن هاست.
پوست بدن کودکان به نسبت بزرگسالان از حساسیت بیشتری برخوردار است به همین دلیل والدین باید راه های متفاوتی را برای محافظت از پوست کودکشان امتحان کنند.
از آنجایی که در روز های گرم تابستانی امکان استفاده از لباس های پوشیده و آستین بلند ممکن نیست، پوست کودک در معرض نور خورشید قرار می گیرد و به طور مداوم دچار آسیب، سوختگی و حتی تغییر رنگ می شوند.

برای جلوگیری و رفع این موضوع بهتر است از انواع کرم ضد آفتاب مخصوص کودکان استفاده کنید.
از دید پزشکی استفاده از کرم های ضد آفتاب برای کودکان از ۶ ماهگی بسیار ضروری بوده و اهمیت زیادی دارد.
به این نکته توجه داشته باشید که یک آفتاب سوختگی سطحی پوست در دوران کودکی می تواند خطر ابتلا به ملانوما (خطرناک ترین شکل سرطان پوست) را در زندگی آینده کودکتان دو برابر کند.
به همین دلیل پزشکان توصیه می کنند تا حتما قبل از خروج از منزل، قسمتی از پوست که در معرض تابش اشعه خورشید هستند را با لایه ای نازک از کرم ضد آفتاب بپوشانید.
در ادامه این مقاله از بیبی لوکس به شما اهمیت استفاده از ضد آفتاب برای کودکان و برندهای مطرح تولید کننده ضد آفتاب کودکان را بیان کرده ایم.

استفاده از کرم ضد آفتاب برای کودکان در هر سنی چه شرایطی دارد؟

استفاده از کرم ضد آفتاب برای کودکان و نوزادان شرایط و نکات خاصی دارد. برای نوزادان کم‌تر از شش ماه به هیچ عنوان نباید از ضدآفتاب استفاده کنید. برای محافظت از پوست نوزادان در برابر اشعه‌های زیان‌بار خورشید باید تا حد امکان کودک در معرض اشعه خورشید قرار نگیرد و در صورت لزوم برای محافظت از پوست کودک از پوشش‌های فیزیکی مانند لباس مناسب، کلاه و چتر و … استفاده کنید.

پوست نوزادان هنوز به حد کافی تکامل پیدا نکرده و بالغ نشده و قرار گرفتن نوزادان در معرض ترکیبات شیمیایی ضدآفتاب‌‌ها، موجب بروز عوارض خطرناک در آن‌ها می‌شود.

برای کودکان بالاتر از ۶ ماه از یک ضدآفتاب با طیف گسترده با SPF حداقل ۳۰ استفاده کنید و هر دو ساعت که کودک در معرض آفتاب است آن را تجدید کنید. برای جلوگیری از تحریک پوست و چشم کودکان بهتر است از ضدآفتاب‌های مینرال حاوی زینک اکساید و تیتانیوم دی اکساید استفاده کنید که در ادامه بیشتر توضیح می‌دهیم.

متخصصان اطفال توصیه می‌کند از ضدآفتاب دارای SPF حداقل ۳۰، برای کودکان استفاده کنید. هرچه محصولی SPF بالاتری داشته ‌باشد (تا حد مشخصی)، محافظت بیشتری هم دارد. SPF 30 تا ۹۷ درصد و SPF 50 تا ۹۸ درصد از پرتوهای UVB را مهار می‌کند. در حقیقت به SPF بالاتر نیز نیازی نیست، زیرا حتی SPF100 هم نمی‌تواند کل پرتوهای فرابنفش را مسدود کند و نهایتاً ۹۹ درصد آن‌ها را مهار می‌کند.

ضد آفتاب بزرگسالان برای کودکان استفاده نشود!

مهم‌ترین ترکیبات یک ضدآفتاب فیلتر‌های موجود در آن است که در ضد آفتاب کودکان برخی از این فیلتر‌ها نباید وجود داشته باشد. پوست کودکان نازک‌تر از پوست بزرگسالان است و جذب ترکیبات شیمیایی ضدآفتاب‌ها در پوست کودکان بیشتر است. از طرفی بدن کودکان نمی‌تواند به اندازه بزرگ سالان این ترکیبات را دفع کند.

برخی فیلتر‌های ضدآفتاب‌ها مانند اکتینوکسات، اکتوکریلن و عطر‌ها می‌تواند حتی در بزرگسالان با پوست حساس، موجب بروز حساسیت شود. پس بهتر است برای سلامت بیشتر استفاده از کرم ضد آفتاب کودکان فاقد این ترکیبات باشد تا احتمال بروز آلرژی کمتر باشد.

نکته: حتماً پیش از آن‌که از یک کرم ضدآفتاب جدید به تمام بدن کودک بزنید، روی بخش کوچکی از پوست دستش امتحان کنید و اگر پس از ۲۴ ساعت نشانه قرمزی و التهاب دیده نشد از آن استفاده کنید.

اهمیت استفاده از ضد آفتاب برای کودکان

عملکرد کرم ضدآفتاب چگونه است؟

به طور کلی دو مانع برای حفاظت از پوست وجود دارد؛ موانع فیزیکی منعکس و پخش کننده نور و موانع شیمیایی جذب کننده نور. بسیاری از آنتی‌اکسیدان‌ها، اسمولیت‌ها و آنزیم‌های ترمیم کنندهDNA ،جز دسته‌بندی شیمیایی قرار می‌گیرند.

کرم‌های ضد آفتاب مانند یک سپر بسیار نازک عمل کرده و امواج UV را قبل از رسیدن به پوست و آسیب به آن متوقف می‌کنند. این کرم‌ها حاوی مولکول‌های ضد آفتاب ارگانیک و رنگدانه‌های غیر آلیِ جذب‌کننده اشعه ماورا بنفش هستند که باعث جذب، پراکندگی و انعکاس UV در سطح پوست می‌شوند.

کرم ضدآفتاب با مسدود کردن و جذب اشعه UV به وسیله ترکیبی از ذرات فیزیکی و شیمیایی عمل می‌کند. ذرات فیزیکی مانند اکسید روی و دی اکسید تیتانیوم برای بازتاب اشعه ماورا بنفش از پوست استفاده می‌شود و مواد شیمیایی پیچیده موجود در ضد آفتاب قبل از نفوذ نور به پوست، با اشعه واکنش می‌دهند و آن را جذب نموده و انرژی را به صورت گرما آزاد می‌کنند. همین عملکرد سبب شده تا بسیاری از والدین به استفاده از کرم ضد آفتاب برای کودکان خود ترغیب شوند.

اهمیت استفاده از ضد آفتاب برای کودکان چیست؟

امروزه استفاده از ترکیبات ضد آفتاب برای حفاظت در برابر اثرات زیانبار اشعه خورشید به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته‌ است. قرار گرفتن مداوم در معرض آفتاب، خطر ابتلا به انواع سرطان را افزایش ‌می‌دهد. ملانوم، کارسینوم سلول بازال و سرطان سلول سنگفرشی همراه با ملانوم باعث مرگ و میر بالاتر ‌می‌شود، در حالی که سرطان‌های پوستی غیر ملانومی شایع‌تر بوده و با آسیب‌های پوستی بیشتری همراه است.

مطالعات بالینی مختلف نشان داده است که استفاده منظم از ضد آفتاب ‌می‌تواند باعث کاهش سرطان پوست، به ویژه ملانوم و کارسینوم سلول سنگفرشی شود. شواهدی در مورد نقش محافظتی ضد آفتاب‌ها در برابر آسیب‌های پوستی ناشی از نور خورشید نیز اثبات شده است.

به همین علت است که پزشکان توصیه می‌کنند مصرف کرم‌های ضدآفتاب علاوه ‌بر والدین و افراد بزرگسال، در کودکان و جوانان هم به یک عادت تبدیل شود. حال بیایید نگاهی دقیق‌تر به فواید مصرف کرم ضد آفتاب برای کودکان کنیم.

کاهش ریسک سرطان پوست با استفاده از ضد آفتاب برای کودکان

کرم ضد آفتاب از پوست شما محافظت می‌کند و خطر ابتلا به سرطان پوست را کاهش می‌دهد. استفاده از SPF همراه با سایر عوامل دیگر محافظتی در برابر آفتاب، مانند پوشیدن لباس‌های تیره و عینک آفتابی، اثرات مضر قرار گرفتن در معرض نور خورشید را کاهش می‌دهد.

موسسه تحقیقات سرطان پوست ادعا می‌کند که استفاده از کرم ضد آفتاب با فاکتور SPF 15، شانس ابتلا به سرطان سلول سنگفرشی را تا ۴۰ درصد و خطر ملانوما (کشنده ترین سرطان پوست) را تا ۵۰ درصد کاهش می‌دهد.

جلوگیری از آفتاب‌سوختگی از اهمیت استفاده از ضد آفتاب برای کودکان

آیا می‌دانستید که نور خورشید از دو نوع اشعه مضر UVA و UVB تشکیل شده است؟ پرتوهای UVA عمدتاً با آسیب‌های طولانی‌مدت پوست، مانند ایجاد چین و چروک مرتبط هستند. از طرفی قرار گرفتن طولانی مدت در برابر تشعشعات خورشید با بروز برخی از سرطان‌های پوست مرتبط هستند. با این‌ حال، اشعه UVB دلیل عمده آفتاب‌سوختگی است.

آفتاب سوختگی نه‌ تنها دردناک است، بلکه ارتباط مستقیمی با کشنده‌ترین انواع سرطان دارد. به گفته Healthline: «حتی یکبار آفتاب سوختگی می‌تواند خطر ابتلا به سرطان پوست را در افراد افزایش دهد.

وقتی پوست اشعه ماوراء بنفش نور خورشید را جذب می‌کند، می‌تواند به مواد ژنتیکی در سلول‌های پوست آسیب برساند. خوشبختانه کرم ضد آفتاب با جذب، انعکاس یا پخش نور خورشید از پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت می‌کند.»

جلوگیری از التهاب و قرمزی پوست

قرار گرفتن بیش از حد در آفتاب باعث آفتاب سوختگی، قرمزی شدید و التهاب پوست می‌شود. اشعه ماوراء بنفش خورشید به پوست آسیب می‌رساند و چون برای ترمیم آسیب‌های وارده بدن باید خون بیشتری را به ناحیه آسیب دیده هدایت کند، پوست قرمز می‌شود. یکی از بهترین راهکارها برای جلوگیری از التهاب و قرمزی پوست، استفاده از کرم‌های ضدآفتاب است.

پیشگیری از چین و چروک از اهمیت استفاده از ضد آفتاب برای کودکان

وقتی صحبت از ایجاد چین و چروک و خطوط ریز می‌شود، یکی از موثرترین فرمول‌های پیشگیری‌کننده، کرم‌های ضد آفتاب است. قرار گرفتن طولانی مدت در معرض اشعه‌های UVA پوست شما را پیر می‌کند و منجر به از بین رفتن کلاژن و خاصیت ارتجاعی پوست می‌شود. در واقع، تقریباً ۹۰ درصد از علائم قابل مشاهده پیری، ناشی از آسیب خورشید است.

عدم لکه‌دار شدن پوست

هیپرپیگمانتاسیون به تغییر رنگ یا تیره شدن قسمت‌هایی از پوست اشاره دارد. این می‌تواند ارثی باشد، اما دلیل دیگر آن قرار گرفتن در معرض نور خورشید است. لکه‌های تیره ممکن است روی صورت، دست‌ها و سایر قسمت‌های بدن که به طور منظم در معرض نور خورشید هستند، ظاهر شوند.

توقف آسیب به DNA از اهمیت استفاده از ضد آفتاب برای کودکان

مطالعات علمی نشان داده‌اند که نور خورشید باعث آسیب DNA در طولانی مدت می‌شود. مطالعات بیان می‌کنند: «بسیاری از اثرات مضر بر سلامت انسان که از قرار گرفتن در معرض نور خورشید ناشی می‌شود، با زنجیره‌ای از رویدادها مرتبط است که با تشکیل آسیب DNA آغاز می‌شود.

این ضایعات می‌توانند منجر به فرآیندهای التهابی و سرکوب‌کننده سیستم ایمنی در بافت اپیتلیال و همچنین، تسریع پیری و توسعه تومور شوند.» واضح است که قرار گرفتن در معرض نور خورشید می‌تواند تأثیر عمیقی داشته باشد و به طور بالقوه باعث پیری زودرس پوست، سرطان پوست و بسیاری از تغییرات پوستی دیگر شود.

اهمیت استفاده از ضد آفتاب برای کودکان

ویژگی های مهم ضد آفتاب کودک

برای انتخاب و خرید یک ضد آفتاب خوب برای کودک باید اطلاعات کاملی در زمینه ترکیبات و برند ها داشته باشید. در ادامه ویژگی های مهم یک ضد آفتاب خوب برای کودک را توضیح می دهیم.

بافت سبک

ضد آفتاب انتخابی شما باید یک بافت نرم و بسیار سبک داشته باشد تا به راحتی جذب پوست کودکتان شود. عمدتا ضد آفتاب هایی که بر پایه آب تولید می شوند به راحتی روی پوست کودک پخش شده و جذب می شود.
به خاطر داشته باشید ضد آفتاب هایی که سطح پوست را براق می کنند، به مرور زمان باعث چرب شدن پوست کودک شما می شوند.

داشتن SPF مناسب

کلمه SPF مخفف کلمه sun protection factor می باشد که در زبان فارسی به معنای میزان فاکتور محافظتی یک ضد آفتاب گفته می شود. بهتر است میزان SPF ضد آفتاب کودکان عددی بین ۱۵ تا ۵۰ باشد تا در عین محافظت آسیبی به پوست کودکان وارد نکند.
به خاطر داشته باشید که ضد آفتاب هایی که SPF بالاتر از ۵۰ داشته باشند به هیچ عنوان مناسب کودکان نیستند.

مواد تشکیل دهنده ضد حساسیت

مهم ترین ویژگی یک ضد آفتاب خوب برای کودکتان مربوط به موارد تشکیل دهنده و ترکیبات آن می باشد، پس بهتر است علاوه بر ویژگی های ذکر شده ترکیبات روی محصول را نیز بررسی کنید. یک ضد آفتاب خوب حتما باید ترکیباتی نظیر اکسید زینک یا دی اکسید تیتانیوم را دارا باشد.
با وجود این ترکیبات شما می توانید به راحتی ضد آفتاب را در نواحی حساس مانند پوست زیرچشم نیز استفاده کنید.
همچنین این ترکیبات مناسب پوست های حساس هستند و در طول مدت استفاده هیچگونه آلرژی پوستی و حساسیتی برای کودکان ایجاد نمی کنند.

فرمولاسیون ضد آب

از آنجایی که کودکان علاقه زیادی به بازی با آب دارند، احتمال پاک شدن ضد آفتاب از روی پوست بدنشان وجود دارد. به همین دلیل بهتر است روی بدنه کرم انتخابی شما عبارت ضد آب درج شده باشد، چون این نوع از ضد آفتاب ها مقاومت زیادی در برابر آب دارند و برای کودکان مناسب هستند.
البته به خاطر داشته باشید که این نوع از ضد آفتاب ها حدود ۴۰ تا ۸۰ دقیقه از پوست فرزند شما محافظت می کند.

طیف اثر گسترده

در زمان خرید ضد آفتاب کودک حتما دقت داشته باشید که برچسب ( طیف گسترده ) روی بدنه کرم درج شده باشد. این علامت به معنای مقاومت کرم ضد آفتاب در برابر اشعه های UVA و UVB می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید