دانستنی ها

بررسی سن شروع مسواک زدن کودک

شروع مسواک زدن کودک

بررسی سن شروع مسواک زدن کودک : مسواک زدن کودکان یکی از نکات مهمی است که لازم است والدین به آن توجه ویژه ای داشته باشند ، توجه به بهداشت دهان ، دندان و لثه های کودکان از همان بدو تولد و نوزادی باید شروع شود ،عدم توجه به دندان های کودکان به خصوص دندان های شیری میتواند در بلند مدت و به خصوص نحوه رویش و کیفیت دندان های دایمی تاثیرات مستقیمی داشته باشد.

شاید جالب باشد که بدانید مطالعات اخیر نشان می‌دهند بیش از ۴۰ درصد از کودکانی که به مدرسه می‌روند از مشکل پوسیدگی دندان رنج می‌برند. این آمار، آمار بسیار زیادی است و این حقیقت را نشان می‌دهد که والدین به بهداشت دهان و دندان کودکان خود اهمیتی نمی‌دهند.

اولین راه برای مبارزه با پوسیدگی دندان مسواک زدن است. به همین دلیل ما بر آن شدیم تا به موضوع مسواک زدن کودکان بپردازیم تا شما بتوانید دید بازتری به این موضوع داشته باشید  و د برای آموزش کودک خود تصمیم بگیرید. اگر کودک دارید خواندن این موضوع ارزشمند را از دست ندهید و با بیبی لوکس همراه شوید!

شروع مسواک زدن کودک از چه سنی آغاز می‌شود؟

اولین راه برای مبارزه با پوسیدگی دندان مسواک زدن است. در این مقاله قصد داریم به موضوع مسواک زدن کودکان بپردازیم. در پایان این مقاله دید بازتری به این موضوع خواهید داشت و بهتر می‌توانید برای آموزش کودک خود تصمیم بگیرید. اگر کودک دارید خواند مقاله ارزشمند شروع مسواک زدن کودک را از دست ندهید!

بهتر است بدانید اگر در دوران کودکی دندانهای کودکان در اثر پوسیدگی و عدم رعایت بهداشت دهان و دندان بیافتد، احتمال این موضوع که این کودکان در بزرگسالی نیز دندانهای خود را زودتر از موعد از دست بدهند، بسیار بالاست.

به همین دلیل باید از همان نوزادی به بهداشت دهان و دندان نوزادان توجه داشته باشیم. بسیاری از کارشناسان سلامتی پیشنهاد می‌دهند که بهتر است روزی یکبار دهان نوزاد را با گاز استریل کمک کنید. این کار سبب می‌شود شیر بر روی لثه‌های آنها باقی نماند و لثه‌ها را برای دندان درآوردن نوزادان نرم‌تر می‌کند.

شروع مسواک زدن کودک

اهمیت به بهداشت دهان و دندان در یک سالگی و شروع مسواک زدن کودک 

کارشناسان سلامتی امروزه به این موضوع تاکید می‌ورزند که با دندان در آوردن کودک، بهداشت دهان و دندان کودکان آغاز می‌شود. با توجه به اینکه دندان درآوردن در سن یک یا دوسالگی آغاز می‌شود، کودکان در این سن نمی‌تواند به خوبی از عهده تمیز کردن دهان خود برآیند.

با اینکه مسواک زدن در این سن برای کودکان دشوار است و شاید بسیاری از افراد به این موضوع اشاره کنند که مسواک زدن کودکان در این سن ضرورت ندارد، اما مطالعات نشان می‌دهند که اهمیت به بهداشت دهان و دندان کودک از همین زمان به طور رسمی آغاز می‌شود.

والدین باید روزی دو بار، (بهتر است زمان آن صبح و شب قبل از خوابیدن باشد)، با مسواک نرم مخصوص کودکان و آب دندانهای کودکان را بشویند تا از تجمع باکتری و آلودگی در دهان کودک جلوگیری به عمل آورند. برای انجام اینکار کودک را در بغل خود بگیرید و سر او را در دستتان نگه دارید. ممکن است کودک در این حالت به مسواک چنگ بزند.

به او اجازه دهید که با مسواک ارتباط برقرار کند. هرگز اینکار را با خشونت انجام ندهید. تلاش کنید با بازی و محبت این کار را به کاری دلچسب برای کودک خود تبدیل کنید. نکته بسیار مهم: هرگز در این سنین از خمیردندان استفاده نکنید!

آموزش مسواک زدن کودکان از سن ۳ سالگی

از سن ۳ سالگی می‌توانید از کودک خود بخواهید خودش مسواک بزند. برای انجام اینکار بهتر است خودتان به طور مرتب جلو فرزندتان مسواک بزنید. از او بخواهید که به طور مرتب اینکار را انجام دهد و اگر به خوبی از عهده اینکار برآمد او را تشویق کنید.

بهتر است از مسواک‌هایی استفاده کنید که دارای شخصیتهای کارتونی هستند تا کودک به استفاده از آن ترغیب شود. هرگز کودک را به خاطر مسواک نزدن تنبیه نکنید.

سعی کنید داستانهایی را برای کودکان خود بخوانید که در آنها به اهمیت بهداشت دهان و دندان و مسواک زدن کودکان توجه شده است. تمامی این کارها سبب می‌شوند کودکان یاد بگیرند که به بهداشت دهان و دندان خود اهمیت بدهند.

شروع مسواک زدن کودک

هرگز خمیر دندان خود را به کودک ندهید!

فلوراید یک ماده مهم در خمیر دندان است که به جلوگیری از پوسیدگی دندان کمک می‌کند. تمامی خمیردندانها باید حاوی این ماده باشند در غیر اینصورت نمی‌توانند از دندان در برابر پوسیدگی محافظت کنند.

نکته بسیار مهمی که وجود دارد این است که فلوراید خمیردندان کودکان بسیار کمتر از بزرگسالان است. اگر کودکان از خمیردندان بزرگسالان استفاده کنند دندانهایشان به زودی آسیب می‌بیند و از بین می‌رود. بنابراین برای مسواک زدن کودکان باید خمیر دندان مناسب کودکان را حتما تهیه کنید.

مسواک انگشتی نوزاد چیست؟

مسواک انگشتی همانند مسواک معمولی است که دارای پوششی نرم و سیلیکونی است و بر روی انگشت قرار می‌گیرد. این نوع از مسواک برای استفاده نوزادان و خردسالان طراحی شده است. انگشتی بودن این وسیله بهداشتی به مادر یا سرپرست این امکان را می‌دهد که کنترل کامل مسواک را بر عهده بگیرد و به خوبی از آن برای که برای تمیز کردن دندان‌ها و فضای بین دندان‌ و لثه‌ها استفاده کند.

این مسواک دندان نوزاد همچنین، هرگونه حس خارش لثه را که ناشی از بیرون آمدن دندان‌ های شیری جدید است، از بین می‌برد و حس خوشایندی برای کودکان ایجاد می‌کند. برای استفاده از مسواک انگشتی کودک کافیست تا با انجام حرکات دورانی مسواک را روی لثه‌ها و دندان‌های فرزند خود بکشید تا محیط دهان کاملا تمیز شود.

انواع مسواک کودک

ضرورت استفاده از خمیر دندان مخصوص کودکان

آیا می‌دانید بهترین خمیر دندان برای کودکان چیست و کودکان از چه سنی می‌توانند از خمیر دندان بزرگسالان استفاده کنند؟ خمیر دندان مخصوص کودکان برای مسواک زدن کودک، یک نوع خمیر دندان است که برای استفاده توسط کودکان و مناسب با دندان لثه‌های آنان طراحی شده است. این خمیر دندان‌ها معمولا شامل مقادیر کمتری فلوراید هستند تا به دندان های حساس کودکان آسیب نرسانند.

همچنین، برخی از خمیر دندان‌ های مخصوص کودکان شامل طعم های مطبوع و جذاب برای کودکان هستند تا آنها را به شستشوی دهان و مسواک زدن علاقه‌مند کنند. کودکان باید تا قبل از سن ۶ سالگی از خمیر دندان مخصوص کودکان استفاده کنند تا در صورت خوردن ناگهانی آن دچار مسمومیت نشوند.

اما در هر صورت باید توجه داشت که خمیر دندان توسط کودک خورده نشود، زیرا بسیاری از کودکان به دلیل طعم مطبوع خمیردندان، تمایل به خوردن آن دارند و این امر می‌تواند مشکل ساز شود. پس از سن ۶ سالگی و با افزایش سن کودک نیز، می‌توان از خمیردندان بزرگسالان استفاده کرد. به هر حال، باید همیشه قبل از استفاده از هر نوع خمیر دندان، با دندان پزشک کودک مشورت کنید، تا بتوانید خمیر دندان مناسب برای دندان‌ های کودک خود را تهیه کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید