دانستنی ها

بهترین روش آروغ گرفتن نوزاد چیست؟

بهترین روش آروغ گرفتن نوزاد

اگر نوزاد شما در حین شیر خوردن ناراحت به نظر می‌رسد، خود را جمع می‌کند و پیچ و تاب می‌خورد، یا سرش را عقب می‌کشد و شروع به گریه می‌کند، شاید نیاز به آروغ زدن دارد. برخی از والدین، در حین شیردهی یا وقتی بطری شیر خشک به نیمه رسید از نوزاد آروغ می‌گیرند. بسیاری از نوزادان و شیرخواران تا سن چهار تا شش ماهگی، آروغ زدن را متوقف می‌کنند، زیرا آنها به شیر خوردن عادت کرده‌‌اند و دیگر هوای زیادی را قورت نمی‌دهند. اما با این حال، هر نوزادی با دیگری متفاوت است. در این مطلب می‌توانید با دلایل آروغ گرفتن و بهترین روش آروغ گرفتن نوزاد آشنا شوید با بیبی لوکس همراه باشید.

دلایل آروغ گرفتن از نوزاد

به‌طورکلی بهتر است بعد از شیر خوردن، دو تا سه آروغ از شیرخوار گرفته شود. آروغ‌های کوچک نوزاد، هوای گیرکرده در معدۀ کودک را آزاد می‌کند، به او احساس راحتی و آسودگی بیشتری می‌دهد و باعث می‌شود کمتر بی‌قراری و بهانه‌گیری کند. همچنین آروغ زدن فضای بیشتری را در معدۀ نوزاد آزاد می‌گذارد، در نتیجه او می‌تواند مدت طولانی‌تری شیر بخورد. آروغ زدن همراه با دادن شیر کمتر در یک وعده، اما وعده‌های تغذیۀ بیشتر می‌تواند برای کودکانی که زیاد استفراغ می‌کنند یا نشانه‌هایی از ریفلاکس معده به مری دارند نیز مفید باشد. با این حال، هیچ قانونی وجود ندارد که نوزادان پس از هر تغذیه باید آروغ بزنند. برخی از نوزادان خیلی آروغ می‌زنند، درحالی‌که نوزادان دیگر به ندرت به آن نیاز دارند.

همچنین نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند به اندازۀ نوزادانی که شیر خشک می‌خورند به آروغ زدن نیاز ندارند، زیرا آنها هنگام تغذیه، هوای کمتر می‌بلعند. اگر نوزاد را با شیر خشک تغذیه می‌کنید، ممکن است دریابید که انواع خاصی از سر شیشه‌ به نام سرشیشه‌ های ضدنفخ شاید به نوزاد شما کمک می‌کند تا هوای کمتری ببلعد و نیاز به آروغ زدن کاهش یابد.

بهترین زمان آروغ زدن نوزاد

هیچ قانونی درمورد اینکه چه زمانی باید آروغ گیری از نوزاد انجام شود وجود ندارد؛ برخی از نوزادان در حین شیرخوردن نیاز به آروغ‌زدن دارند و برخی دیگر ممکن است بعد از آن این کار را انجام دهند.

برای اینکه بدانید چه زمانی برای آروغ زدن نوزاد بهتر است به دنبال سرنخ‌ها باشید؛ برای مثال اگر کودک شما هنگام شیرخوردن ناراحت است، کمی استراحت کنید. اگر هنگام تغذیه خوب به نظر می‌رسد، صبر کنید تا تمام شود و فرایند آروغ زدن نوزاد بعد از شیر انجام شود.

اگر در حین شیردادن به نظر می‌رسد که کودک شما بی‌قرار است، شیردهی را متوقف کنید و صبر کنید تا آروغ بزند و سپس دوباره شیردادن را شروع کنید. اگر نوزادتان درحال تغذیه با شیر خشک یا با شیشه شیر است، هر ۲ تا ۳ اونس (۶۰ تا ۹۰ میلی‌لیتر) برای آروغ‌گیری اقدام کنید یا اینکه اگر نوزاد را با شیر خود تغذیه می‌کنید، هر بار که سینه‌ها را عوض می‌کنید، سعی کنید آروغ بزند.

بهترین روش آروغ گرفتن نوزاد

سریع ترین و بهترین روش آروغ گرفتن نوزاد

در ادامه بهترین روش آروغ گرفتن نوزاد اورده شده است، آروغ زدن در بیشتر موارد ساده است و شامل مراحل زیر می باشد:

  1. کودک را در وضعیت عمودی قرار داده، به طور مثال بالای شانه خود، یا روی پاهای خود به صورت عمودی قرار دهید.
  2. به آرامی پشت آن ها را مالش دهید یا نوازش کنید.
  3. اگر کودک آروغ نزد، چند دقیقه صبر کنید، سپس دوباره امتحان کنید.

اگر کودک شما بی قرار است و راه بالا بی نتیجه است. در اینجا سریعترین روش آروغ گرفتن نوزاد آورده شده است:

  1. آروغ زدن روی شانه: کودک را طوری قرار دهید که بالای شکم او در مقابل استخوان ترقوه شما قرار گیرد. در حالی که به پشت آن ها ضربه می زنید، کمی به استخوان ترقوه خود فشار وارد کنید یا از پاشنه دست خود برای مالش آرام دایره ها روی پشت آن ها استفاده کنید.
  2. کودک را روی پاهای خود بنشانید و در حالی که کف دست خود را زیر قفسه سینه قرار داده اید، کمی فشار وارد کنید و به پشت او ضربه بزنید یا با دست آزاد خود به شکل دایره پشت او را بکشید.
  3. آروغ زدن روی بازو: کودک را روی بازوی خود قرار داده و در حالی که در اتاق قدم می زنید، به آرامی به پشت او ضربه بزنید.
  4. آروغ زدن روی زانو: کودک خود را به سمت شکم روی زانوی خود قرار دهید و به آرامی به پشت او ضربه بزنید.
  5. پاهای کودک را در حالی که به پشت دراز کشیده است به آرامی به سمت سینه حرکت دهید، مانند رکاب زدن با دوچرخه.

علت سخت آروغ زدن نوزاد

ممکن است کودک همیشه در حین یا بعد از شیر خوردن آروغ نزند، علت سخت آروغ زدن نوزاد متفاوت می باشد. در برخی موارد، این ممکن است به این دلیل باشد که کودک هوای زیادی را بلعیده است. با این حال، گاهی اوقات برای آروغ زدن نیاز به کمی تلاش دارید، بنابراین سعی کنید از سریعترین روش آروغ گرفتن نوزاد که در بالا گفته شد استفاد کنید.

مواقعی که ممکن است کودک نیاز به آروغ زدن اضافی داشته باشد عبارتند از:

  • اگر کودک قبل از شیر خوردن گرسنه باشد، زیرا ممکن است سریعتر شیر بخورد.
  • بعد از گریه، به خصوص اگر نوزاد کولیک داشته باشد.
  • هنگامی که بینی آن ها پر شده باشد، زیرا ممکن است بیشتر از طریق دهان نفس بکشند.

وقتی کودک آروغ نمی‌زند چه باید کرد؟

اگر کودک شما آروغ نزند اشکالی ندارد. اینکه آیا کودک شما باید آروغ بزند یا نه به میزان هوای مکیده شده در حین شیر خوردن بستگی دارد، برخی از نوزادان هوای زیادی را نمی بلعند، به همین دلیل ممکن است مرتباً آروغ نزنند البته با کمک سریعترین روش آروغ گرفتن نوزاد می توانید آروغ او را بگیرید.

اگر تمام روش های بالا را امتحان کرده اید و کودک شما هنوز ناراحت است اما آروغ نمی زند، چه باید کنید؟ احتمالا باید برخی از روش های زندگی خود را تغییر دهید که در ادامه به برخی از آن ها اشاره شده است:

  1. رژیم غذایی مادر: برای مادرانی که شیر می‌دهند، رژیم غذایی امر مهمی می باشد. می‌توانید لبنیاتی مانند شیر، پنیر و بستنی را حذف کنید تا ببینید آیا اصلاً به کودک شما کمک می‌کند یا خیر. می توانید در یک دفتر مواد غذایی که مصرف می کنید را یادداشت کنید تا متوجه شوید هنگام حذف چه مواد غذایی کودک شما سالم تر می باشد.
  2. بزرگ بودن نوک پستان یا شیشه شیر برای نوزاد می‌تواند باعث شود که آن ها خیلی سریع و زیاد شیر را قورت دهند و هوا را همراه با شیر زیاد وارد بدنشان شود.

با این حال، اگر کودک شما بعد از غذا خوردن گریه می کند باید تکنیک های آروغ نوزاد خود را تغییر دهید. به عنوان مثال، اگر درست نشستن کودکتان در بغل شما به او کمک نمی کند باید سعی کنید وضعیت او را تغییر دهید. مهم است که به نقاط مختلف دیگر ضربه بزنید تا به کودک کمک کنید به راحتی آروغ بزند.

بهترین روش آروغ گرفتن نوزاد

سایر نکات برای آروغ‌گیری بهتر از نوزاد

  • برای کمک به جلوگیری از برگشت شیر به مری و دهان، کودک خود را بعد از شیرخوردن به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه یا بیشتر در حالت عمودی نگه دارید.
  • گاهی ممکن است کودک شما به‌دلیل تجمع گاز در معده و دستگاه گوارش از خواب بیدار شود. آروغ‌گیری از او ممکن است به خوابیدن دوباره او کمک کند.
  • با افزایش سن نوزادتان اگر میزان آروغ‌زدن او کاهش یافت نگران نباشید، معمولاً به این معنی است که کودک شما یاد گرفته است که بدون بلعیدن هوا غذا بخورد.
  • نوزادان مبتلابه کولیک (۳ ساعت یا بیشتر در روز گریه مداوم) ممکن است در اثر بلعیدن هوای بیش‌ازحد در حین گریه دچار تجمع گاز شوند که می‌تواند باعث ناراحتی کودک شود.
  • قبل از دادن قطرۀ ضدگاز به کودک خود با پزشک اطفال خود مشورت کنید.

آروغ نوزاد تا چند ماهگی باید گرفته شود؟

تا زمانی که نوزاد یاد بگیرد بدون بلعیدن هوای زیاد شیر بخورد نیاز به آروغ‌گیری از او خواهید داشت. معمولاً این فرایند تا ۶ ماهگی به طول می‌انجامد و در طول این زمان به‌مرور تکرار دفعات آروغ‌زدن نوزاد کاهش می‌یابد. اغلب نوزادان بعد از ۶ ماهگی نیازی به آروغ‌گیری ندارند.

اگر نوزاد آروغ نزند چه اتفاقی می‌افتد؟

اگر روش‌های ذکرشده در بالا مؤثر نبود و کودک شما علائمی از انباشت گاز داشت (گریه می‌کند، به خود می‌پیچد، پاها را به داخل شکم جمع می‌کند و مشت‌هایش گره کرده است)، سعی کنید او را به پشت دراز کنید و به‌آرامی شکمش را ماساژ دهید.

همچنین پاهای کودک خود را به جلو و عقب حرکت دهید مثل اینکه درحال دوچرخه‌سواری است. اگر این کارها جواب نداد، با پزشک خود صحبت کنید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید