دانستنی ها

بهترین روش های شستن لباس نوزاد

شستن لباس نوزاد

لباس کودک بیشتر از لباس های بزرگسالان لکه ها را به خود می گیرد و کثیف می شود. بنابراین بهتر است قبل از شستن لباس های نوزاد، دانش تان را در مورد تکنیک های از بین بردن انواع لکه های لباس نوزاد بالا ببرید. موقع شستن لباس های کودک، باید مراقب باشید که جوراب های کوچک کودک را فراموش نکنید و به لباس های ظریف در حین شست و شو آسیب نرسانید. با کمی تمرین، به مرور زمان شستن وسایل کودک دیگر کار سختی برای والدین تازه کار نیست.. ما در این مقاله از بیبی لوکس بهترین روش های شستن لباس نوزاد، روش صحیح آماده سازی، انتخاب مواد شوینده، از بین بردن لکه های لباس کودک و همه نکات ضروری درباره لباس نوزاد را به شما خواهیم گفت.

شستن لباس‌های نوزاد برای اولین بار

نو بودن لباس‌های نوزادتان یا هر لباس دیگری، به معنی تمیز بودن آنها نیست. نوزادان پوست حساسی دارند و شما هم نمی‌دانید لباس‌ها قبل از اینکه توسط شما خریداری شود کجا بوده و با چه چیزهایی تماس داشته است. در حقیقت، تولیدکنندگان لباس اغلب موادی به لباس‌ها اضافه می‌کنند که از چروک افتادن و رشد کپک روی آنها جلوگیری می‌کند. لباس‌های نو همچنین ممکن است رنگ‌های اضافی روی خود داشته باشد و این مواد شیمیایی می‌تواند باعث قرمزی و حساسیت پوست کودکتان شود، پس بهتر است تمام لباس‌ها را قبل از اولین بار استفاده بشویید. برخی کارشناسان توصیه می‌کنند که لباس‌های نوزاد و کودک را دو بار آبکشی کنید. این کار می‌تواند به پاک شدن مواد شیمیایی، شوینده و رنگ‌ها از لباس‌ها کمک کند و احتمال بروز آلرژی و حساسیت پوستی را نیز در کودک کاهش دهد.

 شستن لباس نوزاد

شوینده‌های مناسب برای شستن لباس‌ نوزاد

برای شستن کهنه‌های بچه یا لباس‌های کودک از مواد شوینده‌ای استفاده کنید که بی‌بو، بدون آنزیم و فاقد هر مادهٔ سفیدکننده یا براق‌کننده‌ای باشد. همچنین بهتر است از نرم‌کنندۀ لباس و مواد ضدالکتریسیته نیز خودداری کنید، زیرا می‌تواند پوست حساس کودک شما را تحریک کند. پودرهای صابون مخصوصی که برای شست‌وشوی کهنه و لباس بچه وجود دارد می‌تواند گزینهٔ مناسب‌تری برای شست‌وشو باشد. یک توصیهٔ کلی نیز این است که لباس‌های نوزادان و کودکان باید جداگانه شسته شود تا احتمال کمتری برای ایجاد حساسیت پوستی در کودکان دارد. اما بسیاری از والدین، لباس‌های کودکشان را با لباس بقیۀ اعضای خانواده و با پودر معمولی در لباس‌شویی می‌اندازند و ممکن است مشکلی هم پیش نیاید. بسیاری از متخصصان پوست هم می‌گویند درصورتی‌که کودکتان آلرژی یا پوست خیلی حساسی نداشته باشد، پودر لباس‌شویی معمولی اغلب نمی‌تواند مشکلی به وجود بیاورد.

اما در هر صورت شاید بد نباشد اگر از شوینده‌های معمولی لباس‌شویی استفاده می‌کنید، نوع مایع آن را بخرید، زیرا مایع لباس‌شویی برخلاف پودرها بهتر از تار و پود لباس‌ها شسته و پاک می‌شود. همچنین پودرها معمولاً لکه‌های پودری‌ از خود بر جا می‌گذارد که ممکن است پوست کودک را تحریک کند، پس لازم است در آبکشی آنها دقت کنید و خیلی بهتر است اگر دو بار آنها را آبکشی کنید. اگر نگرانید که پوست نوزادتان برای شوینده‌های معمولی خیلی حساس باشد،‌ می‌توانید چند تکه از لباس‌های او را همراه لباس‌های دیگرتان بشویید و سپس اگر به نظر می‌آید پوست فرزندتان هنگام پوشیدن آن لباس‌ها تحریک شده است، به ویژه اگر لکه‌های قرمز دارد یا ناراحت به نظر می‌رسد، یک پودر دیگر را امتحان کنید که بدون بو و رایحه باشد.

همچنین به یاد داشته باشید که بسیاری از پودرهای شست‌وشوی مخصوص کودکان هم رایحه دارند، پس هنگام خرید دقت کنید که پودر انتخابی شما بدون رنگ و عطر باشد، زیرا آلرژی به رایحۀ پودرهای لباس‌شویی هم با وجود نادر بودن گاهی اتفاق می‌افتد. اگر هنوز هم واکنش آلرژیک کودک ادامه داشت، آبکشی لباس‌ها را دو برابر کنید و برای مشورت، با پزشک کودکتان تماس بگیرید.

در موارد دیگر نیز اگر کودکتان اگزما دارد که علائم آن شامل تکه‌های قرمز، پوسته‌پوسته و خشک، به ویژه در صورت، روی آرنج یا زانوهاست، لازم است از پزشک بخواهید که توصیه‌ و راهنمایی‌های مشخصی برای شست‌وشوی لباس‌ها و مراقبت از پوست کودک به شما بدهد، زیرا کودکانی که اگزما دارند می‌توانند به مواد موجود در شوینده‌ها و صابون‌ها حساسیت بیشتری داشته باشند و دچار مشکلاتی شوند.

لباس نوزادان را چگونه بشوییم؟

گاهی استفاده از شوینده ها باعث تحریک، خارش یا سوزش پوست بدن می‌شود بنابراین انتخاب شوینده‌ای مناسب که مانع بروز چنین حالاتی شود، اهمیت زیادی دارد اما وقتی پای کودکان و نوزادان به میان می آید، اهمیت موضوع دو چندان می‌شود زیرا نوزادان با توجه به پوست بسیار لطیفی که دارند بیشتر در معرض بروز حساسیت پوستی هستند.

آمادگی برای شستن لباس نوزاد

به خاطر داشته باشید که همواره لباس های نوزاد و کودکتان را پیش از لباس های خودتان بشویید. نوزادان پوست نازک و حساسی دارند و با شستن لباس ها، مواد حساسیت زای موجود در بافت لباس، از آن خارج می شود. جوراب ها و سایر البسه کوچک را حین شست‌وشو و خشک کردن داخل یک کیسه توری قرار دهید. پیش از اولین مرتبه شست و شوی هر لباس، به برچسب هشداری که روی آن به کار رفته، دقت کنید. این برچسب ها اطلاعات دقیقی را درباره نحوه شست و شو و نگهداری لباس در اختیار شما قرار می‌دهند. لباس خواب کودک باید ضدحریق باشد، بنابراین هرگز از سفیدکننده روی الیاف ضد حریق استفاده نکنید زیرا اثربخشی موادشیمیایی درمانی را کاهش می دهد.

انتخاب شوینده مناسب

برخی والدین در انتخاب شوینده مناسب برای شستن لباس های نوزاد یا کودک خود دچار سردرگمی می‌شوند. متخصصان کودک توصیه می کنند که بهتر است برای شست‌وشوی لباس از شوینده های مخصوص نوزادان و کودکان استفاده کنید که فاقد بو بوده و سریع‌تر از بافت لباس خارج شده و مانع از بروز حساسیت پوستی می‌شود. استفاده از شوینده مایع ارجحیت دارد و در ترکیب با آب راحت تر شسته می شود و احتمال بروز حساسیت پوستی را در نوزادان کاهش می‌دهد. اگر احساس کردید شوینده ای که همیشه استفاده می‌کنید باعث خشن شدن بافت لباس و در نتیجه بروز حساسیت پوستی نوزاد می‌شود، بهتر است شوینده را تغییر دهید و شوینده ملایم بدون رنگ یا بوی دیگری را استفاده کنید.

از بین بردن لکه ها

معمولا پیش از شست و شوی لباس ها، لکه های موجود روی آنها را پاک کنید. برای از بین بردن لکه های پروتئینی مانند شیر، لکه غذاهای مختلف و لکه مدفوع روی لباس، پیش از استفاده از محصولات شست و شوی حاوی آنزیم، لکه ها را در آب سرد غوطه ور کنید. اگر این کار موثر نبود، از لکه برها و شست‌وشوی معمولی استفاده کنید. برای از بین بردن لکه ادرار در دو مرحله اقدام کنید. به طوری که ابتدا یک قاشق غذاخوری آمونیاک در یک فنجان آب حل کنید و محلول را روی محل لکه بریزید.

شست و شوی کهنه های پارچه ای

کهنه های پارچه ای را باید جدا از سایر لباس ها شست. برای شستن آنها از شوینده های معطر یا رنگی استفاده نکنید. کهنه ها را در آب داغ بشویید. هرگز از نرم کننده های لباس استفاده نکنید زیرا باعث تحریک پوستی و بروز حساسیت می شود.

شستن لباس نوزاد به صورت حرفه ای

نوزاد شما دارای پوست بسیار حساسی بوده و زمان زیادی نیاز است تا با محیط بیرون از منزل ارتباط بگیرد. شستشوی لباس نوزاد یکی از مسائل بسیار مهم بوده که جای بحث دارد. لباس نوزاد می بایست عاری از هرگونه آلودگی باشد. در متن زیر در ابتدا به علت ضرورت شستشوی لباس نوزاد اشاره نموده و سپس مراحل شستشوی لباس نوزاد را مورد بررسی قرار می دهیم.

 شستن لباس نوزاد

نکاتی در مورد شستن لباس نوزاد

برای شستن لباس کودک بهتر است نکاتی را از قبل بدانید و با رعایت هر کدام که لازم می‌دانید این شست‌وشوها را ساده و راحت‌تر کنید. برخی از این نکات شامل موارد زیر است:

  • لباس نوزاد را در اولین فرصت بعد از کثیف شدن بشویید.
  • شست‌وشوی لباس‌های بدون لکه با آب گرم مناسب‌تر است.
  • برای پاک کردن لکه از روی لباس نوزاد معمولاً باید ابتدا آنها را با آب سرد بشویید.
  • بعضی از لکه‌ها مثل لکهٔ شیر اگر زود شسته شود، راحت با آب پاک می‌شود.
  • برخی لکه‌ها ممکن است با خیساندن طولانی در آب ثابت شود و از بین نرود.
  • قبل از گذاشتن لباس‌ در ماشین لباس‌شویی، به دستور شستن‌ آن روی برچسب دقت کنید.
  • دمای مناسب شستن هر لباسی را از روی برچسب آن؛ در صورت وجود، در نظر بگیرید.
  • قبل از خرید یا استفاده از محصولات شوینده، روش مصرف روی محصول را بخوانید.
  • از وایتکس و سفیدکننده‌ها برای شستن لباس نوزاد جداً بپرهیزید.
  • از نرم‌کننده‌های لباس برای شست‌وشوی لباس نوزاد استفاده نکنید.
  • اگر لباس‌ها را با دست می‌شویید، لازم است خیلی خوب آبکشی کنید.
  • لباس‌های کودکان را در معرض هوا و زیر آفتاب خشک کنید.
  • از خشک کردن لباس‌ها در حمام خودداری کنید.

برای شست‌وشوی کهنهٔ بچه و محافظ کهنه نیز لازم است آنها را جدا از بیقهٔ لباس‌ها و با کهنه‌شور بشویید و از ریختن آنها در ماشین لباس‌شویی همراه بقیهٔ لباس‌های خودتان و کودک خودداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید