دانستنی ها

بهترین زمان گرفتن پستانک از کودک

زمان گرفتن پستانک از کودک

بهترین زمان گرفتن پستانک از کودک : پستانک ابزار آرامش بخش شگفت انگیزی برای نوزادان است. مکیدن پستانک قدرت کاهش ضربان قلب، فشار خون و سطح استرس را دارد. پستانک باعث کاهش گریه بعد از واکسن و آزمایش خون می‌شود.

دلایل زیادی وجود دارد که مکیدن یکی از اعضای کلیدی بدن ماند شست دست ابزاری برای آرام کردن نوزادان و کمک به خواب آن‌ها است. پستانک حتی ممکن است خطر ابتلا به سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS) را در کودک شما کاهش دهد.

والدین دائماً می‌‌پرسند زمان ترک این عادت کی فرا می‌رسد؟ اگر چنین است، بهترین زمان برای ترک استفاده از پستانک چه زمانی است و ترک پستانک چگونه امکان پذیر است؟ در این مقاله همه نکاتی که باید در مورد چگونگی، زمان و چرایی انداختن پستانک را بدانید، بررسی می‌کنیم با بیبی لوکس همراه باشید.

بهترین زمان گرفتن پستانک از کودک

پس از ۶ ماهگی، پستانک بیشتر از آنکه وسیله‌ای مفید باشد، برای کودک عادت می‌شود. به گفته آکادمی پزشکان آمریکا (AAFP) و AAP، بهترین سن گرفتن پستانک از کودک بین ۶ تا ۱۲ ماهگی است تا احتمال ابتلا به عفونت گوش میانی کاهش یابد. بویژه در کودکانی که مستعد ابتلا به عفونت هستند، بایستی این مساله رعایت شود.
برای جلوگیری از تاخیر در گفتار کودک، بهتر است کودک پس از تولد یک سالگی دیگر از پستانک استفاده نکند؛ زیرا رشد گفتار کودک در این سن بسیار سریع است. برای جلوگیری از تغییر شکل دهان و دندان نیز بایستی پیش از دو سالگی پستانک را از کودک جدا کنید!
البته این‌ها توصیه جامعه پزشکی است و قوانین نوشته شده نیستند، اما هر چه زودتر این عادت را از سر کودک بیندازید، راحت‌تر هستید. قبل از اینکه کودک بتواند چهار دست و پا برود یا بایستد و راه برود و تمام خانه را دنبال پستانکش بگردد.

اگر در سن ۲ سالگی هنوز پستانک را از کودک نگرفته اید، بهتر است از ” پستانک ارتودنسی ” استفاده کنید تا مشکلات دندانی را کاهش دهید.
پستانک ارتودنسی دارای یک نوک نرم است که در پایین صاف و در بالا گرد می‌شود. این پستانک در دهان کودک حالتی شبیه به نوک پستان مادر را تداعی می‌کنند که شبیه به واکنش طبیعی مکیدن است. این پستانک‌ها همچنین فشار روی لثه‌ها و دندان‌ها را کاهش می‌دهند و حالت طبیعی فک و کام را حفظ می‌کنند.

زمان گرفتن پستانک از کودک

فواید احتمالی پستانک

  • پستانک می‌تواند گریه نوزاد را آرام کند.
  • کاهش گریه می‌تواند به اعصاب از بین رفته والدین کمک کند.
  • هنگامی که یک نوزاد در حال شیر خوردن یا مکیدن پستانک است، می‌تواند به کاهش درد کودک در صورت وجود کمک کند.
  • برای نوزادان نارس در بخش مراقبت‌های ویژه، پستانک‌ها می‌توانند مدت اقامت در بیمارستان را کوتاه‌تر کنند و به نوزادانی که با لوله تغذیه می‌شوند، استفاده از شیشه شیر را یاد بگیرند.
  • مکیدن پستانک قدرت کاهش ضربان قلب، فشار خون و سطح استرس را دارد.
  • پستانک باعث کاهش گریه بعد از واکسن و آزمایش خون می‌شود.
  • پستانک خطر SIDS (سندرم مرگ ناگهانی نوزاد) را کاهش می‌دهد.

خطرات استفاده مداوم از پستانک

در حالی که استفاده از پستانک در روزهای اولیه مزایای بسیاری را به همراه دارد، با بزرگ‌تر شدن کودک، خطرات آن بیشتر از فواید آن می‌شود.

بعد از ۶ ماهگی، نوزادانی که به طور مرتب از پستانک استفاده می‌کنند، نسبت به سایرین، شانس بیشتری برای ابتلا به عفونت گوش میانی دارند. پزشکان بر این باورند که این مسئله به این دلیل است که مکیدن مداوم باعث تغییر فشار در گوش می‌شود و به طور بالقوه می‌تواند از تخلیه مایع جلوگیری کند و باعث تجمع آن و ایجاد عفونت شود.

استفاده طولانی مدت از پستانک پس از ۲ سالگی نیز می‌تواند منجر به مشکلات دندانی شود. زیرا با رشد و بلوغ کودک شما، فک او در اطراف هر چیزی که به طور مداوم در داخل آن نگه داشته می‌شود شروع به رشد می‌کند.

استفاده بیش از حد از پستانک می‌تواند منجر به رشد نامناسب دهان، ناهماهنگی دندان‌ها و تغییر در شکل سقف دهان شود. اگر کودک شما بعد از ۲ سالگی به استفاده از پستانک ادامه داد، حتماً آن را به دندانپزشک خود اطلاع دهید تا بتواند دندان‌ها و فک خود را بررسی کند.

برخی از بررسی‌ها بر روی کودکان نشان می‌دهد که استفاده طولانی مدت از پستانک می‌تواند مانع رشد گفتاری کودک شود. اگر کودک شما دائماً در دهانش پستانک دارد، در این صورت تمرین صحبت کردن نمی‌خواهد داشته باشد. بعلاوه، می‌تواند گفتار را تحریف کرده و از رشد طبیعی ماهیچه‌های زبان و لب جلوگیری کند.

نکات مهم برای گرفتن پستانک از کودک

این نکات و ترفندها می توانند به کودک شما کمک کند تا به سمت زندگی بدون پستانک حرکت نماید:
از عوامل جایگزین که باعث پرت کردن حواس کودک می شوند، استفاده کنید. می‌توانید به کودک خود یک اسباب‌بازی جدید یا یک پتوی نرم بدهید تا به جای پستانک به او آرامش دهد. با آنها صحبت کنید و به آنها بگویید که می توانند پستانک خود را با یک اسباب بازی جدید و دوست داشتنی تعویض کنند.

به آنها جایزه بدهید

وقتی نوزادان بزرگ­تر می شوند، می توانید سعی کنید نمودار پاداش و جایزه را پیش بگیرید و روزی که از پستانک استفاده نکردند یک خط نمودار را پر کنید هنگامی که نمودار آنها پر شد، یک خوراکی ویژه به آنها جایزه دهید!

داستان فرشته مهربان پستانک را تعریف کنید

کودکان نوپا داستان های جادویی و سحرآمیز را دوست دارند، بنابراین صحبت کردن با آنها در مورد فرشته مهربان پستانک و اینکه چگونه او قرار است بیاید و پستانک را به بچه خودش بدهد، باعث ایجاد هیجان در کودک می شود.

آنها را به برقراری ارتباط و آرامش تشویق کنید

زمانی که می‌خواهید پستانک را از آنها دور کنید، بهتر است قبل از اینکه فوراً برای آرام کردن کودک به او پستانک بدهید ، دلیل گریه آنها را جویا شوید. اگر بتوانید به آنها بیاموزید که نیازهای خود را بیان کنند و احساسات خود را هماهنگ کنند، بدون اینکه به پستانک نیازی باشد، بیشتر خودشان را آرام می کنند و حذف پستانک برایشان راحت تر است.

زمانبندی درست را در نظر بگیرید

کودکان کوچک با پستانک خود پیوند محکمی دارند و در صورت ناراحتی، از آن برای مدیریت استرس و تسکین خود استفاده می کنند. به همین دلیل، بهتر است در زمان تغییر و یا زمانی که روال عادی زندگیشان مختل و آشفته شده، مانند جابه‌جایی خانه، انتقال از رختخواب به تختخواب، داشتن یک نوزاد دیگر، پستانک را از آنها نگیرید یا اگر آنها احساس ناخوشایندی دارند، گرفتن پستانک را فعلاً متوقف نمایید.

دور از چشم، دور از ذهن (از دل برود، هر آن که ازدیده برفت)

پستانک کودک را پنهان و دور از دسترس نگه دارید تا به آنها کمک کنید از وسوسه و کشش پستانک دوری کنند.

داستان های قبل از خواب در مورد خداحافظی با پستانک بخوانید

هزاران کتاب برای کودکان وجود دارد که برای حمایت از بچه‌های کوچک درهنگام حذف پستانک طراحی شده‌اند.

صبور و قوی باشید

به یاد داشته باشید که روند حذف پستانک می تواند برای کودکان کوچک و والدین سخت و استرس زا باشد. بنابراین سعی کنید فشار زیادی به خود (یا آنها) وارد نکنید و صبور باشید، در نهایت به نتیجه مطلوب خواهید رسید!

زمان گرفتن پستانک از کودک

یک روش جایگزین برای گرفتن پستانک از کودک : گرفتن یکباره پستانک از کودک

گرفتن پستانک از کودک به یکباره، می‌تواند یک روش موثر برای برخی از کودکان باشد، اما نیاز به صبر و خلاقیت بیشتری دارد.

  • اگر تصمیم استفاده از این روش دارید به فرزند خود را توضیح دهید که پستانک برای نوزادان است و زمان آن است که با آن خداحافظی کند، زیرا بزرگ شده است. گفتگو را با معرفی فعالیت‌های سرگرم کننده کودکان بزرگتر ادامه دهید.
  • در روش گرفتن ناگهانی پستانک، می‌توانید ” کاملا تصادفی” آوردن پستانک کودک را به یک سفر طولانی فراموش کنید و یا یک خداحافظی با شکوه برای پستانک برگزار کنید.
  • در این روش هم چنین می‌توانید همراه با فرزندتان، پستانک و بذر گیاهی را با هم در خاک بکارید تا کودک بتواند همراه با رشد خود، رشد گیاه پستانک را نیز ببینند یا می‌توانید از کودک بخواهید پستانکش را برای “پری پستانک ها” بگذارد تا آن را با یک اسباب بازی جدید و مهیج عوض کند.
  • به خاطر داشته باشید که روش ترک ناگهانی پستانک برای شما و فرزندتان آسان نخواهد بود و فارغ از اینکه کودک چه سنی دارد، آماده گریه، قشقرق به راه انداختن و شب بیداری‌های او باشید.

دیدگاهتان را بنویسید