دانستنی ها

بی پی ای یا به اختصار BPA چیست؟

بی پی ای یا به اختصار BPA چیست؟

آیا میدانید که bpa چیست؟ bpa free یعنی چه؟ بی پی ای یا بیسفنول آ (Bisphenol A) یک ترکیب شیمیایی است که در تولید طیف گسترده‌ای از محصولات مصرفی مانند بطری‌های آب، ظروف بسته بندی مواد غذایی، دستگاه‌های پزشکی، CD و بطری و لوازم نوزاد و کودک استفاده می‌شود.

نکته مهم در بی پی ای تماس و واکنش مواد غذایی با ظروف بسته‌بندی حاوی بیسفنول A است که از طریق پدیده انتشار، به داخل مواد غذایی منتقل شده و انسان‌ها با مصرف این مواد غذایی در معرض خطر قرار می‌گیرند و باعث بروز مشکلات جدی از قبیل ناباروری، بلوغ زودرس، سقط جنین، غیر طبیعی شدن شکل اسپرم، دیابت، چاقی، بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان و در کودکان باعث بروز رفتارهای عصبی می‌گردند.

لذا این مورد به قدری دارای اهمیت است که در این مقاله از بیبی لوکس به اطلاعات مفید و کاربردی درباره ویژگی‌ها، خواص و کاربرد بیس فنول و موارد مصرف آن پرداخته‌ایم. با ما در ادامه همراه باشید.

اهمیت بی پی ای فری بر سلامت کودک چیست؟

آیا تا به حال با خود اندیشیده‌اید که اهمیت bpa فری بر سلامت انسان چیست؟ بی پی ای فری بودن محصولات برای سلامت انسان خصوصا کودکان بسیار حائز اهمیت است. این ماده می‌تواند از طریق مواد غذایی و نوشیدنی‌هایی که در ظروف حاوی BPA قرار دارند، به بدن کودک وارد شده و سلامتی او را به خطر اندازند.

برای مثال می‌تواند عملکرد سیستم اعصاب و هورمونی کودک را تحت تاثیر قرار داده و باعث بروز مشکلاتی مانند پیشگیری از رشد مناسب، افزایش خطر بروز بیماری‌های مزمن، مشکلات رفتاری و تحصیلی، بروز مشکلات رشد و تأخیر در رشد جنسی او گردد. بنابراین، خرید محصولات با برچسب “BPA-free” برای والدین بسیار مهم است.

همچنین استفاده از شیشه شیر بدون بی پی ای برای نوزادان به دلیل داشتن دوره حساس رشد و تکامل امری ضروری است. برای انتخاب شیشه‌های شیر بی پی ای فری، والدین باید برچسب محصولات را با دقت بخوانند و از برندهایی که از BPA-free بودن محصولات خود تأکید کرده‌اند، استفاده کنند.

بی پی ای یا به اختصار BPA چیست؟

بیس فنول Bisphenol A) A یا به اختصار BPA) از چه زمانی و از کجا بوجود آمده است؟

یسفنول آ یا BPA ترکیبی از مواد آلی است و شامل دو گروه فنول می باشد. BPA برای اولین بار در سال ۱۸۹۱ شناخته شده است. بیسفنول آ از تغلیظ استون بدست آمده و این واکنش توسط اسید کاتالیز می گردد.

بیسفنول آ با بدن شما چه می کند؟

بیسفنول آ ماده شیمیایی است که در تولید بطری‌های پلاستیکی پلی کربنات استفاده می شود. BPA در کاغذهای حرارتی که در صندوق‌های فروشگاهی مورد استفاده قرار می‌گیرد استفاده می‌شود، BPA از طریق پوست نیز جذب بدن می‌شود.
با توجه به تحقیقات انجام شده دانشمندان، قرار گرفتن در معرض دوز پایین BPA انسان را با مشکلات قلبی عروقی، از جمله بیماری عروق کرونر قلب، آنژین، حمله قلبی، فشار خون بالا و بیماری عروق محیطی درگیر می کند.

فاقد BPA یا BPA Free به چه معناست؟

احتمالا با خواندن این مطلب خودتان فهمیده اید که اگر روی ظرف یا هر چیزی که برچسب فاقد BPA نوشته باشد یعنی فاقد مواد مضر بیسفنول آ می باشد و با خیال راحت می توانید استفاده کنید و از مضرات ماده شیمیایی مضر BPA در امان باشید.

بررسی اهمیت بیسفنول آ در مواد غذایی و مضرات آن

حال که با مفهوم bpa چیست آشنا شدید، بهتر است بدانید که BPA که مخفف بیسفنول آ (Bisphenol A) است یک ترکیب شیمیایی بوده که به طور گسترده در صنعت مواد پلاستیکی مانند ظروف و بطری‌های پلاستیکی و اسباب بازی‌ها استفاده می‌شود. این ماده می‌تواند از محصولات پلاستیکی به غذاها و نوشیدنی‌ها منتقل شود. این ترکیب به عنوان یک ضد اکسیدان و ماده حفظ کننده کاربرد دارد و در حفظ کردن خواص طعم، رنگ و عمر مفید مواد غذایی نقش دارد.

اهمیت بیسفنول آ در مواد غذایی به دلیل حفظ طعم و رنگ و جلوگیری از فساد آنهاست. برای مثال برخی از مواد غذایی، مانند روغن‌ها و چربی‌ها، به دلایل شیمیایی با گذشت زمان ممکن است تغیر رنگ و طعم دهند.

برخورد با هوا، نور خورشید و حتی فرآیندهای پخت و پز نقش قابل توجهی در این تغیرات دارد. بطور کل، بسته‌بندى مناسب همچون جلوگیرى از تماس با هوا و نور می‌تواند این تغییرات را کاهش دهد. علاوه بر آن در برخی موارد، استفاده از بیسفنول آ به عنوان یک ضد اکسیدان می‌تواند بهبود قابل توجهى در حفظ خواص طعم و رنگ محصولات و جلوگیری از فاسد شدن آنها داشته باشد.

  • تأثیرات هورمونی

bpa چیست؟ بی پی ای می‌تواند تأثیر منفی بر تعادل هورمون‌ها در بدن داشته باشد و با فعالیت هورمون‌های مختلف مانند استروژن و تستوسترون تداخل کند. برخی از تحقیقات نشان داده‌اند که BPA سبب اختلال در عملکرد سیستم اندوکرین (سیستم هورمونی) می‌شود و به مشکلاتی مانند اختلال در تنظیم هورمون‌های جنسی، کاهش کیفیت اسپرم در مردان و اختلال در تنظیم و تولید هورمون‌های مرتبط با تولید مثل در زنان می‌شود.

  • اثرات سمی و اختلال در سلامتی

برخی از تحقیقات نشان داده‌اند که BPA می‌تواند در سیستم عصبی، کبد، کلیه‌ها، سیستم ایمنی و بافت چربی تأثیرات سمی داشته باشد. مصرف طولانی مدت BPA ممکن است باعث اختلال در عملکرد این سیستم‌ها، به ویژه برای افراد آسیب‌پذیر مانند نوزادان، کودکان و زنان باردار شود.

بی پی ای یا به اختصار BPA چیست؟

  • عوارض بر سلامت کودکان

حال که با مفهوم bpa چیست و تاثیر آن بر سلامت کودکان آشنا شدید، باید بدانید که کودکان به دلیل سازگاری ضعیف‌تر سیستم ایمنی و هورمونی، ممکن است به عوارض BPA حساس‌تر باشند. در نتیجه تماس مستقیم با محصولات حاوی BPA می‌تواند بر سلامت آنها تأثیر منفی داشته باشد و مشکلاتی و اثرات زیان‌باری بر رشد و سیستم عصبی آنها به همراه داشته باشد.

با این حال، برخلاف کاربردهای گسترده آن، بعضی از تحقیقات نشان داده‌اند که بالا بودن سطح بینسفنول آ در بدن ممکن است به عوارض جسمانی منجر شود. این عوارض شامل مسائلی است که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم. اما تمامی این عوارض وابسته به موارد زیر نبوده و نتایج مطالعات هنوز به طور کامل قطعی نیستند.

به همین دلیل، بعضی از کشورها محدودیت‌های قانونی برای استفاده از بیسفنول آ در محصولات تعبیه کرده‌اند. در نتیجه، بررسی و کاهش میزان BPA در مواد غذایی به خصوص در صنعت بسته‌بندی و محصولات مصرفی برای سلامت عمومی و به خصوص سلامت کودکان اهمیت دارد.

بیسفنول آ در چه محصولاتی وجود دارد؟

غذاهای کنسرو شده، زیرا اکثر قوطی‌های فلزی با درزگیر حاوی BPA پوشانده شده اند.بطری های آب ورزشی و همچنین بطری های بچه، لیوان های شیرین و دیگر ظروف طراحی شده برای کودکان ۳ سال و کمتر پستانک بچه ممکن است حاوی BPA باشند.

کاربرد اصلی BPA در بطری های پلاستیکی، ظروف نگهداری مواد غذایی است و هنوز هم در پوشش بسیاری از محصولات کنسرو شده استفاده می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید