دانستنی ها

تاریخچه لباس زیر زنانه از ابتدا تا امروز

تاریخچه سوتین شیردهی

درباره تاریخچه لباس زیر زنانه چه می‌دانید؟ آیا می‌دانید تاریخچه لباس زیر از چه زمان و مکانی بوده است؟ تاریخچه سوتین شیردهی از ابتدا تا امروز به چه صورت است ؟ چه کسی می‌داند که لباس زیر در گذشته به چه صورت بوده که الان به این شکل درآمده است؟ در این مقاله بطور کامل درباره تاریخچه لباس زیرها و اینکه از کی و کدام دوران بوجود آمده‌اند صحبت شده است. در صورتی که علاقمند به شناخت تاریخچه پیدایش لباس زیر و روند تکاملی این لباس هستید، حتما این مقاله را مطالعه کنید.

بسیاری از مردم درباره تاریخچه وسایل و یا لباس‌هایی که استفاده می‌کنند هیچ اطلاعاتی ندارند. برای مثال یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین لباس‌هایی که روزانه مورد استفاده مردم قرار می‌گیرد لباس زیر است.

ممکن است تا به حال حتی به این موضوع فکر نکرده باشید که لباس زیر از چه زمانی بوجود آمده و چه روند و تحولی را پشت سر گذاشته تا به شکل امروزی خود رسیده است. لباس زیر به لباسی گفته می‌شود که در زیر لباس‌های بیرونی پوشیده می‌شود و وظیفه اصلی آن حفاظت از پوست نقاط حساس بدن است. جنس، مدل و میزان لایه‌های این لباس امری کاملا سلیقه‌ای است. استفاده از لباس زیر مزایایی مانند جلوگیری از اصطکاک پوست با پیراهن دارد و همچنین زمینه را برای پوشش دادن حریم خصوصی و نواحی حساس بدن فراهم می‌کند.

در نگاه کلی به تاریخچه لباس زیر لازم است بدانید که لباس زیر به دو نوع لباس‌های مناسب برای پوشش آلت و لباس زیر برای پوشاندن دور کمر و پاها تقسیم می‌شود که برای زنان و مردان با سبک‌های مختلفی همراه است. معمولاً لباس زیر مورد استفاده خانم‌ها در شورت و سینه بند خلاصه می‌شود و لباس زیر مردان شامل شورت‌های کوتاه و بلند و در بعضی مواقع زیر پوش است.

تاریخچه لباس زیر زنانه

این بخش را با یک سوال شروع می‌کنم تا بدانیم باید دنبال چه پاسخی بگردیم!

بهتر است کمی به عقب‌تر برگردیم، حتی خیلی عقب! به زمانی که انسان‌های اولیه هیچ علم و دانشی برای پوشاندن و محافظت خود از طبیعت و سرما نداشتند.

البته این نکته رو اضافه کنم که بدن انسان‌های پیشین مقاوم‌تر از بدن ما در مقابل گرما و سرما بود و گاهی تا چند درجه هوای گرمتر یا سردتر از معمول هم خم به ابروهایشان نمی‌آورد. گزینه بعد آتش بود، که به صورت غریزی باعث گرم کردن بدنشون می‌شد. خلاصه اونقدرا هم اوضاعشون بد نبود، اما کم‌کم ورق برگشت و نیازهای اجدادمان جابه‌جا شدند و لزوم پوشش لباس احساس شد.

اجداد ما از زمانی که نیاز بدن خود به گرم شدن را احساس کردند به دنبال راهی برای رفع این نیاز افتادند. اولین لباس را انسان‌های نئاندرتال با برگ درختان و پوست و پشم حیوانات برای خود ساختند و عمده‌ دلیل نیاز برای این پوشش در راستای گرم کردن و محافظت از خود بود.

اما چه شد که به فکر اینکه سینه زنان باید پوشیده بشه افتادند؟

ابتدا نگه داشتن سینه‌ها برای زنان با بند و پارچه‌های چرمی بود که در بالای سینه گره می‌خورد و باعث صاف ماندن سینه‌ها می‌شد. ( لازمه بگم که این نوع بندها و پارچه‌ها که از زیر سینه به سمت بالای سینه و گردن کشیده می‌شد بیشتر در بین زنان مبارز و جنگجو مرسوم بوده و ابتدا حتی زنان عادی به ندرت از این پوشش استفاده می‌کردند.)

اما لزوم پوشیدن لباس زیر در زنان از زمانی به وجود آمد که احساس کردند برجستگی‌های بدن زنان باید صاف شود.

جالبه بدونید که مورخان با بررسی اسناد به جا مانده متوجه شدند که حدوداً پوشیدن لباس زیر از ۴۵۰ سال قبل از میلاد مسیح در زنان یونان شروع شده. که قاعدتاً برای پوشاندن برجستگی‌ها و برآمدگی‌های بدن بوده. اما این تمام ماجرا نبود و با وجود اینکه زنان باید برآمدگی‌های بدن خود را می‌پوشاندند، در بسیاری از قوم‌ها و افراطیون این عمل یک عمل شیطانی به حساب می‌آمد.

تاریخچه سوتین شیردهی

تاریخچه لباس زیر زنانه در قرن ۱۲

در قرن دوازدهم اولین لباس زیر با نام کرست طراحی شده و به بازار عرضه شد. کرست بسیار مورد توجه و استقبال زنان قرار گرفت. در این قرن به دلیل نبود امکانات، از میله‌های چوبی و استخوانی برای قسمت کمر و سینه لباس‌های بلند استفاده می‌شد تا بدن خانم‌ها را پوشش دهند.

در قرن ۱۵ میلادی یکی از بانوان بسیار ثروتمند فرانسوی نسبت به طراحی لباس‌های تنگ و سفتی اقدام کرد که cotte نام داشت. این لباس‌ها کمر زنان را بسیار باریک نشان می‌داد. این روند ادامه داشت تا در قرن ۱۶ام به دلیل تنگی زیاد این لباس زیرها، بسیاری از زنان دچار مشکلات جسمی شدند. جالب توجه است که لباس‌های آن دوران سایزبندی نداشتند. به دنبال تاریخچه لباس زیر و در همین راستا اسپانیایی‌ها بعد از مدتی دست به کار شده و تغییراتی را در نحوه بستن کرست‌ها به وجود آوردند که به bust معروف بود.

تاریخچه لباس زیر زنانه در قرن ۱۸

این روند در مورد لباس زیرها تا قرن ۱۸ام ادامه داشت تا اینکه آسیب‌های ناشی از کرست به ارگان‌های داخلی بدن زنان و تاثیر آن بر عملکرد دستگاه گوارشی، باعث شد تا استفاده از این کرست‌ها محدود شود.

تاریخچه لباس زیر زنانه در قرن ۱۹

با رسیدن قرن ۱۹ میلادی لباس‌های جدید طراحی و اختراع شدند که یقه و سرآستین آن‌ها قابلیت جدا شدن داشت. این لباس‌ها معمولا توسط افراد ثروتمند جامعه استفاده می‌شد. قشر مرغه جامعه با جدا کردن یقه و سرآستین این لباس، از بدنه آن به عنوان لباس زیر استفاده می‌کردند. با گذشت زمان اندکی نیاز قشر ضعیف جامعه نیز به پوشیدن لباس زیر افزایش پیدا کرد تا اینکه پوشش جدیدی طراحی شد. این لباس زیر جدید شبیه به تونیکی از جنس پشم یا فلانل بود که اغلب توسط کارگران و دهقانان در هوای سرد برای پوشاندن نقاط حساس بدن مورد استفاده قرار می‌گرفت.

در نتیجه بعدها در سال ۱۸۶۱ اولین طرح و مدل از لباس زیر در آمریکا طراحی شد. این لباس زیر بصورت یکسره طراحی شده بود و در میان زنان به محبوبی زیادی رسید. بعدها با توجه به استقبال زیاد این لباس زیر، مدل مردانه آن نیز طراحی و وارد بازار شد. به مرور زمان این مدل لباس زیر برای تمامی اقشار جامعه مناسب بود و توسط مردان و زنان مورد استفاده قرار می‌گرفت.

جالب است بدانید که در آن دوران استفاده از لباس زیر هنوز هم امری واجب برای تمامی مردم تلقی نشده بود. به طوری که در سال ۱۹۳۴ میلادی بازیگر معروفی به نام کلارگ گیبل در یکی از فیلم‌هایش نقشی را ایفا کرد که در آن پیراهن خود را در حالی که هیچ پوششی زیر آن بر تن ندارد، در می‌آورد. این صحنه در میان مردم به حدی ناخوشایند بود که فروش این فیلم را تا حد چشمگیری کاهش داد.

بررسی تاریخچه لباس زیر در دهه ۵۰ میلادی

بعد از گذشت مدتی در اوایل دهه ۵۰ میلادی بود که افراد معروف هالیوود مانند بارندو، جیمز دین، مارلون و … و همچنین سربازان کهنه در ارتش باعث شدند تا تاریخچه لباس زیر بطور کامل متحول شود. این افراد با روی آوردن به استفاده از لباس زیر و حضور داشتن در مکان‌های عمومی شهر کمک کردند تا استفاده از لباس زیر در میان مردم همه گیر شود. این موضوع به گونه‍‎‌ای جای خود را بین مردم باز کرد که سالانه میلیون‌ها نفر در سراسر جهان از لباس زیر استفاده می‌کردند.

با گذر زمان استفاده از لباس زیر به نوعی از واجبات برای مردم تلقی شد. به طوری که امروزه لباس زیر به یکی از تجارت‌های موفق و پر طرفدار در میان کسب و کارها تبدیل شده است. بسیاری از شرکت‌ها و برندهای مختلف از انواع برندهای لباس زیر برای رونق دادن به کسب و کار خود استفاده می‌کنند و همه روزه طراحان جدید از سر تا سر دنیا وارد این تجارت می‌شوند.

تاریخچه سوتین شیردهی

چرا باید از سوتین شیردهی در دوران شیردهی  استفاده کنیم؟

یا چرا نباید از سوتین معمولی در دوران شیردهی استفاده کرد ؟ استفاده از سوتین های معمول و رایج برای دوران شیردهی محدودیت ها و مشکلات زیادی را به همراه خواهد داشت . به طور مثال:

فشار بر غدد شیردهی در دوران شیردهی

برای ارائه حمایت و تناسب، برای تسهیل شیردهی و برای جلوگیری از پف کردن سینه ها یا سایر عوارضی که مانع از شیردهی موثر نوزاد می شود، پوشیدن سوتین های مناسب برای شیردهی بسیار مهم است. هنگامی که زنی سینه بند خیلی تنگ می پوشد، ممکن است میزان شیر او کاهش یابد و ممکن است مجاری شیر بسته شده را تجربه کند یا عفونت بسیار دردناکی به نام ماستیت را تجربه کند. ورم پستان می تواند از نظر جسمی و روحی بر توانایی مادر در شیردهی تأثیر بگذارد.

در هنگام نبود امکان باز کردن کامل سوتین، کنار کشیدن بند ها یا کش سوتین برای شیردهی، باعث ایجاد فشار بر روی غدد داخل سینه میشود. این فشار باعث اختلال در عملکرد غدد و خروج شیر مادر خواهد شد. که برای سلامت مادر مضر است. یک سوتین شیردهی مناسب می‌تواند فرم سینه را حتی در زمان شیردهی نیز حفظ کند.

تغییر سایز سینه ها در دوران شیردهی

سینه‌های یک زن در طول بارداری معمولاً به اندازه ۱ و حتی تا ۲ سایز رشد می‌کنند. بانویی که قبل از بارداری از سوتین کاپ سی استفاده می کرد، ممکن است نیاز به خرید سینه بند بزرگتر در حین شیردهی داشته باشد. حدود ۵۰ تا ۷۳ ساعت پس از تولد نوزاد، مادر پرشدن سینه‌ها از شیر را تجربه می‌کند (که ممکن است گاهی حتی از آنها شیر هم خارج شود) .

در آن مرحله تغییرات در سینه خیلی سریع اتفاق می‌افتد. هنگامی که شیردهی شروع می شود، سینه های بانوان به طور قابل توجهی متورم می شوند و می توانند احساس درد، برآمدگی و سنگینی داشته باشند (که به آن پف کردگی گفته می شود).
همچنین به دلیل تغییر مکرر سایز سینه در دوران شیردهی ، سوتین شیردهی قابلیت انعطاف پذیری بیشتری نسبت به سوتین های معمولی دارد.

سوتین شیردهی کمک به بهداشت مادر و کودک

خانم هایی با سینه‌های کوچکتر که معمولاً سوتین نمی‌پوشند هم برای حمایت از سینه‌هایشان که اکنون بزرگ‌تر شده یا صرفاً برای جلوگیری از نشت شیر به لباس‌شان، از سوتین شیردهی استفاده می‌کنند. به دلیل اهمیت بهداشت مادر و کودک باید این نکته را در نظر گرفت که لکه های شیر به سرعت فاسد می‌شوند. سوتین شیردهی دائما باید شسته شود. حتی پیشنهاد می‌شود که چند سوتین شیردهی داشته باشید تا روزانه دو یا سه بار بتوانید آنها را عوض کنید. سینه های مادر مانند ظرف غذای نوزاد است. با حفظ بهداشت پستان ها از بیمار شدن بی دلیل کودکتان جلوگیری کنید.

تاریخچه سوتین شیردهی

فرهنگ، قوانین و تعصبات در شیردهی به کودک

انتخاب یک سوتین شیردهی کاربردی برای کمک به مادر در هنگام شیردهی در شرایط مختلف مهم است. حتی در برخی از فرهنگ‌های غربی، در حالی که سینه‌های نیمه برهنه یا برهنه در سواحل ، مجلات و فیلم‌ها آشکارا نمایش داده می‌شوند، نشان دادن سینه‌ها در ملاء عام در هنگام شیردهی ممنوع است.

چه برسد به فرهنگ ایرانی و اسلامی که نشان دادن اعضای خصوصی به نامحرم فعلی حرام است و همچنین در فرهنگ ایرانی نیز این امر پسندیده ای نیست (بگذریم از سانسور گوش زنان در شبکه ملی). اکثر انواع سوتین مخصوص دوران شیردهی فقط قسمت جلوی سینه را برای نوزاد نمایان می‌کند و در این حالت سینه ها پوشیده خواهد ماند.

دیدگاهتان را بنویسید