دانستنی ها

تفاوت قنداغ خوری با شیشه شیر

تفاوت قنداغ خوری با شیشه شیر

وقتی منتظر به دنیا آمدن فرزندتان هستید و به لیست خرید سیسمونی او نگاه می‌کنید، آیا در فهرست بلندبالای لوازم نوزاد، قنداغ خوری توجه‌تان را جلب می‌کند و برایتان سوال پیش می‌آید که تفاوت قنداغ خوری با شیشه شیر چیست؟

از خود می‌پرسید:

  • آیا قنداغ‌خوری همان شیشه شیر است؟
  • خرید آن واقعاً لازم است؟ چه مدل‌هایی دارد؟
  • یک برند قنداغ خوری خوب چه مشخصه‌هایی باید داشته باشد؟

در این مطلب از بیبی لوکس درباره کاربرد قنداغ خوری و مزایای استفاده از آن توضیح می‌دهیم تا هم تفاوت آن با شیشه شیر را بدانید و هم با استفاده از لینک‌های انتهای مطلب، بتوانید از میان محصولات رنگارنگی که در بازار وجود دارد بهترین انتخاب را داشته باشید.

قنداغ خوری نوزاد چیست؟

شاید برای بسیاری از مادران و یا افراد دیگر نام دارو خوری آشنا نباشد. بگذارید پیش از هر چیز بگویم که قنداغ خوری نوزاد چیست؟

قنداغ خوری نوزاد درواقع همان شیشه شیر نوزاد است با این تفاوت که سایز آن بسیار کوچک و در حدود ۶۰ میل می‌باشد.

از دارو خوری به طور معمول برای دادن آب‌قند، قند داغ و یا دارو به نوزاد استفاده می‌شود. به همین دلیل به دارو خوری نیز شهرت دارد. البته از این وسیله برای دادن شیر به نوزاد هم می‌توان استفاده کرد.

خور‌اندن دارو به نوزادان به طور کلی سخت است و والدین مخصوص مادران به دنبال راه‌هایی برای آسان‌تر کردن این کار هستند. به همین دلیل است که امروزه در اکثر خرید‌های سیسمونی دارو خوری نوزاد دیده می‌شود. اهمیت این شیشه‌های قنداغ خوری و یا دارو خوردی را مادرانی که به فرزندان خود قطره آهن و یا داروهای مشابه می‌دهند و پیش از آن با این مساله مشکل داشتند، درک می‌کنند.

قنداغ خوری یا دارو خوری نوزاد وسیله‌ای شبیه به شیشه شیر در ابعاد کوچک‌تر است که به‌راحتی در کیف و ساک کودک جا شده و فضای کمی‌ را اشغال می‌کند. به همین دلیل از این وسیله حتی به‌ عنوان شیشه شیر برای موارد ضروری نیز می‌توان استفاده کرد.

در ساخت دارو خوری مانند تمامی وسایل در ارتباط با کودکان هیچ ماده مضر و یا شیمیایی استفاده‌ نشده و برای سلامت نوزاد ضرر ندارد. قنداغ خوری‌ها فاقد هر گونه بو و یا ایجاد طعم پس از ریختن دارو درونشان هستند که این امر باعث می‌شود کودک شما اذیت نشود.

تفاوت قنداغ خوری با شیشه شیر

فرق قنداغ خوری با شیشه شیر چیست؟

در بخش قبل گفتیم می‌توان در مواردی از قنداغ خوری به‌ عنوان شیشه شیر هم استفاده کرد، اما چرا همیشه نمی‌توان این کار را انجام داد؟ در این قسمت می‌خواهیم در مورد تفاوت‌هایی که بین شیشه شیر و دارو خوری هست صحبت کنیم.

همان‌گونه که از نام شیشه شیر مشخص است، این وسیله مخصوص شیر دادن به نوزاد می‌باشد. شیشه شیر‌ها دارای ابعاد و سایز‌های مختلفی هستند که بسته به رنج سنی نوزاد و ابعاد و میزان شیری که در هر وعده می‌خورد سایز مورد نظر را می‌توان انتخاب کرد. از شیشه شیر برای آب‌میوه و یا آب دادن به نوزاد نیز می‌توان استفاده کرد.

معمولاً جنس‌هایی که شیشه شیر از آن‌ها تولید می‌شود سیلیکون، شیشه، پلاستیک، طلقی و.. می‌باشد. اما قنداق خوری ابعادی بسیار کوچک‌تر نسبت به شیشه شیر‌ها دارند. این وسیله برای شیر دادن به نوزاد از بدو تولد مناسب‌تر است.

دارو خوری‌ها دارای سر شیشه‌ای سیلیکونی هستند که برای دندان‌ها و لثه کودک ضرری ندارند. جریان سر قنداق خوری‌ها بسیار کم است و حتی برای نوزادان تازه به دنیا آمده نیز قابل استفاده می‌باشد. سر قنداغ خوری‌ها دارای یک سرپوش پلاستیکی می‌باشد که مانع ورود گرد و غبار و یا میکروب به داخل دارو خوری و یا محتوای مایع داخلش می‌شود.

جنس قنداغ‌خوری‌های موجود در بازار

قنداغ خوری‌ها جنس‌های مختلفی دارند که با توجه به سلیقه و صلاحدید خود می‌توانید از بین آن‌ها انتخاب مناسبی داشته باشید.

جنس بدنه می‌تواند پیرکس، پلاستیک و یا ppsu باشد اما سری این محصول معمولاً از جنس سیلیکون ساخته می‌شود.

  1. پیرکس: یک نوع شیشه نشکن و مقاوم است که قابل شستشو در ماشین ظرفشویی و گرم کردن در مایکروویو است.
  2. پلاستیک: یک نوع طلق سبک و ارزان است که باید فاقد BPA و مواد مضر شیمیایی باشد.
  3.  ppsu: یک نوع پلاستیک با کیفیت بالا است که بسیار مقاوم و شفاف است و دارای رنگ‌های مختلفی است و جلوه زیبایی به محصول می‌دهد.
  4. سیلیکون: سری آن معمولاً از جنس سیلیکون است که بخش مهم محصول هم هست و باید بهترین کیفیت را داشته باشد، نرم و انعطاف‌پذیر و ضدنفخ و سکسکه باشد تا کودک به راحتی از آن استفاده کند.

سایزبندی قنداغ خوری

ویژگی منحصربه‌فرد این محصول، ارتفاع کوتاه و خوش‌دست بودن و استفاده راحت از آن است. این محصول در سایزهای مختلف تولید می‌شود که بسته به مورد استفاده می‌توانید از بین آن‌ها انتخاب کنید.

سایزها معمولاً ۳۰ – ۶۰ – ۸۰ میلی‌لیتر هستند. تولیدکنندگان سعی کرده‌اند این سایزها متناسب با رشد نوزادان باشد.

۴ مزیت استفاده از قنداغ خوری

هر محصولی مزایایی خاص خود را دارد که استفاده از آن را اجتناب‌ناپذیر می‌کند و نمی‌توان گفت کدام یک را می‌توان از لیست خرید حذف کرد، زیرا همه‌ این محصولات تولید شده‌اند تا نگه‌داری از کودک را برای ما راحت کنند.

مزایای استفاده از قنداع خوری شامل موارد زیر است:

۱- گاهی کودکان بی‌تابی کرده و آرام نمی‌شوند، در این شرایط این محصول به کمک مادران می‌آید تا با دادن کمی آب‌قند، کودک را آرام کنند.

یکی از این موارد هنگام واکسیناسیون کودک است که با ناراحتی و گریه کودک همراه است. با دادن آب قند در این وسیله کاربردی و جمع‌وجور می‌توانید باعث کاهش درد ناشی از واکسیناسیون شده و کودک را آرام کنید.

۲-  نفخ و دل درد در میان نوزادان و کودکان بسیار شایع است. با استفاده از این محصول با دادن شربت گریپ ‌میکسچر می‌توانید این مشکل را بر طرف کنید.

البته تمام داروهای کودک را می‌توانید با کمی شیر ترکیب کنید و به این روش به نوزاد بخورانید، اما در مورد قطره آهن مراقب باشید تا باعث سیاه شدن و خرابی دندان‌هایی که کودکتان قرار است در بیاورد نشود!

۳-  به علت سایز کوچک و شباهت بسیار زیاد آن به شیشه شیر و حمل و استفاده راحت از آن، می‌تواند جایگزین مناسبی برای شیشه شیر در بیرون از خانه باشد.

۴-  سایز کوچک و وزن سبک آن باعث می‌شود هم کودک زودتر توانایی گرفتن آن در دست را بیاموزد و هم مادر کمتر خسته شود.

تفاوت قنداغ خوری با شیشه شیر

برای خرید شیشه شیر، سرشیشه و قنداغ خوری به چه مواردی باید توجه کرد؟

قبل از خرید قنداغ خوری و شیشه شیر باید به ۴ نکته مهم توجه کرده و با توجه به نیاز نوزاد، نوع مناسب را انتخاب نمایید.

۱- کیفیت بالای بطری

از آن‌جایی که بطری یکی از اجزای اصلی شیشه شیر است، باید کیفیت مناسبی نیز داشته باشد. بطری شیشه‌ای یکی از بهترین انتخاب‌ها برای این قسمت است. زیرا هیچ‌گونه مواد مضری در داخل آن وجود ندارد و به سرعت خراب نمی‌شود. البته از معایب آن نیز می‌توان به وزن زیاد و حالت شکستنی که دارد، اشاره کرد.

مدل‌های پلاستیکی نیز در میان شیشه شیرها طرفداران زیادی دارد. به شرطی که فاقد مواد BPA و سرطان‌زا باشد. البته این نوع بطری‌ها نیز معایب خود را دارند و اگر به خوبی از آن‌ها نگهداری نشود، ممکن است دچار پوسیدگی، تغییر رنگ و حتی بوی بد شوند.

شیشه شیرها و قنداغ خوری‌های باکیفیت، قابل شستشو در ظرفشویی و گرم کردن شیر در مایکروویو هستند. البته که با یک برس شیشه شوی خوب هم، پس از استفاده می‌توانید آنها را به خوبی شسته و ضدعفونی کنید.

۲- سرشیشه مناسب شیشه شیر نوزاد

سرشیشه مدل‌های مختلفی دارد که باید متناسب با نیاز کودک انتخاب شود. اما می‌توان گفت یکی از بهترین مدل‌های آن، سرشیشه ارتودنسی است که به فک و لثه نوزاد فشاری وارد نمی‌کند. در واقع این قسمت به گونه‌ای طراحی شده که کاملاً مطابق با شکل دهان نوزاد باشد.

البته سرشیشه ضد کولیک یا ضدنفخ نیز بسیار پرطرفدار است. زیرا با هواکش‌هایی که روی آن قرار گرفته، از ورود هوا به داخل معده نوزاد جلوگیری می‌کند.

جنس سر شیشه شیر نوزاد نیز موضوع مهمی است که باید به آن توجه کرد. مدل‌های سیلیکونی می‌توانند بهترین انتخاب برای نوزادان باشند. زیرا در ساختار آنها از هیچگونه مواد مضری استفاده نمی‌شود و در کنار استحکام بالایی که دارند، بسیار نرم و منعطف هستند.

معمولاً در دوران تغذیه نوزاد و کودک با شیشه شیر، ممکن است نیاز به سرشیشه یدکی پیدا کنید. هنگام خرید سرشیشه یدک، دقت کنید که یک قطره، دوقطره یا سه‌قطره بودن سرشیشه به معنی تعداد سوراخ آن است که متناسب با سن نوزاد باید انتخاب شود.

۳- توجه به اندازه جریان شیر

جریان شیر متناسب با نیاز کودک تعیین می‌شود. برای نوزادان تازه متولدشده و حتی تا دو ماه، باید از سرشیشه‌ هایی که تنها یک سوراخ دارند و جریان هوا در آن‌ها به آهستگی صورت می‌گیرد، استفاده کرد. زیرا نوزاد خیلی ضعیف است و باید به آرامی شیر بنوشد. اما برای کودک بالای ۶ ماه که دیگر می‌تواند غذای کمکی نیز بخورد، تعداد جریان‌های سرشیشه بیشتر شده و شیر سریع‌تر خارج می‌شود.

۴- مجهز به درجه‌بندی استاندارد

اگر شیشه شیر انتخابی شما دارای درجه‌بندی باشد، به طور حتم استانداردتر است. زیرا مادرانی که تجربه کافی در استفاده از شیشه شیر ندارند، می‌توانند براساس این درجات، مقدار مورد نیاز را برای کودک خود تشخیص دهند. البته نیاز کودکان با یکدیگر متفاوت است و این موضوع تنها به عنوان یک راهنما عمل می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید