دانستنی ها

حمام کردن کودک و مهم ترین نکاتی که باید بدانید

حمام کردن کودک

مهم نیست که چه لوازم حمامی را برای حمام کردن کودک خود خریداری می کنید، مهمتر از همه این است که آنها ایمن و از مواد غیر سمی ساخته شده باشند. پس از آن، به دنبال محصولاتی باشید که دارای بافت نرم هستند، فرصت های بازی چندحسی را فراهم می کنند. هنگام خرید لوازم حمام کودک، ایمنی اولین، دومین و سومین فاکتور مهم است. به همین دلیل، یک محصول بررسی شده از یک شرکت معتبر را خریداری کنید.

از آنجایی که نوزادان عاشق مکیدن همه چیز هستند، مطمئن شوید که لوازم حمام شما عاری از مواد شیمیایی بالقوه مضر هستند. هنگامی که به دنبال محصولات موضعی برای استفاده روی پوست کودک هستید، مانند شامپوها و مرطوب کننده ها، باید مطمئن شوید که آنها کاملا طبیعی و ضد حساسیت هستند. برای بررسی نکات تکمیلی در مورد حمام کردن کودک تا انتها همراه بیبی لوکس باشید.

نوزاد تازه متولد شده را هر چند روز یک‌بار باید حمام کرد؟

نیاز نیست که نوزاد تازه متولدشده‌تان را هر روز حمام کنید. در واقع اگر نوزادتان را بیشتر از سه تا چهار بار در هفته حمام کنید پوست او خشک خواهد شد. اگر در زمان تعویض پوشک او را حسابی شست‌وشو می‌دهید و هر روز یا روزی چند بار،‌ لباس‌های نوزادتان را تعویض می‌کنید در واقع او را به حد کافی تمیز نگه می‌دارید، اگر یک روز او را حمام نکردید، کافی است صورت، گردن، شکم، باسن و بین پاهای کودک را با آب و دستمال تمیز بشویید.

نکات مهم در حمام کردن کودک

پوست نوزاد بسیار حساس تر از پوست بزرگسال است. به همین دلیل است که باید مطمئن شوید که دمای آب در هنگام حمام کردن کودک برای کودک شما مناسب است. شما می توانید آب را با مچ دست خود آزمایش کنید. به علاوه، مهم است که اطمینان حاصل کنید که دمای آب حمام در طول حمام ثابت باقی می‌ماند. برای رفع این مشکل، از دماسنج حمام نوزاد استفاده کنید.

در نهایت، شما همیشه می خواهید هنگام حمام کردن کودک خود در کنار او باشید. شما نمی خواهید حمام را ترک کنید تا چیز مهمی را که فراموش کرده اید بردارید، حتی برای یک دقیقه. بنابراین قبل از گذاشتن کودک در وان، وقت بگذارید و دوباره بررسی کنید که همه لوازم حمام خود را از قبل تهیه کرده اید. هنگامی که نوزادان در حمام آرام و شاد هستند، آخرین چیزی که ما می خواهیم این است که با استفاده از پارچه های خشن روی پوست لطیف آنها، سیستم های حسی کوچک آنها را فعال کنیم.

به همین دلیل بهتر است به دنبال نرم‌ترین و ملایم‌ترین دستمال‌ها و حوله‌هایی باشید که می‌توانید برای حمام پیدا کنید. برخی از منسوجات ضد حساسیت، فوق العاده نرم و ضد میکروبی هستند. دنبال اینها بگردید.

حمام کردن کودک

آمادگی برای حمام کردن کودک

پیش از هر کاری اول باید شرایط مناسب حمام کردن را ایجاد کنید. برای این منظور ابتدا دمای اتاق و حمام را چک کنید. دمای مناسب حمام و اتاق برای نوزادان بین ۱۸ تا ۲۲ درجه سانتی گراد است تا زمانی که از حمام بیرون می آیند و پوست شان هنوز مرطوب است، سرما نخورند. وان نوزاد را از آب پر کنید. آب نه باید خیلی سرد باشد و نه خیلی گرم. ۳۷ درجه دمای مناسبی برای آب حمام است. مادرانی که تجربه کافی ندارند می توانند از دماسنج استفاده کنند؛ اما بعد از مدتی که مهارت های مادرانه لازم را کسب کردید برای این که مطمئن شوید آب نه خیلی سرد است و نه خیلی گرم که نوزاد را اذیت کند، می توانید از آرنج تان استفاده کنید، آرنج را در آب بزنید و گرم و سرد بودن آن را تنظیم کنید.

برای این که دستپاچه نشوید و هنگام حمام نوزاد مجبور به خارج شدن از حمام نباشید بهتر است قبل از شروع کار تمام وسایل مورد نیازتان را آماده کرده و دم دست بگذارید، از حوله و لیف نرم گرفته تا صابون و شامپو و لوسیون. لباس های مورد نیاز نوزاد را هم در دسترس بگذارید تا بعد از حمام بتوانید به سرعت کودک را آماده کنید تا سرما نخورد. گوش پاک کن، سشوار، فین گیر، پوشک تمیز، کرم محافظ پا و پودر و هر چیز دیگری را که فکر می کنید ممکن است بعد از حمام لازم داشته باشید درون یک سبد مرتب کرده و کنار دست بگذارید تا مجبور نشوید نوزادتان را با حوله رها کنید و به دنبال این وسایل بروید.

چه وسایلی برای حمام کردن کودک مورد نیاز است؟

  • اسفنج شستشو نرم
  • پارچه های شستشوی نرم
  • وان یا سینک تمیز
  • پنبه (برای پاک کردن چشم های کودک)
  • شامپو بچه و صابون بچه (مطمئن شوید که ملایم و غیر تحریک کننده هستند)
  • حوله نوزاد کلاهدار
  • پوشک و لباس تمیز

چه ساعتی برای حمام نوزاد مناسب است؟

زمانی را انتخاب کنید که در آن عجله ندارید. برخی از والدین حمام صبحگاهی را انتخاب می کنند ، زمانی که نوزادانشان هوشیار هستند. برخی دیگر ترجیح می دهند حمام کردن کودک را بخشی از یک مراسم آرام بخش قبل از خواب قرار دهند. اگر کودک خود را بعد از شیر دادن حمام می کنید، ابتدا کمی صبر کنید تا شکم نوزادتان آرام شود. همیشه بهتر است کودک خود را قبل از شیر حمام کنید . اگر او خیلی گرسنه است، سعی کنید قبل از حمام کردن به نوزاد نیمی از غذا بدهید. به این ترتیب گرسنگی اش برطرف می شود و می تواند از حمام کردنش لذت ببرد. پس از استحمام غذا را تمام کنید.

ورود آب به گوش نوزاد اشکالی ندارد. سعی نکنید داخل گوش کودک خود را با گوش پاک کن خشک کنید. می توانید به پرده گوش آسیب بزنید. برای خارج شدن آب کافی است سر او را به آرامی به طرفین بچرخانید و اجازه دهید آب خارج شود، سپس قسمت بیرونی گوش را با یک حوله نرم خشک کنید.

برای تمیز کردن بینی نوزادتان در حین حمام کردن کودک یک تا دو قطره از قطره های بینی نمکی را در هر سوراخ بینی بچکانید تا به شل شدن مخاط خشک شده کمک کند و سپس از پوار بینی مکش لاستیکی استفاده کنید. برای استفاده از آن ابتدا پوار را فشار دهید. سپس نوک پوار را به آرامی در سوراخ بینی بچسبانید. در نهایت، آن را به آرامی رها کنید تا مخاط مسدود شده را بیرون بکشد.

حمام کردن کودک

مراحل گام‌به‌گام حمام کردن کودک

  1. تمام وسایل لازم برای حمام کردن نوزاد را آماده کنید. این وسایل شامل صابون ملایم، لیف، فنجان پلاستیکی، حوله، پوشک تمیز و لباس‌های نوزاد است. حمام باید به‌اندازه‌ی کافی گرم باشد تا نوزاد احساس سرما نکند.
  2. وان را با حدود ۸ سانتی‌متر آب گرم (نه آب داغ) پر کنید. برای آزمایش کردن دمای آب از قسمت داخلی مچ دست خود استفاده کنید. دمای آب باید حدود ۹۰ درجه‌ی فارنهایت (۳۲ درجه‌ی سانتی‌گراد) یا کمی بیشتر باشد.
  3. نوزاد را به حمام بیاورید و لباس‌هایش را کاملا دربیاورید. اگر نوزاد شما در هر بار حمام کردن گریه می‌کند، در ابتدا پوشک او را درنیاورید. این کار باعث می‌شود که حس امنیت بیشتری در آب داشته باشد.
  4. به‌تدریج نوزاد را وارد وان حمام کنید و ابتدا پاهای او را در وان بگذرید و با یک دست خود، گردن و سر او را نگه دارید. درطول حمام کردن به‌طور منظم روی او آب گرم بریزید تا احساس سرما نکند.
  5. از مقدار کمی صابون ملایم استفاده کنید (صابون بیش‌ازحد موجب خشک‌شدن پوست نوزاد می‌شود). نوزاد را با دست خود یا لیف حمام از بالا تا پایین و از جلو و پشت بشویید. ابتدا سر نوزاد را با استفاده از لیفی خیس و صابونی بشویید. سپس لیف را با آب بشویید تا صابون آن خارج شود و با استفاده از آن، چشم‌ها و صورت نوزاد را به‌آرامی تمیز کنید. اگر در گوشه‌های سوراخ‌های بینی یا چشم‌های نوزاد مخاط خشک جمع شده است، چند بار آن را تر کنید تا نرم شود و سپس کاملا آن را پاک کنید. برای تمیز کردن اندام تناسلی نوزاد نیز، شست‌وشوی معمولی کاملا کافی است.
  6. نوزاد را با فنجان‌های پر از آب کاملا بشویید و با لیفی تمیز بدن او را پاک کنید. سپس درحالی‌که با یک دست گردن و سر نوزاد را نگه داشته‌اید و با دست دیگر نیز باسن او را گرفته‌اید، با دقت او را از وان بیرون بیاورید. انگشتان خود را دور یک ران او قرار دهید (وقتی بدن نوزاد خیس است، بسیار لیز می‌شود). درصورت امکان از فرد دیگری بخواهید به شما کمک کند و با حوله‌ای خشک نوزاد را از شما بگیرد.
  7. نوزاد را در حوله‌ای کلاه‌دار بپیچید و او را خشک کنید. اگر هنوز هم پوست او پس از تولد پوسته‌پوسته می‌شود، می‌توانید پس از حمام کردن او از لوسیون نوزاد ملایمی استفاده کنید، ولی به‌طورکلی پوست مرده باید از بدن او جدا شود نه پوست خشک. سپس نوزاد را پوشک کنید، لباس‌هایش را تنش کنید و سرش را که بوی شیرین و دلپذیری دارد، ببوسید.

در اخر

در آخر با دست مرطوب روی صورتش بکشید تا صورتش هم تمیز شود. حواس تان باشد تا آخر حمام آب به سر و صورت او نپاشد چرا که کودک را کلافه کرده و باعث بی قراری اش می شود. شست وشوی کودک باید به آرامی و با ملایمت و با حوصله انجام شود. کودکان و به خصوص نوزادان از حرکات خشن و ناگهانی به شدت وحشت دارند. هیچ وقت زمانی که عجله دارید یا به دلیلی بی حوصله هستید کودک را حمام نکنید، چون نوزاد دستپاچگی و عصبانیت شما را به خوبی حس می کند و باعث می شود از حمام کردن بدش بیاید و بترسد.

 

دیدگاهتان را بنویسید