دانستنی ها

خرید تخت کودک و همه نکات مهمی که باید در این باره بدانید

خرید تخت کودک

خرید تخت کودک شاید در نگاه اول ساده باشد، ولی هنگام خرید تازه متوجه می‌شوید، با انتخاب‌های زیادی روبه‌رو هستید. در این مطلب از درجه همراه بیبی لوکس باشید، تا با نکات پیش از خرید تخت کودک آشنا شوید.

مهم ترین نکته در طراحی اتاق نوزاد این است که قبل از هرچیز نقشه خود برای اتاق را بروی کاغذ رسم کنید. از این طریق می‌توانید تمام فضاها و اندازه‌های مناسب برای لوازم اتاق نوزاد را شناسایی کنید. مهمترین بخش‌ها هم تخت و کمد نوزاد هستند چرا که فضای زیادی را اشغال می‌کنند و بر زیبایی دکوراسیون اتاق تاثیر زیادی دارند. بنابراین ابتدا باید محل تخت و کمد نوزاد پسر و دختر را مشخص کنید؛ سپس باقی لوازم را بر اساس آن‌ها بچینید. تخت و کمدی که انتخاب می کنید باید دلپذیر، جذاب، گرم و راحت باشند. رنگ تخت و کمد سیسمونی باید در الویت قرار بگیرند، همیشه رنگ هایی را انتخاب کنید که لطیف و روشن باشند تا دکوراسیونی شاد و بشاش به محیط اتاق بدهند. بهترین رنگ برای تخت و کمد نوزاد، طیف رنگی کرم تا استخوانی است. این رنگ، هم فضای اتاق را روشن می‌کند و هم در صورت کثیف شدن، لک ها را بهتر نشان می‌دهد.

سرویس های خواب کودک امروزه از چوب MDF یا همان نئوپان ساخته می‌شوند، نئوپان‌ها ترکیبی از خرده چوب و رزین هستند. این MDF‌ها پس از تولید با روکش‌های مختلفی در صدها رنگ و طرح متفاوت به میز تحریر، تخت، کمد و… دلخواه شما تبدیل می‌شوند. از ویژگی‌های مثبت MDF‌ها مقاومت بالای آنهاست و اینکه قابلیت برش‌خوری را در شکل‌های متنوع مثل سیب، قلب، ماشین و… برای وسایل اتاق کودک دارند.روکش‌های MDF شامل دو نوع ملامینه و فینیش فویل می‌شوند که تفاوت اصلی آنها در این است که ملامینه‌ها در برابر سایش و رطوبت دوام و استحکام بیشتری دارند. باید دقت کنید که میز و تختی که برای اتاق کودکتان انتخاب می‌کنید، لبه‌های گرد داشته باشد و حتما نوار لبه‌های ۲ میلیمتری ضخیم برای آن استفاده شده باشد، چون در صورت برخورد کودک به این وسایل، خطر کمتری وی را تهدید خواهد کرد.

انواع تخت نوزاد و مزایا ومعایب آنها:

تخت نوزاد یا گهواره امن ترین مکان برای خواب نوزادان میباشد. تخت نوزاد د رانواع سبک ها ومدل های مختلفی طراحی شده اند باید قبل از خرید به تمام جوانب مثبت ومنفی تخت واندازه ی ان ومقدار فضایی را که درمنزل شما اشغال میکند همچنین باتوجه به دکوراسیون منزل خود ومقدار هزینه ای که بابت خرید ان صرف می کنید دقت کنید.

به طور کلی مزایای تخت نوزاد علاوه بر خواب امن ومستقل باعث میشود که کودک در امینت کامل باشد واورا ازتخت شما جدا میکند.

خرید تخت کودک

تخت نوزاد مدل کوچک یا مینی

این مدل تختها نسبت یه حالت استاندارد یک تخت کوچکتر ، سبک تر میباشد مناسب برای خانه های کوچک است . اجزای این تخت های کوچک به راحتی از هم جداشده وقابل تبدیل بوده ومیتوان برای مسافرت وجابه جایی خانه به اسانی از ان استفاده کرد.  مدل  دیگری از این تخت های کوچک دارای چهار چرخ  در قسمت پایه های ان میباشد که جابجایی این تخت ها را درخانه برای والدین اسان کرده است.

خرید تخت کودک مدل کلاسیک:

از قدیمی ترین مدل تخت نوزاد بوده وطرح مستطیلی شکلی دارند ویواره ای این تخت متحرک بوده وقابلیت جابجایی را دارند . از معایب تخت نوزاد کلاسیک احتمال اسیب دیدن نوزادن به دلیل بالا رفتن لولاهای دیواره های متحرک ان می باشد بنابراین سازمان استاندارسازی تولید این تخت ها ممنوع کرده است و درکل تخت کلاسیک تا زمانی که نوزاد بتواند دیواره های متحرک را جابه جا کند قابل استفاده میباشد.

تخت نوزاد قابل تبدیل:

از پرطرفدارترین تخت نوزادن میباشد این تخت قابلیت تبدیل به سه حالت برای سه رده سنی نوزاد ، کودک ونوجوان را دارد. پس با خرید تخت قابل تبدیل نوزاد میتوانید تخت نوزاد برای سه رده سنی را تهیه کنید.

تخت نوزاد سایه بان دار:

این تخت دارای پایه های بلندی است که در بالای تخت میتوان بانصب تورها وسایه بان ها ازورود حشرات به داخل تخت نوزادتان جلوگیری کنید سایبان توسط شرکت سازنده تخت نوزاد تهیه میشود کافی است که طول و اندازه سایبان را به شرکت سازنده بدهید و مطابق با سلیقه ی خود سایبان را بدوزید.

تخت نوزاد چند کاره:

بهترین نوع تخت برای منازل کوچک میباشد. این تخت شامل مکانی برای خوابیدن نوزاد یک قسمت برای تعویض پوشاک و دارای کشوهای برای نگهداری البسه و وسایل ضروری نوزاد میباشد. برای تعویض پوشاک کودک در کنار محل خواباندن کودک یک بخشی ساخته شده ونیازی به بیرون اوردن کودک ازتخت وخواباندن بر روی زمین نیست. وبهترین گزینه برای صرفه جویی درمکان میباشد.

تخت نوزاد بیضی شکل:

جنس این تختها معمولا چوب وفلز میباشد .تزئینات ریزو درشتی روی ان حکاکی شده باعث زیبای خاص این تختها میشود. ویژگی منحصربه فرد این نوع تخت ها شکل بیضی و مورب ان است وگوشه تیز ندارد وفضای بسیار مناسب و استاندار و ایده الی رای برای خواب کودکان فراهم میکند.

خرید تخت کودک با چوب مصنوعی :

در این نوع تختها به جای استفاده از چوب واقعی از متریال های چوب مصنوعی یا ساختگی استفاده شده است اگرچه از لحاظ کیفیت مانند تخت نوزادچوبی محکم نیست اما بسیار سبک بوده وجابجایی این تخت اسان تر میباشد این نوع تخت برای نوزادان با وزن سبک است.

تخت نوزاد با چوب طبیعی:

طراحی این تخت با چوب طبیعی باعث محکم تر شدن تخت شده است از این رو از لحاظ ماندگاری و استحکام رتبه اول را دارد به ندرت اسیب میبیند ودرصورت خرابی میتوان ان را تعمیر کرد.

تخت نوزاد سورتمه ای:

این مدل سورتمه ای بیشتر در کشورهای اروپایی وامریکایی ودربین مسیحی ها طرفدار زیادی دارد طرایح این تخت به شکل سورتمه ی پاپا نوئل بوده ظاهر زیبا دارد و تزئینات زیادی دران به کار رفته است و درنتیجه قیمت بسیار بالایی را دارد.

خرید تخت کودک تاشو:

این نوع تخت به اسانی جمع شده و میتوان بصورت بسته بندی با خود حمل کرد این نوع میتوان جایگزین تخت اصلی کودکتان باشد.وهم اینکه بصورت موقت از ان استفاده کرد.

تخت نوزاد گرد:

این تخت بصورت دایره ای ساخته شده است و گوشه ی تیز ندار نوزاد شما به راحتی میتواند در هر طرف ان بخوابد بدون اینکه دست و پای او به کناره های تخت گیر کند.مخصوص کودکانی است که خیلی زیاد درخواب می غلتند.

تخت نوزاد فلزی:

این تخت چهار طرف ان از میله های فلزی محکم ساخته شده ومناسب برای کودکان بازیگوش می باشد زیرا این تخت ها محکم بوده ونمیشکنند وروی انها را نمیتوان  خراش ایجاد کرد.

تخت نوزاد پارچه ای:

این تخت از پاچه های محکم ساخته شده است مناسب خانواده هایی است که بیشتر در مسافرت بوده و گزینه مناسبی برای استفاده در فصل تابستان وبهار میباشد.

خرید تخت کودک

نکات بسیار مهم در هنگام خرید تخت کودک

۱- فاصله میان میله های سرویس خواب بیشتر از ۶ سانتی‌متر نباشد، تخت خواب کودک باید دارای میله‌های نزدیک به‌هم باشد تا از رد شدن سر نوزاد از میان میله‌ها یا گیر کردن سر او جلوگیری شود. فاصله میان میله‌ها نباید از ۶ سانتی‌متر بیشتر باشد.

۲- اگر تخت خواب نوزاد دارای میله‌های اضافی در هر گوشه هستند، ارتفاع آن‌ها نباید بیشتر از ۱۶ میلی‌متر باشد (مگر آن‌که این میله‌ها برای ایجاد سایبان بالای تخت تعبیه شده باشند). اگر ارتفاع میله‌های کناری بیشتر از ۱۶ میلی‌متر باشد، ممکن است لباس نوزاد به آن گیر کند و به او آسیب برساند.

۳- بیشتر تخت خواب‌ها این امکان را به شما می‌دهند که با بالا یا پایین بردن قسمت زیرین تشک، ارتفاع تشک را تنظیم کنید. هر چه نوزاد فعال‌تر می‌شود و تقلای بیشتری برای بلند شدن و ایستادن می‌کند، باید بیشتر مراقب افتادن او از تخت باشید و تنظیمات تخت را به‌درستی انجام دهید.

۴- هنگام خرید تخت، آن‌را در مغازه به‌خوبی تکان دهید. اگر تخت تلو تلو بخورد یا بلرزد، احتمالا به‌درستی سر هم نشده است یا در ساخت آن مشکلی وجود دارد. بنابراین می‌توانید به‌دنبال تخت خواب محکم‌تری بگردید.

۵- فضای داخلی تخت باید دقیقا به اندازه یک تشک استاندارد باشد (حداقل ۱۳۱.۴۴ سانتی‌متر در ۷۰.۴۸ سانتی‌متر). اگر بیشتر از دو انگشت میان تخت و تشک فاصله باشد، تشک شما بیش از حد کوچک است. این مسئله بسیار خطرناک است چرا که ممکن است بخشی از بدن نوزاد در این فاصله گیر بی‌افتد. دقت کنید که پس از قرار دادن تشک در تخت خواب، ارتفاع آن به‌حدی باشد که نوزاد در امنیت داخل تخت قرار بگیرد.

۶- بسیاری از تخت خواب‌های مخصوص کودکان به گونه‌ای طراحی شده‌اند که قابلیت تبدیل به تخت نوپا، نیمکت کودک یا حتی قابلیت تغییر سایز به تخت خواب بزرگسال را دارا هستند. درست است که این موضوع بسیار خوب به‌نظر می‌رسد اما اطمینان حاصل کنید که از استفاده از آن آسان است و این که دیگر شکل‌های تخت خواب را نیز می‌پسندید.

۷- از انتخاب تخت‌های تزیینی که امکان شکستن و ایجاد خطر دارند پرهیز کنید.  تخت‌هایی که بخش تزیینی دارند ممکن است واقعا زیبا باشند اما گاهی برای نوزاد خطرناک می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید