دانستنی ها

راهنمای خرید وان حمام نوزاد

خرید وان حمام نوزاد

البته خرید وان حمام نوزاد شاید کار سختی به نظر نرسد. به راحتی می توان وارد یک فروشگاه فیزیکی و یا اینترنتی خرید سیسمونی شد، وان های مختلف را نگاه و یکی را انتخاب کرد. اما اختلاف قیمت زیادی که بین انواع مختلف وان است بی دلیل نیستند و به راهنمای خرید وان نوزاد نیاز دارید. به‌هرحال، سوال‌هایی که هنگام خرید وان نوزاد باید از خود بپرسید این است که، آیا این ویژگی را احتیاج خواهم داشت؟ این وان اندازه‌ی کودک من است؟ برای این که خرید وان حمام کودک برایتان آسان‌تر شود، به راهنمای خرید وان نوزاد که در ادامه مقاله بیبی لوکس آورده‌ایم توجه کنید.

انواع وان حمام نوزاد

وان استاندارد

این وان‌ ها عموماً پلاستیکی هستند. بعضی از انواع آن‌ها کوچک‌ تر و مخصوص سینک‌های ظرفشویی ساخته شده‌اند و داخل سینک قرار می‌گیرند و مناسب نوزادان کوچک‌ هستند.

خیلی از این وان های حمام نوزاد به نوعی طراحی و ساخته شده‌اند که نوزاد در آن‌ها همیشه حالتی ایستاده داشته باشد.

بعضی از این وان‌ها بخشی شبیه به کمربند ایمنی دارند که نوزاد را صاف سر جایش نگه دارد. وقتی نوزاد شما به حدی بزرگ شد که خودش می‌تواند صاف سرجایش بنشیند، وقت آن است که از وان‌های پلاستیکی کودک استفاده کنید که درون وان‌های بزرگسالان نصب می‌شوند.

وان کودک قابل تغییر سایز

این وان‌ ها جوری طراحی شده‌اند که برای راحتی نوزاد شما کوچک یا بزرگ شوند! این وان‌ها قابل تنظیم هستند و می‌توانید از آن‌ها در سنین مختلف فرزندتان استفاده کنید.

وان‌ کودک انعطاف‌پذیر و تاشو

اگر مشکل فضا برای نگهداری وان دارید، این مدل برای شما مناسب است. این مدل وان نوزاد «تاشو» است تا جای کمتری بگیرد. هنگام خرید وان حمام نوزاد و استفاده از این مدل وان نوزاد دقت کنید که چکه نکنند. به این مدل، وان تاشونده هم گفته می‌شود.

وان‌ نوزاد بادی

این مدل وان ها هم برای صرفه‌جویی در فضا و همچنین برای مسافرت مناسب هستند. ضعف این مدل آن است که قبل از هر استفاده باید آن را باد کنید؛‌ کاری که شاید آنقدر که به‌نظر می‌رسد آسان نباشد!

وان نوزاد لوکس

این مدل از وان‌ها امکانات و قابلیت‌های زیادی دارند. بسته به برند ای که خریداری می‌کنید و هزینه‌ای که پرداخت می‌کنید، این امکانات متفاوت خواهند بود.

برای مثال خیلی از آن‌ها چند تکه اسباب بازی داخل خود دارند، برخی هم موتور آب، دوش آب، ماساژور و … دارند. وان های لوکس عموماً سنگین‌تر هستند، نیاز به برق یا باتری دارند، و البته اینکه گران‌تر هم هستند!

وان کودک پایه‌دار

این مدل وان بیشتر از اینکه برای نوزاد و کودک شما راحت باشد، مناسب خودتان است! همانطور که از نامشان هم پیداست.

این مدل وان ها پایه‌های قابل تنظیم دارند تا دیگر برای شست‌وشو و حمام کودک نیاز به خم شدن و یا نشستن نداشته باشید. البته قیمت این مدل وان کمی گران‌ است.

خرید وان حمام نوزاد

خرید وان حمام نوزاد خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

در حالی که ویژگی‌های اضافه شده ضروری نیست، آن‌ها می‌توانند زمان حمام را برای شما و کودک آسان تر کنند.

  • دماسنج: بسیاری از وان‌های حمام کودک دارای یک پلاگین تخلیه رنگ یا نوار چسب مانند هستند که دمای آب وان را بررسی و زمانی که آب خیلی داغ است آن را به شما اطلاع می‌دهد. برخی از وان‌ها دارای دماسنج دیجیتالی نیز هستند. دکتر لارا مک کنزی، محقق ایمنی اطفال در مرکز تحقیقات آسیب و سیاست بیمارستان کودکان در کلمبوس، اوهایو، می‌گوید والدین و مراقبان باید مطمئن شوند که دمای آب حمام حدود ۱۰۰ درجه فارنهایت باشد. او اضافه می کند که تنظیم آبگرمکن شما روی ۱۲۰ درجه فارنهایت ممکن است کمک کند تا هرگز به طور خطرناکی داغ نشود. برای جلوگیری از سوختگی، همیشه دمای آب کودک را با استفاده از آرنج یا مچ دست خود چک کنید، حتی اگر وان دارای دماسنج باشد. اگر وان شما دارای نشانگر دما نیست، می توانید آن را جداگانه خریداری کنید.
  • لبه آویزان: اگر وان کودک دارای لبه‌های صاف و لبه‌های آویزان باشد، دست زدن به آن آسان تر خواهد بود و احتمال خراشیدن کودک شما کمتر خواهد بود. هرگز وان را در حالی که کوچولوی شما داخل آن است حرکت ندهید.
  • سطح بدون لغزش: سطح بدن نوزادی که صابون خورده بسیار لغزنده است، بنابراین یک وان حمام نوزاد با سطحی ضد لغزش برای نگه داشتن او در جای خود تهیه کنید. فقط مراقب بالشتک‌های فوم باشید، زیرا کودک شما ممکن است تکه‌ای را پاره یا گاز بگیرد و آن را ببلعد.
  • خط پرکننده آب: بسیاری از کارشناسان توصیه می‌کنند وان کودک را با دو تا چهار اینچ آب پر کنید. یک خط برجسته یا چاپ شده در اطراف داخل وان دیده می‌شود که معمولاً با کلمه “MAX” همراه است، یا راهنمایی برای جلوگیری از پر شدن بیش از حد می‌باشد.
  • دوشاخه تخلیه: پس از خم شدن برای حمام کردن نوزاد، آخرین کاری که می‌خواهید انجام دهید این است که یک وان سنگین را بلند کرده و آن را تخلیه کنید. پلاگین، تخلیه آب را سریع و ساده می‌کند.

هنگام خرید وان حمام نوزاد و نوزاد به چه نکاتی دقت کنیم؟

  • اندازه مناسب: هنگام خرید وان حمام نوزاد سعی کنید انداره و سایز مناسب را خریداری نمایید. چون اگر اندازه وان بزرگ باشد، کودک شما ممکن است غرق شود. اگر هم خیلی کوچک باشد، کودک به راحتی نمی‌تواند در آن جا به جا شود. پس با توجه یه قد و وزن کودک عزیزتان، وان مناسبی را خریداری کنید.
  • قابل شست و شو بودن: قبل از خرید وان به قابل شست و شو بودن آن توجه کنید. اگر وان مورد نظر شما، دارای پیچ و خم و فرورفتگی های زیادی باشد، شستن آن به مراتب زمان بر و سخت می باشد. سعی کنید حتی الامکان وان انتخاب شده دارای سطوح صافی باشد.
  • وان دست دوم نخرید: این وان ها ممکن است به دلیل استفاده زیاد دچار نشتی شده باشند. یا برخی از قسمت های آن دچار شکستگی شده باشد و به بدن کودک شما آسیب برساند.
  • وان قابل تبدیل بخرید: هنگام خرید وان حمام نوزاد سعی کنید وان قابل تبدیل بخرید، تا متناسب با بزرگ شدن کودک، سایز آن هم تغییر یابد. اگر این وان ها را خریداری نمایید، در هزینه تان صرفه جویی می شود و دیگر نیازی نیست مدام برای کودکتان وان حمام خریداری کنید.
  • در کنار کودک باشید: هیچ وقت کودک را تنها نگذارید، وقتی کودک را درون وان حمام می گذارید، حتما کنارش باشید تا مبادا دچار خفگی شود، هنگامی که کنار او هستید ساعات خوشی را با هم می گذرانید و می توانید با او آب بازی کنید.

خرید وان حمام نوزاد

نکات ایمنی در مورد خرید وان حمام نوزاد و استفاده از وان:

  • هرگز کودک خود را در طول حمام بدون مراقبت رها نکنید، حتی برای یک ثانیه، حتی زمانی که فقط وان را با آب پر می‌کنید. قبل از شروع حمام مطمئن شوید که همه چیز را در دسترس دارید. وقتی کودکتان در وان است، نمی‌خواهید از دستمال یا حوله استفاده کنید. اگر هنوز نمی تواند به تنهایی بنشیند، همیشه در زمان حمام دست او را نگه دارید.
  • برای ایمن کردن حمام، هر زمان که کودکتان در اطراف آب است، حتی زمانی که در وان استاندارد قرار دارد یا کودک نوپا است در دسترس او قرار بگیرید.
  • وان را با کمترین مقدار ممکن آب پر کنید. دو اینچ مقدار خوبی است. وان حمام کودک را روی سطح صاف و همواری قرار دهید که اجازه سر خوردن به آن را ندهد و کار با کودک را برای شما آسان کند. هنگامی که کودک در وان است، آب بیشتری اضافه نکنید و هرگز وان کودک را در وان بزرگتری که پر از آب است قرار ندهید، زیرا می‌تواند در اطراف شناور شود. اگر از وان نوزاد در داخل وان خود استفاده می‌کنید، مطمئن شوید که دریچه تخلیه آن باز است.
  • مراقب باشید که از جوشاندن آب جلوگیری کنید. آب باید گرم باشد نه داغ. قبل از اینکه کودک خود را داخل وان بگذارید، دما را با ساعد خود تست کنید. به یک وان دارای نشانگر دما، مانند دوشاخه تخلیه که تغییر رنگ می‌دهد و نشان می‌دهد خیلی گرم یا خیلی سرد است، تکیه نکنید. اگر از دماسنج با قابلیت بازخوانی استفاده می‌کنید، آب حمام نوزاد باید بین ۹۰ درجه تا ۱۰۰ درجه فارنهایت باشد. اما باز هم از ساعد خود به عنوان راهنمای اصلی خود استفاده کنید.
  • اگر نیاز به خروج از حمام دارید، نوزادتان را با خود ببرید. برای تماشای کودک به جای شما به بچه‌های بزرگتر تکیه نکنید.
  • هنگام استفاده از وان کودک درون سینک یا وان معمولی، همیشه ابتدا آب گرم را ببندید و مراقب لوله‌های فلزی داغ باشید. یک پوشش برای دهانه وان حمام تهیه کنید تا از کودکتان در برابر فلز رسانای گرما و لبه‌های سخت آن محافظت کند. برخی از روکش‌ها پلاستیکی نرم و به شکل حیوان هستند. بقیه پلاستیک‌ها بادی می‌باشند. آب وان را با دست به اطراف بچرخانید تا هر نقطه داغی از بین برود. برای ایمن کردن آن، تنظیم آبگرمکن خود را به ۱۲۰ درجه فارنهایت کاهش دهید. پوست نوزاد بسیار راحت تر از پوست بزرگسالان می سوزد.
  • به جای اسفنج از دستمال شستشو استفاده کنید. هر کدام از آن‌ها در دهان کودک شما قرار می‌گیرد، اما حوله‌های شستشو ایمن تر هستند زیرا تکه‌های کوچک اسفنج می‌توانند به راحتی شکسته شوند و به خطر خفگی تبدیل شوند.
  • همیشه وان حمام را بلافاصله پس از حمام خالی کنید. یک نوزاد یا کودک می تواند در کمتر از یک اینچ آب غرق شود. کودکان نوپا کنجکاو ممکن است زمانی که شما نگاه نمی‌کنید به حمام برگردند.
  • هنگامی که کودک شما از یک وان حمام معمولی فارغ شد، نوارهای لاستیکی را برای جلوگیری از لیز خوردن به پایین آن وصل کنید یا از یک تشک حمام استفاده کنید که بتوان آن را با مکنده‌ها در کف وان محکم کرد و قبل از اینکه کودک را داخل آن قرار دهید، بررسی کنید که محکم وصل شده باشد. به خاطر داشته باشید که سطح زیرین این تشک‌ها می‌تواند مرطوب بماند و کپک را جذب کند. بنابراین باید هر بار که وان حمام را تمیز می‌کنید، تشک را بیرون بیاورید و آن را کاملاً بشویید.

 

دیدگاهتان را بنویسید